Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-04, 20:09
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Föreningar som äger hyresrätter som kan omvandlas till bostadsrätter är tillgångar för föreningen och bör tas med i de långsiktiga kalkylerna.
Sant. Men du vet likaväl som jag att upplåtelseavgifterna bokas som bundet eget kapital medan renoveringen tär på det fria kapitalet.
Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 00:54
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Föreningen FÅR ta ut upplåtelseavgift om det finns inskrivet i stadgarna

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Sant. Men du vet likaväl som jag att upplåtelseavgifterna bokas som bundet eget kapital medan renoveringen tär på det fria kapitalet.
Det är också sant. Men jag kan inte finna någonstans att föreningen är tvungen att ta ut upplåtelseavgifter. Föreningen har rätt att sälja en tom hyresrätt till marknadspris där vinsten för värdestegringen är en skattepliktig inkomst till föreningen.
Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 01:20
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Hyresrätter till bostäder kan inte säljas lagligt vad jag vet. Ett hyreskontrakt på en lokal kanske kan säljas?
Är det en bostad kan nog föreningen inte göra annat än att antingen hyra ut den eller upplåta den som bostadsrätt.
Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 04:51
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Hyresrätter till bostäder kan inte säljas lagligt vad jag vet. Ett hyreskontrakt på en lokal kanske kan säljas?
Är det en bostad kan nog föreningen inte göra annat än att antingen hyra ut den eller upplåta den som bostadsrätt.
Föreningen äger fastigheten inklusive bostäder och lokaler upplåtna som hyresrätter/bostadsrätter. Det är inte olagligt att sälja ett hyreskontrakt för en lokal som du säger. Där har föreningen ingen insyn av uppgörelsen mellan säljare och köpare. Som hyresvärd kan man bara godkänna/underkänna den nya hyresgästen och dennes verksamhet om det inte finns förbehåll om något annat i hyreskontraktet.

Att sälja hyreskontraktet för en bostadslägenhet är olagligt. När en bostadslägenhet eller en lokal i föreningens hus blir ledig återgår bostaden/lokalen till föreningen att fritt förfoga över. Kan hyras ut eller säljas med bostadsrätt.

Alltså = en tillgång av stort ekonomisk intresse.
Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 09:30
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Det är också sant. Föreningen har rätt att sälja en tom hyresrätt till marknadspris där vinsten för värdestegringen är en skattepliktig inkomst till föreningen.
Det lustiga är att värdestegringen är helt skattefri för föreningen.
Värdestegringen påminner ju mycket om en reavinst så man kunde ju tycka att vinsten borde vara skattepliktig.
Kanske har skattefriheten att göra med att upplåtelseavgiften bokförs som bundet kapital.

I lägenhetsannonser förekommer ju att man uppger att föreningen har ett
dolt kapital i form av uthyrda lägenheter som kan säljas när dom blir lediga.
Kanske inte så trevligt att läsa för hyresgästerna som bor i lägenheterna.
Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 18:18
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Det lustiga är att värdestegringen är helt skattefri för föreningen.
Värdestegringen påminner ju mycket om en reavinst så man kunde ju tycka att vinsten borde vara skattepliktig.
Kanske har skattefriheten att göra med att upplåtelseavgiften bokförs som bundet kapital.
Det kan vara som du säger Gusten, jag har inte kollat upp skattereglerna varför jag är osäker, men finner det ologiskt om skattereglerna skulle kunna påverkas av vad man gör i bokföringen.

Det röda i denna tråd är om förvaltaren snackar i nattmössan när han påstår att föreningen enligt lag måste bygga upp sin underhållsfond. Ju fler fakta som har kommit upp hittills om Balis förening, lutar det mer och mer åt att det är ordföranden som stretar emot förvaltarens påtryckningar som gör det rätta.

Dit finns faktiskt ”välbärgade” föreningar som inte behöver reservera en endaste krona för framtiden. Jag har själv tittat på lägenheter i sådana föreningar innan jag köpte den som jag bor i nu.

Bland annat en förening med bara 10 medlemmar, huset i bra skick, inga lån, noll kronor i avgift och en stor summa pengar på banken. Tyvärr tyckte jag inte om lägenheten som var till salu.
Svara med citat
Gammal 2011-06-06, 20:19
Bali Bali är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2011
Standard Ingen avsättning till yttre reparationsfond

Ser att det blev en intressant av min frågeställning Vår avgift kommer att höjas från och med juli med 2% enligt avin så det verkar som att ordförande fått ge med sej till viss del i alla fall. Jag tror att vi har en rätt bra ekonomi. Visst har vi lån, vi var tvungna att göra det vid ombildningen, men de amorteras rejält så gott som varje år när vi säljer hyresrätter. Jag håller tummarna för att styrelsen har pejl på läget.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Avsättning till yttre reparationsfond i brf ejekonom Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 9 2013-01-10 23:41
Lägenhetens reparationsfond eller innehavarens, i brf? Mr Magoo Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2011-04-03 22:47
Inre fond - Reparationsfond i brf BigM Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 10 2009-08-11 22:24
Yttre besiktning i brf av styrelsen MrDean Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2008-03-05 21:12

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:38.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare