Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-18, 22:32
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Så här gör vi med budgeten

Vi upprättar en helt inofficiell grovbudget under hösten som jag föredrar att kalla för avgiftskalkyl för att kunna besluta om kommande års avgiftsnivå. Endast beslutet om avgifterna delges till medlemmarna.

Den ”skarpa” budgetversionen är en finslipning av den föregående då vi har utfallssiffrorna för innevarande år. Denna version fastställs genom styrelsebeslut och delas ut tillsammans med övriga årsmöteshandlingar.

Medlemmar ges tillfälle att ställa frågor om budgeten på stämman, men den ska [b]inte[/] fastställas/godkännas av stämman. Jag håller med Harald, budgeten är styrelsens arbetsverktyg och ingenting annat. Det är bara siffror som styrelsen trodde på vid en viss tidpunkt. Större planerade projekt redovisas i separata kalkyler.

Det viktiga budgetarbetet är den som vi gör på hösten, då den utgör underlaget för avgifterna. Den utdelade versionen är bara en prognos för kommande års resultat.
Gammal 2013-02-27, 11:37
isa1947 isa1947 är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2013
Standard

Konstigt att det är så märkvärdigt för en bostadsrättsförening att göra en budget för kommande verksamhetsår. Det måste ju vara minst lika lika svårt för t.ex. en kommun och där gör alla nämnder sin budget. Tänk bara hur svårt det måste vara för en socialnämnd som inte har den blekaste aning om hur många dyra placeringar som kommer att behöva göras under året. Ändå görs en budget.
Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 12:20
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av isa1947 Visa inlägg
Konstigt att det är så märkvärdigt för en bostadsrättsförening att göra en budget för kommande verksamhetsår. Det måste ju vara minst lika lika svårt för t.ex. en kommun och där gör alla nämnder sin budget. Tänk bara hur svårt det måste vara för en socialnämnd som inte har den blekaste aning om hur många dyra placeringar som kommer att behöva göras under året. Ändå görs en budget.
När under året görs budgeten hos kommunen?

Det går alldeles utmärkt att göra en budget för kommande verksamhetsår redan i april-juni, men den budgeten riskerar att bara bli ett spel för gallerierna eftersom den antagligen måste baseras på värden som är väldigt gamla när väl verksamhetsåret inleds. Mycket arbete för lite resultat.
Vad ser du för nytta med en inaktuell budget?
Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 17:18
Duktig medlem

Standard

Budgeten i en kommun brukar tas i november.

Enligt Wikipedia är budgeten ett viktigt verktyg i arbetet att styra företagets ekonomi, det vill säga att stämma av verkligt ekonomiskt utfall med det planerade utfallet och därifrån fatta relevanta beslut. Man kan då få större kontroll över hur man ska göra inköp, anställa personal, fördela de ekonomiska resurserna med mera.

Till och med enskilda hushåll rekommenderas att ha en budget för att kunna planera sin ekonomi. Skulle det inte underlätta även för en bostadsrättsförening som ändå handskas med en hel del pengar? Och vad är det som säger att budgeten ska tas upp till 18 månader i förväg? Det borde naturligtvis gå att ha ett särskilt möte någon månad innan verksamhetsårets början där föreningsmedlemmarna fick vara med och bestämma hur ekonomin ska se ut.

Att förutsätta att föreningsmedlemmarna skulle vara mindre kapabla att fatta förnuftiga beslut än styrelsen - det är verkligen att sätta sig på sina höga hästar. Om jag sammanfattar min uppfattning av det här så är det viljan att låta medlemmarna vara med och bestämma som saknas.
Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 12:35
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av isa1947 Visa inlägg
Budgeten i en kommun brukar tas i november.

Enligt Wikipedia är budgeten ett viktigt verktyg i arbetet att styra företagets ekonomi, det vill säga att stämma av verkligt ekonomiskt utfall med det planerade utfallet och därifrån fatta relevanta beslut. Man kan då få större kontroll över hur man ska göra inköp, anställa personal, fördela de ekonomiska resurserna med mera.

Till och med enskilda hushåll rekommenderas att ha en budget för att kunna planera sin ekonomi. Skulle det inte underlätta även för en bostadsrättsförening som ändå handskas med en hel del pengar?

Och vad är det som säger att budgeten ska tas upp till 18 månader i förväg? Det borde naturligtvis gå att ha ett särskilt möte någon månad innan verksamhetsårets början där föreningsmedlemmarna fick vara med och bestämma hur ekonomin ska se ut.

Att förutsätta att föreningsmedlemmarna skulle vara mindre kapabla att fatta förnuftiga beslut än styrelsen - det är verkligen att sätta sig på sina höga hästar. Om jag sammanfattar min uppfattning av det här så är det viljan att låta medlemmarna vara med och bestämma som saknas.
Tack för ett underbart inlägg!
Det är intressant att du vill att alla medlemmar skall delta i beslut om allting.
Tror du alla kommer? Skall de med kompetens uteslutas? Tänker du avveckla den styrelse som medlemmarna valde på årsmötet? De som nu sitter på höga hästar.
Vem håller i utgifterna? Vem bestämmer vad som skall göras?
Visst ja, alla kan och ingen kan mera än någon annan. Sådan är BRL?

Ja, frågorna hopar sig.
Får jag vänligen be dig återkomma efter ett år och berätta vad det ekonomiska Resultatet blev. Det ser jag fram emot!
/korsdraget

Jag inte förstår ett skvatt och det erkänner jag!
Svara med citat
Gammal 2013-03-01, 17:01
Duktig medlem

Standard

Jag ger upp! Här framhålls hela tiden att de som inte sitter i styrelsen är helt inkompetenta.
Svara med citat
Gammal 2013-03-01, 17:26
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Jag ser inget fel med ett informationsmöte på senhösten där styrelsen berättar om sina planer nästa år och lyssnar på medlemmarnas synpunkter på den budget som hoppningsvis är slutarbetad. Men att budgeten ska beslutas av medlemmarna istället för styrelsen är jag helt emot.
Det glädjer mig att du inte längre förespråkar att budget ska godkännas på årsstämman.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Budget - yttre fonden Olle Olsson Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2011-11-26 11:45
Överskrida budget av yttre underhåll - ok? Lego Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 9 2011-04-11 11:21
Inag stämmor eller budget - Hur ska detta sluta? Mr Magoo Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 6 2011-01-11 23:06
Budget-vem granskar/godkänner? guben Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 16 2010-12-20 18:58
Ingen budget - men bra koll ändå Admin Senaste Nytt 0 2009-03-17 06:18

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:44.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare