Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Senaste Nytt
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Senaste Nytt Länkar till artiklar om bostadsrätter och bostadsorganisationer. RSS-feed för detta forum med senaste nytt om bostadsrätter som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Öresundsvädret

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-04, 16:52
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Media och bostad

Läs här vad media anser är värt att veta om bostad:
SVD http://www.svd.se/bostad/
Allt om hur man sköter sin Azalea

DN http://www.dn.se/bostad
Julpynta med måtta

Expresse anser det inte ens värt att ha en egen rubrik om

Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/bostadinredning/
Tre vanligaste städmissarna
Svara med citat
Gammal 2012-01-05, 16:39
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Media och bostad

Hej Tette, Jag är enig med dig. Jag har försökt att få media intresserad, men det är inte ens ett ämne här, däremot är det stort utomlands. Jag har också funderat mycket över varför det att bygga bostäder har ett eget departement. Det behövs väl inte alls. Att planera, bygga, förvalta, kontrollera borde ju höra till närings- och finansdepartementet möjligen kontrollen hos miljö, men bostad Nej. SAAB ligger där men inte byggarna som är en större industrin. Märkligt!
Svara med citat
Gammal 2012-01-05, 22:19
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard srörre, starkare bäst

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14166439.ab

detta är vad journalister styrs att skriva av sina chefer o politiker.

att det leder till att vi blir bäst i världen på att ha lån på ett "rätt att boavtal" skiter man i.

hetsen på lyx o avundsjuka är sjuk.
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 14:13
Yotta-medlem

Granskning Om bostäder i media

Uppdrag Granskning, Kaliber, Fuskbyggarna ml granskar byggmarknaden. Jag har lärt att Göteborgshärvan startdes av en kvinna som ansåg att hennes ex höll på orena affärer. Det jag önskar och vill är att de som drabbas gör som hon. Det går också bra att starta en Facebook-vägg kring de enskilda föreningarna. Låt oss göra det. Låt oss visa på vad det kostar föreningarna att anlita fel förvaltare. Jag har noterat efter många år av studier i ämnet är en faktor som är avgörande:
Problemen startar när förvaltare tar rollen av byggare, eller energirådgivare, eller nåt annat som gynnar någon i deras egen familjs. Så är det antingen det är kooperativt eller affärsmässigt. Åter; det är så absolut att hela bostadsmarknaden är en byggmarknad. Smart drag av den politiska familjen, eller hur. Ingen talar om vad det handlar om. Helt urspårat:
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 16:40
Yotta-medlem

Standard ruffel o båg

hyschhysch branschen bostadsrätt kommer att ge rubriker.
Tyvärr så dröjer det på grund av att det just nu är grunden i mycket av Svensk ekonomi.
Några fakta.
2100 miljarder i bostadslån gör att banker, politiker "överlever".
Spekulationerna på bostadsrätter kommer aldrig att bli vad det just nu är.
Alla har lyxrenoverat och vill sälja samtidigt som 20 byggbolag har satsat stora pengar och just ny bygger för att sälja dyrt.

För att förstå hur mycket det svenska bolånet där mycket är äganderätt "rätt att på obestämd tid bo i en lägenhet" så tänk er 1 000 lägenheter a`normalpris nu 2 100 000kr = 2,1 miljard alltså en tusendel av de lån svenskar redan har för boendet.

Även om lägenheterna just nu är påkostade o lyxrenoverade står miljonprogramsrenoveringen för dörren.
lekmannastyrelser skall styras av "experter" när det skall fasadrenoveras, stambytas,etc. Mycket av de bostadsrätter som byggdes på 60-70talet var dessutom fuskbyggen av vära kooperativa byggherrar HSB o Riksbyggen.

Inte så energisnålt byggt heller.

Detta kommer att ge de som tar över Peab, Skanska m.fl. fördelar7marknadsandelar medan Riksbyggen, HSB hänger kvar på grund av kvantiteten.

För kvalitet lämnade dessa byggherrar vid miljonprogrammet.
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 18:27
Yotta-medlem

Standard Gör det omöjliga möjligt

Jösses, du anser det vara värre än vad jag gör. Det är illa. Men det är inte kört även om marknad, politik och finansvärden ock även om det just nu är lagligt. Det kan ändra sig fort om någon trycker de rätta knapparna.
Jag säjer som Madikken: "det här är är så omöjligt att det skall jag ta tag i !"
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 20:46
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Identifiera problem, sedan hitta lösningar

Jo, instämmer med Korsdraget. Vi kan inte från detta forum styra världen, eller ens Sverige, men vi kan påverka i mindre frågor och på detta sätt sätta hjulen i rullning.

I detta forum kan vi bidraga till utvecklingen genom att först identifiera de problem som finns i bostadsrättsvärlden, och sedan försöka hitta lösningar på de problem som vi kan hitta lösningar på.

Som det fungerat i alla tidigare år har det - genom styrning från bostadsorganisationerna - inte funnits något samarbete mellan medlemmar i olika brf:ar. Därför har man oräkneliga gånger uppfunnit hjulet... och inte kommit längre in til hjulet... det har inte ens blivit en trehjuling.

Bostadsorganisationerna har under alla år försökt mörka de problem som finns och därmed har det avsevärt komplicerats att hitta lösningar. Detta forum innehåller Sveriges odiskutabelt största och bästa samling av problem i brf:ar och även Sveriges största samling av lösningar. Men det är långt kvar. Mycket mer måste lyftas fram, och många fler och alternativa lösningar måste tas fram.

Att klaga på att t ex media inte sköter sitt jobb tillför inget. Att däremot föreslå läsarna i detta forum hur vi kan påverka media att sköta sitt jobb bättre är däremot konstruktivt. Eller att göra sammanställningar för media som gör deras arbete lättare att skriva om problemen som berör så många.

Alltså måste vi tänka positivt och rikta in oss på de delar där vi kan förbättra. T.ex. valberedningens arbete och föreningens stadgar, bara för att nämna något.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 17:34
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard media och bostad

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg

Som det fungerat i alla tidigare år har det - genom styrning från bostadsorganisationerna - inte funnits något samarbete mellan medlemmar i olika brf:ar.
.....
Bostadsorganisationerna har under alla år försökt mörka de problem som finns och därmed har det avsevärt komplicerats att hitta lösningar.
Visst är det overkligt på något sätt. Om HSB, SBC, Riksbygen och några till, verkligen ville granska konstruktionens brister, med avsikt att försöka åstadkomma förbättringar, borde de redan ha sett och förstått att forat är ett oslagbart instrument. Men dessa aktörer har uppenbarligen inte rent mjöl i påsen. De uppträder snarare som parasiter i sammanhanget. Bristerna är ju deras chans att få inflytande i föreningarna och sälja fler tjänster. Från dem finns nog inte mycket stöd att vänta. Vi får själva försöka samla oss på bostadsrättsföreningarnas Tahrir-torg.

Citat:
Detta forum innehåller Sveriges odiskutabelt största och bästa samling av problem i brf:ar och även Sveriges största samling av lösningar. Men det är långt kvar. Mycket mer måste lyftas fram, och många fler och alternativa lösningar måste tas fram.
Ja, många är de som redan kunnat vittna om problem de utsatts för i sina föreningar, och sannolikt är detta dock ännu endast lite skummande av ytan.
Alltfler hittar dock hit. I grunden positiva tecken således.

Men exempelsamlingen på fel och grumligheter i lagstiftning växer och börjar bli svåröverskådlig. Ett problem. Hur rensa i rabatterna, plocka ihop några lämpliga buketter, att kunna överräcka till och väcka dem som har makten? Stora problem att lösa. Det är inte bara revisorer som lyser med sin frånvaro.

Citat:
Att klaga på att t ex media inte sköter sitt jobb tillför inget. .
Här delar jag inte helt din uppfattning. Varför skulle vi blunda för den mediala tystnaden, eller övriga ansvarigas ointresse? På käften ska de ha. De sviker sin uppgift!

De som ska bygga samhället, granska konstruktionen, och reparera bristerna? De som ska värna om demokratin, jämlikheten och rättvisan?
Varken journalister, politiker eller forskare tycks ha förstått potentialen i forat.
De kan väl inte direkt berömmas ännu?
Om folket på Tahrir-torget kunde hålla ut, bör inte vi vara mycket sämre.

Med en åsnas envishet skickar jag t ex regelbundet in till "skrividn@dn.se" ett litet bidrag i kampen för att väcka några till. Ungefär samma text, ett koncentrat av de missförhållanden jag ser, ungefär en gång per månad. Är uppe i version nr 15 ca nu. Vore intressant att veta vem som bedömer och ratar, och på vilka grunder.
Men tidningen går fint. Kommer knappt ned i brevlådan längre. Bilagan om utannonserade bostadsrätter i stan är väldigt tjock. Kommersen är stor och väldigt lönsam, inte minst för DN.
Häromdan damp det ned ett DN-kort i brevlådan. Jag erbjuds att få göra stora och förmånliga affärer med DN. Vi ska ha det riktigt bra under 2012 tillsammans, önskar man. Rabatt på entrén till skansen får jag t o m. Ska man skratta eller gråta?
DN förefaller vilja fokusera mer på affärer idag. Därför finns inte så mycket plats för läsarnas små bidrag till debatten. Synd är ju det.
Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 21:57
Yotta-medlem

Standard sista stycket i föregående inlägg

Jag gillar det du skriver om medias hantering av bostadsrättsfrågor.
Om någon skulle sig försöka sig på en studie hur tidningarna har rapporterat om bostadsråttspriser senaste året skulle denna få många gråa hår.

Jag skall inte försöka men upplysa om att alla tidningar för någon dag sedan hade:
"jättelyft för bostadsrättspriser spår mäklarna".
Senaste kvartalen har nergången publicerats med "chans till kommentarer" men icke nu.
Dessutom har all denna information "försvunnit" innan man ens hann o kopiera utlåtandena.

Jag är ganska säker på att det är ekonomiska krafter som ligger bakom artiklar som jag beskriver.

vilket i andra änden blir tjänstefel, av skribenterna.
Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 17:38
Yotta-medlem

Standard sjukt,hets?

http://www.expressen.se/levabo/1.269...over-en-miljon

De sanna kommentarerna?
"Priset på 125 000 kronor per kvadratmeter är nytt rekord för Fastighetsmäklarnas Pernilla Lippert.
- Det tidigare rekordet var på 120 000 kronor per kvadratmeter så det känns kul"
Jag är sveriges bästa mäklare.?
"bästa läget i Vasastan och avgiften är jättelåg"
Till Stureplan med tunnelbana, med bara ett byte på 28 minuter.
"ordentligt badrum, en stor kokvrå"
Jag kan trolla med 10 kvm.
" Vi hade tre starka spekulanter"
Såg ut som företagare eller politiker allihopa.
"Jag hoppas att fler föreningar utnyttjar utrymmen som står och skrotar. Det finns en marknad för de mindre lägenheterna, säger Pernilla Lippert."
Det finns massvis med källare och lokaler som går att bygga om till 10kvm bostäder och tjäna miljoner för alla föreningar.
För några år sedan användes de bara som övernattningslägenheter, men det är annorlunda nu. Ungdomar som studerar får inte lånelöften på högre summor.
??????
"Det finns en stor marknad för de mindre lägenheterna, säger Pernilla Lippert på Fastighetsmäklarna."
Det kommer 2 busslaster om dagen till Stockholm, där endast någon % har
bokat boende.

"Vad skulle köparen ha lägenheten till? Bostad eller kontor?"
Jag kanske borde läsa på mer om bostadsrättslagen?

Varför läggs artiklar som denna ut?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Uppmaning till all media stephan Bostadsrättsforum 11 2011-11-20 23:06
Granskande Media- Bra Tidningar Essa Bostadsrättsforum 2 2009-05-15 08:37
HSB:s nya kommunikation - Dagens Media Admin Senaste Nytt 0 2009-05-07 02:19
Kris i bygget? Klippt och klistrat från media Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 1 2008-10-29 15:17

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:54.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare