Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-13, 13:14
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Högre krav på medlemmarna. Bättre möjlighet att differentiera arvoden för utfört arbete.
Att sitta i styrelsen är inget arbete men det man utför däremellan kan vara det. Medlemmar i arbetsgrupper kan också vara de som utför det arbete en passiv styrelse erhåller arvode för. Man borde väl kunna fördela pengarna där de hör hemma.

Varför premieras att glida med på en räkmacka?

Jag har sagt det förr: alla ska vara delaktiga. Lotta ut förtroendeposterna bland medlemmarna. Är någon bra kan den få ett år till för att lära upp de som fått lotten detta året. Det är medlemmarnas förening och säg inte att alla inte passar för detta. Då passar de inte in i en samfällighet heller. Samhället är en samfällighet så det finns inget försvar mer än att flytta till en diktatur.
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 13:16
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Vi bör ställa högra krav på våra revisorer. Stämman kan te x kräva att revisorn har ett extra medlemsmöte med föreningen 1 ggr om året. Gärna utan styrelsen.
Kanske inte så bra med intern lekmannarevisor som dessutom har en bostadsrätt i föreningen. Kanske bättre med en utomstående yrkesman som revisor. Så har vi.
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 13:30
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Kanske inte så bra med intern lekmannarevisor som dessutom har en bostadsrätt i föreningen. Kanske bättre med en utomstående yrkesman som revisor. Så har vi.
Absolut.

Sen vill jag även lägga till förvaltaren. Medlemmarna bör få chansen att ställa förvaltaren "mot väggen" och fråga ut denne om föreningens ekonomi samt framtida underhåll. Månne kunde ett sådant förfarande sporra förvaltarna att lägga mer tid och engagemang i sina uppdrag, samt att ointresserade förvaltare "avslöjas" och stämman kan då proppsa på att dessa byts ut.
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 13:32
Yotta-medlem

Standard

Citat:

Sen vill jag även lägga till förvaltaren. Medlemmarna bör få chansen att ställa förvaltaren "mot väggen" och fråga ut denne om föreningens ekonomi samt framtida underhåll. Månne kunde ett sådant förfarande sporra förvaltarna att lägga mer tid och engagemang i sina uppdrag, samt att ointresserade förvaltare "avslöjas" och stämman kan då proppsa på att dessa byts ut.
Absolut. Mycket bra. Bara konkurens kan bättra förvaltarna. Då måste medlemmarna lära sig vad man kan få för pengarna, så de kräver full valuta.
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 16:12
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Rätta siffror, fel slutsats ;)

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
"När du hävdar att endast 5-10% av brf:arna har "problem", hur många av dig undersökta brf:ar grundar du själv denna åsikt på?"

Jag grundar det på av dig tillhandahållna siffror. ("Jag har en åsikt om detta, och den grundar sig på 10 års erfarenhet av brf:ar över hela landet, inte minst ett hundratal i Malmö, och långt över tusen brf:ar i resten av landet, och detta forum, etc.")
Menar du att du fortfarande inte noterat dina räkne-/tankefel, trots att jag påpekat detta för dig?

Om du läser en gång till vad jag skrivit och svarar på mina två tidigare ställda frågor nedan så måste du se var dina räkne-/tankefel ligger;
Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Hmm, så du tror att när t.ex. SIFO gör en undersökning så går de ut och ställer sina frågor till 9 573 466 människor?

När du hävdar att endast 5-10% av brf:arna har "problem", hur många av dig undersökta brf:ar grundar du själv denna åsikt på?

Citat:
"Naturligtvis ska man försöka driva kraven mot lagstiftarna (vilket jag för övrigt gör). Men hur ofta ser du att det lyckas? "

Men snälla du. Det är ju du som hävdar att man inte ska ge upp utan komma tillbaka med sina motioner år efter år eller aldrig ge upp sina försök att ta sig in i styrelsen när man är missnöjd.
Jag har aldrig sagt att man aldrig ska ge upp sina försök att ta sig in i styrelsen. Det finns andra sätt att påverka som kan vara både bättre och effektivare, förutom att de kan passa bättre in i sin egen livssituation.

Det är upp till majoriteten av medlemmarna att förstå vilka de ska välja in i styrelsen och vilka som inte hör hemma i styrelsen. Motioner är t ex ett ypperligt sätt att göra i alla fall de mest förnuftiga medlemmarna medvetna om problemen. Och det är bara bland de sunt tänkande medlemmarna det är intressant att få stöd från, i alla fall för min egen personliga del. Detta eftersom om det tar en timme att få en intelligent människa att förstå något, så kan det ta 10 eller 100 timmar (eller aldrig) att göra likadant med någon som inte ens begriper sitt eget bästa. Jag har knappt ens tiden att göra dem som är mottagliga för kunskap klokare.

Faktum kvarstår dock. Det är en om möjligt ännu hopplösare kamp att få politiker göra rätt än vad det är att få sina närmaste grannar att göra detta.

Jag har aldrig gett upp att påverka politiker och kommer aldrig att göra det, lika lite som jag kommer att ge upp att påverka lokalt min egen boendesituation och ekonomi.

Men det räcker inte särskilt långt att bara du och jag försöker påverka politiker som inte tycks bry sig om särskilt mycket.

Citat:
"Instämmer, och jag kan inte erinra mig någon som ställt ohemula krav på styrelserna. Har du kanske något konkret exempel?"

Att kräva att det alltid ska vara rätt så man inte behöver ändra något i efterhand är ett ohemult krav. I livet i övrigt accepteras fel. Man kanske får betala för det när man bryter mot Lagen men det gäller i BRFr också.
Fast det var ju mer av en upprepning än ett konkret exempel på det du anklagade mig för. Jag kan inte se att jag någonsin ställt "ohemula krav" på styrelserna.

Tvärtom vill jag hävda att mina förslag till förbättringar för medlemmarna alltid (eller som sämst; så gott som alltid) varit ytterst välgrundade. Till råga på allt försöker jag också formulera mina förslag så att inte bara medlemmarna utanför styrelsen vinner på förändringen, utan det gagnar även direkt varje enskild styrelseledamot. Och inte nog med det. Jag har också som regel motiverat mina förslag väldigt tydligt och alltid svarat på 100% av frågorna som hör hit. Och jag har aldrig någonsin hävdat eller ens antytt att styrelserna alltid måste göra rätt. Tvärtom, hur önskvärt det än vore! Därav mitt intresse för när jag skulle ha ställt ohemula krav på styrelser.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-05-13 klockan 16:33.
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 16:49
Yotta-medlem

Standard

Saken är den att jag beter mig som du och ger tillbaks dina egna frågor till dig att svara på. Ifall du begrundar och sätter in dig i innebörden av vad jag skriver genom att tänka själv, så ska jag göra sammalunda.

Att bara citera och ställa frågor leder ingen vart. Det är inte diskussion, det är polemik resp. retorik. Kan du inte inse vad dina siffror betyder för andra skall du inte kräva nya siffror som någon annan ska betala ett undersökningsinstitut att ta reda på. Är dina siffror resp. erfarenhet inget värda? Det trodde jag. Men nu får jag väl lov att tänka om. Ifall dina uppgifter inte stämmer så stämmer ju inte heller några slutledningar som kan dras av dina siffror och erfarenheter. Vad är de då värda när du uppger dem?

Du sätter din egen trovärdighet på spel, Admin. Det ser inte snyggt ut.

Ta ditt inlägg # 16
"...Ja, det är ju en bra lösning... om dessa kontrollorgan hade fungerat. Men det vet vi att de inte gör, och då inte bara för att förutsättningarna för dessa kontrollorgan att kunna kontrollera saknas.

Och återigen vill jag hävda att det är bättre att göra rätt från början än att ta kostnaderna med att rätta upp gjorda fel när och om de upptäcks."

Vad säger du här egentligen. Det finns inga kontrollorgan som fungerar, inte enbart för att förutsättningarna saknas....utan även för att ????
Och så hävdar du att det är bättre att göra rätt från början. OK det är inget krav, men mycket närmare ett krav kan man kanske inte komma.

Du idiotförklarar alla styrelser och alla kontrollorgan. Det är aldrig någon mer än vår betalda revisor som kontrollerat vår förening, men det spelar ingen roll. Styrelsen och medlemmarna i föreningen har på egen hand bestämt sig för att göra rätt så långt deras vetande, kunskap och insikt sträcker sig. Och jag känner en massa folk som bor i BRFr och även sitter i styrelser. Ingen av dom är medvetet oärliga. Alla vill göra rätt. Sedan händer det att det blir fel i alla fall men då försöker de reda ut det. I efterhand. Menar du att de skulle ignorera sina egna fel och låtsas att de gjort rätt även fast de själva kommit på sina egna fel? Och sopat det under mattan så ingen märkt något och på det viset gjort rätt från början, enligt BRFns historia som de ju skriver själv.

Kolla med Rikspolisstyrelsen de har säkert uppgifter om procentsatsen för kriminella i Sverige. Jag törs lova att andelen kriminella i Sveriges BRF styrelser inte är högre.

Senast redigerad av totiki: 2013-05-13 klockan 17:54.
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 17:41
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Fråga ?

Citat:
Saken är den att jag beter mig som du och ger tillbaks dina egna frågor till dig att svara på.
Förstår inte alls vad du menar, och har för övrigt inte sett att du gett tillbaka mina frågor att svara på.
Jag svarar på allt, men jag kan bara konstatera att du inte svarar på mina frågor
.

Återigen;
Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Hmm, så du tror att när t.ex. SIFO gör en undersökning så går de ut och ställer sina frågor till 9 573 466 människor?

När du hävdar att endast 5-10% av brf:arna har "problem", hur många av dig undersökta brf:ar grundar du själv denna åsikt på?

Citat:
Ifall du begrundar och sätter in dig i innebörden av vad jag skriver genom att tänka själv, så ska jag göra sammalunda.
Det har jag gjort hela tiden, vilket framgår av mina svar och kommentarer till vad du skrivit.

Citat:
Att bara citera och ställa frågor leder ingen vart. Det är inte diskussion, det är polemik resp. retorik.
Du är fri att kalla diskussionen för vad du vill, men om du inte svarar på någon fråga jag ställer utan bara har åsikter som inte kan diskuteras, eller ens får ifrågasättas, kommer man föga långt.

Citat:
Kan du inte inse vad dina siffror betyder för andra skall du inte kräva nya siffror som någon annan ska betala ett undersökningsinstitut att ta reda på.
Du har gjort en helt galen tolkning av vad jag skrev. Har du överhuvudtaget läst något jag skrivit här?
Jag har absolut inte krävt några nya siffror. Vad skulle det vara för siffror?
Betala undersökningsinstitut? Vad menar du?

Citat:
Är dina siffror resp. erfarenhet inget värda? Det trodde jag. Men nu får jag väl lov att tänka om. Ifall dina uppgifter inte stämmer så stämmer ju inte heller några slutledningar som kan dras av dina siffror och erfarenheter. Vad är de då värda när du uppger dem?
Jag önskar jag förstod något av vad du skriver här, men det gör jag tyvärr inte.

Citat:
Du sätter din egen trovärdighet på spel, Admin. Det ser inte snyggt ut.
Det får stå för dig.
Jag sätter nu punkt för denna diskussion genom att beskriva några av dina tanke- och räknefel;

1. Du inleder med att påstå att det är bara 5-10 % av brf:arna som har "problem" (utan att varken ens definiera vad du menar med problem eller hur du kommit fram till just "5-10%").

2. Därefter ställer jag frågan till dig;
"När du hävdar att endast 5-10% av brf:arna har "problem", hur många av dig undersökta brf:ar grundar du själv denna åsikt på?"
På detta svarar du;
"Jag grundar det på av dig tillhandahållna siffror. ("Jag har en åsikt om detta, och den grundar sig på 10 års erfarenhet av brf:ar över hela landet, inte minst ett hundratal i Malmö, och långt över tusen brf:ar i resten av landet, och detta forum, etc.")"
Du grundar alltså din åsikt på något som jag sagt.
Inte bara det, du påstår dig grunda din åsikt på något som jag sagt efter att du hävdat att det bara är "problem" i 5-10 % av brf:arna. Det är inte möjligt med mindre än att du är synsk, och visste vad jag skulle skriva efter att du påstått vad du gjorde (och vad du påstått tidigare, men då utan att jag brytt mig om att bemöta ditt uppenbart felaktiga påstående).
Och inte nog med det, du grundar din åsikt på något som du tror jag sagt, i stället för på något jag sagt.

Jag konstaterar att du inte utgår från någonting överhuvudtaget när du kommit fram till att det bara skulle vara "problem" i 5-10 % av brf:arna.

3. Jag skriver;
"Jag hängde inte riktigt med där, men det viktiga är inte i hur många brf:ar det finns problem. Jag har en åsikt om detta, och den grundar sig på 10 års erfarenhet av brf:ar över hela landet, inte minst ett hundratal i Malmö, och långt över tusen brf:ar i resten av landet, och detta forum, etc."

Du svarar med en helt galen uträkning;
"Men om det finns 28.000 BRFr i Sverige. Långt över tusen är alltså inte 2 tusen men låt oss säga 2 tusen. Det är en 14 tondel = 7%. Så vitt jag kan förstå ligger 7 någonstans mellan 5 och 10."

Till att börja med, var ser du att jag skrivit att det är problem i dessa "2 tusen" brf:ar?
Du drar helt grundlöst slutsatsen att jag hävdat att det skulle vara problem i dessa "långt mer än tusen brf:ar". Som alla enkelt kan se har du fel.

Jag skrev att jag undersökt långt mer än tusen brf:ar och jag har aldrig uppgett i hur stor andel av dessa det var problem.
Men för att göra det lite enklare här kan jag säga att det framgått att det är i mer än 50% av dessa brf:ar som det finns problem
.

Jag ställer därför frågan;
"så du tror att när t.ex. SIFO gör en undersökning så går de ut och ställer sina frågor till 9 573 466 människor?"
med anledning av att jag inte förstå vad du säger och du tycks gjort den underliga tolkningen att;
a) jag undersökt 2.000 brf:ar och att det skulle vara problem i alla dessa (vilket jag aldrig hävdat), och
b) i de övriga icke-undersökta brf:arna var allt problemfritt (vilket jag heller inte hävdat).
Dvs ännu två fel av dig.
Man kan naturligtvis bara utgå från de brf:ar som undersökts. Du blandar ihop alla uppgifter här i en salig röra.

På ovanstående fråga får jag ett svar från dig som jag inte begriper
.

Tycker du fortfarande din uträkning är korrekt?

SAMMANFATTNING:

Jag hävdar att det finns problem i som allra minst 50% av brf:arna.
Det är en försiktig uppskattning, det kan mycket väl vara betydligt mer än i 50% av brf:arna som problem av allvarligare art finns
.

1. Jag grundar min åsikt på att jag studerat långt över 1.000 brf:ar under en lång period. Dvs bedömningen utgår från en statistiskt rejält säkerställd bas.
2. Jag baserar min uppskattning på;
a) i huvudsak stämmohandlingar, dvs skriftliga dokument (inte vad enskilda personer sagt) och webbplatser från dessa brf:ar.
b) särskilt ingående kunskap om ett hundratal olika brf:ar i Malmöregionen som jag följt under många år.
c) alla problem av allvarligare art framgår inte av stämmohandlingar eller föreningens webbplats, och därigenom tillkommer gissningsvis runt 20% av brf:arna med allvarligare problem, utöver de drygt 50% av brf:arna som jag upptäckt med allvarliga problem.
I övrigt kan var och en som följt detta forum under en period själv se hur illa det fungerar i brf:arna.
3. Jag definierar då problem som problem av allvarligare art
.

Du anser att det finns problem i endast 5-10% av landets brf:ar.

Kommentar:
1. Som förhoppningsvis alla förstår är det ställt bortom allt tvivel att det finns problem i inte en promille mindre än i 100% av brf:arna.
2. Du har inget att grunda din åsikt på mer än personligt tyckande, och kanske vad du hört från någon av dina närmaste grannar.
Dvs du har inte gjort någon undersökning överhuvudtaget eller på något sätt
.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-05-14 klockan 11:52.
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 17:58
Yotta-medlem

Standard

Ta ditt inlägg # 16
"...Ja, det är ju en bra lösning... om dessa kontrollorgan hade fungerat. Men det vet vi att de inte gör, och då inte bara för att förutsättningarna för dessa kontrollorgan att kunna kontrollera saknas.

Och återigen vill jag hävda att det är bättre att göra rätt från början än att ta kostnaderna med att rätta upp gjorda fel när och om de upptäcks."

Vad säger du här egentligen. Det finns inga kontrollorgan som fungerar, inte enbart för att förutsättningarna saknas....utan även för att ????
Och så hävdar du att det är bättre att göra rätt från början. OK det är inget krav, men mycket närmare ett krav kan man kanske inte komma.

Du idiotförklarar alla styrelser och alla kontrollorgan. Det är aldrig någon mer än vår betalda revisor som kontrollerat vår förening, men det spelar ingen roll. Styrelsen och medlemmarna i föreningen har på egen hand bestämt sig för att göra rätt så långt deras vetande, kunskap och insikt sträcker sig. Och jag känner en massa folk som bor i BRFr och även sitter i styrelser. Ingen av dom är medvetet oärliga. Alla vill göra rätt. Sedan händer det att det blir fel i alla fall men då försöker de reda ut det. I efterhand. Menar du att de skulle ignorera sina egna fel och låtsas att de gjort rätt även fast de själva kommit på sina egna fel? Och sopat det under mattan så ingen märkt något och på det viset gjort rätt från början, enligt BRFns historia som de ju skriver själv.

Kolla med Rikspolisstyrelsen de har säkert uppgifter om procentsatsen för kriminella i Sverige. Jag törs lova att andelen kriminella i Sveriges BRF styrelser inte är högre.
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 18:43
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Vad menar du med ansvarig?

Citat:
En byggnad skall hållas i vårdat skick, ansvaret ligger på fastighetsägaren. Styrelsen förträder föreningen, och blir därmed den som innehar ansvaret.
Men vad betyder det i praktiken? Det är den diskussionen vi måste ta och kanske bli något mindre oense om.
För att medborgare ska göra så som samhällets mer ansvariga bestämt, så krävs lag, och straff för den som bryter mot lagen.
I detta fall är straffet, som du själv föreslår (då har vi löst problemet menar du) medlemmarna ska -avsätta styrelsen-

Mitt och många andras problem i sammanhanget, är ännu olöst. Hur skapar vi en förening med sådan öppenhet att medlemmarna blir engagerade, och informerade nog för att kunna i tillräckligt stort antal reagera tidigt och unisont, när de upptäcker bristerna i styrelsens hantering av viss fråga?
Regelverket är så ogenomtänkt och osunt att endast föreningar med hög begåvningsfaktor och stora kunskaper klarar problemet idag. I samhället finns tillräcklig samlad kraft för att slå vakt om värnandet av demokratin-öppenheten.
I bostadsrättsvärlden råder andra förhållanden. De krafter som tjänar pengar på nuvarande förhållanden motarbetar det som jag och i varje fall några till här på forat vill se. Parasiterna som jag kallar dem, tjänar på missförhållandena.
Detta faktum, som jag påpekade i förra inlägget, att i praktiken blir effekten av det s k ansvarstagandet inte annat än att vanvården drabbar oss alla lika. Om vi bara håller oss till den ekonomiska biten, -den dåligt skötta föreningens usla ekonomi-. En inte oväsentlig del av problemet är då att styrelsen inte alltid förstår att fastigheten vanvårdas.
Sakläget är alltså, att HSB tjänar mer då, varför deras jurister försiktigt uppmuntrar -smusslet-. Medlemmarna klarar inte att själva tolka vad lagen faktiskt säger, och förstår inte att enda chansen till bättring är aktiva medlemmars insatser. Om alla får full redovisning, kan där finnas någon/några som förmår agera. Inga trollerikonster hjälper. Men medlemmar kommer och går. Ibland tillkommer nya medlemmar med goda kunskaper, som kan åstadkomma underverk.
Men vi kan inte sitta och hoppas på dessa underverk.
Valberedningen måste försöka finna, bland de befintliga och närvarande, föreningens bästa krafter.
Och då når vi genast nästa hopplöshet, Valberedningen....valberedningen...?

Alltså En mening som denna:
Citat:
-Styrelsen företräder föreningen, och blir därmed den som innehar ansvaret-
är aldrig svaret och lösningen på något problem. Den utgör bara en startpunkt för vidare funderingar och resonemang.

Citat:
Förtroendeuppdrag är betydligt finare än en anställning, och undergrävs detta förtroende (misstanke om vanvård/felaktighet eller oegentligheter) så skall ledamoten entledigas.
Alltså är det visst så att det räcker med majoritetens misstanke när det gäller detta hedervärda uppdrag.
Om uppdraget är så hedervärt och fint, kan väl diskuteras. Men det är en nödvändighet, och dess innehåll sådant att dem som sköter uppdraget, måste granskas på samma sätt som alla andra befattningshavare, vars verksamhet kan påverka andra människors väl och ve.
Men att fälla någon på blott misstankar, är inte förenligt med svensk lagstiftning, och vore nog inte heller särskilt hedervärt att börja tillämpa mot dem som försöker utföra detta svåra -uppdrag-.
Skvaller och rykten, som underlag för medlemmarnas dom? Låt oss slippa det.
Citat:
Om sedan styrelsens arbete visar sig utföras felaktigt, så är det upp till stämman att agera på det. Underlåter stämman att rätta till en felaktig styrning, så har inte stämman skött sin uppgift.
JO jo visst är det så. Ingen har väl någonsin förnekat detta.
Men som qada säger "Tyvärr byter man inte styrelser i en handvändning" . Jag skulle bara vilja byta ordet Tyvärr mot Gudskelov. Det måste finnas en viss tröghet i den processen.

Citat:
Hur många medlemmar går inte omkring stukade för att styrelsen hela tiden berättar hur dålig föreningens ekonomi är?
Ibland blir du direkt obegriplig. Menar du att styrelsen ska hålla tyst, för att inte rubba medlemmarnas sinnesfrid?

Citat:
Det är alltså faktiskt självvalt, att ha dålig ekonomi, när man driver en Brf.
Nu är du ute och förenklar igen, på det sätt som inte leder diskussionen framåt på något sätt.

Citat:
Och så kommer protokollfrågan upp igen...
Så länge någon förening väljer att smussla, finns den ju där, som en varböld.

Citat:
Vill då säga följande: Pensionär och Admin, kan inte ni sätta er i era styrelser, och försöka driva era föreningar efter era premisser? Så får vi något att jämföra med. Sedan kan vi ju dryfta era erfarenheter, och därifrån plocka russinen ur kakan?
Av privata (mycket trevliga) skäl kan jag inte det. Men det finns inget principiellt motstånd. Jag är både intresserad av, och engagerad i föreningsfrågor. Och jag har suttit i styrelsen och valberedningen och haft ytterligare uppdrag. Ingetdera är dock någon absolut nödvändighet för att kunna ha åsikter om boendet. Åsikterna måste granskas självständigt, oavsett vilken CV som bifogas.
Citat:
Eller kanske, kanske är det så att ni inte åtnjuter medlemmarnas förtroende, och kan bli invalda?
AJ aj aj Harald! Än en gång har dina tankar lett dig vilse.
Jag ger inga ledtrådar. Du måste tänka själv,....reagera på vad jag skriver!
Oavsett hur det förhåller sig med "förtroendet", diskvalificerar det mig inte från att ha synpunkter om boendeformen.
Citat:
Upp till bevis, helt enkelt!
Well, Jag behöver kanske inte längre bevisa någonting. Jag vill endast diskutera utifrån våra samlade erfarenheter och kunskaper, några få i högen av problem.
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 18:57
Yotta-medlem

Standard

Oavsett vilket. Det finns ett flertal medlemmar på forat med skilda kunskaper i alla möjliga ämnen och det är mycket bra eftersom så många olika frågor dyker upp. Men när det gäller att driva en BRF på bästa sätt i den verklighet vi lever i, i Sverige idag, så har Harald de mest adekvata svaren och kunnandet som jag ser det. Gusten är bra på lagfrågor och att söka mål och domar. Admin kan allt om procedurfrågor gällande föreningsverksamhet. Kluringen har stor erfarenhet i byggfrågor o s v. det är många fler med specialkunskap i alla möjliga ämnen. Men som sagt, vill jag ha en fungerande BRF med en ekonomi som inte går överstyr, styrfart på arbetet och svar på hur det går till i realiteten. Då lyssnar i alla fall jag på Harald!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Underhåll vs investering Christian Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2012-12-08 09:26
Underhåll av frånluftvärmepump. Gunborg Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2012-10-21 18:12
Nekat underhåll Micke_80 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2011-11-15 19:49

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:04.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare