Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-22, 20:35
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Nämnd revisor är flitigt anlitad av Brf: er i GBG med omnejd. Jag ska själv träffa denne och tänker givetvis fråga ut honom om aktuellt fall.

Pensionär: Systemet är tänkt att skyddas genom att man tillskriver ett lägsta antal ledamöter. Det är (om än inte omöjligt) betydligt svårare att få 3-5 personer på förtroendepost att snacka ihop sig och försnilla pengar.

Felet här är att övriga ledamöter släppt på kontrollen.

Att se protokoll hade givetvis inte hjälpt i detta fall.
Svara med citat
Gammal 2013-02-23, 12:56
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Döm ingen oskyldig.
I dagens DN råkar det återges ett fall av mycket grovt våld . Just detta tycks ha inträffat,..att principen gäller. Men här nästan outhärdligt att läsa och acceptera domstolens utslag. Av det lilla man får veta erhåller man stark känsla av att de åtalade inte kan vara utan skuld. Men vi vet inte säkert. Domstolen har uppenbarligen inte heller kunnat få klarhet. Alltså friar man.
De anklagade får t o m ekonomisk ersättning för ...
Men ändå.
Att någon annan princip skulle praktiseras i bostadsrättsvärlden, har jag svårt att finna skäl för.
Stämmans uttalade misstroende mot en hel styrelse, för konstaterat brott av en enskild ledamot, skulle inte vara utslag av ett tänkande enligt principen ovan.
Citat:
Harald:
Felet här är att övriga ledamöter släppt på kontrollen.
Och det känner vi väl till sedan länge att så sker frekvent.
Enligt vilka logikens regler är du då motståndare till att även låta medlemmar delta i -kontrollen-?
Alltså vi behöver transparens även här! Protokollen på bordet.
Citat:
Systemet är tänkt att skyddas genom att man tillskriver ett lägsta antal ledamöter.
Antalet medlemmar i föreningen överstigen vanligtvis antalet ledamöter många gånger om!
Men skälet till att ledamöterna är fler än en, är främst att de inte enskilt ska överlastas av arbetsuppgifter, utan att de på bästa sätt ska kunna fördela dem efter var och ens olika kompetenser, snarare än att de ska bevaka varandra.
Skulle detta senare vara uttalad uppgift, lär väl ingen göra någonting,... av ren självbevarelsedrift.

För den speciella uppgiften, bevakning av att ekonomin sköts korrekt, finns i allmänhet valda både extern och intern revisor. Av det enkla skälet att det finns kunskap om att detta är en svår uppgift. För flertalet omöjligt att upptäcka den siffernisse som har bedrägeri i syfte. Det sker inte utan försök till maskering. Här var det tydligen fråga om rätt bra maskering dessutom, eftersom det tog några år även för den utbildade revisorn att upptäcka bedrägeriet.
Kanske inte heller straffa revisorn? Var han lat, eller mindre smart än skurken? Vi vet inte. Vad vi vet är att han efter några år inser att något är fel, och slår larm.
Vad brukar vara standardsvaret när någon medlem dristar sig till att ställa en jobbig fråga till en styrelseledamot.
Du får prata med revisorn! Den rätta inställningen, -att med tacksamt mottagande lyssna på den medlem som tycker sig finna spår av konstigheter- tycks inte infinna sig ofta, vare sig hos ledamot eller revisor.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Nämnd revisor är flitigt anlitad av Brf: er i GBG med omnejd. Jag ska själv träffa denne och tänker givetvis fråga ut honom om aktuellt fall.
Fint Harald, ger intryck av stort mannamod och handlingskraft. Vilka frågor avser du att ställa? Glöm inte att hälsa och tacka från mig, för att han visat att man kan ha fel ibland. Alla revisorer är inte arbetsskygga,... alltid.
Citat:
Givetvis.......?
Vi vet inte vad som står i dessa protokoll. Kan alltså inte heller här tvärsäkert uteslutas att en vaken medlem ev kunnat ana sig till något skumt, långt innan revisor och styrelse vaknar.
Uteslutas kan det inte!

Principer om på vilka grunder man dömer i samhället och i förening, bör vara lika.
Principer om öppenhet i samhället och i förening likaså.
Svara med citat
Gammal 2013-02-23, 20:37
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Brf Solgården i Göteborg

I det här fallet finns det inga oskyldiga. Det är spikklart att hela brf-styrelsen för Brf Solgården i Göteborg begått ett oförlåtligt och oförklarligt fel tillsammans med den inkompetenta revisorn från KPMG, Göran Johansson. KPMG visar ännu en gång prov på sin oduglighet (se bl.a. Lag- och stadgebrott - ren revisionsberättelse).

Självklart ska hela styrelsen ställa sina platser till förfogade, jag hoppas verkligen att ingen tycker något annat. Men det räcker inte. De ska inte få sitta kvar t ex bara för att valberedningen inte haft tid att samla ihop tänkbara ledamöter (etc)
.

Styrelsen skriver i årsredovisningen (dock anser styrelsen tydligen inte att det är en "väsentlig händelse") från 18/6 2012;
Föreningens ekonomi
Granskning
I samband med revision av bokslutet för 2011 fick styrelsen kännedom om bristande ekonomisk redovisning. Delar av hyresintäkter från korttidsuthyrningar var inte redovisade. Dessa felaktigheter är nu identifierade och korrigerade. Därefter har det uppdagats ytterligare felaktigheter även som oegentligheter vilka nu är under utredning. Berörd styrelseledamot avgår på egen begäran.

Det finns alltså inget som tyder på att de två övriga ledamöterna har vett att ställa sina platser till förfogande.

Hur många andra fel finns det som ännu inte "upptäckts"?
Vad ingår t ex i posten på 61.322 kr där styrelsen försöker dölja vad detta är med texten "utlägg"?
Vilken roll har föreningens ekonomiska förvaltare här?

Det enda rätta är att medlemmarna begär en särskild granskning av årsredovisningen för i alla fall de tre senaste åren.

Vad styrelsen gjort är oförsvarbart. Hur många gånger har vi inte hört politikersvaret när fel upptäckts; "Vi måste förbättra våra rutiner". Som alla förstår är detta inget svar och inget som försvarar de fel som begåtts.

I detta fall fanns det emellertid inga rutiner att förbättra. Om inte styrelsen vid styrelsemöte varje månad går igenom obetalda månadsavgifter så har de gjort ett så allvarligt fel att de inte ska få sitta i någon styrelse en enda dag till.

Styrelsen på ynka tre personer för de 89 bostäderna måste stämman se till att få bort från styrelsen på studs. Alla tre ledamöter har förlorat allt förtroende för all framtid. De har skadat föreningen och stämman borde rimligen se till att ställa ett skadeståndsanspråk på alla tre, även om det är styrelsens ordförande som bär det största ansvaret.

Vem är så dum att flytta till Brf Solgården om inte alla dem som bär ansvaret för oegentligheterna får ta konsekvenserna (enligt lag) för vad de gjort?

Citat:
Jag kan tala om för dig redan nu att oavsett vilken fråga du ställer så kommer du inte att få något svar. HSB må vara en skyddad verkstad, men det är också det minsta man kan säga om KPMG. De ger inga svar, oavsett vilka frågor man ställer. Och de kommer aldrig, aldrig, aldrig att ta det minsta ansvar för de fel de begått. KPMG kommer att intensivt försvara varenda en av sina revisorer oavsett hur allvarliga fel - eller t.o.m brott - de begått.

Citat:
Faktum är att det hade mycket väl kunnat göra detta (under förutsättning att det funnits åtminstonde en vaken medlem i brf:en, precis som Pensionär säger)! Men sedan finns det en oändlig massa andra situationer där öppna styrelseprotokoll odiskutabelt gjort att föreningen kunnat undvika att hamna i svårigheter.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-02-24 klockan 11:57.
Svara med citat
Gammal 2013-02-24, 13:58
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Arg Revisors oförmåga att...

Efter att lusläst denna tråd och angränsande trådar har jag kommit fram till några slutsatser som jag menar är viktiga för den som köper en bostadsrätt.
Jag förväntar mig inte att få applåder för dem här!
Slutsatserna är utifrån mina erfarenhet och bildning om vad man bör och vad man ska kräva av sin styrelse. OBS! Kända skillnader inom juridiken!

1. Stämman skall ta det yttersta ansvaret! Stämman ska godkänna eller ej godkänna. I detta fallet en oren årsredovisning. Stämman godkänner och de ger de odugliga t o m nytt förtroende. Så blir det i en värld där ingen har en susning om sina befogenheter: Ordförande, t ex skall ha koll på det löpande, ekonomisk förvaltare skall ha koll på det ekonomiska! Med en oren redovisning kan inte stämman endast ta ett beslut: ny redovisning efter särskilt granskning. Det borde stått i dagordningen, det borde valberedning, internrevisor och även kunniga medlemmar förstått.

2. En allvarlig "oren" rapport från revisor gör inte revisor olämplig alls! Det är en redovisning från en neutral (Auktoriserad) revisor som gör påpekanden om oegentligheter som stämman ska godkänna eller ej!

3. Det är tragiskt att folk inte kan hushållsekonomi. Det bör snarast bli en obligatorisk utbildning, från klass 1, dvs från 7 år. Kvitto skall redovisas!

4. Sen till Pensionär: du har väldigt bra utgångspunkter, lite för bra eftersom så få förstår att en bostadsrättsförening är en kapitalinvestering i en ekonomisk modell.
Det är alldeles för mycket snack om inflytande och demokrati. Det är begrepp som inte kan kvantifieras i förväg, endast i efterhand i den s k resultatredovisningen. Vi har sett tillräckligt många problem med de begreppen till att applådera denna parallella modell.

Det är de hårda värdena, kronor och ören som skall redovisas, t o m 50-öringen!

5. Slå aldrig på budbäraren, i detta fall den revisor som vågar slå larm. Töntarna som inte reagerar får skylla sig själv. De förtjänar en kall stor öl!

Med vänliga hälsningar korsdraget

För att citera Tage Erlander på HSB stämman (hans sista) i Malmö:
"Vår ekonomiska modell är så genial att om borgarna kommer till makten då kommer de till dukat bord, klart att äta". ( att äta = ta för sig)
Svara med citat
Gammal 2013-02-24, 14:22
Admins avatar
Systemadministratör

Fråga Vad definierar en oduglig revisor?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
2. En allvarlig "oren" rapport från revisor gör inte revisor olämplig alls!
Det är riktigt. Det behöver inte vara så. Men att som i aktuellt fall inte ens ha upptäckt uppenbara oegentligheter som dessa under tidigare år är högst anmärkningsvärt. Det gör enligt min mening denna revisor till i allra högsta grad oduglig. Och bättre blir det sedan inte av att vara så velig som revisorn är i sin anmärkning i årsredovisning på oegentligheterna (även om jag förstår att anledningen till detta är helt i egenintresse för revisorn och han bryr sig inte det minsta om vad som är bäst för föreningen).

Man kan t.o.m. kräva att oegentligheterna skulle upptäckts innan årsredovisningen samma år som oegentligheterna påbörjades. Men trots att det sägs att revisorerna ska arbeta under "hela året" så aktiverar revisorn inte sig förrän efter att årsredovisningen tagits fram. Då gör revisorn några stickprov i bästa fall... eller ingenting annat än att skriva under årsredovisningen. Är det revision?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-02-24, 15:20
Yotta-medlem

Generad revisor....

Revisors uppdrag kan inte klandras om alla mörkat.
Här fanns en ordförande, ledamöter, ekonomisk förvaltning. De ska föra protokoll. Protokollen skall revisor granska.
Att Internrevisor kan sitta med på styrelsemöten har jag varit med om.
Var fanns den?

Varför var inte revisor inkallad till stämman?
Fanns internrevisor där?
Fanns den ekonomiska förvaltaren där?

Ja, frågorna hopar sig och jag kan inte se annat än att alla mörkat.
Vi borde fråga oss: Vad krävs för att styrelserna skall lära sig vad som krävs av dem?

Det allvarligaste här är styrelsen redan i kallelsen borde haft en punkt om att detta, och själva begärt särskild granskare.

(På styrelsemöte har jag en gång begärt att lokalen tejpades och att särskild granskare utsågs. Jag blev nedröstad av de andra. F k så hade pengar försnillats, men de ville tiga om det!)

Värt att notera är att 10% av fel som begås beror på okunskap medan 90% beror på attityd.
Mitt förslag är en ny länk; "kravspec för förtroendevald"

Med vänliga hälsningar korsdraget
Svara med citat
Gammal 2013-02-24, 16:21
Admins avatar
Systemadministratör

Fråga Vad är revisorns roll?

Citat:
Revisors uppdrag kan inte klandras om alla mörkat.
Men enligt revisorn har de inte mörkat (förutom ordföranden, naturligtvis).

Citat:
Protokollen skall revisor granska.
Revisorn ska granska protokollen, men jag tror att detta sällan inträffar.
Tack vare den slutenhet som finns i föreningarna klarar inte bara styrelseledamöter sig undan ogentligheter, även revisorn kan obemärkt strunta i hela sitt uppdrag.

Citat:
Att Internrevisor kan sitta med på styrelsemöten har jag varit med om.
Där har revisorn inget att göra och lyckligtvis har revisorn ingen rätt att närvara på styrelsemöten.

Citat:
Varför var inte revisor inkallad till stämman?
Fanns internrevisor där?
Fanns den ekonomiska förvaltaren där?
Jag vet inte vilken stämma du menar, men vi får förutsätta att revisor närvarat på alla tidigare stämmor. Det gör dock ingen skillnad i revisorns bristfälliga agerande i egenskap av sin roll revisor och kontrollfunktion.

Det är illa nog att det är ett så slutet system i föreningarna att medlemmarna inte kan kontrollera styrelsens förehavanden, men att medlemmarna inte ens kan kontrollera revisorn är riktigt illa. Då blir det som det blivit här.

Citat:
Vi borde fråga oss: Vad krävs för att styrelserna skall lära sig vad som krävs av dem?
Ja, det är en bra fråga, och jag kan bara komma på ett svar; vakna medlemmar och öppenhet.

Citat:
På styrelsemöte har jag en gång begärt att lokalen tejpades och att särskild granskare utsågs. Jag blev nedröstad av de andra. F k så hade pengar försnillats, men de ville tiga om det!
Klart de ville, så fungerar ju människan; dvs man vill dölja sina fel och brister. Just därför är det så viktigt med öppenhet. Någon annan lösning finns inte.
Svara med citat
Gammal 2013-02-24, 19:13
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
så få förstår att en bostadsrättsförening är en kapitalinvestering i en ekonomisk modell.
Det kanske kan beskrivas så även. Själv tror jag att flertalet köpt in sig i föreningen därför att bostadens läge, och pris (med tanke på dagsläge och bedömd framtid) förväntas vara goda. Eftersom lagstiftningen är otydlig, problemen många och svåra blir det snart knepigt.

De har även något suddiga begrepp om att lagstiftningen är konstruerad för att medge självstyre. Efter inflyttning övergår flertalet till att leva som hyresgäster. Denna onda cirkel måste kunna brytas på något sätt. Om styrelsen agerar diktatoriskt, utestänger medlemmar från den ynkliga och minimala information som styrelseprotokollen mestadels ger, finns nästan inga incitament kvar att tillgripa för att väcka i varje fall ett fåtal medlemmar. En demokratiskt verkande styrelse, kan göra en del insatser för att försöka engagera flera, försöka spåra dessa med föreningsnyttiga kunskaper. Men någon trollformel finns inte. Det verkar handla om en rad små åtgärder som sammanlagda kanske ger effekt i rätt riktning.

Citat:
Det är alldeles för mycket snack om inflytande och demokrati. Det är begrepp som inte kan kvantifieras i förväg
Men i den pågående processen kan man väl se och förstå om det demokratiska inslaget är sådant att medlemmars ev kunskaper och begåvningar har gynnsamma förutsättningar att kunna spåras och tillvaratas?

Citat:
Det är de hårda värdena, kronor och ören som skall redovisas, t o m 50-öringen!
Hittills har väl de demokratiskt styrda länderna utvecklats bättre än odemokratiskt styrda, även i kronor och ören räknat.
Men det handlar inte enbart om kronor och ören, livet i en bostadsrättsförening.
Svara med citat
Gammal 2013-02-24, 20:30
Yotta-medlem

Blink, blink revisor...

Hej Pensionär.
Det finns ingen motsättning mellan ekonomisk redovisning och demokrati, tvärt om!

Det jag här har sagt, eller i alla fall avsett att mena, är att en fullständigt genomlysning av varje krona är ett krav, faktiskt ett demokratiskt sådant.
Det vi nu ser, eller det jag sett, är att folk som inte bryr sig, som inte förstått demokratins spelregler, de sätter sig i styrelser och styr andras pengar som det passar dem.

Det som saknas efterlyser jag: kraven på styrelser måste göras tydligare.

Du som är en utredande person kanske kan finne ut vad som skiljer en förening med välskött hus, dvs god ekonomi, jämfört med en som kört föreningen i botten, t ex fukt och mögel!

Jag har tankar om det, men det är inte moget för att torgföras ännu, men jag lutar åt att kompetensen måste tydliggöras. (ja, och så mitt tjat om BRL!)

Ingen köper en lägenhet p g a läget! Där har du helt fel menar jag. I första hand köper man en lägenhet som man kan finansiera. Alltså att det skall löna sig att investera i bostadsrätt, dvs att de om tre år kan sälja med vinst. De kollar inte ens årsredovisningen, motioner mm, hur styrelsen sköter sig mm.

Jag vet en förening där det porten står ett besiktningsprotokoll som säger I att ventilationen inte är godkänt, att inte ens styrelsen har läst den och självklart ingen som köper heller! Total demokratisk solförmörkelse alltså!

Det är väldigt trist och tråkigt. Det är vi säkert överens om, tror nu jag korsdraget
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kan de sätta in sakerna från ett visningsrum i mitt badrum? ploppen Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 3 2012-09-25 16:54
Skyldig att sätta upp protokoll från årsmötet på trappuppgången? huebner Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2010-07-22 13:38
Holländaren som vill sätta Höganäs på kartan - Helsingborgs Dagblad Admin Senaste Nytt 0 2009-04-17 09:45
Revisorernas missar - HSB skyller på skolbarn Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 4 2008-09-03 11:03

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:12.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare