Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-25, 18:10
Ford P Ford P är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Dec 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Silva Visa inlägg
Girighet och ingen insyn är det som gäller. I vår förening har två styrelsemedlemmar sålt sina lägenheter i november 2011 med en kommande preliminär avgiftshöjning på 10 %. När en annan medlem skall sälja sin lägenhet i februari bestämmer styrelsen att höja avgiften med 15 %. Lägenhetsinnehavaren fick kännedom om det genom sin egen lägenhetsannons på Hemnet. Mäklaren hade fått uppgiften från ordföranden. Då medlemmen informerade ordföranden två veckor tidigare om att han skulle sälja lägenheten, nämner ordföranden inget om en planerad höjning med 15 %. Tre veckor efter att avgiftshöjningen publicerats på Hemnet fick vi medlemmar information om avgiftshöjningen. Den ena styrelseledamoten, som hade sålde sin lägenhet i november, var med och fattade beslut om 15 % avgiftshöjning.
Det är som ett virus drabbar alla som går med i vår styrelse. Det spelar ingen roll om man byter ut ett rötägg. Den nya styrelsemedlemmen bli snabbt smittad av viruset.
Hårda ord. Det är inte så att det är du som inte förstår anledningen till avgiftshöjningen?
Menar du att styrelsen skall avvakta med höjning tills alla som vill sälja sina lägenheter har gjort det? Om man först diskuterar 10% höjning, och det blir 15% i slutändan, är väl inte något märkvärdigt.

Rent allmänt tror jag de flesta som sitter i en styrelse försöker göra ett så bra jobb som möjligt. Klart det finns några som försöker få föreningen verkar bättre än vad den är inför en stundande försäljning, men jag tror inte det är speciellt många som tänker så.

Här på forumet verkar många utgå från att styrelserna i allmänhet består av rötägg. Varför inte ta saken i egna händer och försöka påverka situationen. Börja med att byta ut rötäggen via en extrastämma. Aktivera er istället för att klaga här.
Svara med citat
Gammal 2012-03-25, 19:55
Mia Mia är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Nov 2008
Cool

Citat:
Ursprungligen skrivet av Ford P Visa inlägg
Här på forumet verkar många utgå från att styrelserna i allmänhet består av rötägg. Varför inte ta saken i egna händer och försöka påverka situationen. Börja med att byta ut rötäggen via en extrastämma. Aktivera er istället för att klaga här.
Jaha, är det så enkelt att få rätt på de närmast oändligt många problemen som förekommer i en förening? Det hade jag ingen aaaning om.
Svara med citat
Gammal 2012-03-25, 20:53
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Ford P Visa inlägg
Hårda ord. Det är inte så att det är du som inte förstår anledningen till avgiftshöjningen?
Menar du att styrelsen skall avvakta med höjning tills alla som vill sälja sina lägenheter har gjort det? Om man först diskuterar 10% höjning, och det blir 15% i slutändan, är väl inte något märkvärdigt.
Du har rätt att styrelsen inte skall vänta med avgiftshöjningar. Jag förstår mycket väl anledningen till avgiftshöjningen. Från min sida är det inte hårda ord, snarare en bekräftelse på att tidigare kritik var befogad. Du bör läsa mitt inlägg ”Jag har fått nog”. Jag och min man har kritiserat vår styrelse för tidigare beslut att sänka avgiften med 50 % när dåvarande kassören sålde sin lägenhet. Och för det har vi fått betala ett högt pris, då styrelsen inledde en vendetta mot oss. På årsstämman 2011 kritiserade vi styrelsen för de låga avgifterna då föreningen har gått med förlust senaste åren. Då svarade styrelseledamoten, som sålde sin lägenhet i november 2011, ”att likviditeten i föreningen är väldig bra och styrelsen ser inget värde i att höja avgifter för att sedan lägga pengarna på hög. Men vi ser ett behov av att eventuellt justera upp avgifterna ca 10 % under 2012". Styrelsen sänker avgiften när de säljer och mörklägger det verkliga behovet av höjning.
Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 15:31
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
OBS! OBS! OBS! Styrelseledamot kan inte sitta kvar

Jag vill knyta an till den ursprungliga frågan, kan en ledamot som flyttar sitta kvar i styrelsen? Jag menar att det kan han inte. Lagen om ekonomiska föreningar är ganska tydlig där.

6 kap.§2:
"Om en styrelseledamots uppdrag upphör i förtid eller hinder enligt 4§ uppkommer för honom att vara styrelseledamot ...."

6 kap.§4:
"Styrelseledamöter skall vara medlemmar i föreningen, om inte stadgarna i särskilt angivna fall tillåter annat."

I de flesta stadgar står det inget annat, undantaget Hsb- och riksbyggen-föreningar som stipulerar att en ledamot utses av dom.
Bostadsrättslagen tillåter även make/sambo att vara ledamot.
Men för övrigt måste alltså alla ledamöter och suppleanter vara föreningsmedlemmar.

Innebörden blir att om en ledamot flyttar, upphör ju medlemskapet automatiskt, och därmed även styrelseuppdraget. Man kan inte sitta kvar som styrelseledamot. Däremot kan man stanna kvar som adjungerad, om övriga styrelsen kan se en fördel i det.
.
Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 15:45
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Krävs medlemskap i brf för att inneha förtroendepost?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Borättexperten Visa inlägg
Men för övrigt måste alltså alla ledamöter och suppleanter vara föreningsmedlemmar.
Suppleanter behöver inte vara medlemmar i föreningen (vilket jag finner lite märkligt).
Bostadsrättslagen, 9 kap;
Citat:
Bostadsrättsföreningens ledning
12 § Bestämmelserna om en förenings ledning i 6 kap. lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar gäller i fråga om bostadsrättsföreningar med följande undantag:
1. Av styrelsens ledamöter skall alltid minst två eller, om styrelsen består av mindre än fem ledamöter, minst en väljas på föreningsstämma.
2. Om inte något annat har bestämts i stadgarna, kan bostadsrättshavarens make eller sambo vara styrelseledamot eller suppleant för styrelseledamot, även om maken eller sambon inte är medlem i föreningen.
Citat:
Innebörden blir att om en ledamot flyttar, upphör ju medlemskapet automatiskt, och därmed även styrelseuppdraget.
Det är väl lite där kruxet ligger. Var står det att medlemskapet upphör automatiskt när en medlem flyttar från bostadsrättsföreningen?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 16:34
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

OBS! OBS! OBS! Kan stå kvar som medlem

Ja, det finns ett litet krux här som jag själv missat.

Alltså: Grundprincipen är att när man flyttar, och då menar jag naturligtvis säljer sin bostadsrätt, så upphör medlemskapet automatiskt, i regel på tillträdesdagen.

Bostadsrättslagen 2 kap.§11:
"En medlem som upphör att vara bostadsrättshavare skall anses ha utträtt ur föreningen..."

men så kommer det ett tillägg:
"... om inte styrelsen medgett att han får stå kvar som medlem."

Alltså: styrelsen kan besluta att en avflyttad ledamot får stå kvar som medlem, och därmed även som ledamot. Så jag hade lite fel där i mitt förra inlägg.

Men det du (admin) skrev om suppleanter var ju vad jag själv skrev: även make/sambo kan vara styrelseledamot och suppleant, även om denne inte är delägare i bostadsrätten dvs inte är föreningsmedlem.
Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 16:59
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Kan make/sambo väljas som förtroendevald i brf?

Med andra ord blir resultatet att det är styrelsen i stället för stämman som avgör konstitutionen av förtroendevalda när någon av dessa avflyttar, vilket jag inte uppskattar överhuvudtaget.

Citat:
Men det du (admin) skrev om suppleanter var ju vad jag själv skrev: även make/sambo kan vara styrelseledamot och suppleant, även om denne inte är delägare i bostadsrätten dvs inte är föreningsmedlem.
Tror du tappade ordet "suppleant" där i ditt föregående inlägg, för du skrev bara att make/sambo till ledamot är valbara.
Citat:
Bostadsrättslagen tillåter även make/sambo att vara ledamot.
TILLÄGG:
I samband med denna fråga kan man undra om lekmannarevisorerna regleras på något sätt. Jag kan inte finna detta, utan lekmannarevisor kan precis vem som helst vara (den förtroendevalda lekmannarevisorn behöver varken vara medlem i föreningen eller make/sambo till bostadsrättshavare/medlem).
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 17:07
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard gardering

"Bostadsrättslagen 2 kap.§11:
"En medlem som upphör att vara bostadsrättshavare skall anses ha utträtt ur föreningen..."

bostadsrättslagen kom ju till av att HSB o Riksbyggens vd:na bildade arbetsgrupp och lade fram förslag till Geiger o grabbarna.

På den tiden spelade hela gänget i samma lag, så jag kan tänka mig att de tänkte till lite extra för att vara helgarderade för sina usla organisationers vinningar i framtiden.
De kunde ju inte veta att det 40 år senare bara skulle komma massa tveksamma, giriga, ekonomi, o juristpajaser som styr dessa kolossorganisationer.
Alltså kom detta med, att är du hsbare kan du få står kvar som medlem om de hsbmanipulerade styrelserna så vill.
Svara med citat
Gammal 2018-03-14, 00:28
Karmenella Karmenella är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2017
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av tette Visa inlägg
"Bostadsrättslagen 2 kap.§11:

bostadsrättslagen kom ju till av att HSB o Riksbyggens vd:na bildade arbetsgrupp och lade fram förslag till Geiger o grabbarna.

På den tiden spelade hela gänget i samma lag, så jag kan tänka mig att de tänkte till lite extra för att vara helgarderade för sina usla organisationers vinningar i framtiden.
De kunde ju inte veta att det 40 år senare bara skulle komma massa tveksamma, giriga, ekonomi, o juristpajaser som styr dessa kolossorganisationer.
Alltså kom detta med, att är du hsbare kan du få står kvar som medlem om de hsbmanipulerade styrelserna så vill.
Lagrum i sin helhet, Brl 2 kap 11§:

Utträde ur föreningen m.m.
11 § En medlem som inte har någon bostadsrätt i föreningen kan utträda ur föreningen och får av orsak som anges i stadgarna uteslutas ur denna.

En medlem som upphör att vara bostadsrättshavare skall anses ha utträtt ur föreningen, om inte styrelsen medgett att han får stå kvar som medlem. Detta gäller inte om bostadsrätten upphört på grund av att det hus i vilket lägenheten finns har övergått till en ny ägare.

Ska frågan om ett medgivande tas upp i dagordningen för att behandlas som ett styrelsebeslut och ska det finnas kvar uppgifter om medlemskapet (utan bostadsrätt) i medlemsförteckningen?

Vad betyder sista stycket i lagrummet: Detta gäller inte om bostadsrätten upphört på grund av att det hus i vilket lägenheten finns har övergått till en ny ägare?
Svara med citat
Gammal 2018-03-14, 22:23
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Karmenella Visa inlägg

Vad betyder sista stycket i lagrummet: Detta gäller inte om bostadsrätten upphört på grund av att det hus i vilket lägenheten finns har övergått till en ny ägare?
Hej!

Jag tror att det betyder att bostadsrättsföreningen inte finns kvar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Flytta köket i bostadsrätt CFL Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2012-05-10 09:58
Betala en hg för att flytta från brf? Akva Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2011-12-10 22:14
Flytta kök i brf tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2011-03-24 10:01
Kan en styrelse avstå från sitt arvode? Borättexperten Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 14 2011-03-09 12:11
BRF- styrelsearbetet, vad är det som gäller? shato Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2011-02-16 00:06

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:34.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare