Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-14, 15:58
clabbe clabbe är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Om du scannar årsredovisningarna kanske du kan fåhjälp av forum-medlemmar att tolka dem(om du kan göra dem tillgängliga förstås) fast du är ju redan påläst där kanske.

PS I föreningen där jag bor skriver vi i årsredovisningen att vi har en u-plan. Vet ej om det är lagstadgat att det ska ske.
DS
Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 16:00
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Lagen anger endast att styrelsen är skyldig att ha en plan för sitt underhåll. Den planen eller planeringen kan se ut hur som helst. Alltså inget lagkrav på produkten "underhållsplan".

I de stora organisationernas normalstadgar skiljer det sig lite åt.

HSB och Riksbyggen anger att det ska finnas (upprättas) en underhållsplan.

SBC anger inte detta.

Om det finns en "underhållsplan", borde du kunna få se denna. Om det endast finns en "planering för underhållet" så är det styrelseinternt.
Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 16:06
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Ursäkta att jag är petig

Totiki och Tette, vilken lag syftar ni på?

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Om jag minns rätt är det lag på att man skall ha en underhållsplan. Så det är en fråga styrelsen inte kan var diffus om. Den skall finnas.
Citat:
Ursprungligen skrivet av tette Visa inlägg
Underhållsplan skall finnas. Ja så står det i lagen o i föreningars stadga, men...
Så vitt jag vet är det enda som finns i lagen är BRL 9 kap 5 § 7 punkten:

Citat:
§ 5. Bostadsrättsföreningens stadgar skall ange...
7. de grunder enligt vilka medel skall avsättas för att säkerställa underhållet av föreningens hus

Däremot måste man följa stadgarna (enligt lag), så det är stadgarna, inte lagen som styr om man måste ha en underhållsplan och eller en underhållsfond.

Läs detta, där är jag både utförlig och tydlig om min syn på saken. Jag påstår inte att vår metod är den enda rätta, det finns många andra sätt att möta BRL-kravet på. Vad jag påstår är att det är upp till föreningarna hur de vill hantera ekonomin för underhållet.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Nybörjare Visa inlägg
det är inte troligt att revisorn kommer att vara till någon hjälp. Men skam den som ger sig - jag ska ta upp det på årsmötet. Det är ju så viktigt med andra paragrafer i stadgarna ) Hjälp vad jag bluddrar.....
Nej, du bluddrar inte, du har rätt inställning. Kämpa vidare!

Det tog nästan tio år i min förening att komma fram till 2011 års ekonomibeslut. Från början bemöttes jag som något som katten har släpat in, men nu är alla, tom mina forna motståndare nöjda.
Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 19:27
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard

Clabbe
Min årsredovisning är så fullklottrad med noteringar att den knappt är läsbar. Jag skulle nog behöva sitta ner med någon och titta på den. Det är i balansräkningen det finns poster, som jag inte alls förstår. Bl a under Kortfristiga skulder: Skuld till närstående bolag ca. 500.000:-
Revisorns något luddiga förklaring var att förra ägaren hade bildat aktiebolag strax före försäljningen. Det var egentligen inte en skuld... bla bla. Det enda jag kan göra är att vänta på den nya årsredovisningen och se om skulden är borta.

Harald
Det står tydligt i stadgarna att:
§ xx Styrelsen skall upprätta en underhållsplan....
§ xx Inom föreningen skall bildas en fond för yttre underhåll....

Så frågorna återstår: har jag rätt att få se underhållsplanen? och till stämman: varför finns det inte med någon fond för yttre underhåll?

Kluringen
Vilket jobb du lägger ner! Kan inte du också flytta från Kungsholmen till Farsta? Jag har läst dina trådar och laddat ner dem. Det krävs några omläsningar ) Vi har en "ekonomisk ansvarig" i styrelsen, vilket är mycket märkligt. All ekonomi sköts av förvaltningsbolaget, vi har inte ens en handkassa till en spade. Jag har påtalat det i en av mina motioner med förslag att benämningen tas bort.
Får era medlemmar ta del av er underhållsplan?
Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 00:18
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Kluringen
Vilket jobb du lägger ner! Kan inte du också flytta från Kungsholmen till Farsta?
Jag tycker att det är du som ska flytta till oss. Vi har användning för ett dussin arbetsvilliga ambitiösa och analytiska personer. Förmodligen skulle du kvickt bli invald i styrelsen, på den fronten har vi ständiga rekryteringssvårigheter.
Citat:
Vi har en "ekonomisk ansvarig" i styrelsen, vilket är mycket märkligt. All ekonomi sköts av förvaltningsbolaget, vi har inte ens en handkassa till en spade. Jag har påtalat det i en av mina motioner med förslag att benämningen tas bort.
Vi har också ett förvaltningsbolag som sköter den löpande bokföringen, betalar våra fakturor, deklarerar åt oss och skickar ut hyres- och avgiftsavier mm. Men besluten fattas av föreningen. Styrelsen har ansvar för att hålla koll. Låter man t ex förvaltningsbolaget kontera fakturorna eller göra bokslutet efter eget tycke kan det bli hur tokigt som helst.

Handkassa har vi heller ingen. I möjligaste mån ska man shoppa mot fakturor. Personliga utlägg betalas mot kvitto, betalningsordern skickas till förvaltningsbolaget. Jag vill helt enkelt inte hantera kontanter (utom mina egna och knappt det). Spelar roll om man utser en person till ”kassör” eller ”ekonomisk ansvarig”? Hela styrelsen blir ansvarig om och när något går snett.
Citat:
Får era medlemmar ta del av er underhållsplan?
Självklart! Den senaste, s.k. underhållsplanen delade vi ut som bokslutsbilaga (finns utlagd på nätet också), men vill någon ha hela för att själv labba med siffrorna kan de få det i originalformat. Utan öppenhet kan ingen förening fungera, det är min absolut bestämda åsikt. Det enda som är rimligt att hemlighålla är uppgifter som kan vara integritetskränkande för någon medlem.

Flera trådar handlar om hemliga/offentliga styrelseprotokoll. Intressant läsning, det finns en del olika synpunkter, men det är många som sjunger öppenhetens lovsång.
Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 09:51
Yotta-medlem

Standard Mycket att ta reda på....

* Jag kommer som ett skott!

* Det är förmodligen förvaltningsbolaget som sköter konteringen och revisorn som gör bokslut. Jag ska be att få se kontoplanen eftersom det är så märkliga hopblandningar i resultaträkningen. Och fråga vem som gör vad.

* Ja, jag såg underhållsplanen och tänker nog knycka relevanta delar och lämna som förslag, om jag inte får se vår. (vet fortfarande inte om jag har rätt att se den )

* Det borde vara självklart med öppenhet så långt det är vettigt. Jag tror att det är en förutsättning för engagemang i föreningen. Undrar hur styrelsen kommer att besvara min motion om öppna styrelseprotokoll, där "känsliga" delar är borttagna. (personliga och pågående upphandlingar t ex)
Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 10:22
clabbe clabbe är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
* Jag kommer som ett skott!

* Det är förmodligen förvaltningsbolaget som sköter konteringen och revisorn som gör bokslut. Jag ska be att få se kontoplanen eftersom det är så märkliga hopblandningar i resultaträkningen. Och fråga vem som gör vad.

* Ja, jag såg underhållsplanen och tänker nog knycka relevanta delar och lämna som förslag, om jag inte får se vår. (vet fortfarande inte om jag har rätt att se den )

* Det borde vara självklart med öppenhet så långt det är vettigt. Jag tror att det är en förutsättning för engagemang i föreningen. Undrar hur styrelsen kommer att besvara min motion om öppna styrelseprotokoll, där "känsliga" delar är borttagna. (personliga och pågående upphandlingar t ex)
Jag hoppas verkligen att er revisor inte gör ert bokslut! Man tappar ju hakan...

Frågan om att göra protokollen tillgängliga för andra än styrelse och revisor har diskuterats mycket på detta forum.
Jag är själv inte för att protokollen i sig ska finnas tillgängliga på det sättet, varken i sin helhet eller stympade. Får man se originalprotokollet med vissa delar mörkade (eller tipexade) kan man olyckligtvis ibland lista ut vem det handlar om (om det är en känslig personfråga det berör).
Istället förordar jag att styrelsen skriver informationsblad efter varje möte där man refererar vad styrelsen beslutar i icke känsliga ärenden. Så gör vi i min förening och det känns väldigt bra och uppskattas av medlemmarna.
Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 10:36
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Jag hoppas verkligen att er revisor inte gör ert bokslut! Man tappar ju hakan...

Frågan om att göra protokollen tillgängliga för andra än styrelse och revisor har diskuterats mycket på detta forum.
Jag är själv inte för att protokollen i sig ska finnas tillgängliga på det sättet, varken i sin helhet eller stympade. Får man se originalprotokollet med vissa delar mörkade (eller tipexade) kan man olyckligtvis ibland lista ut vem det handlar om (om det är en känslig personfråga det berör).
Istället förordar jag att styrelsen skriver informationsblad efter varje möte där man refererar vad styrelsen beslutar i icke känsliga ärenden. Så gör vi i min förening och det känns väldigt bra och uppskattas av medlemmarna.
Ja Clabbe, det är jag som tagit i lite för mycket. Vi får ingen löpande information om vad som händer/inte händer. I en av mina miljoner motioner föreslår jag, att styrelsen ska utse en ledamot som blir ansvarig för infon till medlemmarna. Vår hemsida är inte ens ett skämt, där finns ingenting sedan 2009. En gång om året får vi ett infoblad från styrelsen. Övrig information ges ofta av de företag, som ska in och åtgärda något, oftast med lappar i hissarna.

Senaste uppgiften om avgiftshöjningen kom från ett utomstående företag utan ens en signatur. Det innebär i princip att vem som helst kan skriva till oss och vi förmodas godta det.

Jag tycker att ert sätt är jättebra! Det behöver inte vara så krångligt eller märkligt. Men vad tusan gör man med en styrelse som är och tydligen vill vara så hemlig?
Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 10:46
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
...att styrelsen ska utse en ledamot som blir ansvarig för infon till medlemmarna.
Det är väl en jättebra idé. Det kan det väl inte finnas någon medlem på stämman som vill motverka.
Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 18:09
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard protokollet igen

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Från mina år i styrelsen har jag granskat samtliga protokoll, ca 25. Inte ett enda protokoll som skulle behövt en enda rad av censur. Det finns inga skäl att tro att mina föreningar skulle vara avvikande i detta stycke.Tala om att göra en höna av en fjäder!

Erfarenheter från 46 år i bostadsrätt, 3 föreningar, av och till i olika funktioner, samt ivriga studier av de hemskheter som redovisas i olika inlägg på detta forum, har fått mig att tro att just frågan om protokollens öppna redovisning eller ej, är den viktigaste av alla frågorna.
Jag har i olika trådar försökt förklara varför, ska inte upprepa mig där.
Har åtskilliga gånger vädjat till dessa på forat som inte delar min åsikt att leverera argument för sin ståndpunkt.
Nu menar clabbe att om man redovisar öppet, "kan man olyckligtvis ibland lista ut vem det handlar om".
Det argumentet förefaller mig svagt. Vilka hemskheter skulle inträffa om någon skulle lyckas med att lista ut?
Det behövs ingen begåvning för detta. Den drabbade grannen/grannarna talar vanligtvis öppet och högljutt om saken ute på gården. De vill (ibland) inget hellre än att såväl personen, som den kanske oskickligt agerande styrelsen, ska hamna inför skranket.
I dessa ärenden kan man med goda argument hävda att styrelsens agerande borde kräva extra uppmärksamhet och möjligheter att följa och granska. I stället sker precis tvärtom. Styrelser kan i skydd av mörkret felbehandla, för att inte säga, misshandla människor under lång tid, och detta utan granskning, kontroll och insyn.
Denna obeskrivligt odemokratiska handling, att inte redovisa för sina medboende, likaledes medägande och i högsta grad medlidande, om något går snett, rättfärdigar på intet sätt smusslet. Har man skrivit i protokollet att ett ärende censurerats, är det fullt tillräckligt. Har man antytt vad saken gäller, godtar säkert de flesta censuren utan vidare. (Tyvärr menar jag).

Du vet att i några få föreningar sitter hela gänget i styrelsen. Går den föreningen åt pipan, om någon missköter sig? Alla tar del av all information och diskussionerna. Är det skadligt för föreningen, eller dess medlemmar?
Det finns mycket som talar för att små föreningar sköts bättre än stora. Kan detta (den fulla informationen till alla) vara en av orsakerna?

Citat:
Problemet är ju att protokollet är lagstadgat, och ska skrivas, medan den kompletterande informationen som ni förtjänstfullt levererar i er förening, är något som medlemmen i de flesta andra föreningar bara kan drömma om.

Protokollen måste skrivas, och bör lika självklart och obönhörligen levereras till var och en som så önskar, samt kompletteras med ytterligare info när så befinnes nödigt. Har man inte sett protokollet, har man tyvärr endast ev skvaller att gå på, oftast inte ens det. Alltså, absolut inget att reagera på, inget att fråga om. Precis så som flertalet styrelser ser ut att vilja ha det. Precis så som diktaturer alltid och överallt brukar ordna det.
I hate it!
Clabbe du medverkar och kommenterar förtjänstfullt, klokt och med stor insikt, ofta i ekonomiska frågor. Go on! jag gillar det stort.
Gör likadant här,
ställ argumenten för en öppen redovisning på debetsidan, och argumenten emot, på kredit-sidan.
Granska antal och styrka på båda sidorna.
Snacka om obalanserad budget!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Underhållsfond i brf eller komponentavskrivning - ÅRL kluringen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 22 2011-03-15 22:11
Underhållsplan i brf? Granne Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 17 2011-01-10 20:41
Underhållsplan i brf tractors Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 33 2010-02-19 14:18
Underhållsfond i brf, hur syns avsättningen i budgeten? Admin Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 5 2009-06-02 11:21
Underhållsplan i nybildad förening Emsen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2009-05-12 15:48

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:16.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare