Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Senaste Nytt
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Senaste Nytt Länkar till artiklar om bostadsrätter och bostadsorganisationer. RSS-feed för detta forum med senaste nytt om bostadsrätter som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Öresundsvädret

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-14, 21:58
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Vi hade en granne som flyttade in 2005. Han lånade upp 400.000 till kök, klickgolv, badrum och så blev det en ny bil för 200.000. Klickgolvet och köket fixade han med sin farsa för 80.000. Han hade fått ett anbud från en seriös badrumsfirma på badrummet för 120.000.
Nu gifte han sig istället för de pengarna.
2009 på hösten inför att han skulle sälja ville han göra badrummet igen (var väl lite krav från föreningen p g a. lös golvmatta också) och då var priset från samma badrumsfirma för exakt samma jobb 180.000. Det enda som hänt emellan var att ROTbidraget införts och finanskrisen dykt upp. Det hade gått upp med 33% på 4 år. Inflationen var ca. 5% på samma tid. ???????

De nya, som slutligen skall göra samma badrum nu i vår (tidigare grannen gjorde det aldrig), kan få det för 180.000 + moms. Så det har gått upp ytterliggare 25% på 2 år, egentligen 1,5 år.

Nu har de bestämt sig för att göra det själva. Jag skall hjälpa dem med vägledning. Jag bor under och vill inte ha fler vattenskador ovanifrån. Har ju redan haft en. Prislappen kommer att bli 25.000 i material + deras kakel, klinker samt armaturer. Jobbet gör dom ju själv. Säg 75 - 80.000 nånstans (italiensk klinker & kakel). Säg att det tar två månader (8 veckor) och alltså lika mycket i arbetskostnad som för materialet. Dom sparar alltså ca. 75.000. Vilket torde vara lika med övervärdet badrumsfirman vill ha som vinst på jobbet 33%. En del av detta är givetvis Statens vinst också, i form av skatter.

Normal vinst som anses bra, ligger mellan 10 - 15% efter kostnaderna är betalda.
Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 09:28
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Att betala 11.426
Vi räknar lite olika på momsen men i huvudsak bekräftar du det jag skrev, att skillnaden är liten mellan att gå via en firma och få ROT-bidrag eller att anställa själv. Tack för det.

Att du sedan komplicerar beräkningen genom att blanda in en massa andra faktorer gör det omöjligt med fortsatt jämförelse.

Jag kan hålla med dig om att lättja (eller kanske man kan kalla det bekvämlighet eller riskminimering) spelar stor roll vid valet av att ta en firma istället för att anställa själv. Man slipper tänka på administreringen i att regga/avregga sig som arbetsgivare, man får garantier på utfört arbete m.m.
Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 09:33
Yotta-medlem

Standard

Man kan räkna från andra hållet också.
Ett proffs gör badrummet på 5 veckor = 26 arbetsdagar, han skall ha 400/tim. Då ingår skatt och sociala i det = 83.200. Ingen moms på det . Materialet inkl moms och inkl. kakel och klinker = 25.000. Då har vi bilat ur, gjutit nytt och flytspacklat med golvvärme för de pengarna också. Hela vägen fram till att man kan duscha och borsta tänderna. Tillkommer bilen 500 om dan = 13.000 utan moms, men tar man ut det som milpengar tillkommer ingen moms. Det blir en total på 121.200 att jämföras med de 225.000 de vill ha för jobbet.

Det blir ändå en viss skillnad. Vi pratar ett påslag på nästan 100%. Det här är den faktiska kostnaden. Ett proffs har egna verktyg. Han får här samma lön som den som jobbar för firman som fakturerar 225.000. Vart tar de resterande 103.800 vägen tror du? Cirka 50.000 av dom är moms. Firman har fortfarande en vinst på cirka 25%, att ställas mot det normalt riktigt framgångsrika företagets 15%.

Och Clabbe, enligt din uträkning (som jag korrigerade) skall ju skall tas 20 gånger eftersom jobbet inte kostar 10.000 utan 200.000. Då blir besparingen närmare 30.000. Det är rätt bra betalt för att registrera sig/avregistrera sig som arbetsgivare över nätet, betala in skatt och sociala en gång på sitt skattekonto över nätet och skicka en kontrolluppgift manuellt. Bra mycket bättre betalt än vad Borg och Reinfeldt har för samma nedlagda tid. Det tar inte sammanlagt 1 timme.

Senast redigerad av totiki: 2011-04-15 klockan 09:46.
Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 10:15
Yotta-medlem

Standard

Min beräkning byggde på ditt ursprungliga påslag på 15%. Förändrar du förutsättningarna så blir jämförelsen meningslös. Först säger du i ditt senaste inlägg att jobbet kostar 83 200 inkl sociala. Sen att jobbet kostar 200 000 i samma inlägg. Exklusive sociala då eller? (10 000 var ju exklusive).

Du har dock en stor poäng i att det kan löna sig att anställa privat, om man är kunnig själv och om man vill ta lite risker :-)

Jag tror jag drar mig ur diskussionen förutom att säga att om du betalar 500 kr per dag i milersättning till din privat anställda hantverkare, och han inte verkligen kör minst 27 mil om dagen i din tjänst eller till/från din arbetsplats, så kan ni få backning av Skatteverket, så se upp med det.
Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 10:29
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Min beräkning byggde på ditt ursprungliga påslag på 15%. Förändrar du förutsättningarna så blir jämförelsen meningslös. Först säger du i ditt senaste inlägg att jobbet kostar 83 200 inkl sociala. Sen att jobbet kostar 200 000 i samma inlägg. Exklusive sociala då eller? (10 000 var ju exklusive).
Ja, 400/timme är vad hantverkarn debiterar utan moms. Det är inkl. skatt och soc.avg. 83200 = 8/tim per dag (3.200) x 26 dagar. Jag förstår inte riktigt hur du menar att jämförelsen firmans fakturering för jobbet (slarvigt höftat till 200.000 när jag borde skrivit 225.000, det var enklare att räkna 20 ggr än 22,5 i huvudet) haltar?
Den delen som är arb.avg. 22.464, fick man enligt dig dra av i ROT, det hade jag ingen aning om. Det betyder ju att kostnaden minskar med motsvarande summa så de 121.00 hamnar under 100.000.
Citat:
Du har dock en stor poäng i att det kan löna sig att anställa privat, om man är kunnig själv och om man vill ta lite risker :-)
Jo, så är det nog. Risken ligger väl i ens upphandling, att man hittar ett verkligt proffs.
Citat:
Jag tror jag drar mig ur diskussionen förutom att säga att om du betalar 500 kr per dag i milersättning till din privat anställda hantverkare, och han inte verkligen kör minst 27 mil om dagen i din tjänst eller till/från din arbetsplats, så kan ni få backning av Skatteverket, så se upp med det.
Skatteverket lägger sig inte i ifall man tar 18.50/mil eller 500/mil. Det enda de ser till är att den delen över 18.50 är skattepliktig.
Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 10:43
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Skatteverket lägger sig inte i ifall man tar 18.50/mil eller 500/mil. Det enda de ser till är att den delen över 18.50 är skattepliktig.
Om du som arbetsgivare betalar skattepliktig bilersättning ska du leverera in arbetsgivaravgifter och dra prel-skatt.
Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 10:51
Yotta-medlem

Standard

Då får man väl lägga på 481.50 på lönen för var dag. Kostnaden blir densamma. Lite mer arb.avg. som skall dras ifrån i ROTbidrag blir det ju förstås. Han får i fickan cirka 250:- per dag för bilen ändå.

Jag såg en annons för en Polsk firma i Solna på nätet, som sa att efter ROTbidrag var arbetskostnaden för ett normalbadrum (vad nu det är?) låg på 49.500 för kunden. Det stämmer ungefärligt med min uträkning. Vinsten dom gör på det är att de är registrerade i Polen och betalar Polsk arb.avg. Men kan tydligen ändå ge ROTbidrag.
Men min uträkning visar att även en svensk hantverkare kan komma ner i samma kostnad och ändå få samma betalning som han brukar nämligen 400/tim.

Du får ursäkta, men jag tycker det är konstigt att en svensk firma som fakturerar samma jobb ska behöva ligga 125.000 över den faktiska kostnaden som är runt 100.000.
Mycket av det där är moms och andra skatter. Kanske hälften av de 125.000. Det är i sådana fall mer än vad ROTbidraget uppgår till. Så jag förstår att det är sant vad man skrev i DI att ROTbidragets strikta ekonomi (utan att väga in andra nationalekonomiska faktorer) är en vinstmaskin för Staten.

Senast redigerad av totiki: 2011-04-15 klockan 11:14.
Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 17:32
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Du får ursäkta, men jag tycker det är konstigt att en svensk firma som fakturerar samma jobb ska behöva ligga 125.000 över den faktiska kostnaden som är runt 100.000.
Mycket av det där är moms och andra skatter. Kanske hälften av de 125.000. Det är i sådana fall mer än vad ROTbidraget uppgår till. Så jag förstår att det är sant vad man skrev i DI att ROTbidragets strikta ekonomi (utan att väga in andra nationalekonomiska faktorer) är en vinstmaskin för Staten.
Enligt din uppfattning tidigare i tråden beror prisskillnaden mycket på påslag som görs av mellanhänder. Men syftar du på att svenska firmor missgynnas visavi polska firmor av våra skatteregler? Såvitt jag vet gäller samma momsregler för såväl polska som svenska aktörer på vår marknad. Polska skatter och socialavgifter kan mycket väl ligga lägre än våra skatter och sociala avgifter så det kan förklara en del naturligtvis. Eller om firman skiter i skatterna gör det naturligtvis en del på priset :-)

Det är väl inget som tvingar den svenska firman att ligga 125 000 över vad du räknat fram som faktisk kostnad. Vad den "behöver" är väl att kunna pröjsa sina anställda och ha en vinstmarginal som räcker för sin överlevnad.

Säg att anställningen av hantverkaren kostar firman 83 200 kr inklusive sociala. Kunden köper själv in materialet för 25 000 inkl moms. Firmans ägare vill ha 15% vinst på sina kostnader. Vi exkluderar försäkringspremier och andra kostnader i firman för att kunna räkna enkelt.
Påslaget på anställningen blir 12 480 kr (15% av 83 200).
Summa på fakturan exklusive moms 95 680.
25% moms 23 920 kr.
Fakturans totalbelopp 119 600.
Kunden betalar 119 600 plus 25 000 i material = 144 600.
Skulle kunden ha rätt till ROT-bidrag så är arbetskostnaden 83 200 plus moms 20 800 = 104 000. Är det en ägare till bostaden kan ROT-bidraget bli 50 000 högst så kundens kostnad netto blir 94 600. Med två ägare ökar ROT-bidrag till maximalt 52 000 = en nettokostnad på 92 600.
Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 20:39
Yotta-medlem

Standard

Ja, visst. Nu talar vi samma språk. Varför är då kostnaden från de svenska firmor som kontaktats så hög?
De skulle ju med en vinstmarginal på 15% utöver de 144.000 lätt kunna säga 175.000 för jobbet. Precis som de gjorde för 1,5 år sedan (180.000).

De åberopar säkert tillgång och efterfrågan. Fast där verkar det ändra sig. För ett år sedan hade denna firma en väntetid på minst 2 veckor. Nu skickade de hit en kille på 4 dagars varsel. Om ett år kanske de har börjat sänka priset för att kunna konkurera med de nytillkomna EUaktörerna. Den som lever får se.
Svara med citat
Gammal 2011-04-20, 16:10
Yotta-medlem

Standard

http://di.se/Artiklar/2011/4/20/2335...verkarens-fus/
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ordförande på stämma PellePenna Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 14 2011-02-25 11:44
Problem med ordförande i brf Attol Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2010-10-14 15:12
Ordförande och valberedning? Boa Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2010-04-05 15:57
Vad gör man åt egensinnig ordförande? Suna Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 8 2009-09-25 03:00
Om ingen vill vara ordförande puman Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 9 2008-11-18 19:52

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:24.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare