Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-14, 11:25
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Fråga Underhållsfond och Underhållsplan för brf - Var finns de???

Enligt stadgarna för vår förening ska det finnas en underhållsplan, plus att man årligen ska se över fastigheten för framtida underhållsbehov.

Jag har frågat efter underhållsplanen men inte fått något vettigt svar.

Har jag rätt att få se Underhållsplanen?

I den ekonomiska planen framgick tydligt att det skulle behövas och avsättas xxx.xxx:- för att åtgärda redan uppkomna behov. Det finns också en paragraf i stadgarna om att en Underhållsfond ska finnas för kommande behov.

I årsredovisningarna finns inget nämnt om någon Underhållsfond och jag har bara fått undanglidande svar när jag frågat. "Det finns pengar" - och det finns det - men de ligger och skvimpar i "kassa/bank", och används såvitt jag förstår till löpande kostnader.

Kan jag kräva att det upprättas en fond för underhåll enligt stadgarna?
Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 11:31
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Finns det inget som heter "Yttre fonden" i årsredovisningens balansrapport?
Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 11:56
Yotta-medlem

Standard Ingenting i årsredovisningen

Nej, det finns varken någon yttre eller annan underhållsfond i Balansräkningen.
Under Bundet eget kapital står:
Reservfond Blankt för 2009 Blankt för 2008
Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 12:18
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Underhållsfond är egentligen inte nödvändigt ur ekonomiskt perspektiv men säger stadgarna att det ska finnas så får ni väl se till att sätta av från det fria egna kapitalet så ni inte bryter mot era stadgar.

Det viktigaste är att ni får in tillräckligt med pengar för att klara ert underhållsbehov. En bra underhållsplan är 100% viktigare än en underhållsfond! Sen måste det finnas en plan för hur pengarna ska tas in för att underhållsplanen ska kunna uppfyllas.

När du säger att pengar används till löpande kostnader, menar du då att föreningen går med förlust?
Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 12:43
Yotta-medlem

Standard

[
Ja Clabbe, jag förstår att underhållsplanen är viktig! Vid förra årsmötet frågade jag styrelsen om det fanns någon kort- och långsiktig underhållsplan. Som på många andra frågor, fick jag inget riktigt svar...

Och ja, föreningen har gått med förlust i resultaträkningen både 2008 och 2009. Inga hisnande siffror men ett par hundratusen varje år. När jag tittar på siffrorna, finns det kostnader, som kan minskas om man bara gör riktiga upphandlingar och inte lämnar över hela ansvaret till ett förvaltningsbolag. -Som f ö inte heller är upphandlat i konkurrens med andra.
Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 13:07
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Det var inte meningen att låta beskäftig. Du låter mkt insatt. Att det går med förlust låter inte så bra naturligtvis. Att ni inte får se en budget är väldigt dåligt! Har du kollat med revisorn om han eller hon har några synpunkter?
Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 13:09
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Om jag minns rätt är det lag på att man skall ha en underhållsplan. Så det är en fråga styrelsen inte kan var diffus om. Den skall finnas.
Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 14:53
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard det mesta i brflagen är löjligt o oprövat

Underhållsplan skall finnas. Ja så står det i lagen o i föreningars stadga, men...
Allt avseende u-plan är oprövat.
Hur den skall se ut.
Vilket straff ska de ledamöter ha som inte följer lagen o stadgarna?
Medlemmarna, dessa ont för många styrelser, hur skall de få veta om styrelsen fullgjort sin plikt avseende u-plan enligt lag o stadgar.
Sist men inte minst VILKEN REVISOR HAR NÄMNT FÖR MEDLEMMARNA ATT U-PLAN INTE FÖLJER REGLERNA?

oCH ORGANISATIONERNA: DE SKITER I HUR DETTA FUNGERAR UTOM NÄR DE TJÄNAR PENGAR PÅ DETTA.
Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 15:35
Yotta-medlem

Standard Revisorn - Styrelsens man

Det var frustrerade jag som for iväg.... sorry!
Jag blev kallad till ett möte med styrelsen och revisorn efter förra årsmötet. Där framförde jag delvis samma frågor, som jag haft på årsmötet. Revisorn satt med sin dator och pratade så mycket, att jag blev alldeles konfys i skallen. Det var väl det som var meningen... Han och styrelsen var rörande överens om allt han påstod, fast jag är säker på att styrelsen inte fattade mer än vad jag gjorde.

Ekonomi är inte främmande för mig, men det är mycket nytt, som jag måste lära mig. Att göra en budget inför ett nytt verksamhetsår är för mig helt naturligt. Vad ska man annars ha för styrinstrument? Fast det är klart - jag vet inte ens om de gör uppföljningar under året. Kanske får det bli vad det blir...

Det är svårt att sitta och försvara sina synpunkter när det sitter fem personer och tycker att man är den besvärligaste människan de träffat på länge. Jag funderar på att försöka hitta en revisor, som kan gå genom de senate årens siffror. Det är flera saker, som inte stämmer. När jag påpekade det fick jag svar att det var korrekturfel, både i årsredovisningen och info-bladet till medlemmarna och den muntliga infon jag fick från ordförande inför köpet.

det är inte troligt att revisorn kommer att vara till någon hjälp. Men skam den som ger sig - jag ska ta upp det på årsmötet. Det är ju så viktigt med andra paragrafer i stadgarna ) Hjälp vad jag bluddrar.....
Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 15:51
Yotta-medlem

Standard Hur kan jag få veta om det finns en underhållsplan???

[quote=tette;28344]Underhållsplan skall finnas. Ja så står det i lagen o i föreningars stadga, men...
Allt avseende u-plan är oprövat.
Hur den skall se ut.
Vilket straff ska de ledamöter ha som inte följer lagen o stadgarna?
Medlemmarna, dessa ont för många styrelser, hur skall de få veta om styrelsen fullgjort sin plikt avseende u-plan enligt lag o stadgar.
Sist men inte minst VILKEN REVISOR HAR NÄMNT FÖR MEDLEMMARNA ATT U-PLAN INTE FÖLJER REGLERNA?

Ja Tette, men hur ska jag få reda på om det alls finns någon underhållsplan? Och hur stora är möjligheterna att jag ska få ta del av den? När jag läser många av svaren här i Forumet, får jag en stark känsla av att medlemmarna står sig ganska slätt. Och att styrelsen kan vara hur hemlig den vill, fatta vilka beslut som helst och ge sjutton i att informera medlemmarna vad som är på gång. Det är inte underligt att det blir en massa motsättningar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Underhållsfond i brf eller komponentavskrivning - ÅRL kluringen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 22 2011-03-15 22:11
Underhållsplan i brf? Granne Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 17 2011-01-10 20:41
Underhållsplan i brf tractors Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 33 2010-02-19 14:18
Underhållsfond i brf, hur syns avsättningen i budgeten? Admin Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 5 2009-06-02 11:21
Underhållsplan i nybildad förening Emsen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2009-05-12 15:48

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:33.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare