Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-13, 08:58
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg

Men nu ska ni få lära er något. En förenings ekonomi, den bestämmer styrelsen över. Vill styrelsen ha en förening med god ekonomi, som kan söta drift, underhåll och investeringar för medlemmarnas bästa, så kan de fixa detta enkelt. Det är alltså faktiskt självvalt, att ha dålig ekonomi, när man driver en Brf.
Självklart är det inte självvalt att ha dålig ekonomi. Och styrelsen kan inte heller alltid enkelt bestämma att ekonomin ska vara god.
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 09:13
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Bara 5-10% av brf:arna som har "problem"?

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Du ifrågasätter, vad det andra säger grundar sig på, och ovanstående
Jag hängde inte riktigt med där, men det viktiga är inte i hur många brf:ar det finns problem. Jag har en åsikt om detta, och den grundar sig på 10 års erfarenhet av brf:ar över hela landet, inte minst ett hundratal i Malmö, och långt över tusen brf:ar i resten av landet, och detta forum, etc.

Jag vet inte vad du grundar din åsikt på att bara skulle vara 5-10% av brf:arna som har problem. Det är bara för vem som helst att gå ut och studera stämmohandlingar och webbplatser, så kan man se att det är oerhört många fler än din gissning på 5-10% av brf:arna som har "problem" (vad nu det innebär, det är givetvis garanterat 100% av brf:arna som har "problem" om du inte konkretiserar frågan mer än till detta ord). Men vi kan gärna släppa denna fråga om andelar brf:ar med "problem" och bara konstatera att vi är av olika åsikt.

I mina inlägg i denna tråd här har jag skrivit mer faktainriktade kommentarer och sådant som är mer konkret såväl som relevant. Bemöt gärna något av detta istället, så kan vi kanske ha en diskussion som tillför något för någon.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-05-13 klockan 10:09.
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 09:48
Admins avatar
Systemadministratör

Standard När de sakliga argumenten tryter...

Citat:
Men nu ska ni få lära er något. En förenings ekonomi, den bestämmer styrelsen över. Vill styrelsen ha en förening med god ekonomi, som kan söta drift, underhåll och investeringar för medlemmarnas bästa, så kan de fixa detta enkelt. Det är alltså faktiskt självvalt, att ha dålig ekonomi, när man driver en Brf.
Som Gusten säger så är det helt givet att det inte är självvalt att ha en dålig ekonomi. Det är beroende på olika omständigheter, yttre påverkan, oförutsedda händelser, landets ekonomi, regeringsbeslut, tidigare styrelser, dåliga valberedningar, de okunniga medlemmarna (inkl. de i styrelserna), etc, etc.
Däremot skulle man kanske kunna säga att det är mer "självvalt" att ha en dålig ekonomi för de medlemmar som inte går på stämmor (samt är konstruktiva där) och som inte engagerar sig. Jag är personligen inte inräknad bland dessa på något sätt, och är tyvärr i minoritet
.

Lekmannastyrelsen bestämmer föreningens ekonomi i den mening att styrelsen delegerats att sköta uppgifter i föreningen under medlemmarnas kontroll och styrning. Att sedan förutsättningarna för denna kontroll och styrning saknas i de flesta brf:ar är ett problem liksom de okunniga medlemmarna.

Citat:
Vill då säga följande: Pensionär och Admin, kan inte ni sätta er i era styrelser, och försöka driva era föreningar efter era premisser? Så får vi något att jämföra med. Sedan kan vi ju dryfta era erfarenheter, och därifrån plocka russinen ur kakan?
Harald, dylika osakliga och irrelevanta kommentarer drar man till med när man inte har sakliga argument.
Man behöver inte vara snickare för att slå i en spik, man behöver inte vara målare för att måla en planka, man behöver inte vara mäklare för att sälja en bostadsrätt, man behöver inte vara hjärnkirurg för att känna att man har huvudvärk, man behöver inte ens ha körkort för att kunna köra en bil.

Citat:
Eller är det så att ni inte vill axla ansvaret, hellre spela matchen från läktaren?
Det blir bara komiskt när du kastar ur dig kommentarer som denna dels utan att veta vad du pratar om och dels till den som enskilt bidragit mest i Sveriges historia till att lära styrelser/medlemmar över hela landet om hur brf:ar ska och bör fungera (vilket jag för övrigt är stolt över).
Med alla bidrag (givetvis även dina, Harald) från medlemmar och förtroendevalda i brf:ar är detta forum något som kan leda till många och omfattande förbättringar i landets bostadsrättsföreningar. Låt oss se till medlemmarnas bästa, och inte begränsa det till enbart lekmannastyrelsernas bästa (varigenom det per automatik också blir till styrelsernas bästa).

I övrigt är jag redan förtroendevald på två olika poster i min brf, samt har suttit i styrelsen länge nog, och vet inte om jag kan (eller vill) axla ännu mer ansvar genom att åta mig ett tredje förtroendeuppdrag (hög tid att andra tar över efter mig). Hur många förtroendeposter sitter du själv på i din brf, Harald?

Harald, du glider undan sakfrågor hela tiden och vill hellre kritisera och försöka kränka dem som inte tycker som du just bara för att de inte tycker som du.

Citat:
Eller kanske, kanske är det så att ni inte åtnjuter medlemmarnas förtroende, och kan bli invalda?
Ja, kanske är det så. Och???

Citat:
Upp till bevis, helt enkelt!
Jag har inget att bevisa för dig. Mina ord i forumet, baserade på kunskap och erfarenhet, talar för sig själv, och sedan är det helt fritt för var och en att dra sina slutsatser utifrån detta.

Det är valfritt i detta demokratiska forum att tycka som jag eller att inte göra det, men jag för i alla fall fram sakliga argument så gott jag kan. Sedan är det upp till var och en att dra nytta av detta, eller att inte göra det.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-05-14 klockan 10:07.
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 10:49
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

"och långt över tusen brf:ar i resten av landet, och detta forum,..."

Men om det finns 28.000 BRFr i Sverige. Långt över tusen är alltså inte 2 tusen men låt oss säga 2 tusen. Det är en 14 tondel = 7%. Så vitt jag kan förstå ligger 7 någonstans mellan 5 och 10.

Man måste använda sitt sunda förnuft och ifrågasätta siffror inte bara i BRFrna utan även i övriga livet. Kunskap är inte samma sak som insikt. Sunt förnuft kan dock vara en väg som leder till insikt.
Harald har sunt förnuft och förstår att en BRF kan inte skötas om man hela tiden ska tolka rättsfall eller förarbetena till en lag. Vi som sitter i styrelserna måste driva BRFrna och inte i absurdum. Vi har andra jobb men sitter ändå i styrelserna och jobbar gratis åt våra medlemmar. Det är klart att vi ska göra rätt. Men det kan ändå bli fel. Men att ställa ohemula krav på styrelserna är inte rimligt. Det är inte sunt heller.
Då ska man inte driva kraven mot styrelserna utan mot lagstiftarna som inte tar ansvar eller mot tjänstemännen som sedan snart 50 år inte heller har något ansvar. Bara för att man hittar någon som tar ansvar betyder väl inte det att man ska vräka all skit över den.

Att HSB och de andra stora organisationerna som tar medlemsavgifter och avlönar medarbetare för att göra rätt, också ska göra rätt och värna om sina medlemmar tycker jag är alldeles i sin ordning. Där bedriver du ett alldeles utmärkt arbete. Men att hacka på styrelser som faktiskt försöker göra rätt och få något vettigt gjort som handlar om föreningens långsiktighet och inte enskilda medlemmars särintressen. Där har du inget stöd från mig.
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 11:05
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Att HSB och de andra stora organisationerna som tar medlemsavgifter och avlönar medarbetare för att göra rätt, också ska göra rätt och värna om sina medlemmar tycker jag är alldeles i sin ordning. Där bedriver du ett alldeles utmärkt arbete. Men att hacka på styrelser som faktiskt försöker göra rätt och få något vettigt gjort som handlar om föreningens långsiktighet och inte enskilda medlemmars särintressen. Där har du inget stöd från mig.
Det här var riktigt bra skrivet!

Styrelsen består av medlemmar. Alltså ska vi bedriva ett stödjande arbete här och verka för styrelser som bättre tillvaratar medlemmarnas intressen (där det haltar). Men ingen är hjälpt av att någon övervakar ens arbete bakom ryggen hela tiden. Då fungerar inte styrelsearbetet. Istället bör vi stärka föreningens befintliga kontrollorgan.

Det är organisationerna som gått från att stödja föreningarna till att idag istället suga ur desamma, det är mot dessa vi ska rikta vår kritik och granskande ögon.

Klart det är mumma för HSB m fl, om föreningens medlemmar riktar all sin energi åt att smutskasta sina egna styrelser. Då kan ju jättarna härja vidare alldeles ostört.
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 11:09
Yotta-medlem

Standard

Jag skrev:

Citat:
Vill då säga följande: Pensionär och Admin, kan inte ni sätta er i era styrelser, och försöka driva era föreningar efter era premisser? Så får vi något att jämföra med. Sedan kan vi ju dryfta era erfarenheter, och därifrån plocka russinen ur kakan?
Admin svarade:

Citat:
Man behöver inte vara snickare för att slå i en spik, man behöver inte vara målare för att måla en planka, man behöver inte vara mäklare för att sälja en bostadsrätt, man behöver inte vara hjärnkirurg för att känna att man har huvudvärk, man behöver inte ens ha körkort för att kunna köra en bil.
Harald, dylika osakliga och irrelevanta kommentarer drar man till med när man inte har sakliga argument.
Nota Bene.
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 11:16
Admins avatar
Systemadministratör

Fråga Luddigt

Citat:
Men om det finns 28.000 BRFr i Sverige. Långt över tusen är alltså inte 2 tusen men låt oss säga 2 tusen. Det är en 14 tondel = 7%. Så vitt jag kan förstå ligger 7 någonstans mellan 5 och 10.
Hmm, så du tror att när t.ex. SIFO gör en undersökning så går de ut och ställer sina frågor till 9 573 466 människor?
Jag hoppas du ser missen i ditt räkneexempel, eller?

När du hävdar att endast 5-10% av brf:arna har "problem", hur många av dig undersökta brf:ar grundar du själv denna åsikt på?

Citat:
Man måste använda sitt sunda förnuft och ifrågasätta siffror inte bara i BRFrna utan även i övriga livet. Kunskap är inte samma sak som insikt. Sunt förnuft kan dock vara en väg som leder till insikt.
Jo visst. Även om jag inte är med på kopplingen till något som skrivits här.

Citat:
Harald har sunt förnuft och förstår att en BRF kan inte skötas om man hela tiden ska tolka rättsfall eller förarbetena till en lag.
Om du menar att Harald har sunt förnuft (vilket jag inte motsagt) så kanske det är bättre att grunda denna åsikt på något Harald sagt i stället för att lägga ord i Haralds mun?
Och ännu bättre skulle det kanske bli om det du refererar till sedan motsagts av någon?

Citat:
Vi som sitter i styrelserna måste driva BRFrna och inte i absurdum.
Håller med. Och det har aldrig varit tal om något annat (i alla fall inte i vad jag sagt).

Citat:
Vi har andra jobb men sitter ändå i styrelserna och jobbar gratis åt våra medlemmar.
Nej, så är det aldrig. Inte ens i din brf, med dina ganska unika förhållanden.
Men det är naturligtvis en orätt fördelning där många i brf:arna inte tar något ansvar (jag hör själv inte till denna kategori)
.

Citat:
Det är klart att vi ska göra rätt. Men det kan ändå bli fel.
Naturligtvis. Ingen har hävdat något annat, och det har aldrig handlat om detta.

Citat:
Men att ställa ohemula krav på styrelserna är inte rimligt. Det är inte sunt heller.
Instämmer, och jag kan inte erinra mig någon som ställt ohemula krav på styrelserna. Har du kanske något konkret exempel?

Citat:
Då ska man inte driva kraven mot styrelserna utan mot lagstiftarna som inte tar ansvar eller mot tjänstemännen som sedan snart 50 år inte heller har något ansvar.
Naturligtvis ska man försöka driva kraven mot lagstiftarna (vilket jag för övrigt gör). Men hur ofta ser du att det lyckas?
Inte ens bostadsorganisationerna tillsammans med närmast obegränsade resurser lyckas med detta, hur lätt tror du då det är för en vanlig liten människa?

Kanske bättre då att börja med det som står var och en närmast?

Citat:
Bara för att man hittar någon som tar ansvar betyder väl inte det att man ska vräka all skit över den.
Det är rätt, och det är heller ingen som gjort här, mig veterligen, definitivt inte jag i alla fall.

Citat:
Men att hacka på styrelser som faktiskt försöker göra rätt och få något vettigt gjort som handlar om föreningens långsiktighet och inte enskilda medlemmars särintressen. Där har du inget stöd från mig.
Tråkigt att du ser saklig information och konkreta & konstruktiva förslag på förbättringar för medlemmarna på detta sätt.

Senast redigerad av Admin: 2013-05-13 klockan 11:54.
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 11:33
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Stärka föreningens befintliga kontrollorgan

Citat:
Istället bör vi stärka föreningens befintliga kontrollorgan.
Har du något förslag på hur detta skulle gå till?

Citat:
Det är organisationerna som gått från att stödja föreningarna till att idag istället suga ur desamma, det är mot dessa vi ska rikta vår kritik och granskande ögon.
Men ändå är det i princip bara i detta forum där detta görs, samt till viss del av HD och Sydsvenskan. I övrigt är det väldigt få som reagerar på galenskaperna från bostadsorganisationerna.

Citat:
Klart det är mumma för HSB m fl, om föreningens medlemmar riktar all sin energi åt att smutskasta sina egna styrelser. Då kan ju jättarna härja vidare alldeles ostört.
Ja, visst är det så! Och bostadsorganisationerna har klarat sig undan under lång tid, mycket tack vare alla svaga styrelser som bara går i bostadsorganisationernas ledband.
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 11:53
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

"När du hävdar att endast 5-10% av brf:arna har "problem", hur många av dig undersökta brf:ar grundar du själv denna åsikt på?"

Jag grundar det på av dig tillhandahållna siffror. ("Jag har en åsikt om detta, och den grundar sig på 10 års erfarenhet av brf:ar över hela landet, inte minst ett hundratal i Malmö, och långt över tusen brf:ar i resten av landet, och detta forum, etc.")

"Naturligtvis ska man försöka driva kraven mot lagstiftarna (vilket jag för övrigt gör). Men hur ofta ser du att det lyckas? "

Men snälla du. Det är ju du som hävdar att man inte ska ge upp utan komma tillbaka med sina motioner år efter år eller aldrig ge upp sina försök att ta sig in i styrelsen när man är missnöjd. Samma gäller politiker. Jag driver också mot politiker med samma resultat som du. Men jag har inte gett upp ännu.

"Instämmer, och jag kan inte erinra mig någon som ställt ohemula krav på styrelserna. Har du kanske något konkret exempel?"

Att kräva att det alltid ska vara rätt så man inte behöver ändra något i efterhand är ett ohemult krav. I livet i övrigt accepteras fel. Man kanske får betala för det när man bryter mot Lagen men det gäller i BRFr också.

Senast redigerad av totiki: 2013-05-13 klockan 12:07.
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 12:10
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Istället bör vi stärka föreningens befintliga kontrollorgan.

Har du något förslag på hur detta skulle gå till?
Vi bör ställa högra krav på våra revisorer. Stämman kan te x kräva att revisorn har ett extra medlemsmöte med föreningen 1 ggr om året. Gärna utan styrelsen.

Medlemmarna måste fråga mer på stämmorna. Och styrelsen svara bättre. Vilket troligen innebär att vissa ledamöter behöver utbilda sig mera, att vissa ledamöter visar sig inte hålla måttet o s v.

Medlemmar som inte kommer på stämmorna tycker jag inte särskilt synd om.

Jag tror att mycket av det som Admin och Pensionär med flera säger sig eftersträva går att uppnå inom befintlig lagstiftning och gällande stadgar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Underhåll vs investering Christian Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2012-12-08 08:26
Underhåll av frånluftvärmepump. Gunborg Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2012-10-21 17:12
Nekat underhåll Micke_80 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2011-11-15 18:49

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:06.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare