Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-08, 17:54
Pingla Pingla är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2012
Standard Hela styrelsen avgår - ingen vill ta över - vad göra?

Hej!

Är ny här på forumet och hoppas jag lägger tråden rätt. I vår förening närmar sig årsmötet med stormsteg och de som utgjort den senaste styrelsen har alla aviserat att de tänker avgå. Ingen av ledamöterna (eller suppleanterna) är valda på mer än ett år och ingen kommer alltså avgå i förtid.

Valberedningen som utsågs under förra årsmötet är i kris. Ingen i föreningen, vare sig medlem eller annan person som enligt lag och stadgar kan utgöra del av styrelsen, vill åta sig uppdraget på några som helst premisser. Valberedningen har utfört en nitisk jakt på potentiella kandidater genom anslag i portarna, lappar i brevinkasten och nu senast massiv dörrknackning.

Jag har utifrån dessa förutsättningar tre frågeställningar till er, som jag tror kan lite mer än jag.
1. Vems ansvar är det att det finns en ny styrelse efter årsmötet? Ligger ansvaret på nuvarande styrelse eller valberedningen?
2. Kan nuvarande styrelse avgå om det inte finns en ny som kan ta vid?
3. Vad händer med föreningen om den saknar en styrelse?

Det ska tilläggas att föreningen i fråga inte är knuten till något förvaltningsbolag, men har god ekonomi och välskötta fastigheter.

Jag är ytterst tacksam för svar, gärna med hänvisning till lagtext, föreskrifter, doktrin eller andra relevanta källor. Rykten florerar om tvångsförvaltning om inte ny styrelse utses, vilket skapar oro bland medlemmarna och gagnar ej heller någon. Ingen verkar riktigt veta vad som gäller och ingen verkar bry sig om att ta reda på det, förutom jag nu då.

Ska tillägga att jag läst lagen om ekonomiska föreningar samt bostadsrättslagen utan att hitta något lagrum som behandlar mina frågeställningar.

Återigen, tacksam för svar!

Med vänlig hälsning
Orolig men vetgirig bostadsrättsinnehavare
Svara med citat
Gammal 2012-06-08, 18:36
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Profil

Fyll gärna i din profil här i forumet, så underlättar du för dem som svarar.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-06-08, 18:53
Medlem

Standard

Har nu uppdaterat min profil med de uppgifter jag har kännedom om.
Svara med citat
Gammal 2012-06-08, 20:57
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard styrelse från tvång till trygghet

En styrelse måste finnas annars blir det kris/konkurs. vilket alla medlemmar förlorar på.

Bostadsrätt är inte lätt.
jag tror att problemen kommer öka framöver. Speciellt om värdet sjunker på bostadsrätter, då visar sig girigheten, med att vissa kommer försöka "rädda sig bäst man kan".

Nu får vi hoppas att det inte går så fort i branschen, men tecken finns.
Ett är miljonprogramsrenoveringen.
Vilket blir en prövning hos många bostadsrättsföreningar med att få ihop styrelser som tar ansvar.

I detta fall måste ni lösa ny styrelse på stämman.
letar du runt i forumet hittar du allehanda förslag.
Ett kan vara att minska styrelseledamöter och den styrelse som väljs har som högsta prioritet att skapa styrelsetrygghet för föreningen.
Svara med citat
Gammal 2012-06-08, 22:25
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av tette Visa inlägg
En styrelse måste finnas annars blir det kris/konkurs.
Kris, ja, det är det redan i och med det saknas människor som är villiga att utgöra styrelsen. Konkurs blir det först då föreningen är på obestånd och denna eller någon av dess fordringsägare ansökt om detta enligt 1 kap. 2 § Konkurslagen (SFS 1987:672). Så långt är jag också med.

Det jag undrar (och jag tror att du menar) är om föreningen löper risk att gå i likvidation, dvs. riskerar att upplösas, vilket regleras i 11 kap. i lag (1987:667) om ekonomiska föreningar.

Nu hittade jag emellertid någon form av svar till mig själv. I 11 kap. 4 a § 1 st. samma lag stagdas att Registreringsmyndigheten kan besluta om likvidation om det inte på föreskrivet sätt inkommit någon anmälan om bl. a. behörig styrelse i föreningen. Vidare står i 11 kap. 4 a § 3 st. att styrelsen självmant, en styrelseledamot, en föreningsmedlem eller någon annan vars rätt grundar sig på en fungerande företrädare för föreningen kan begära prövning om likvidation. Tack!

Däremot undrar jag fortfarande vems ansvar det är att få ihop en styrelse som kan företräda föreningen. Åligger det valberedningen, som mer eller mindre ofrivilligt fått uppdraget lagt på sig, eller är det sittande styrelses ansvar? Kan nuvarande styrelse avgå utan ersättare?

Egentligen, i den bästa av världar, är det ju allas ansvar att föreningen fungerar. Problemet i denna förening är att merparten av medlemmarna inte vill kännas vid detta ansvar och det är därför - i korta drag - detta problem uppstått.

Senast redigerad av Pingla: 2012-06-08 klockan 22:37.
Svara med citat
Gammal 2012-06-08, 23:56
clabbe clabbe är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Det är stämmans ansvar att få ihop en styrelse.
Ja, nuvarande styrelse kan avgå utan att det finns ersättare.
Ett problem med en likvidation är att bostadsrätternas värde förmodligen går ner till noll - föreningens tillgångar ska ju skiftas ut efter att skulderna betalats. Bostadsrätterna är inget värde hos föreningen och fastigheten förmodligen säljas. Det blir ett problem för alla medlemmar inklusive den styrelse som avgår och lämnar tomt efter sig.
Svara med citat
Gammal 2012-06-09, 00:00
realtor realtor är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Sep 2011
Standard Föreningsmedlemmarna har solidariskt ansvar att förvalta sin förmögenhet

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pingla Visa inlägg
Däremot undrar jag fortfarande vems ansvar det är att få ihop en styrelse som kan företräda föreningen. Åligger det valberedningen, som mer eller mindre ofrivilligt fått uppdraget lagt på sig, eller är det sittande styrelses ansvar? Kan nuvarande styrelse avgå utan ersättare?

Egentligen, i den bästa av världar, är det ju allas ansvar att föreningen fungerar. Problemet i denna förening är att merparten av medlemmarna inte vill kännas vid detta ansvar och det är därför - i korta drag - detta problem uppstått.
Det säger ju sig själv egentligen. Det är föreningen/stämmans ansvar. Och inte kan man tvinga styrelsemedlemmar att ersätta sig själva innan de får avgå.

Var och en har köpt en nyttjanderätt till en bostad som ägs av en förening. En förening som man alldeles frivilligt ansökt om att vara en del av med de obligationer och det ansvar det medför. Det är var och ens (kollektiva) skyldighet att förstå innebörden av att bo i bostadsrätt. Stadgarna, BRL och föreningslagen ingår så att säga i avtalet när man köper en bostadsrätt.

Att vara delägare i en bostadsrättsförening kan jämföras med att driva vilket företag som helst. Äger man tillsammans med några andra, t.ex. en butik, så måste man komma överens hur mycket och med vad var och en ska jobba och om ingen vill jobba så får man lägga ner.

Det borde definitivt ligga i vars och ens intresse att åtminstone se till att värdet på den egna bostad inte blir noll eller skuld vilket blir fallet om ingen vill ta ett styrelseuppdrag med likvidation som följd.

Vill ni inget göra får ni väl köpa in ett totalt förvaltaruppdrag och köpa in utomstående personer till att sitta i styrelsen och sen betala för det med högre hyror som följd. Verkar inte speciellt klokt, det är som att gå ut på stan med sina besparingar och be vem som helst att förvalta dem så gott det går och sen sitta hemma och tänka att "det kommer nog utdelning någon dag"..

Hade jag bott i en förening som så fullt brister i intresse att förvalta den gemensamma förmögenheten, nämligen fastigheten och dess byggnad och i förlängningen mina möjligheter att bevara värdet av min nyttjanderätt så hade jag nog fått kalla fötter och sålt illa kvickt. Förutsatt att jag inte haft några som helst möjligheter att engagera mig, vilket naturligtvis hade varit mitt första val.
Gammal 2012-06-09, 00:50
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard 3 av 100 Omöjligt?

Jag vet inte om ni har några hyresgäster i fastigheten, men det borde ändå vara många medlemmar. Troligtvis står det i era stadgar att ni måste ha minst 3 (enligt lag) och högst X styrelseledamöter.

Om du anmäler dig som villig att ställa upp, är det bara två till som behövs. Förhoppningsvis finns det några med lite kunskaper om brf, som är villiga att ta ett ansvar.

Har ni pratat med styrelsen om VARFÖR de inte kan tänka sig fortsatt styrelsearbete? Det kan ju vara så, att det finns ett problem, som går att lösa. - Kanske att lägga ut den ekonomiska förvaltningen. Det är en tung uppgift om man inte har kunskaperna. Eftersom du skriver att ni har en god ekonomi borde det inte möta något hinder.

I första hand skulle jag försöka hitta en lösning på eventuella problem i styrelsearbetet. Att byta ut hela styrelsen på en gång skulle vara mycket olyckligt. Det är därför ledamöterna väljs så att de ska överlappa varandra.

Hoppas att det löser sig - eller rättare sagt - det måste lösa sig!
Lycka till och tala gärna om hur det går.
Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 23:51
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Cool Styrelse eller likvidation, det är frågan

Som Nybörjare skrev: ta reda på varför ingen vill sitta i styrelsen, så kanske lösningen blir uppenbar. Och ansvaret ligger hos medlemmarna själva, på stämman, och ingen annan stans.
Medlemmarna har bara två alternativ: antingen väljer man en styrelse, eller så står föreningen utan styrelse. I det senare fallet, om ingen styrelse finns, står föreningen utan ledning, och det kan kanske fungera en viss tid, så länge någon sköter den löpande förvaltningen med avgifter och betalningar. Men efter en viss tid, när det inte fungerar längre, kommer föreningen förr eller senare att begäras i likvidation av någon. Och det innebär att en likvidator utses (av länstyrelsen?) som får i uppgift att tvångsförvalta och sälja fastigheten. Den blir alltså så småningom såld till en privat fastighetsägare, och medlemmarna får dela på pengarna från försäljningen (det som blir över), och blir sedan vanliga hyresgäster. Om detta är en bra eller dålig lösning? Troligen dålig.
Bättre då att se till att det finns en styrelse. Men om ingen vill vara det? Då får man väl locka med ett högt arvode, och/eller att lägga ut så mycket som möjligt av arbetet på förvaltare och anställda. Kan alltså bli dyrt, men bättre än likvidation. Möjlighet kanske finns att hyra in en ordförande utifrån, om stadgarna medger, eller på annat sätt avlöna någon/några utomstående under en övergångsperiod (undertecknad ägnar sig ibland åt detta).
Medlemmarna måste alltså ta ställning till detta på årstämman (eller på extrastämma): Ska vi ha en styrelse, kosta vad det kosta vill? Eller ska vi lägga ner föreningen och bli hyresgäster istället?
Svara med citat
Gammal 2012-08-08, 08:58
linlancltoy linlancltoy är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2012
Standard

Det är stämmans ansvar att få ihop en styrelse.
Ja, nuvarande styrelse kan avgå utan att det finns ersättare.
Ett problem med en likvidation är att bostadsrätternas värde förmodligen går ner till noll - föreningens tillgångar ska ju skiftas ut efter att skulderna betalats. Bostadsrätterna är inget värde hos föreningen och fastigheten förmodligen säljas. Det blir ett problem för alla medlemmar inklusive den styrelse som avgår och lämnar tomt efter sig.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur göra om valberedningen avgår under mandatperioden? klippa Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2012-01-27 09:33
Jag får ingen Parkering kan jag göra något? joarus Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2011-11-11 20:20
Min brf/styrelsen vill inte ha med min fuktskada att göra? Bror Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 4 2011-04-13 12:02
Vad göra när ingen i sittande styrelse vill bli ordförande? D_P Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 8 2010-05-15 22:55
Alla vill titta - ingen vill bo - Sydsvenskan Admin Senaste Nytt 0 2009-09-10 10:45

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:18.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare