Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-18, 13:19
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

"Varför "tyvärr"? Längtar du tillbaks till vilda västern?
Problemet är väl inte sällan just detta, -hur dessa lagar ska tolkas. Får medlemmarna vara med i den diskussionen?"

Pensionär: Det är klart att vi ska låta medlemmarna tolka våra Lagar åt föreningarna. Vilda västern var det ju i alla fall någon ordning på. Hade man tur kunde det finnas en sheriff i nästa eller nästnästa county. Men det du talar om här är Anarki i dess ljuvligaste mening. Vi väljer den tolkning som passar oss bäst för tillfället. Ett sätt som jag förespråkar är att alla får skriva ner sin tolkning sen lottar vi vilken tolkning vi ska använda oss av.
Svara med citat
Gammal 2013-02-18, 13:34
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Jag håller inte med om detta:

Punkten finns inte med på någon av de dagordningar som jag sett (kanske ett 1000 -tal), ej heller i regleringarna i LeF.

Däremot förekommer att styrelsen redogör för sin budget. Det är något helt annat. Att redogöra för sin budget gör inte medlemmarna mera delaktiga, men de blir ju mer informerade.

En styrelse kan inte skylla på stämman om de inte får ihop ekonomin, bara för att de redovisade sin budget.
Instämmer till fullo.
Budgeten gör jag på hösten september, oktober oftast. Stämman kommer på våren försommaren. April, Maj, oftast. Ska man kunna höja avgiften från 1/1 blir det svårt att få ihop detta. Då blir liksom budgeten ett och ett halvt år för gammal.
Varför ska medlemmarna bestämma över budgeten? Hur insatta är dom? Och hur skulle den kunna hinna vara färdig i god tid till 1/1.

Pensionär, Isa och alla som anser att styrelser är ett oskick:
Ta bort styrelsen och inför Stormöten en gång i månaden istället och låt alla i föreningen vara firmatecknare och göra som dom vill. Skicka alla papper på remiss till alla medlemmar och invänta alla svar innan beslut tas i någon fråga på Stormötet.
Då kommer det i alla fall att hända saker med er förening. Ert känsloliv lär säkert berikas under alla omständigheter.
Svara med citat
Gammal 2013-02-18, 13:50
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Instämmer till fullo.
Budgeten gör jag på hösten september, oktober oftast. Stämman kommer på våren försommaren. April, Maj, oftast. Ska man kunna höja avgiften från 1/1 blir det svårt att få ihop detta. Då blir liksom budgeten ett och ett halvt år för gammal.
Varför ska medlemmarna bestämma över budgeten? Hur insatta är dom? Och hur skulle den kunna hinna vara färdig i god tid till 1/1.

Pensionär, Isa och alla som anser att styrelser är ett oskick:
Ta bort styrelsen och inför Stormöten en gång i månaden istället och låt alla i föreningen vara firmatecknare och göra som dom vill. Skicka alla papper på remiss till alla medlemmar och invänta alla svar innan beslut tas i någon fråga på Stormötet.
Då kommer det i alla fall att hända saker med er förening. Ert känsloliv lär säkert berikas under alla omständigheter.
TS kanske är av åsikten att styrelse, revisor och medlemmar ska samlas på nyårsdagen för att vid sittande bord gå igenom föreningens räkenskaper föregående år, revidera dessa, besluta om ansvarsfrihet, välja en ny styrelse, diskutera och besluta en budget och betala in årsavgifterna för januari baserade på nyss fastställd budget?
Svara med citat
Gammal 2013-02-18, 14:42
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Det här var faktist både roligt och huvudet på spiken! Tack för detta inlägg.

En sak (som jag påpekat i en tidigare tråd): Medlemmarna och styrelsen har sällan samma agenda. Styrelsens uppgift är att säkra föreningen, både idag och frammåt i tiden. Medlemmen är många gånger bara intresserad av en låg månadsavgift, här och nu.

Därför är det av största vikt att styrelsen kan arbeta helt oberoende av medlemmar eller stämma med dessa frågor.
Svara med citat
Gammal 2013-02-18, 17:09
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Harald: Styrelsens uppgift är att säkra föreningen, både idag och frammåt i tiden.
Ja här är vi överens. Men vår diskussion handlar om hur beter vi oss för att klara denna uppgift.
"Uppgiften" består av ett stort antal delproblem.
Citat:
Medlemmen är många gånger bara intresserad av en låg månadsavgift, här och nu.
Även på den punkten är vi kanske inte så olika i synsätt.
Den avgörande skillnaden är vår syn på hur problemen ska lösas.

En av de viktigaste uppgifterna när det gäller att -säkra föreningens framtid- är denna som jag hela tiden framhåller, och som några inte vill låtsas om, rekryteringen av de goda krafterna i föreningen. Försöken att väcka medlemmarnas intresse för föreningsfrågor.

Citat:
Därför är det av största vikt att styrelsen kan arbeta helt oberoende av medlemmar eller stämma med dessa frågor.
Alltför många styrelser resonerar just så, och inte bara i dessa frågor,(försök inte styra från baksätet).
Det är få frågor på en styrelses dagordning, som måste lösas utan kontakt med övriga medlemmar.
Hemligstämpeln behöver sällan användas.
Idealet vore givetvis att låta alla som har möjlighet att delta få göra så. Men verkligheten sätter oftast stopp för stormöteshanteringen. Detta innebär inte att man nödvändigtvis måste stänga in sig i styrelserummet, och direkt anstränga sig för att utesluta de övriga. Reaktionen är befängd.
Citat:
Medlemmen är många gånger bara intresserad av en låg månadsavgift
Man måste kunna göra något åt den situationen.
"Revolution" i en bostadsrättsförening är inget som jag förordar eller åstundar. Men små förändringar/förskjutningar mot mer demokratiska styrelser, borde vara för alla en högst angelägen uppgift. Även budgetarbetet borde vinna på det. Kan så småningom ge även lägre månadsavgift!
Svara med citat
Gammal 2013-02-18, 18:48
Yotta-medlem

Standard

Vem som helst som är intresserad kan väl göra en budget. Behöver man inte sitta i styrelsen för.
Räkna upp försäkringen med 10% det övriga med 2-3% och håll koll på energipriserna och vad energiexperterna säger om vad som skall hända med priserna under nästkommande år. Ifall det är drastiska ändringar på gång gällande tomträtter eller andra omvärldsfrågor brukar pressen informera om detta.
Jämför din egen uträkning med styrelsens förslag, är din lägre än styrelsens så är det ju bara att ställa adekvata frågor på stämman.

Att hela tiden begära utförlig rapportering från styrelsen, istället för att själv utreda, kommer alltid att leda till att styrelsens strategi blir att slippa så mycket extra arbete som möjligt. Du kan lika gärna be HSB sköta allt åt er.
Bättre då att göra en egen utredning så man kan ställa de adekvata frågorna som kräver adekvata svar.
Svara med citat
Gammal 2013-02-18, 19:09
isa1947 isa1947 är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2013
Standard

I min enfald så tog jag ju för givet att alla vet att en budget inte tas i efterskott. När jag menar att en budget ska godkännas av stämman så menar jag naturligtvis budgeten för nästa verksamhetsår.

Såg någonstans här på forumet att även admins uppfattning:
Alla föreningar borde ha en obligatorisk punkt på årsstämman för redovisning och godkännande av föreningens budget!!!
Svara med citat
Gammal 2013-02-18, 19:28
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ja men godkänna budgeten blir ju helt fel.

Vem har ansvaret? Styrelsen.

Jag tror Admin menar väl, och någonting sånt här:

Styrelsen kan mycket väl informera och redogöra för budget. Stämman kan bara konstatera "Styrelsen har koll" och "Styrelsen jobbar på ett sätt som jag står bakom". Annars skall en annan styrelse väljas.

Precis så enkelt (och svårt) är det.
Svara med citat
Gammal 2013-02-18, 22:14
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av isa1947 Visa inlägg
I min enfald så tog jag ju för givet att alla vet att en budget inte tas i efterskott. När jag menar att en budget ska godkännas av stämman så menar jag naturligtvis budgeten för nästa verksamhetsår.

Såg någonstans här på forumet att även admins uppfattning:
Alla föreningar borde ha en obligatorisk punkt på årsstämman för redovisning och godkännande av föreningens budget!!!
En budget blir tämligen meningslös som styrinstrument med så lång framförhållning.
Svara med citat
Gammal 2013-02-18, 22:32
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
En budget blir tämligen meningslös som styrinstrument med så lång framförhållning.
Instämmer. Med en sådan vetskap & framförhållning skulle vi alla kunna bli miljonärer. Ingen, säger ingen, vet i april vad kostnadsökningarna kommer att hamna 9 månader senare. Ändå svårare att räkna in dem som kommer 18 månader senare. Dessutom ska ju den som gör den göra den i mars året före för att den ska vara klar till stämman i april.
Att sedan låta medlemmarna, som inte ens satt sig in i frågan, bestämma ifall den är adekvat? Vilket skämt.
Det är att byta "Bud-Geten mot en Åsna". Hi-Håååå!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Budget - yttre fonden Olle Olsson Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2011-11-26 11:45
Överskrida budget av yttre underhåll - ok? Lego Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 9 2011-04-11 11:21
Inag stämmor eller budget - Hur ska detta sluta? Mr Magoo Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 6 2011-01-11 23:06
Budget-vem granskar/godkänner? guben Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 16 2010-12-20 18:58
Ingen budget - men bra koll ändå Admin Senaste Nytt 0 2009-03-17 06:18

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:24.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare