Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-03, 16:01
Issymis Issymis är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Styrelsen ljög om avgiftshöjning i brf vid köp av lägenhet

Hej!

Jag har just flyttat till min första bostadsrätt, men känner mig just nu grundlurad. För knappt två månader sedan flyttade jag in och köpet skedde i november. Nyligen hade vi ett årsmöte i föreningen, där avgiftshöjningar med anledning av "eftersatt underhåll" samt omskrivning av ett gammalt lån med ny, markant högre ränta presenterades. För mig innebär det att om tre månader kommer min avgift att höjas med 34%, en för mig helt ofattbar höjning! Detta var inget som någon i föreningen tycktes veta om, och ingen verkade på årsmötet vara särskilt kritiska till det.

Anledningen tror jag är att styrelsen tryckte hårt på att detta var enda utvägen, att reparationerna måste genomföras. Det kan hända att så är fallet, men inte kan väl siffrorna vara så färska att de inte visste något som helst om detta i november då min lägenhet köptes. Framförallt inte omskrivningen av lånet som de måste vetat sedan länge höll på att gå ut. Jag har ju betalat en viss summa pengar som självklart är relaterad till hur stor avgiften är, en högre avgift innebär ju att lägenheten vid försäljning inte blir värd lika mycket...

Då kan man ju kanske tro att det är jag som inte har undersökt saken tillräckligt och att det är därför detta kommer som en chock för mig. Men mäklaren kände inte till att det skulle finnas planerade avgiftshöjningar, och har tom. protokoll som stödjer detta. Samt att det fanns planerade renoveringsarbeten, men inget akut och det skulle vara planerat för. Ordföranden var dessutom och besökte mig när jag precis flyttat in och då diskuterade vi renoveringar, men på frågan om det fanns pengar att ta av så fick jag svaret "Det finns en del pengar i föreningen att ta av." Detta var alltså mindre är två månader innan årsmötet.

Jag känner mig både lurad på pengar och mycket maktlös. Jag har ingen aning om vad jag kan göra för att få allt rätt igen eller om jag ens har några sådana rättigheter. Om ni har orkat läsa såhär långt, och har något som över huvud taget kan hjälpa så är jag evigt tacksam! Det var inte såhär jag hade tänkt börja min klättring på bostadsstegen...
Svara med citat
Gammal 2011-04-03, 21:40
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard brottsligt?

Det du beskriver anser jag är på gränsen till brottslighet.
För att tycka till mer måste man ha lite mer uppgifter: hur stor förening, hur länge har nuvarande styrelse suttit, HSB/Riksbyggen etc.

Om inget akut har inträffat, taket blåst av och ingen fastighetsförsäkring gäller, verkar det som styrelsen har dolt något.

Som du säger kan detta medföra att lägenhetens värde sjunker kraftigt genom en så enorm avgiftshöjning.
Risk 2 är att om styrelsen på ett årsmöte föreslår en 34% avgiftshöjning på grund av renovering, kan man tro att det inte stannar vid detta.

Ytterst få renoveringar "går ihop" med kalkylerna i brf:er och byggbranschen.

Du skrev något om att maklaren sett något protokoll? intressant!
Svara med citat
Gammal 2011-04-03, 21:50
clabbe clabbe är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Hur såg det ut i årsredovisningarna? Inga varningstecken? Att lånet skulle skrivas om nu, stod det ngt om lösentid i årsredovisningarna?
Svara med citat
Gammal 2011-04-03, 22:02
Yotta-medlem

Standard revisorn

Och vad har revisorerna för ansvar vid sådana här "bomber".?
Svara med citat
Gammal 2011-04-03, 22:07
Medlem

Standard

Föreningen är på 42 lägenheter och har funnits sedan 1953. Nuvarande styrelse har suttit sedan 2010 i september/oktober då tidigare styrelse plötsligt avgick. Det var alltså samma styrelse som frågade på mäklarens frågor som sitter nu, mer eller mindre. Det är en privat brf.

Det påstås att en konsult varit uppe på taket och det är absolut nödvändigt att läggas om, samt en hel del andra saker; fasad, fönster, balkonger, grillplats, tvättstugor etc. En stor del är dock omskrivningen av det gamla lånet. När man kollar årsredovnisningarna så upprättades lånet år 2006. Då står det "Villkorsändningsag" 2011-12-09. Men det har uppenbarligen samtidigt varit en rörlig ränta, vilket jag inte får ihop med att det finns en avskrivningsdag. I redovisningen från 2009 står det inget alls under villkorsändringsdag och 2010 står det ordet "rörligt". På fråga av mäklaren om några lån skulle förfalla inom de närmsta åren finns "inget svar". Då antar man ju att lånet faktiskt är rörligt?
Svara med citat
Gammal 2011-04-03, 22:10
Medlem

Standard

Den interna revisorn var med på årsmötet och sa inget anmärkningsvärt. Men eftersom varken kalkylen eller siffrorna hade presenterats innan årsmötet var det ganska svårt att bilda sig en uppfattning om graden av allvar som det faktiskt gäller.
Svara med citat
Gammal 2011-04-03, 23:10
jakethecake jakethecake är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: May 2010
Standard

I mina öron låter det helt absurt att såväl tak som fasad, fönster, tvättstuga och balkong över en natt blir i så dåligt skick att de akut måste åtgärdas. Finns det någon underhållsplan? Eller slickar man på fingret och sticker upp det i luften lite på känn?

Att sen styrelsen ska mäkta med dessa arbeten under året ser jag också som väldigt otroligt. Däremot så kan de nog lyckas bränna dina pengar på detta år för att därefter kräva fler höjningar.

Gällande lånet, har ni bundit det på lång tid eller hur kommer det sig att det blivit en så kraftigt ökad kostnad för er?

Att hela styrelsen avgick precis veckorna innan du köpte var inget som oroade dig? Varför detta beteende? Och kan det vara så att nya styrelsen inte hunnit sätta sig in i allt vid dina frågor i samband med köpet? Att som lekman på några veckor sätta sig in i fastighetsekonomi, teknik och underhåll är inget man rimligtvis kan begära av just lekmän som jobbar ideelt, för att uttala något form av eventuellt stöd för nuvarande styrelsen. De kan ju rent utav fått ta över ett sjunkande skepp och därefter fått dåliga råd, eller i värsta fall bra råd.
Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 00:53
Medlem

Standard

Det har inte funnits någon vidare uttömmande underhållsplan (sekreteraren påstår ingen), men det har trots allt varit planerat med takbyte och fasadrenovering sedan ett par år tillbaka i årsredovisningarna.

Alltså, det egna privatlånet har inget med detta att göra. Den kraftigt ökade kostnaden är pga räntan på det stora nya lånet som föreningen tar.

Att styrelsen avgick var för det första inget vi kunde veta om. Det hade ju inte kommit upp någon ny årsredovisning utan hade hållits ett extramöte. Detta har jag fått reda på i efterhand. Så av den dokumentation som fanns, visste vi inte att föregående styrelse hade avgått. Dessutom tror jag att det berodde på att ett par flyttade så omval hölls. (Kan ju dock fråga sig om de inte som du sa lämnade ett sjunkande skepp när de hade chansen...) Självklart är det inte helt enkelt att på kort tid sätta sig in i så omfattande saker, men om man inte vet, kan man inte svara det då? Mäklaren anade inte heller oråd. Visserligen kan man väl inte lita på mäklare, men ändå...

Men vad kan jag göra? Finns det något bra sätt att ta sig framåt i denna frågan och försöka rädda sina pengar. Hjälper ju inte direkt att sälja nu, för skadan är redan skedd...
Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 15:16
Yotta-medlem

Standard hänger jagmed?

föreningen har ett större lån som skall sättas om? Det kan inte kosta så mycket mer?.
Sedan säger du att den höga avgiftshöjningen beror på kommande lån för fasad, tak och andra stora investeringar som det borde kallas och inte renoveringar.
Fasader gäller 30 år, tak 25 etc.
Detta skall ekonomiskt slår ut på de som skall nyttja denna investering det vill säga de som skqll bo i föreningen nästa 2 deceniier.

På de stora lånen skall ränta o eventuell amortering betalas, vilket i normalfallet för en förening gör att en normal höjning är på sin plats.

5% vore en rimlig höjning vara om det inte lurar "gäddor i vassen" som att den avgående styrelsen fifflat eller att den nya styrelsen skall få material till sina sommartorp av den som skall utföra renoveringarna.
Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 16:54
clabbe clabbe är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard Lån och villkorsändringsdag

Citat:
Ursprungligen skrivet av Issymis Visa inlägg
Föreningen är på 42 lägenheter och har funnits sedan 1953. Nuvarande styrelse har suttit sedan 2010 i september/oktober då tidigare styrelse plötsligt avgick. Det var alltså samma styrelse som frågade på mäklarens frågor som sitter nu, mer eller mindre. Det är en privat brf.

Det påstås att en konsult varit uppe på taket och det är absolut nödvändigt att läggas om, samt en hel del andra saker; fasad, fönster, balkonger, grillplats, tvättstugor etc. En stor del är dock omskrivningen av det gamla lånet. När man kollar årsredovnisningarna så upprättades lånet år 2006. Då står det "Villkorsändningsag" 2011-12-09. Men det har uppenbarligen samtidigt varit en rörlig ränta, vilket jag inte får ihop med att det finns en avskrivningsdag. I redovisningen från 2009 står det inget alls under villkorsändringsdag och 2010 står det ordet "rörligt". På fråga av mäklaren om några lån skulle förfalla inom de närmsta åren finns "inget svar". Då antar man ju att lånet faktiskt är rörligt?
Det funkar så här med rörliga lån: det finns alltid ett datum då banken vill ha ändrade villkor på lånet. Kunden brukar kunna välja om lånet ska fortsätta som hittills eller om det ska ändras till annan bindningstid eller amorteringsstorlek. Fram tills villkorsändringsdagen löper lånet på med som i ert fall rörlig ränta.
Ett problem med årsredovisningar är att informationen åldras. Så om det står rörlig ränta i 2010 års redovisning så säger det bara vad som gällde 2009-12-31. Sen dess kan räntan ändra sig (och på senare tid har den ju stigit markant) så det kan vara klokt att fråga styrelsen efter dagsfärsk information om räntenivån på lånen.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Oskälig avgiftshöjning i brf? Admin Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2011-11-04 21:37
Kombinerad kapitalinsats och avgiftshöjning i brf Sesanola Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 31 2011-03-07 00:22
Mäklare missade att berätta om avgiftshöjning i brf hackspetten Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-10-12 23:39
Avgiftshöjning i brf Robban Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 2 2010-01-10 21:09
Väsentlig avgiftshöjning i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:41

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:25.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare