Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-11, 12:44
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Styrelsens uppdrag är att se till föreningens bästa över tid. Därmed skiljer sig styrelsens målbild från de enskilda andelsägarnas betydligt snävare mål, vilket endast inbegriper en andels utveckling inom föreningen.

Att alltid grundmurat misstro styrelsens arbete, som Admin visar prov på, gynnar inte bostadsrättsföreningarna.

Om sedan styrelsens arbete visar sig utföras felaktigt, så är det upp till stämman att agera på det. Underlåter stämman att rätta till en felaktig styrning, så har inte stämman skött sin uppgift.
Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 03:36
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Admin, gjorda fel måste alltid korrigeras i efterhand oavsett om det är styrelsen eller stämman som gjort dem.
Beloppsbergränsning kan leda till sämre upphandling.

Det är mycket idag som måste renoveras om 40 år. Stammar, tak, fasader har ungefär denna livslängd. Men ett läckande tak måste åtgärdas omedelbart. Det är bra om inte alla kommer samtidigt. Så om reparation medför förskjutning är väl reparation bra.

I övrigt håller jag med Harald. Det är bara att avgå och låta stämman sköta jobbet. Hela föreningen kan gå på inspektion och alla kan få uttrycka sina åsikter. Det blir inte många svar på den upphandlingen när entreprenörerna får höra om upplägget. Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 11:39
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Cool Gör styrelserna i brf:arnas alltid rätt?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Styrelsens uppdrag är att se till föreningens bästa över tid. Därmed skiljer sig styrelsens målbild från de enskilda andelsägarnas betydligt snävare mål, vilket endast inbegriper en andels utveckling inom föreningen.
Återigen. Styrelsen består av medlemmar. Styrelsen är inga robotar eller utomjordiska varelser (i alla fall inte alltid).
Det finns absolut ingenting som säger;
a) att medlemmar innanför styrelsen har något annat mål än medlemmarna utanför styrelsen,
b) att det mål medlemmarna utanför styrelsen har är sämre än det mål medlemmarna innanför styrelsen har
c) att majoriteten alltid har fel, eller mer fel än minoriteten
.

Det är bara du som resonerar så, och du har inget att backa upp dina teorier med att styrelserna i alla brf:ar alltid gör rätt.

Citat:
Att alltid grundmurat misstro styrelsens arbete, som Admin visar prov på, gynnar inte bostadsrättsföreningarna.
Att alltid grundmurat godtroget tro att lekmannastyrelsen - sällan vald på sin kompetens - alltid gör rätt i alla lägen och att ingen styrelseledamot någonsin gjort något fel, som Harald visar prov på, gynnar inte bostadsrättsföreningarna.

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
gjorda fel måste alltid korrigeras i efterhand oavsett om det är styrelsen eller stämman som gjort dem.
Just det. Så varför inte se till från början att fel inte görs, till mindre/ingen kostnad och inget besvär/arbete?

Citat:
Beloppsbergränsning kan leda till sämre upphandling.
Det kan jag inte se hur det ens är möjligt.
Sedan är upphandlingen i sig ett problem, eftersom det sällan finns någon styrelse som har kapaciteten att göra en upphandling eller ens att anlita en konsult för detta. Där behövs särskilda åtgärder
.

Citat:
Om sedan styrelsens arbete visar sig utföras felaktigt, så är det upp till stämman att agera på det. Underlåter stämman att rätta till en felaktig styrning, så har inte stämman skött sin uppgift.
Ja, personligen tycker jag det är bättre och billigare för föreningen om man gör rätt från början.

Vad ska vi med lagar och regelverk till, om styrelserna i alla brf:ar alltid ändå gör rätt? Ska vi ta bort alla regelverk, kanske?

Citat:
I övrigt håller jag med Harald. Det är bara att avgå och låta stämman sköta jobbet. Hela föreningen kan gå på inspektion och alla kan få uttrycka sina åsikter. Det blir inte många svar på den upphandlingen när entreprenörerna får höra om upplägget. Lycka till!
Jag å min sida håller inte med Harald. Att avgå för att stämman beslutat om vissa rutiner är inte vad en ledamot ska göra. Om underhållet av föreningen inte påverkas av stämmobeslut, vad kvarstår då för skäl för att avgå? Mer än för att det fungerar som det ska göra i föreningen, dvs att majoriteten kontrollerar minoriteten.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 18:34
Yotta-medlem

Standard

Men Admin, du förutsätter att det förs ett krig mellan alla styrelser och medlemmarna. Det kan mycket väl vara så i vissa föreningar men jag tror det är särfall. Jag tror inte styrelser konsekvent försöker lura sina medlemmar. Jag tror de gör så gott de kan. Och är inte stämman nöjd med det är det bara att avsätta styrelsen och sätta sig i dennas ställe och göra bättre. Jag tror att de flesta styrelser är nöjda med att bli av med problemen. Är de inte det kommer ju dessa att bli de som klagar och är missnöjda framledes. Då får väl dessa avsätta den nya styrelsen och göra bättre framledes o s v.

Det är det som kallas "KALLA KRIGET" en inte helt bekymmerslös tillvaro för en BRF.
Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 19:16
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Det är bara du som resonerar så, och du har inget att backa upp dina teorier med att styrelserna i alla brf:ar alltid gör rätt.
Har jag aldrig påstått!

Men jag överlåter till föreningens kontrollorgan (Revisorer och stämma), att säkerställa ett vettigt styrelsearbete.
Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 19:22
Admins avatar
Systemadministratör

Fråga Vilket är bäst? Att göra fel eller att göra rätt?

Citat:
Men Admin, du förutsätter att det förs ett krig mellan alla styrelser och medlemmarna.
Nej, det är just det jag inte gör! Jag ser gärna att vi avhåller oss från personliga påhopp och att resonemanget sker på ett civiliserat sätt här i forumet, och att vi håller oss sakliga, men du får gärna berätta hur du kommit fram till detta.

Ännu en gång upprepar jag;
Jag förespråkar rutiner & regelverk som möjliggör att styrelsen (oavsett vem som sitter där; bra eller dålig styrelse) gör rätt, såväl som möjliggör kontroll att styrelsen gör rätt.

Att i efterskott avsätta en styrelse som gjort fel är ingen lösning. Då är felen gjorda och kan sällan eller aldrig göras ogjorda.
Varför göra fel när det är så enkelt att göra rätt, med rutiner och regelverk som leder in amatörerna som väljs på rätt spår?

Citat:
Det kan mycket väl vara så i vissa föreningar men jag tror det är särfall.
Jag vet inte i hur många eller hur få föreningar det är ett krig mellan medlemmar och styrelse, men jag har ingen åsikt om detta eftersom det helt saknar relevans.

Jag ser ingen anledning i att spekulera i något som vi varken kan kontrollera eller som har någon betydelse.

Citat:
Jag tror inte styrelser konsekvent försöker lura sina medlemmar.
I denna specifika fråga tillåter jag mig emellertid ha en åsikt baserat på personlig erfarenhet. Erfarenhet från alla HSB-brf:ar i Malmö, erfarenhet från bostadsorganisationers stämmor, erfarenhet från detta forum samt erfarenhet från de många motionssvar och stämmoprotokoll som jag läst i föreningar över hela landet.
Jag tror inte heller att styrelser "konsekvent" försöker lura medlemmarna, men väldigt, väldigt, väldigt mycket pekar på att så ofta sker. Inte minst på stämmorna... där det t.o.m. kanske blir ganska svårt att hitta en styrelse som inte försöker lura medlemmarna, särskilt om det handlar om stämmor där det finns någon som skulle våga sig på att ha en annan åsikt än styrelsen
.

Citat:
Jag tror de gör så gott de kan.
Ja, det är säkert många styrelseledamöter (men färre styrelser) som gör så gott de kan. Ett av problemen här kan vara att "så gott de kan" inte är tillräckligt.

Citat:
Och är inte stämman nöjd med det är det bara att avsätta styrelsen och sätta sig i dennas ställe och göra bättre.
Det är ett annat problem. Dvs att det är så många soffliggare, vilket drabbar de medlemmar som engagerar sig. Men två olika problem tar inte ut varandra.

Lösningen är inte att avsätta styrelsen eftersom det förutsätter två saker;
1. Någon som ställer upp.
Notera att
en dålig styrelse inte per automatik blir bra bara för att ingen ställer upp.
2. Tillräckligt många som är kompetenta och kunniga för att se behovet av utbyte av styrelse.
Därmed faller denna lösning, och kvar är bara den lösning jag förespråkar
.

Citat:
Men jag överlåter till föreningens kontrollorgan (Revisorer och stämma), att säkerställa ett vettigt styrelsearbete.
Ja, det är ju en bra lösning... om dessa kontrollorgan hade fungerat. Men det vet vi att de inte gör, och då inte bara för att förutsättningarna för dessa kontrollorgan att kunna kontrollera saknas.

Och återigen vill jag hävda att det är bättre att göra rätt från början än att ta kostnaderna med att rätta upp gjorda fel när och om de upptäcks
.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-05-12 klockan 20:37.
Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 19:32
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard enkla lösningar på svåra problem

Citat:
Hade jag som styrelseledamot fått ett stämmobeslut med beloppsbegränsning för underhållsåtgärder, hade jag avgått direkt.
Styrelsen är ansvariga för underhållet, det är inte stämman.
Vad menar du med ansvarig? Om styrelsen fattar dåliga beslut som innebär att föreningen missköts, på vilket sätt tar styrelsen -sitt ansvar-?
Var och en som bott i en förening några år, engagerat sig något , ser och förstår att detta är bara en tom fras, utan innehåll. Vi kan inte som medlemmar göra mer än att kräva att styrelsen avgår. Men de dåliga besluten får vi kanske för all framtid lida för. Den situationen kan vi knappast ändra på. Ingen skulle våga sätta sig i styrelseuppdrag om man därmed riskerade hela sin egen framtid, ibland för nästan ingen ersättning.
Styrelsen tar alltså inte mer ansvar än alla andra, får se sin andel minska i värde. En mening med forats diskussioner torde vara att försöka skala bort svamlet, för att kanske kunna se vad som döljer sig därbakom.

Citat:
Om ni misstänker att styrelsen inte gör ett bra jobb, skall istället ny styrelse tillsättas.
Ingalunda! Ingen styrelse bör avskedas på blotta misstanken
Citat:
Harald #11
Din analys verkar inte riktigt väl underbyggd? Jag gräver i minnet, men kan ingenstans finna att det råder, eller har funnits någon sådan uppdelning i mina målsättningar. Flertalet medlemmar har inte klart för sig när de ska lämna en förening, alltså ligger sannolikt bakom flertalet beslut en förhoppning om att beslutet är bästa lösning (mest ekonomiska) även på lång sikt.
-vilket endast inbegriper en andels utveckling-

Kan du utveckla hur du tänker dig att föreningens långsiktiga strävan att bevara fastighetens värde, skulle på något sätt konflikta mot andelarnas utveckling?

Citat:
Han har väl mycket goda skäl att misstro. Historiska skäl, egna och andras erfarenheter. Det är forats mening att kritiskt granska varje aspekt av denna enklavs svåra vardag. Admin och även du bär tunga lass därvid genom ert engagemang. Att ni har mycket skilda synsätt stimulerar diskussionerna.
Citat:
Ja det här är det andra standardsvaret, med informativt värde =noll. Det första och vanligaste lyder: Om du inte är nöjd, flytta till en annan förening.

Själva problemet som admin gång på gång berör (utan att ha lyckats lösa, men vem har..?), lyder ju: Hur ska vi kunna påverka medlemmarna så att de på stämman fungerar så som tanken var med konstruktionen bostadsrätt?
Så länge du deltar i diskussioner här, vill jag att du förklarar hur du tänker dig att stämman ska övas att -rätta till en felaktig styrning- genom att du hemlighåller protokollen. Du uppträder ofta så grötmyndigt att man har all anledning att kräva att du utrycker dig någorlunda logiskt och klart även i denna fråga.
Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 20:25
Admins avatar
Systemadministratör

Cool Lösningen är inte att alltid ducka och sticka huvudet i sanden

Ja, till de två standardkommentarerna som du nämner...;
  • Om styrelsen gör fel så får stämman se till att fixa detta i efterskott (oavsett om förutsättningarna för detta då saknas).
  • Passar det inte så flytta.
kan jag tillägga standardkommentaren från alla bakåtsträvare, i synnerhet kanske HSB och de andra bostadsorganisationerna;
  • Ni ska ha förtroende för de förtroendevalda, för ni har ju själva valt dem.
Kommentaren saknar all form av logik och fungerar kanske på zombierna på stämmorna ute i landet, men inte i detta forum där kompetensnivån normalt ligger på en avsevärt högre nivå, och där vi kan se hur den bistra verkligheten ser ut.

Jag kan inte säga det nog ofta;
Vi måste i diskussionerna utgå från hur verkligheten ser ut och vilka risker det finns genom de många luckorna i lagar och stadgar. Vi ska inte utgå från en utopi om hur vi önskar att det skulle se ut i en ideal värld
.

Självklart finns det brf:ar där styrelserna fungerar alldeles utmärkt just i denna stund. Men det vore galet att rätta sig efter en minoritet av fullt fungerande styrelser istället för hur verkligheten ser ut. Och att en styrelse fungerar problemfritt i just denna stund är ingen som helst garanti för att den gör det imorgon. Eller när nästa styrelse tar över.

Senast redigerad av Admin: 2013-05-13 klockan 08:44.
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 07:23
Yotta-medlem

Standard

"Men det vore galet att rätta sig efter en minoritet av fullt fungerande styrelser istället för hur verkligenheten ser ut."

Du ifrågasätter, vad det andra säger grundar sig på, och ovanstående?
Vi grundar väl alla det vi säger utifrån egna erfarenheter. Jag förstår att det finns föreningar med problem men det är inte min erfarenhet. Jag tror inte 50% av föreningarna har problem. Kanske 5 eller 10% och det är alldeles för många redan det. Men överdrifter är heller inte till någon hjälp. Nej, du har inte sagt 50% men attityden får en att tro det. En minoritet torde vara färre än 50%.
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 08:46
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Vad menar du med ansvarig?
En byggnad skall hållas i vårdat skick, ansvaret ligger på fastighetsägaren. Styrelsen förträder föreningen, och blir därmed den som innehar ansvaret.

Citat:
Citat:

Om ni misstänker att styrelsen inte gör ett bra jobb, skall istället ny styrelse tillsättas.
Ingalunda! Ingen styrelse bör avskedas på blotta misstanken
Styrelsen är inte anställda, och kan således inte avskedas. Varje ledamot innehar ett förtroendeuppdrag. Förtroendeuppdrag är betydligt finare än en anställning, och undergrävs detta förtroende (misstanke om vanvård/felaktighet eller oegentligheter) så skall ledamoten entledigas. Alltså är det visst så att det räcker med majoritetens misstanke när det gäller detta hedervärda uppdrag.

Citat:
Kan du utveckla hur du tänker dig att föreningens långsiktiga strävan att bevara fastighetens värde, skulle på något sätt konflikta mot andelarnas utveckling?
De flesta föreningar skulle kunna bli skuldfria inom en 20-årsperiod, vilket givetvis är mycket attraktivt för fastighetsägaren. (Jämför villa, hur många år tills villa är betald). Ändå så är det ett mycket litet antal föreningar som strävar dit eller som uppnår detta. Varför? Jo, för att ägaren under åren representeras av olika medlemmar, av vilka de allra flesta inte har tid att vänta i 20 år. Hellre lägre avgift nu, som gynnar, hm, just det - enskild medlem som kommer att sälja sin andel inom 20 års perioden.

Citat:
Citat:

Ja det här är det andra standardsvaret, med informativt värde =noll. Det första och vanligaste lyder: Om du inte är nöjd, flytta till en annan förening.
Jag håller självklart inte med dig, Pensionär, när du säger om ovanstående att informativt värde = 0. Faktum är att många som jag träffar, begriper inte vilka möjligheter de har att påverka och/eller ta kontrollen i sina föreningar. De tror att styrelsen är några andra, och att en plats där är ouppnåelig. Hur många medlemmar går inte omkring stukade för att styrelsen hela tiden berättar hur dålig föreningens ekonomi är?

Men nu ska ni få lära er något. En förenings ekonomi, den bestämmer styrelsen över. Vill styrelsen ha en förening med god ekonomi, som kan söta drift, underhåll och investeringar för medlemmarnas bästa, så kan de fixa detta enkelt. Det är alltså faktiskt självvalt, att ha dålig ekonomi, när man driver en Brf.

Och så kommer protokollfrågan upp igen...

Vill då säga följande: Pensionär och Admin, kan inte ni sätta er i era styrelser, och försöka driva era föreningar efter era premisser? Så får vi något att jämföra med. Sedan kan vi ju dryfta era erfarenheter, och därifrån plocka russinen ur kakan?
Eller är det så att ni inte vill axla ansvaret, hellre spela matchen från läktaren?
Eller kanske, kanske är det så att ni inte åtnjuter medlemmarnas förtroende, och kan bli invalda?

Upp till bevis, helt enkelt!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Underhåll vs investering Christian Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2012-12-08 08:26
Underhåll av frånluftvärmepump. Gunborg Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2012-10-21 17:12
Nekat underhåll Micke_80 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2011-11-15 18:49

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:23.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare