Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
HSB-ledamoten, HSB:s strategi/prioritering, fördelar/nackdelar med att vara med i HSB/Riksbyggen/SBC, utträde, bostadspolitik, kooperativt tänkande, tillvarata/främja medlemmarnas ekonomiska intresse, certifiering, medlemsavgift, etc. Vikten av att påverka bostadsorganisationen! RSS-feed för detta forum om HSB, Riksbyggen, Bostadsrätterna, etc, som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-19, 12:09
Katten Georg Katten Georg är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Nu ska Turning Torso säljas

I spåren av att det publicerats att Turning Torso, ska säljas kan det vara på sin plats med lite bakgrundsinformation nämligen:
1. Turning Torso orsakade en förlust som var så stor att HSB Malmö: s egna kapital förbrukades.
2. För att återställa det egna kapitalet var man tvungen att skapa en reavinst på storleksordningen 800 000 000:-. Detta åstadkom man genom att sälja attraktiva och högavkastande fastigheter för cirka 1,4 miljarder.
3. Förutom att man återställde det egna kapitalet ersatte man högavkastande fastigheter med den lågavkastande Turning Torso. Detta resulterar enligt tidigare VD Greg Dingizian i en årlig kostnad på 30 000 000:-.
4. Denna resultatpåverkan är evig eftersom HSB Malmö inte får höja hyrorna i Turning Torso snabbare än allmännyttan. Denna post redovisas inte i HSB Malmö: s årsredovisning utan finns dold i siffermaterialet.
5. Fastigheterna såldes till ett holdingbolag i Nederländerna. Detta bolag ägs i sin tur av en stiftelse i Nederländska Antillerna. Skatteverket har jämfört upplägget med skatteflykt och har vunnit i första instans.
6. Konsekvenserna om detta står sig blir en skattebelastning på 250 000 000:- plus skattetillägg på 100 000 000:-.
En oberoende granskare, för vilken HSB Malmö betalade nästan 2 000 000:- har konstaterat i sin 152 – sidiga rapport att:
1. Styrelsen beslöt att bygga Turning Torso till en kostnad av 550 000 000:-
2. Kostnaderna steg kontinuerligt utan att nya beslut om kostnadstak fattades.
3. Slutlig kostnad 1 600 000 000:- I detta ingick inte en extra byggnad som är nödvändig för att Turning Torso skall fungera. Kostnad 200 mkr.
4. Styrelsen lät aldrig HSB Riksförbund godkänna byggnationen trots att stadgarna uttryckligen ålägger den att göra detta. HSB Malmö begår m.a.o. stadgebrott!
5. HSB: s chefsjurist hävdade att detta är oväsentligt eftersom sanktionsmöjligheter saknas. Detta är ren lögn. Stadgebrott utgör grund för att inte bevilja ansvarsfrihet.

Michael Carlsson påstår att om man kan sälja Turning Torso för 2 mdr så gör HSB Malmö en bra affär. Då glömmer han, naturligtvis medvetet, att Turning Torso går med förlust om HSB Malmö följer god redovisningssed.
1. Turning Torso belastas inte med de 30 mkr enligt ovan.
2. Man gör inga avskrivningar, vilket strider mot god bokföringssed.
3. HSB Malmö hävdar att man inte har lån på Turning Torso och belastar således inte Turning Torso med räntor för lån på cirka 1,4 mdr kr.
4. Sammanlagt går Turning Torso med förlust på storleksordningen 75 mkr.
Dessa förluster har funnits i 6 år dvs. en sammanlagd belastning på driftsresultatet med ca 450 mkr.
Troligtvis ska man till detta lägga skattesmällen enligt punkt 6 ovan. Utöver detta tycker jag att man ska beakta följande:
• Vid detta tillfälle hade HSB Malmö realiserbara tillgångar på cirka 1,5 mdr, vilket tagit HSB Malmö cirka 80 år att skapa.
• Betydande delar av 80 års idogt gnetande och frivilligt arbete förbrukas i ett projekt.
• Är detta en bra användning tillgångarna?
• Varför gynnades inte befintliga föreningar när övervärden fanns? Det är ju trots allt dessa som betalat för uppbyggnaden av HSB Malmö.
• Varför måste HSB Malmö Ek. För. gå i borgen för Sundsfastigheter till ett belopp av 645 000 000 Samtidigt som man lånar ut 684 000 000? Detta ger en koncentrerad riskexponering på 1 329 000 000. Lånet till Sundsfastigheter är dessutom medlemsföreningarnas pengar som lånats ut utan säkerhet.
• Alla som sysslar med krediter vet at man aldrig lånar ut 700 mkr in blanco. Om man är bankman så finns inte detta på världskartan. Trots detta har revisorerna varav en är bankman, Tommy Johansson, släppt igenom detta utan kommentarer. DET ÄR EN SKANDAL att hantera medlemmarnas pengar på detta oansvariga sätt. Tommy vet att hans egen arbetsgivare, Nordea, aldrig skulle låna ut 700 mkr in blanco.
• Den revisor som är bankman, Tommy Johansson, har på stämmor krävt att Turning Torso ska säljas. Trots detta har han mage att avslå en motion om försäljning av Turning Torso. Denna inkonsekvens passar bra inom HSB Malmö.
• Tommy passar bra inom HSB Malmö dock inte som revisor men väl som politruk.

Hur Michael Carlsson kan få det till en bra affär om Turning Torso säljs för 2 mdr är för varje läs – och skrivkunnig människa en gåta. Av ovanstående framgår att en försäljning av Turning Torso kommer att resultera i en total förlust på 500 mkr. Detta är pengar som man har blåst sina medlemmar på.
Bra jobbat HSB Malmö!

Mer fakta om Turning Torso, HSB Malmö:

"Ekonomin i Turning Torso är en företagshemlighet, jämförbar med receptet på Coca-Cola" (2006)
SDS 2006-11-25

Turning Torso Gallery säljs, men först efter mina påtryckningar (SkD, 2012-03-30)

Turning Torso, HSBs skrytbygge bekostat av medlemmarnas pengar (2012-03-09, Uppdrag Granskning)

Turning Torso säljs på auktion till högstbjudande (2012-10-21)

Ingen snabb affär för Turning Torso (Skånskan.se 2012-08-03)

Vem vill ha en Turning Torso? (SkD, 2012-03-21)

HSB två skilda världar, enligt VD Michael Carlsson, HSB Malmö (2012-06-28)

Turning Torso säljs för att finansiera skattesmäll på 250 miljoner kr (2012-06-22)

Försäljning av Turning Torso och Turning Torso Gallery! (2008) - Motion

Försäljning av Turning Torso och Turning Torso Gallery! (2012) - Motion

Information om när Turning Torso kan börja gå med vinst (2012) - Motion

Information om Turning Torso (2012) - Motion

Kompletta kalkyler över Turning Torso (2012) - Motion

Försäljning Turning Torso och Turning Torso Gallery - En medlemsfråga (2009) - Motion

HSB Malmö riskerar ännu stor skattesmäll pga Turning Torso - Skånskan.se (2011)

När kostnaderna för Turning Torso skenade... (2011)

Sålde tolv fastigheter för att rädda Turning Torso, skattesmäll (2010)

Nya budet på Turning Torso - över två miljarder (2008) - Kvp

HSB kan sälja Turning Torso - Skånskan.se (2010)

Sanningen om försäljning av Turning Torso, HSB (2008)

HSB-medlemmar får betala dyrt för att se sin egendom, Turning Torso (2008)

Hel våning outhyrd i Turning Torso, HSB Malmö (2011)

BRF bildad i Turning Torso, Malmö (2009)

HSB Turning Torso får ny färg (2009)

Turning Torso HSB läcker - Sydsvenskan (2010)
Turning Torso tål inte regn (2010)

Elfel slog ut hela Turning Torso - Expressen (2011)

Leka med LEGO (Turning Torso). Senaste infallet från seriösa HSB Malmö (2011)

Turning Torso som pepparkaka (2010)

HSB Malmös Underverk... Turning Torso, Malmö? (2008)

HSB Malmös hemsida... om Turning Torso, HSB Malmö (2011)

HSB Malmös prioritering på sin hemsida, Turning Torso (2009)

Turning Torso istället för nytt torg - Sydsvenskan (2009)

Turning Torso, ett skrytbygge tills de fick se räkningen (2009)

Allt om hur HSB lurade av medlemmarna 50 miljoner kronor

Urkundsförfalskning av HSB Malmös styrelse?

Pengar ger förtur till HSB-lägenheter (2011)

Vad händer i Turning Torso, HSB Malmö?

Senast redigerad av Admin: 2012-12-19 klockan 21:30.
Svara med citat
Gammal 2012-03-19, 12:57
Kulan Kulan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Ulf Kristiansson Revision AB
Att: Ulf Kristiansson
Bankgatan 1
223 52 Lund Limhamn 2005-03-04

Svar på ditt brev av 2005-02-23.

Min inblandning i HSB Malmös affärer började för cirka 1 år sedan i samband med en information som HSB Malmö hade på Folkets Hus i Malmö. Det var vid denna information som man för första gången redovisade att HSB Malmö skulle gå med förlust under bokföringsåret 2003 med 230 mkr som ett resultat av en entreprenadförlust i Turning Torso.

Jag tyckte att framställningen gjordes med sådan frenesi att det hela verkade sjukt. Jag grundade min instinktiva känsla på min långa erfarenhet inom kreditgivningsbranschen. Jag sa också till olika personer att om någon försökt sälja in en kredit på detta frenetiska sätt så hade vederbörande fått nej enbart a detta skäl eftersom min erfarenhet sa mig att man talade alldeles för mycket för ”sin sjuka mor”. Jag började då rota i diverse saker och fann att det inte enbart handlade om Turning Torso även om mycket, av naturliga skäl var knutet till detta projekt.

Vid stämman den 24 april 2004 höll jag ett anförande med följande innehåll:

• HSB Malmö ca 80 år
• ”De sköt gränserna för ett normalt boende framför sig”
• ”Turning Torso rymmer livsstilmässiga kvaliteter som har förutsättningar för att bli trendsät-tande på olika områden”
• Låt oss hoppas att det inte blir på det ekonomiska området.
• HSB Malmö har skapat betydande övervärden i sin verksamhet under sina cirka 80 år.
• Substansvärdet enligt bokslutet 1,1 mdr varav 750 mkr är övervärde aktier dotterbolag.
• Uppskrivning av byggnader och mark 400 mkr
• Uppskrivningsfond 300 mkr
• Uteblivna framtida skattebetalningar + 100mkr
• Utan dessa åtgärder är det egna kapitalet i HSB Malmö förbrukat.
• För att få in den bokförda fordran på skatteverket måste HSB Malmö visa en vinst på 350 mkr. (28 % av 350 = 98).
• Med historiska skattebelopp kommer detta att ta 25-30 år.
• Som alternativ kan man sälja anläggningstillgångar med ett övervärde på 350 mkr
• Detta innebär att HSB Malmö för att återställa räkenskaperna måste upplösa övervärden på cirka 750 mkr. (400 + 350)
• Vi antar att HSB Malmö har ytterligare övervärden utöver det egna kapitalet på säg 400 mkr.
• Totalt realiserbara övervärden på 1, 5mdr som det har tagit HSB Malmö cirka 80 år att skapa.
• Av dessa måste alltså HSB Malmö använda cirka 50 % för att stoppa in i Turning Torso.
• Man kan också konstatera att detta är 2/3 av Substansvärdet
• Betydande delar av 80 års idogt gnetande och frivilligt arbete förbrukas i ett projekt.
• Användning tillgångarna?
• Befintliga föreningar. Varför gynnades inte dessa när övervärden fanns? Det är ju trots allt dessa som betalat för uppbyggnaden av HSB Malmö.
• Alternativa användningar av övervärdena kunde vara nya bostadsrättsföreningar för normalt boende gärna med tekniska landvinningar eller,
• Studentbostäder

Jag föreslog att vi skulle avbryta stämman innan:
• Vi har fastställt resultat och balansräkning.
• Vi har beviljat ansvarsfrihet
• Vi väljer ny styrelse
och
• Att vi ska tillsätt en oberoende granskningskommission så att vi vet vad det är som vi beslutar om.
• Att vi ska en extra stämma om cirka 6 månader då kommissionen är klar med sin granskning.
• För det är först då kan vi ta beslut om den ekonomiska redovisningen och ansvarsfriheten.

Varför skall vi ta detta steg? Jo för att:

• Förhindra upprepning
• Minimera kapitalförstöringen
• Beroende på resultatet av undersökningen utse ny styrelse.
• Skapa klarhet.
• Stoppa alla spekulationer.

Jag bifogade mina bilder från detta anförande.

Jag blev informerad att en sådan granskning redan ägt rum av en väl ansedd advokatfirma. När jag inte lät mig imponeras av detta blev jag ganska bryskt tillrättavisad av ordföranden, Kjell Arne Land-gren. Ännu en gång reagerade jag med en yrkesmässig instinkt eftersom jag skulle strunta i att gå vidare eftersom så ”fina namn” låg bakom. Min erfarenhet från kreditgivning sa mig att svenska banker har gått på de största smällarna när man resonerat på motsvarande sätt.

Mitt anförande resulterade i att stämman ajournerades och att en grupp stämmodelegater skulle få en mera ingående information av granskaren Staffan Lindblad. Denna grupp gick under namnet 10 – gruppen. Vårt uppdrag var att få en fördjupad och privilegierad information av vad granskningen lett till så att vi kunde smälta all denna information inför fortsättningen av stämman. Vid denna informationsträff läste Staffan Lindblad högt ur sina anteckningar. Vi fick inte läsa hans granskningsrapport eftersom styrelsen hemligstämplat den.

Information som delgavs oss var att styrelsen ingenting visste förrän i september 2003 och vidtog kraftfulla åtgärder mot dåvarande vd: n, vilken utsågs till syndabock. Han hade, sades det, brutit mot vd – instruktion på ett allvarligt sätt. Vi ställde frågor enligt följande:

Punkter som skall besvaras av HSB Malmö.

Följande punkter måste klargöras och besvaras av informationen den 28 april 2004:

A. Hur ser uppdraget från styrelsen till advokatfirman Gärde & Wesslau ut?
• Ingick det t.ex. att granska om stadgarna följts?
• Hur är uppdraget dokumenterat?

B. På vilket underlag togs beslutet om att bygga Turning Torso?
• Vem fattade beslutet?
• Hur är detta dokumenterat?
• Fanns det varningsklockor som någon ringde i?
• Om det fanns varningsklockor som ringde, hur är detta dokumenterat?
• Varför följde man inte den uppfattning som styrgruppen på 5 personer gav uttryck för, nämligen att avstå från projektet?
• Stämmer historiebeskrivningen kring detta?

C. Vilka beslut har styrelsen rätt att ta och vilka måste hänskjutas till stämman?
• Borde beslutet ha tagits av föreningsstämma?
• Finns det några beloppsgränser angivna någonstans hur stora beslut styrelsen får ta eller är det formulerat som ”väsentlig ekonomisk karaktär”?
• Vilka riktlinjer har i övrigt lämnats av styrelsen?
• Vem har tagit de olika besluten och har då VD och styrelse följt stadgar och tidigare beslut under projektets ingångsättning och fortsättning?
• Finns detta protokollfört och hur ser i så fall dessa protokoll ut?

D. Har förre VD: n fattat några beslut som egentligen skulle ha fattats av styrelsen?
• Finns det dokumentation på detta?
• Vilken information har styrelsen fått, av vem och när?
• Hur ser denna dokumentation ut?

E. Varför fick VD fortsatt förtroende som konsult för projektet trots att han, enligt Anders Nord undanhållit information om förlusten?
• På sidan 40 i Årsredovisning 2003 står det nämnt om VD: s löne- och pensionsvillkor.
• Varför har dessa avtal träffats?
• Kan de rivas upp och i så fall på vilka grunder?

F. Finns det fler liknande avtal med nuvarande VD eller andra befattningshavare/styrelseledamöter?
• Hur ser Gregs ekonomiska villkor ut? VD i 3 bolag.

G. Sker bygget på löpande räkning eller vilka ramar gäller?
H. Hur stor nedskrivning/förlust måste koncernen göra för att kunna göra om T. T. till ett hyreshus?

Till vår stora förvåning var inte uppdraget skriftligt utan muntligt. Detta ledde till nya misstankar om att något inte stod rätt till i organisationen, men det var ju svårt att vid denna tidpunkt sätta fingret på vad, med den lilla informationen vi hade.

Vid återupptagningen av den ajournerade stämman höll jag ett anförande där jag började där vi slu-tade för att få en röd tråd genom händelseförloppet. Mitt anförande hade följande innehåll:

Avbryt stämman innan:
• Vi har fastställt resultat och balansräkning.
• Vi har beviljat ansvarsfrihet
• Vi väljer ny styrelse och
• Tillsätt en oberoende granskningskommission så att vi vet vad det är som vi beslutar om.
• Extra stämma om cirka 6 månader då kommissionen är klar med sin granskning.
• Först då kan vi ta beslut om den ekonomiska redovisningen och ansvarsfriheten.
Varför detta steg?
• Förhindra upprepning
• Beroende på resultatet av undersökningen utse ny styrelse.
• Skapa klarhet.
• Stoppa alla spekulationer.
Vad tyckte jag var bra med granskningen. Jo att:
• Den efterfrågade granskningen utförd
• Den var omfattande
• Den var grundlig

Vad tyckte jag var dåligt med resultatet av granskningen. Jo att:
• Grova misstag har begåtts
• Information var undermålig
• Dokumentation var undermålig
• Kontrollen har varit undermålig
• Projektstyrning var undermålig
• Projektuppföljning var undermålig
• Kostnadskontroll var undermålig
• Revisionen var undermålig
Jag konstaterade att:
• Första kostnaden var 550 mkr sommaren 2000
• Andra kostnaden 728 mkr då beslutet om byggnation togs i december 2000
• Sedan i rask takt 900 -950 och 1 050 till dagens 1 300
• Förlusten för HSB Malmö blir lika stor som den totala beräknade byggkostnaden för Turning Torso
• Skulle ha varit samriskprojekt HSB NCC. Avtalet kom aldrig till stånd
• Styrelsen underättades alldeles för sent.
• Revisorerna? Var höll revisorerna hus och vad rapporterades? Detta är extra viktigt eftersom Borevision ägs av HSB Riksförbund.
• Dokumentationskulturen lämnade uppenbarligen mycket i övrigt att önska.
• Det är dags att införa ny företagskultur på HSB Malmö
• Ansvarsfrihet?
• Ny styrelse
• Avgångsvederlag?
• Fallskärmar?
• Förhindra upprepning
• Skapa klarhet
• Alternativ
• Prognostiserade resultat och balansräkningar
• Cash Flow prognoser
• Stoppa alla spekulationer
• Upprätta handlingsplan
• Ny instruktionssamling
• Klara beslutsregler för VD, styrelse och stämma
• Aktivare revision
• En helt ny och öppen företagskultur
• Ny extra stämma inom 3-4 månader när alla papper kan läggas på bordet.

Resultatet blev att styrelsen men inte vd: n fick ansvarsfrihet men med ett tillägg i protokollet enligt följande:

”Stämman beslöt bevilja ansvarsfrihet för styrelsen trots att allvarlig kritik framförts m.a.p. TT- pro-jektets skötsel och ekonomiska utfall och ålägger kommande styrelse och verkställande direktören att en gång per kvartal skriftligen lämna ägarna konkret ekonomisk rapport om hur TT-projektet framskri-der”.

Detta har endast skett i ringa och ofullständig form.

Beslut togs på basis av den information som styrelsen lämnade.

Vid en presskonferens direkt efter den återupptagna stämman framkom uppgifter som enligt min mening hade lett till ett annat beslut i ansvarsfrågan om de varit kända. Detta gällde faktauppgifter som att HSB under lång tid betalat in alldeles för låg försäkringspremie till Länsförsäkringar och Folksam avseende Johnny Örbäcks pension. Sedermera kom det också fram att man höjt vd: s lön från 88 000 till 125 000 kronor per månad trots att styrelsen avsatte Johnny Örbäck som VD.

Det torde vara intressant att få insikt i hur det är möjligt för revisorerna att missa en sådan sak. Frågan har ställts flera gånger men vi har inte fått något svar.

Jag blev inadjungerad i styrelsen vid denna fortsatta stämma. Första styrelsemötet, som jag skulle delta i, var utsatt till den 27 maj. Någon dag innan detta möte blev jag uppringd av Lena Hammar-ström som meddelade att hon ringde på uppdrag av Andres Nord. Han tyckte inte att det var nödvän-digt att jag var med på detta möte eftersom det inte skulle fattas några beslut vid detta möte. Jag sa till Lena att jag tyckte att detta var underligt eftersom jag nyligen blivit inadjungerad. Jag tillade dock att om det gällde alla inadjungerade så var det väl OK. En lätt reaktion från Lena gjorde att jag förstod att Staffan Lindblad skulle vara med.

Dagen efter vid 09.00 – tiden blev jag uppringd av Anders Nord som meddelade att jag naturligtvis fick vara med om jag ville.

Vid detta möte beslutades att omvandla Turning Torso från bostadsrätt till hyresfastighet. Detta är förmodligen det största beslutet som är taget i HSB Malmös styrelse efter beslutet om att bygga Turning Torso. Det låg således andra motiv bakom agerandet. Vilka kan man ju fråga sig?

Just innan mötet skulle avslutas frågade jag om det var möjligt att få läsa in sig på HSB så att jag kunde bedra och delta bättre i styrelsearbetet genom att läsa protokoll mm. från tidigare. Jag fick en reaktion av bestörtning och fick beskedet att det skulle man besluta om senare.

Efter ett par dagar fick jag beskedet att jag skulle få läsa protokollen från 2004. I ett av dess upptäckte jag att HSB hade diskuterat att stänga Turning Torso redan 2002. Detta redovisas i ett protokoll av 2004-02-26.

• Nils - L Gustavsson lämnade uppföljning av projektet Turning Torso från 3 tillfällen då progno-ser upprättats gentemot utfall
• Vid prognostillfället 2002-09-16 diskuterades att stänga ner projektet. Kostnaden för detta be-räknades till 250 mkr.

Detta har också redovisats i Vår Bostad, vilket är HSB: s egen tidning. Detta innebär ju att styrelsen ljugit när den meddelat att man känt till hur det stod till med Turning Torso först 2003 i september. Se ovan.

Det beslöts att kalla till extra stämma den 5 juni 2004. Vi skulle då ta ställning till om vi hade förtroende för styrelsen. Jag höll ett anförande där jag talade om att styrelsens förtroendekapital var förbrukat eftersom både Anders Nord och Staffan Lindblad ljugit för mig. Här kommer naturligtvis ord att stå mot ord men jag vet vad som meddelats mig eftersom jag ändrat saker i mina presentationer baserat på information från dem båda bl.a. episoden ovan med att jag inte skulle delta i styrelsemötet den 27 maj 2004.

Vid extrastämman den 4 oktober, då särskilde granskaren tillsattes ville jag att följande frågor skulle belysas av denne. Jag begärde också att detta skulle tas till protokollet.
• Styrelsen har fäst stor vikt vid att samriskprojekt med NCC fanns.
• Styrelsen tog för givet att ”garagebygget” för 250 mkr ingick i projektet Turning Torso.
• Trots upprepade frågor har ägarna inte fått svar på när, var, hur och på vilket sätt och med vilket innehåll revisorerna har rapporterat till styrelsen. Sekretessbestämmelserna har åbero-pats.
• Det är därför ett minimikrav att särskilde granskaren ger svar på följande frågor.
• Vad innehöll/innehåller beslutsunderlaget?
• Vilka dokument?
• Vilka fakta?
• Fanns det ett avtal om samrisk?
• Hur var projektet TT definierat i detta beslutsunderlag?
• Hur ser riskanalysen ut?
• Hur ser känslighetsanalysen ut?
• Hur har kostnadsuppföljningen gått till?
• När började revisorerna rapportera den galopperande kostnadsutvecklingen till styrelsen?
• Trots upprepade frågor har ägarna inte fått svar på sina frågor om sätt, tidpunkt och innehåll av kostnadsuppföljningen. Detta måste belysas noga i rapporten.
• Revisorerna har hela tiden hänvisat till sekretessbestämmelserna.
• Det är hög tid att revisionsfrågorna lyfts fram i ljuset. Revisorsnämnden har fallet under bevakning sedan 2 år tillbaka.

• När nu fastigheter för 1,4 mdr sålts och resultat och balansräkningarna är återställda via reavinster på 900 mkr hur ser då
Underliggande kassaflödet ut?
Hur mycket av den miljard som finns i kassan går åt till TT?
Hur ser den kvarvarande upplåningspotentialen ut för rest - HSB Malmö
En prognostiserad resultat och balansräkning per 2004-12-31 och 2005-12-31 ut?
Hur förändras riskprofilen av att fastigheter på Fridhem säljs?
Vad innebär detta i ökade räntekostnader?
Hur ser analysen över hyresalternativet i TT ut?
Hyresnivåer i förhållande till värderingen på 800 mkr?
Ytterligare nedskrivningar?
Underliggande kassaflödet ut?
Hur mycket av den miljard som finns i kassan går åt till TT?
Hur ser den kvarvarande upplåningspotentialen ut för rest - HSB Malmö
En prognostiserad resultat och balansräkning per 2004-12-31 och 2005-12-31 ut?

Jag är medveten om att mycket emanerar från Turning Torso och dessa sakfrågor hoppas jag verklig-en att jag skall få svar på. Det som emellertid är lika intressant är HSB: s agerande som organisation. Jag vill att du bedömer följande frågeställningar:

1. Hur kan en organisation och revisorerna missa att HSB betalat in för låg pensionspremie? Det ser onekligen konstigt ut att när man skall skilja sin VD från hans ämbete så gör man en så-dan upptäckt. Jag kan inte frigöra mig från tanken att detta var ett sätt att öka pensionen och därmed fallskärmen.
2. Varför höjdes lönen på det sätt som skedde vid en tidpunkt då man konstaterat att VD: n misskött sitt arbete. Jag kan inte heller här frigöra mig från tanken att detta var ett sätt att öka pensionen och därmed fallskärmen.
3. Stämman blev vilseledd då vi fattade beslut om ansvarsfrihet. Hur kommenterar du detta?
4. Man avser att skriva upp Turning Torso med 350 mkr till 1 150 000: -. Detta ger en direktav-kastning på cirka 2,5 %. Detta täcker ju inte ens räntekostnaderna. Jag menar att detta inne-bär att HSB spekulerar i att hitta en troféjägare som kan komma med något fantasierbjudan-de. Får HSB spekulera? Hur bedömer du värderingen av Turning Torso? Gäller inte den s.k. försiktighetsprincipen? Varför gör man uppskrivningen nu? God redovisningssed?
5. Jag föreslår att du läser den här lättuggade rapporten
http://www.infra.kth.se/BYFA/Publika.../rapport34.pdf
6. Är det lämpligt att ha samma styrelse i HSB Malmö Ek För och Sundsfastigheter?
7. Är det lämpligt att ett av HSB helägt dotterbolag reviderar HSB Malmö. Enligt uppgift lär det t.o.m. vara så att Borevision ägs av HSB Produktionspartner AB, ett företag där HSB Malmö är största aktieägare. Uppgiften kommer från Greg Dingizian.
8. Vi har i vår förening gjort ett antal upphandlingar av tjänster där HSB naturligtvis fått offerera. I samtliga fall har HSB varit sämst och dyrast. Hur bedömer du effektiviteten i HSB Malmö?
9. Jag har felanmält Ekonomi Direkt 3 gånger och bett att ansvariga skall kontakta mig. Ingenting händer. Det är flera månader sedan som Ramen hade en ordentlig balansräkning enligt detta system. Vad tycker du som revisor om det?
10. Vi har gjort en upphandling där en professionell konsult hjälpt oss med att formulera upphandlingsunderlaget. HSB svarar:
”Vi reserverar oss mot er anbudsinfordran och ber att få lämna offert i enlighet med det kon-cept som HSB Malmö tillämpar” Tycker du att detta är ett professionellt uppträdande?
11. I fallet Bolina finns det en hel del att ifrågasätta. Vem skrev specifikationerna? Varför måste man ha ett operatörsneutralt nät som med nödvändighet blir dyrare. Varför måste man som leverantör kunna erbjuda alla typer av lösningar till alla föreningar? Är det inte bättre att an-passa lösningarna till de förutsättningar som respektive förening har? Jag är ganska säker på att man då kunnat nå mera prisvärda lösningar för respektive förening. Detta vill jag att du skall granska och ta reda på hur och av vem som detta beslut kommer ifrån. Formellt är beslutet fattat av styrelsen men den måste ju lita på tjänstemännen eftersom den knappast har kompetens att bedöma denna komplicerade fråga.

Jag stannar där och hoppas att du förstår att grunden till min granskande inställning emanerar från Turning Torso - projektet men har lett till att jag ifrågasätter hela HSB: s agerande. Jag har helt enkelt inget förtroende för denna organisation längre eftersom jag råkat ut för så många misstag och un-danglidningar under cirka ett år.

Med vänliga hälsningar

Hasse Enarsson

Senast redigerad av Kulan: 2012-03-20 klockan 09:31.
Svara med citat
Gammal 2012-03-19, 22:47
Zetta-medlem

Standard

De ovanstående inläggen blev ju lite långa så här kommer ett koncentrat.

När nu styrelsen i HSB Malmö har beslutat sig för att sälja sitt skrytbygge för att man behöver pengar kan man konstatera följande:
1. Det mesta av den förmögenhet som HSB Malmö byggt upp under 80 år förbrukar man på ett skrytprojekt helt i strid med hela avsikten med HSB – rörelsens ideal.
2. HSB Malmö lånar ut medlemmarnas pengar till Sundsfastigheter, 700 mkr, utan att ha någon säkerhet för pengar som inte ens är deras. Det är ju medlemmarnas pengar som utan deras vetskap lånats ut på detta skandalösa sätt.
3. HSB Malmös revisorer har godkänt detta utan att blinka. Det är synnerligen anmärkningsvärt eftersom den förtroendevalde revisorn Tommy Johansson är bankman och vet att t.ex. hans arbetsgivare, Nordea, aldrig skulle tillåta en sådan utlåning.
4. Nämnde Tommy har tidigare på stämmor yrkat på att Turning Torso borde säljas men har icke desto mindre mage att yrka avslag på en motion om just försäljning av Turning Torso, ett synnerligen märkligt beteende av en revisor. Man kan undra vilka grumliga motiv en sådan man kan tänkas ha.
5. Att Turning Torso har gått med förlust varje år sedan starten för 6 år sedan. Eftersom HSB Malmö vägrar att informera om sakernas verkliga tillstånd så får man pussla ihop siffrorna från bokslut och annan information. Man hamnar då på en årlig förlust på storleksordningen 75 mkr, vilket ger en total förlust på 450 mkr.
6. Försäljningen av de högavkastande fastigheterna genomfördes via ett Holdingbolag i Nederländerna som ägs av en stiftelse i Nederlänska Antillerna. Skatteverket har klassat dessa tranaktioner som ren skatteflykt och fått rätt i första instans. Skattekonsekvenserna blir ca 250 mkr plus ett skattetillägg på ca 100 mkr.
7. Med en produktionskostnad på 1 800 mkr, sammanlagda förluster på 450 mkr och skattekonsekvenser på 350 mkr måste försäljningspriset 2 600 mkr eller 2,6 mdr, vilket är något helt annat än vad Michael Carlsson går ut med.

Starkt jobbat HSB Malmö.

Senast redigerad av Katten Georg: 2012-03-20 klockan 13:56.
Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 09:51
Zetta-medlem

Standard

Turning Torso är alldeles för dyr och passar inte i HSB: s koncept
säger HSB Malmös förtroendevalde revisor Tommy Johansson till Sydsvenska Dagbladet på frågan varför man säljer Turning Torso.
Undrar varför han yrkade på avslag på motionen om att sälja Turning Torso?
Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 11:32
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard vem betalar?

HSB härdbevakas av media?

Aftonbladet
http://sok.aftonbladet.se/?q=turning+torso&x=37&y=11
Expressen
http://www.expressen.se/sok/?q=turning%20torso
Svenska dagbladet
http://www.expressen.se/sok/?q=turning%20torso
DN
http://www.dn.se/sok/?s=turning%2Btorso

Tack de som i forumet skriver sanningen om den usla organisationen som kallar sig kooperativ federala HSB.

Media verkar totalt strunta i att skriva om detta utsugarföretag och sin överkörning av medlemmarna.

Tala är silver tiga är guld har aldrig varit mer användbart.
Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 11:39
Yotta-medlem

Standard hyresgästerna?

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5024861

Ingen som kan snoka upp informationen till de nuvarande hyresrätterna?

"samma goda service som hittills kommer den nya ägaren att ansvara för.
HSB säljer för att satsa på ungdoms o pensionärsbostäder i den anda som genomsyrat HSB sedan starten 1923.

Hyrorna kommer att höjas enligt normal taxa."

Eller blir det staket och vaktkurar runt?
Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 11:51
Yotta-medlem

Standard anlitar försäljningskonsulter

http://www.skanskan.se/article/20120...r-hela-varlden

Gäller samma regler om bostadsrättsmarknaden 4% av försäljningssumman?

Vid försäljningspris 2 miljarder blir det 80 miljoner.
men det kostar att annonsera i hela världen?
Svara med citat
Gammal 2012-03-25, 23:16
Yotta-medlem

Standard hsb tar chansen?

"Genom en försäljning frigör HSB Malmö ekonomiska resurser att investera i 1 000 hyreslägenheter som antingen ska byggas eller förvärvas under de närmste åren"

Vilken planering. Jag har tipset.
HSB kan spela Lotto för försäljningspengarna. garanterat 7 rätt, men ändå förlust, ungefär som tidigare alltså.
Svara med citat
Gammal 2012-03-29, 12:17
Kulan Kulan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Bra affär hävdar HSB Malmö
Michael Carlsson påstår att om man kan sälja Turning Torso för 2 mdr så gör HSB Malmö en bra affär. Då glömmer han, naturligtvis medvetet, att Turning Torso går med förlust om HSB Malmö följer god redovisningssed.
1. Turning Torso belastas inte med de 30 mkr enligt ovan.
2. Man gör inga avskrivningar, vilket strider mot god bokföringssed.
3. HSB Malmö hävdar att man inte har lån på Turning Torso och belastar således inte Turning Torso med räntor för lån på cirka 1,4 mdr kr.
4. Sammanlagt går Turning Torso med förlust på storleksordningen 75 mkr.
Dessa förluster har funnits i 6 år dvs. en sammanlagd belastning på driftsresultatet med ca 450 mkr.
Starkt jobbat
Svara med citat
Gammal 2012-04-01, 11:00
Yotta-medlem

Standard turning för hemlösa

Trodde jag skulle få läsa att HSB skänker bort turning Torso till hemlösa idag.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hel våning outhyrd i Turning Torso Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 1 2011-06-20 15:36
Turning Torso, skämthus Fredde Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 5 2011-03-24 20:02
HSB Turning Torso får ny färg Fredde Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 2 2009-10-06 11:45
Vad händer i Turning Torso ? Goran Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 5 2008-08-09 02:31
Sanningen om försäljning av Turning Torso Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 1 2008-05-08 16:49

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:21.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare