Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-09, 19:15
Grannes avatar
Granne Granne är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard beslut om rörspolning

Hej
Jag har en fråga angående spolning av rör i brf, För ca.2 år sedan filmade jag rören i min och min grannes lägenhet.
Firman som filmade ansåg att vi har dåliga rör med bl. ett hål i en ledning, Jag berättade detta för vår okunniga styrelse (som jag då satt med i).
Därefter blev det ett helvete för min familj och jag valde att avgå, rören var det inget fel på enligt styrelsen och vissa medlemmar så jag skulle minsan passa mig djävligt noga.
Nu 2 år senare har styrelsen lämnat ut ett papper att de ska spola och filma rören mellan 15-19 oktober 2012, (äntligen ,,, haleluja)
min fråga blir som följer:

1. Får styrelsen ta ett sådant ekonomiskt beslut utan att dra det inför stämman.
2. Är offerterna offentliga
Svara med citat
Gammal 2012-10-09, 19:25
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
1. Får styrelsen ta ett sådant ekonomiskt beslut utan att dra det inför stämman.
2. Är offerterna offentliga
1) Ja

2) Nej, inte nu. Men på årsstämman har medlemmarna en långt gående rätt att ställa frågor till styrelsen, där bör du kunna få redovisat detta (i efterhand alltså).
Svara med citat
Gammal 2012-10-09, 19:35
Grannes avatar
Peta-medlem

Standard

Ok !

Hur ska jag som medlem veta att det har gått rätt till då, enligt lag skall minst 3 offerter tas in ( jag menar att man har rätt att se dessa när upphandlingen är klar).
Men nu vet vi ju att det bara är en offert, eftersom det är vänskaps tjänster.
Och att vi skall kunna fråga något på stämman är uteslutet då alla fråge punkter är slopade, och vi bara får lyssna utan att ställa en enda fråga. Även övriga frågor lyser med sin frånvaro.
Detta skulle utgör ett stort utrymme för FUSK.
Kan du hänvisa till vart detta står.
Svara med citat
Gammal 2012-10-09, 21:21
Grannes avatar
Peta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
1) Ja

2) Nej, inte nu. Men på årsstämman har medlemmarna en långt gående rätt att ställa frågor till styrelsen, där bör du kunna få redovisat detta (i efterhand alltså).
Kan du ge mig källhänvisningar tack!
Svara med citat
Gammal 2012-10-09, 23:41
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Granne Visa inlägg
Ok !

Hur ska jag som medlem veta att det har gått rätt till då, enligt lag skall minst 3 offerter tas in ( jag menar att man har rätt att se dessa när upphandlingen är klar).
Men nu vet vi ju att det bara är en offert, eftersom det är vänskaps tjänster.
Och att vi skall kunna fråga något på stämman är uteslutet då alla fråge punkter är slopade, och vi bara får lyssna utan att ställa en enda fråga. Även övriga frågor lyser med sin frånvaro.
Detta skulle utgör ett stort utrymme för FUSK.
Kan du hänvisa till vart detta står.
Nu blev jag nyfiken - vilken lag ålägger en brf att ta in 3 offerter?
Svara med citat
Gammal 2012-10-10, 11:18
Grannes avatar
Peta-medlem

Standard

Ett antal lagar och förordningar samt rekommendationer i regelverken som är till för att styra och reglera beslutsled och förhindra egenmäktighet, är att tillämpa i de fall som berör bla upphandling inom Bostadsrättsföreningar och Ekonomiska föreningar.
Så som Lef, Brl, Lou och stycken som berör Vårdplikt, likabehandling, ansvarsfördelning osv
Även Konsumentverket rekommenderar specifikt förfaringssätt.
Vissa föreningar har även stadgar som berör upphandling, för att genomföra en väl genomarbetad offertupphandling.

Så att bara ta in en offert är inte i linje med de lagar och förordningar som en brf ska följa angående kokurans, likabehandlingsprinciper och luf.

Jag skulle gärna se en framställan i tingsrätt gällande brf och upphandling, för ett prejudikat i ämnet är att föredra för framtida tvister.
Vi är ett antal medlemmar i vår förening som bett en jurist att se över möjligheten för sakframställan i tingsrätt, Juristen och hans kollegor anser att vi har lagen till vårfördel i ämnet och styrelsen kan ses som ansvariga för felaktig upphandling, oaktsamhet och inte sett till föreningens ekonomiska bästa.

Ty rättssystemet i Sverige är så utformat att inte bara en lag är styrande utan flera sammanslagna lagar stycken och förordningar.
Svara med citat
Gammal 2012-10-10, 12:27
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Menar du lagen om offentlig upphandling när du skriver lou? I den står att
Citat:
13 § Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet i syfte att tilldela ett kontrakt eller ingå ett ramavtal avseende varor, tjänster eller byggentreprenader.
Nu är ju bostadsrättsföreningar inte myndigheter så jag förstår inte relevansen.

Likabehandlingsprincipen syftar på att föeningens medlemmar ska behandlas lika. Den säger inget om hur presumtiva leverantörer ska behandlas vad jag förstår.

En rekommendation från ett statligt verk är inte en lag. Vidare är en bostadsrättsförening inte en konsument i lagens mening så jag förstår inte relevansen (du får gärna länka till den rekommendation du menar).

Luf, dvs om du avser lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, är väl också bara tillämplig på myndigheters upphandling.

Min fråga kvarstår då vilken lag som säger att en bostadsrättsförening ska ta in 3 offerter.
Svara med citat
Gammal 2012-10-10, 13:12
Yotta-medlem

Standard

Alltså, en styrelse gör per automatik inget fel när de handlar upp "vänskapstjänster". De har rätt att göra upphandlingen hur de vill, så länge de handlar för medlemmarnas och föreningens bästa.

Dina funderingar är för stämman att hantera, ni får helt enkelt granska i efterhand.

Har de klantat sig, så byter ni ut dem.
Svara med citat
Gammal 2012-10-10, 13:50
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Granne Visa inlägg
Och att vi skall kunna fråga något på stämman är uteslutet då alla frågepunkter är slopade, och vi bara får lyssna utan att ställa en enda fråga. Även övriga frågor lyser med sin frånvaro.
Vad är det för konstig förening du kommer ifrån, att man inte skulle kunna ställa frågor på årsstämman???
Under punkten "Styrelsens årsredovisning" är det fritt fram att fråga om precis vad som helst som rör föreningen.
Däremot är det inte säkert att man får vettiga svar, eller ärliga svar, eller svar över huvud taget! Även om det faktiskt finns en skyldighet från styrelsens sida att svara. Men det kan åtminstone bli en intressant diskussion...
Svara med citat
Gammal 2012-10-10, 16:25
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Kan du ge mig källhänvisningar tack!
Lagen om ekonomiska föreningar:

LeF kap 7 § 1:
Citat:
1 § Föreningsmedlemmarnas rätt att besluta i föreningens angelägenheter utövas vid föreningsstämman.
Om nu inte styrelsen skulle besluta i dessa frågor, vad trodde du då styrelsens roll var?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Beslut om självförvaltning lightning_x1 Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 30 2012-05-12 09:50
Beslut på extrastämma nina Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2012-03-08 07:23
Beslut som inte fullföljs och nya beslut tas Akva Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 0 2011-04-26 21:43
Beslut om balkonger i brf Peter B Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2009-03-18 22:55
Vilka beslut får styrelsen i en brf ta? - Beslut om kabelTV MrStax Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2009-02-03 20:43

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:13.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare