Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-16, 20:29
Pex Pex är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2013
Fråga Förstå avtal - vad betyder "utan Riksbyggens hörande"

Jag är med i en nybildad Riksbyggenförening och försöker förstå avtalet som föreningen har med Riksbyggen för teknisk och ekonomisk förvaltning. Det är speciellt en paragraf jag undrar vad den betyder:

5.3 Övriga uppgifter om ansvar
Beställaren får inte utan Riksbyggens hörande vidta åtgärder som enligt detta kontrakt ankommer på Riksbyggen

Problemet för föreningen blir då att Riksbyggen har listat en mängd saker i kontraktet som man kan göra - mot en extra kostnad. Säg till exempel att föreningen vill göra någon ombyggnad, då kan Riksbyggen upphandla den och hålla i kontakten med en underleveratör. Men det tar man bra betalt för - kostnad för upphandling plus 15% på priset för arbetet. Det kan bli väldigt dyrt för oss för mycket lite arbete för Riksbyggen.

Så, vad betyder egentligen paragrafen ovan? Vad betyder "utan Riksbyggens hörande"? Är det förbjudet för oss att sköta saker själva? Eller måste vi bara informera Riksbyggen?
Svara med citat
Gammal 2013-06-16, 21:19
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Jag tror att det betyder att riksbyggen har första tjing. Säger Riksbyggen nej står det er fritt att låta jobbet utföras av ngn annan.
Svara med citat
Gammal 2013-06-16, 22:06
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard träskallar

bara rubrik kan teckna avtal med beskriven lydelse?

Livegen trodde jag försvann någon gång i början av förra seklet?
hur många föreningar kar också kvar i stadgar att
"föreningen skall bedriva samarbete med HSB"
"föreningen skall vara medlem i en HSBförening"
Svara med citat
Gammal 2013-06-16, 23:00
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Standard Varning för Riksbyggen!

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pex Visa inlägg
Men det tar man bra betalt för - kostnad för upphandling plus 15% på priset för arbetet. Det kan bli väldigt dyrt för oss för mycket lite arbete för Riksbyggen.
Det är värre än så. Läs sidan om Riksbyggens förvaltning som en ledamot i en Riksbyggen-brf skrivit.

Citat:
Vad betyder "utan Riksbyggens hörande"? Är det förbjudet för oss att sköta saker själva? Eller måste vi bara informera Riksbyggen?
Ni behöver bara informera Riksbyggen, men det är ett slavkontrakt med Riksbyggen och de flesta förstår inte vilka konskvenser det får för föreningen att brf:arna betalar pengar till Riksbyggen för ingenting, där Riksbyggen sedan delar ut brf:arnas pengar till andra organisationer & företag.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-06-17, 20:18
Pex Pex är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2013
Standard

Tack för era svar!

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Jag tror att det betyder att riksbyggen har första tjing. Säger Riksbyggen nej står det er fritt att låta jobbet utföras av ngn annan.
Hm, det vore inte så lyckat om det var så. Kontraktet specificerar inte priser för en mängd olika punkter som Riksbyggen ska göra mot extra betalning... Säg att vi vill ha nåt gjort och Riksbyggen säger ja fast till ett skyhögt pris? Det skulle sätta oss i en tråkig sist om vi inte kunde anlita någon annan.

Ofta när jag försöker läsa juridiska texter går jag vilse för att jag inte vet vad orden betyder, i ett juridiskt sammanhang. Höra? För mig betyder det fråga ut, som i att man hör vittnen och så. Men i avtalet betyder det säkert nåt helt annat, undrar bara vad...

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Det är värre än så. Läs sidan om Riksbyggens förvaltning som en ledamot i en Riksbyggen-brf skrivit.

Ni behöver bara informera Riksbyggen, men det är ett slavkontrakt med Riksbyggen och de flesta förstår inte vilka konskvenser det får för föreningen att brf:arna betalar pengar till Riksbyggen för ingenting, där Riksbyggen sedan delar ut brf:arnas pengar till andra organisationer & företag.
Hoppas du har rätt i det här med att informera! Du har åtminstone helt rätt i att avtalet är anmärkningsvärt ofördelaktigt för oss. Inom parentes kan nämnas att vårt avtal, som alltså är helt nyskrivet, dessutom är värre än exemplet i texten du länkar till, påslaget på både arbete och materiel är 15%.

Man undrar ju lite grann var rimligheten tog vägen? Enligt min begränsade erfarenhet från affärsuppgörelser är det sällan är klokt att köra över motparten som en inledning på ett samarbete...

Nu är det som så att eftersom föreningen är ny har avtalet slutits mellan Riksbyggen och den av Riksbyggen tillsatta interimsstyrelsen. Kanske finns det någon möjlighet att angripa avtalet den vägen? Att säga att styrelseledamotena inte fullgjorde sitt uppdrag (företräda föreningens bästa)? Finns det någon därute som har erfarenhet av en tvist på sådana grunder är jag idel öra!
Svara med citat
Gammal 2013-06-18, 18:18
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Glad Hur ett avtal träffas

Citat:
....Finns det någon därute som har erfarenhet av en tvist på sådana grunder är jag idel öra!
Så här står det i en faktabok om avtal som min BRF beställt 2005.
Citat:
Ursprungligen skrivet av ISBN 91-7027-417-7
Hur ett avtal träffas
Anbud + accept = avtal
Grundmodellen för hur avtal ingås finns reglerat i avtalslagen. För att avtal skall komma till stånd krävs tre saker :
  1. ett anbud (ett erbjudande, en offert)
  2. en accept (ett svar)
  3. att det är exakt samma innehåll i anbudet sch accepten.
Om samtliga tre punkter är uppfyllda så har ett avtal kommit till stånd.
Avtal kommer till ofta genom offert.
Anbud är bindande
Ett anbud blir bindande för den som lämnar det i samma ögonblick som det kommer till mottagaren.
Bundenhet för anbudslämnaren gäller tills vidare men kan begränsas genom tidsfrister som gäller enligt avtalslagen.
Andra sätt att ingå avtal
Avtalslagens bestämmelser om hur ett avtal ingås är dispositiva vilket betyder att avtalsparterna har möjlighet att bestämma reglerna i avtalslagen inte skall gälla deras avtal.
Juridik är jag dålig på och synnerhet tvister som ditt exempel. Avtalet förefaller vara oförmånligt och hur det kommit till stånd kan diskuteras.
Styrelsen till min BRF sa upp avtalet med Riksbyggen 14 år sedan och begärde sedan in offert från tre olika förvaltare inklusive RB.
På så sätt har styrelsen möjlighet att jämföra anbudens innehåll och pris.
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !
Svara med citat
Gammal 2013-06-18, 23:27
Ravelski Ravelski är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Apr 2009
Standard Avtal RB

Jag hittade ett antal kontrakt på nätet så här kan ni läsa hur avtalen med RB brukar se ut. Jo här är det inte lätt för en lekmanna styrelse att se hur mycket avtalet kommer att kosta. Här kan man även läsa om punkten 5.3 som tråden handlar om. Vi får se hur länge dessa ligger kvar. Intressant läsning.

Teknikbilaga 080101

Teknik inkl gränsdragning 080101

Kontrakt Brf Mariebo 1

Kontrakt Adm 080101

Senast redigerad av Ravelski: 2013-06-18 klockan 23:38.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelsen renoverar "utvalda" (egna) badrum på eget bevåg, utan stämmobeslut, i brf Davidgoliat Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 10 2013-08-22 10:54
"Egen uteplats" enligt mäklare, "gemensam yta" enligt förening KFES Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 15 2013-07-03 22:25
"Inte ovanligt att ingen kommer på visningar" - Helsingborgs Dagblad Admin Senaste Nytt 0 2011-06-13 15:00

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:57.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare