Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-18, 23:54
Klas Klas är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2011
Standard Kapitaltillskott vid försäljning Hyresrätter

Jag håller på och försöker greppa det där med kapitaltillskott som kan dras av när man säljer sin bostadsrätt. Jag har uppfattat det som att man kan dra av det belopp som föreningen har amorterat sina lån med under den tid man varit medlem. I relation till sin andel i föreningen givetvis!

Om en förening exempelvis säljer några hyresrätter och därmed har pengar att amortera med, sker ett kapitaltillskott även då? Jag har ju med mina avgifter inte hjälpt till att amortera lånet som betalas av så att säga.

Ett exempel, om föreningen har tio miljoner i kassan (från försäljning av hyresrätter) och betalar av lånen med dem. Jag har 1% andel i föreningen. Har kapitaltillskottet varit tio miljoner då och får jag dra av 100 000 kr om jag säljer min lägenhet?

Se;
Kapitaltillskott och insatshöjning i brf

Senast redigerad av Admin: 2013-06-13 klockan 10:05. Anledning: Lagt till länk
Svara med citat
Gammal 2011-12-30, 23:11
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ja, det är kapitaltillskott.

Hade föreningen istället lagt om taket för pengarna, så hade det i detta fallet INTE varit ett kapitaltillskott.

Exempel om man som ovan får loss kapital, men man behöver dessa till underhåll:

Smart skatteplanering som gynnar föreningens medlemmar blir:

År 1: Amortera de 10 miljonerna.

År 2: Låna upp dem igen, och lägg om taket för pengarna.

Då har alla de som ägde andel år 1, tillsammans tjänat 2 200 000 kr. Gratis, och utan kostnad för föreningen.
Svara med citat
Gammal 2011-12-31, 12:43
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg

Smart skatteplanering som gynnar föreningens medlemmar blir:

År 1: Amortera de 10 miljonerna.

År 2: Låna upp dem igen, och lägg om taket för pengarna.

Då har alla de som ägde andel år 1, tillsammans tjänat 2 200 000 kr. Gratis, och utan kostnad för föreningen.
Jag tror faktiskt att skatteverket uppmärksammat just detta upplägg och förbjudit det. Handlar om att föreningen tar lån på ett annat ställe för att amortera och ta nytt lån.
Så man kanske skall vara särskilt noggrann med hur man går tillväga för att lyckas.

Däremot ifall medlemmarna privat tar lån för att amortera föreningens lån så fungerar det som vanligt kapitaltillskott.
Svara med citat
Gammal 2011-12-31, 13:33
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Trix med kapitaltillskott

Citat:
Jag tror faktiskt att skatteverket uppmärksammat just detta upplägg och förbjudit det.
Ja, det är riktigt. Framförallt är det kört om man SAMMA år lånar upp kapitalet igen.

Sen ska det mycket till för att skatteverket ska slå ner på sambandet om lånet tas nästa eller efterföljande år.

En anledning är ju att de 2,2 miljonerna inte kvitteras ut SAMTIDIGT av alla. De ligger ju kvar, och portioneras ut till varje medlem allt eftersom de säljer sina andelar, det kan ju säkert handla om en period om 20-40 år innan hela beloppet är utbetalt.

Utfallet ligger ju inom hela uppläggets konstruktion. Ett kapitaltillskott uppstår ju så fort föreningen amorterar. Så vaet går gränsen, när får man låna igen?

Bara för att en förening duktigt amorterar under, tex 10 år, så innebär det ju inte att denna förening aldrig i framtiden kan tvingas låna upp nytt kapital. Det i sig innebär ju inte att alla gamla kapitaltillskott brinner inne.

Oavsett, så blir den enkla strategin, att oavsett vilket underhållsbehov man har i framtiden, så gäller det att alltid hålla nere kassan, och amortera för allt vad tygen håller.

Man lånar ENDAST när behovet verkligen uppstår.

Gott om föreningar där ute som binder upp stora summor i olika reverser hos sin bank eller förvaltare, samtidigt som man har kvar sina lån, bara för att man om X år behöver pengarna.

Vilket alltså är dåligt förvaltat kapital.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
KU55 - Kapitaltillskott för brf Hallmat Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 42 2013-02-15 13:37
Så sänker du avgiften på din bostadsrätt, kapitaltillskott - Dagens Nyheter Admin Senaste Nytt 0 2010-09-20 14:31
Försäljning av hyresrätter överklagas - Göteborgs-Posten Admin Ombildning av hyresrätt - Kooperativ hyresrätt - Ägarlägenheter 0 2009-10-12 23:20
Kapitaltillskott i brf Ardennern Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 7 2008-10-14 17:00
Kapitaltillskott i brf Wasan Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 12 2008-04-28 12:47

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:23.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare