Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-10, 08:48
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Max tak investeringar/underhåll

Vi är några medlemmar som lagt en motion om beloppstak i alla frågor där kostnader (utöver löpande fakturor ..) kan tänkas överskrida belopp av totalt

Investeringar - 200 000 kronor
Underhåll - 500 000 kronor

Beloppen är höftade och kan ändras av stämman.

Anledningen är att vi ifrågasätter styrelsens upphandling och enväldiga beslut om främst två installationer

1 MKR, som lär ha kostat 3 ggr mer än beräknat
6 MKR, bergvärme som fungerar dåligt och måste förstärkas med olja, som 2012 sannolikt resulterat i ökad kostnad för värme med 41% (410 TKR).

Pga av ett takläckage informeras i oktober 2012 (föreningen registrerades 1989)

En tråkig och dyr historia. Det är från början ett byggfel av nedre delen av taken som tyvärr inte uppdagats förrän nu. Styrelsen har tagit hjälp av vår fastighetsförvaltare från SBC och tre offerter har inkommit.
Vi har erfarit att livslängden på taget är ca 40 år, sedan är det dags för en helrenovering och det känns därför onödigt att kosta på 2-3 miljoner på ombyggnad av en del av taket i nuläget, då den stora renoveringen kommer att kosta totalt 6-8 miljoner.
Vi har efter samråd med flera experter valt att reparera alla skorstenar och stosar ....

Styrelsen föreslår avslag med motiveringen:

Styrelsen handhar och ansvarar för den löpande förvaltningen av föreningen. Stämman bör därför inte fatta beslut om frågor som rör den löpande förvaltningen eller sådana frågor som i stadgarna har angivits som styrelsefrågor.

Några sådana frågor anges inte i föreningens stadgar under styrelsens åligganden, därför bör LEF och BRL gälla. Jag har sökt i lagarna utan att hitta relevant information. Jag är urusel på att läsa/tolka juridiska texter.

Vi har följande frågor till Hotpot:

1) Har någon erfarenhet av föreslagna beloppstak? Polsk riksdag, handlingsförlamad styrelse........

2) Vad anser ni om gapet på 25% respektive 33% mellan högsta och lägsta offert? Dessutom anser vi att informationen är knapphändig. Är kostnaden på 6 - 8 miljoner beräknad på nuläget och minskar om man reparerar för 2-3 miljoner omgående?

3) Vet någon vilka regler/stadgar styrelsen kan luta sig mot?

Trevlig helg!
Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 10:11
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Stämman bestämmer allt, utan undantag!

Citat:
Ursprungligen skrivet av qada Visa inlägg
Styrelsen handhar och ansvarar för den löpande förvaltningen av föreningen. Stämman bör därför inte fatta beslut om frågor som rör den löpande förvaltningen eller sådana frågor som i stadgarna har angivits som styrelsefrågor.

3) Vet någon vilka regler/stadgar styrelsen kan luta sig mot?
Det existerar inte några dylika lagar (eller stadgar, även om dessa kan variera) som styrelsen kan vila sig mot i sitt argument att stämman inte kan fatta beslut i frågor som rör den löpande förvaltningen.

"Stämman bör därför inte fatta beslut om frågor som rör den löpande förvaltningen" är bara floskler som genom alla år spridits av bostadsorganisationerna (men med "ska" istället för "bör") i sina desperata försök att reducera delägarnas möjlighet till kontroll och insyn i det de är delägare i till så nära noll som möjligt.

Svaret styrelsen ger är alltså ett standardsvar, men det har aldrig i historien hänt att någon kunnat basera sitt påstående på något regelverk.

Sanningen är istället den raka motsatsen. I en fungerande brf med engagerade medlemmar fattar stämman beslut även i frågor som rör den löpande förvaltningen (men ska naturligtvis göras med sunt förnuft). Oftast är föreningens medlemmar kunnigare än lekmannastyrelsen.

Likaså finns det inget som helst hinder att stämman fattar beslut i de frågor där stadgarna säger att det är styrelsefrågor. Oftast finns det bara en sådan fråga i stadgarna, och det är att styrelsen beslutar om nivån på årsavgiften/månadsavgiften.

Skälen till ovanstående är att stämman är föreningens högsta beslutande organ enligt lag. Alltså överrider denna beslutsordning alla tänkbara hinder för stämman att besluta i vilken fråga som helst inom föreningen, t.o.m. årsavgifterna.

Styrelsen har bara att följa stämmans beslut eller avgå om de anser att de inte kan fullfölja sitt uppdrag som förtroendevalda i det fall styrelsen följer stämmans beslut.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 11:54
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Hade jag som styrelseledamot fått ett stämmobeslut med beloppsbegränsning för underhållsåtgärder, hade jag avgått direkt.

Styrelsen är ansvariga för underhållet, det är inte stämman. Den som äger ansvar, måste också inneha befogenheten. Annars blir det fel.

Om ni misstänker att styrelsen inte gör ett bra jobb, skall istället ny styrelse tillsättas.
Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 12:36
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Beloppsgräns i brf för åtgärder utan stämmobeslut

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Om ni misstänker att styrelsen inte gör ett bra jobb, skall istället ny styrelse tillsättas.
Ja, om det fungerat i praktiken och om insyn funnits i vad styrelsen gör. Men eftersom detta som regel inte finns kan det inte vara fel med en beloppsgräns för amatörstyrelsen att utgå från. Om taket är såpass högt satt att det aldrig kommer att uppnås under normala omständigheter så är ett tak en ypperlig säkerhet för föreningen. Sakliga argument saknas då för att inte ha ett tak, medan det finns en lång rad med sakliga argument för ett tak.

Jag rekommenderar därför starkt ett tak för styrelsen att arbeta under.
Därmed säkrar man att åtgärder inte görs i föreningen av monumentala mått utan stämmobeslut om detta
.

Att göra enligt Haralds modell innebär att ev galna och för föreningen avgörande beslut endast kan korrigeras i efterskott. Då är det så gott som alltid för sent, och föreningen kan lida stora förluster. Helt i onödan.

Problemet är bara att de flesta medlemmar oftast inte förstår fördelarna och att det därför blir svårt att övertyga en stämma om ett tak, särskilt eftersom att ett dylikt förslag kommer att motarbetas av styrelsen (med osakliga och felaktiga argument).
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 14:30
Exa-medlem

Fråga Mer om detta

Citat:
Hade jag som styrelseledamot fått ett stämmobeslut med beloppsbegränsning för underhållsåtgärder, hade jag avgått direkt.

Styrelsen är ansvariga för underhållet, det är inte stämman. Den som äger ansvar, måste också inneha befogenheten. Annars blir det fel.

Frågan är knivig när det gäller underhåll. Det är jag den förste att erkänna.

Men det rör sig som svindlande - i mina ögon - belopp. Jag tror, att stämman är kvalificerad att beslut om man fått noggranna underlag. Det borde kännas bra att ha stämmans stöd i fallet om takläckage t ex.

Beträffande nyinstallationer är det annorlunda. Vissa vill alltid ha 'the state of the art'. Jag vet inte hur mycket jag hade sparat in på inköp av elektroniska prylar om jag givit mig till tåls något år! Stämman borde vara mer balanserad än enbart styrelsen.

Tyvärr byter man inte styrelser i en handvändning .....

I den bästa av världar kanske det finns styrelser, som kan lära t ex i Hotpot och bli bättre. I vissa fall kan man kanske göra en pudel!

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Svaret styrelsen ger är alltså ett standardsvar, men det har aldrig i historien hänt att någon kunnat basera sitt påstående på något regelverk.
Menar du, att det är ett svar som tillhandahålls av branschorganisationernas jurister eller juridiska rådgivare? För länge sedan trodde jag i min enfald, att dessa organisationer i sista hand verkade i medlemmarnas intresse. Styrelsen skall ju verka i medlemmarnas intresse.

Beträffande gapet i beräknad kostnad är det vanligt? Som även det är svindlande men man tvingas leva med. Det är lätt att köpa grisen i säcken - minst sagt! Oavsett om proffs-upphandlare anlitats fattar styrelsen det slutliga beslutet och har ansvaret. I mitt exempel om läckage borde stämman få säga sitt. Dels finns det 3 alternativ och prisskillnaderna är oacceptabla, tycker jag.
Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 14:33
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:

Instämmer med Harald. Om ett stämmobeslut konfliktar med styrelseansvaret har styrelsen inget annat val än att avgå. Ett läckande tak måste åtgärdas oavsett vad stämman anser. Att dessutom försöka sätta ett kostnadstak utan marginaler och väl underbyggda kalkyler innebär att styrelsen kan bli tvingad till att avstå från att genomföra nödvändigt underhåll.

Åter till detta om öppenhet. Är medlemmarna välinformerade om vad som händer och sker ska man inte behöva besluta om kostnadsbegränsningar.
Gammal 2013-05-10, 14:45
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Ett utgiftstak begränsar inte styrelsens handlingsfrihet, enbart en extra säkerhet

Citat:
Ursprungligen skrivet av qada Visa inlägg
Menar du, att det är ett svar som tillhandahålls av branschorganisationernas jurister eller juridiska rådgivare?
Ja, det finns väl inget som upprepats av bostadsorganisationerna oftare än den fras du fick som svar av styrelsen i din brf. Det skulle väl i så fall vara att medlemmarna inte har rätt att se styrelseprotokoll.

Bostadsorganisationernas primära mål är att se till att insynen och kontrollen i brf:arna förläggs på lägsta möjliga nivå. Bostadsorganisationerna värnar absolut inte om medlemmarnas bästa, utan de talar i egenintresse och försöker fullt medvetet lura bostadsrättshavarna
.

När sedan fel begås i styrelserna (där bostadsorganisationernas representanter sitter) slår de alltid ut med händerna och tar absolut inte det minsta ansvar för något.

Bostadsorganisationernas klyschor har spritts till de flesta brf:ar, även privata föreningar
.

Det finns ingen anledning att lita blint på den amatörstyrelse som tillsatts av stämman. Tvärtom! T.ex. upptäckte jag häromdagen att styrelsen i den brf där jag bor tar styrelsebeslut utan att protokollföra dessa. Blir kul för dem som tar över.

Ett utgiftstak av den typ du föreslår är inget som begränsar styrelsens rörelse- och handlingsfrihet på något sätt. Den enda konsekvensen blir en liten ökning i säkerheten för medlemmarna och att vissa beslut säkras att de tas i rätt ordning.

Om jag som styrelseledamot fått ett stämmobeslut med beloppsbegränsning för underhållsåtgärder, skulle jag blivit glad över att medlemmar för en gångs skull förstått sitt eget bästa!

Jag hade inte sett ett dylikt stämmobeslut som ett hinder, utan endast som ett sätt att engagera medlemmar och säkra föreningens tillgångar på bästa möjliga sätt, samt som ett sätt att styra upp och förenkla styrelsearbetet i föreningen.
Dvs så att det fungerar även när någon tar över efter mig.

Man måste trots allt förstå att i majoriteten av
amatörstyrelserna sitter det medlemmar som har liten eller ingen kunskap om varken lagar, stadgar eller styrelsens skyldigheter och ansvar, och då skulle det väl vara märkligt om man inte byggde systemet utifrån dessa givna förutsättningar?

Och att det i vissa extremfall skulle krävas ett stämmobeslut för att kunna gå vidare, och för att göra detta på rätt sätt, varför skulle det vara ett problem för en styrelse?

Det finns inget som säger att en styrelse alltid kan mer i alla frågor än alla medlemmar i föreningen, snarare tvärtom.
Och även om det funnits, vad är det som säger att samma gäller för nästkommande styrelse?
En brf kan inte alltid bara tänka ett steg i taget, man måste planera och förbereda sig för framtiden.

Det handlar ju inte på något sätt om att styrelsen inte skulle ha rätt att t.ex. åtgärda ett läckande tak
.

Det är i läget när stämman beslutar att styrelsen inte ska göra nödvändiga underhållsåtgärder som man i egenskap av styrelseledamot ska avgå, inte för att stämman tar ett beslut om en viss arbetsordning i sällsynta extremsituationer!!!

Tillägg:
Som Kluringen säger, med total transparens och en kunnig styrelse finns det kanske inget behov av utgiftstak. Men hur ofta finns detta?

Senast redigerad av Admin: 2013-05-10 klockan 15:30.
Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 15:39
Exa-medlem

Standard Mer om detta

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Åter till detta om öppenhet. Är medlemmarna välinformerade om vad som händer och sker ska man inte behöva besluta om kostnadsbegränsningar.
Så rätt så: Det mesta kokar ner till Information, Information, Information!!!!

Taket är inte i första hand avsett att minska kostnader för underhåll utan vara någon form av 'garant' för att inte det billigaste alternativet väljs rutinmässigt. Gäller även nyinstallationer.

Betr nyinstallationer är balansen mellan innovatörer och konventionalister förhoppningsvis bättre inom stämman än styrelsen.

Vid förra årets stämma deltog förhållandevis många unga medlemmar, som inte var rädda att yttra sig. Hoppas det blir så vid kommande stämma. Jag blev positivt förvånad över åldersfördelningen.

Vad anser ni om beloppsgapet?

Senast redigerad av qada: 2013-05-10 klockan 15:45. Anledning: Tydliggörande
Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 21:58
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Vad anser ni om beloppsgapet?
Det är utan verkan, eftersom bostadsrättslagens åtskillnad på "Renovering" eller "investering" inte slaviskt följer bokföringslagens åtskillnad mellan detsamma.

Det är lite upp till den som ansvarar för bokföringen hur det bokförs.

En faktor som Qada missar, är att medlemmarna (andelsägarna) sällan har samma mål som styrelsen. Styrelsen har att tillse att FÖRENINGEN går bra och går bra framåt i tiden. Medlemmarna ser helst att det går bra fram till deras försäljning av andelen. Därmed är styrelsens oberoende från medlemmarna i dessa frågor inte bara önskvärd, utan en förutsättning för att föreningen skall kunna utvecklas på ett vettigt sätt.

Så skall stämman besluta om beloppsbegränsningar gällande underhåll? Nej, absolut inte!

Vad rör investeringar, eller mer korrekt uttryckt, "utökning av verksamheten" (alltså allt som byggs eller köps in som inte redan finns idag), så tillfrågas ju stämman ändå, varför TS förslag är helt onödigt och i själva verket kontraproduktivt!
Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 10:09
Admins avatar
Systemadministratör

Fråga Har styrelsen ett annat/bättre mål än majoriteten av medlemmar?

Citat:
En faktor som Qada missar, är att medlemmarna (andelsägarna) sällan har samma mål som styrelsen. Styrelsen har att tillse att FÖRENINGEN går bra och går bra framåt i tiden. Medlemmarna ser helst att det går bra fram till deras försäljning av andelen. Därmed är styrelsens oberoende från medlemmarna i dessa frågor inte bara önskvärd, utan en förutsättning för att föreningen skall kunna utvecklas på ett vettigt sätt.
Vad du missar är att styrelsen består av medlemmar. Det finns absolut inget som säger att medlemmarna inom styrelsen skulle ha ett annat mål än medlemmarna utanför styrelsen. Även medlemmarna i styrelsen bor i bostadsrätter.

Lika lite finns det något som säger att det mål majoriteten av medlemmarna har skulle vara sämre än det mål en liten grupp av illa valda amatörer har.

Istället är det troligare att sanningen är den rakt motsatta till vad du säger. I majoriteten av brf:arna sitter det styrelser som enbart arbetar i egenintresse. Ett enkelt sätt att bekräfta om så är fallet är att läsa styrelsens svar på motionerna. Med rätt skrivna motioner kan man på ett kick se om styrelsen arbetar för sig själva eller för föreningens bästa.

Eftersom jag då läst väldigt många av de väldigt få motioner som skrivits i brf:ar ute i landet (och i bostadsorganisationerna) kan jag konstatera att utifrån dessa motonssvar talar vi om endast några få procent av styrelserna som arbetar i föreningens intresse.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Underhåll vs investering Christian Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2012-12-08 09:26
Underhåll av frånluftvärmepump. Gunborg Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2012-10-21 18:12
Nekat underhåll Micke_80 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2011-11-15 19:49

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:35.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare