Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-22, 21:30
Grannes avatar
Granne Granne är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard extra stämma

Får styrelsen utlysa extrastämma utan att ange orsak.
i min förening har det inkommit en skrivelse om extrastämma för att avsätta HELA styrelsen, men styrelsen får inte veta varken orsak eller vilka som begär stämman.

/Granne
Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 22:35
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Förklara. Hur hänger de där meningarna ihop?
Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 23:11
Grannes avatar
Peta-medlem

Standard

Jag sitter som ledamot i styrelsen.
Nu har vi fått en skrivelse inlämnad till styrelsen, där ett antal namn begär en extra stämma för att avsätta hela styrelsen.

fråga
1. har vi rätt att veta varför styrelsen skall avsättas
2. har vi rätt att veta vilka som vill avsätta styrelsen

Enligt Riksbyggens representant så får vi i styrelsen inte veta ORSAKEN eller vilka som skrivit under.

Alltså kan man avsätta en styrelse för att de är fula !!!!!!!
Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 09:00
häxan surtant häxan surtant är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2011
Standard extrastämma

Vad jag förstår så måste styrelsen nu genast kalla till extrastämma där enda punkten på dagordningen i kallelsen kommer att bli "val av ny styrelse" om inte de som påkallat extrastämman har angett något mer som ska avhandlas.
Jag tycker absolut att det på kallelsen också ska framgå vilka som krävt extrastämman och varför. Det måste ju vara intressant information för alla medlemmar som nu ska delta i en extrastämma.
Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 09:11
Grannes avatar
Peta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av häxan surtant Visa inlägg
Vad jag förstår så måste styrelsen nu genast kalla till extrastämma där enda punkten på dagordningen i kallelsen kommer att bli "val av ny styrelse" om inte de som påkallat extrastämman har angett något mer som ska avhandlas.
Jag tycker absolut att det på kallelsen också ska framgå vilka som krävt extrastämman och varför. Det måste ju vara intressant information för alla medlemmar som nu ska delta i en extrastämma.
Extrastämma är satt till 12: April
Valberedningen har börjat jobba
Men vi i styrelsen vet fortfarande inte VARFÖR eller VILKA
Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 09:30
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Nej, de som begär extrastämma är inte skyldiga att motivera sitt yrkande.

Om ni inte vet vilka som begärt, hur kan ni veta att tillräcklig mängd av medlemmarna begärt stämman? Fast du skrev att det var ett antal namn så jag har kanske missat något i ditt resonemang.
Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 09:34
Grannes avatar
Peta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Nej, de som begär extrastämma är inte skyldiga att motivera sitt yrkande.

Om ni inte vet vilka som begärt, hur kan ni veta att tillräcklig mängd av medlemmarna begärt stämman? Fast du skrev att det var ett antal namn så jag har kanske missat något i ditt resonemang.
Enligt Riksbyggens representant så får vi i styrelsen inte veta ORSAKEN eller vilka som skrivit under.
Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 09:44
Yotta-medlem

Standard

Kallar styrelsen till stämma även om ni inte är säkra på att minst 10% av de röstberättigade begärt det?
Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 10:09
Grannes avatar
Peta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Kallar styrelsen till stämma även om ni inte är säkra på att minst 10% av de röstberättigade begärt det?
Det är därför jag undrar, Hur ska jag veta att skrivelsen innehåller 10 % röstberättigade namn.
är nu riksbyggens representant i masskopi med en enda medlem så kan 2 personer utlysa extrastämma och hävda att de har 10%.
Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 10:15
Yotta-medlem

Standard

Men du sa att skrivelsen innehöll ett antal namn? Innebär det att du inte sett själva skrivelsen?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
10 % kallar till extra stämma Patrikrosen Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2010-11-12 01:21
Styrelsebeslut om extra stämma innan styrelsen är vald bossan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 6 2010-05-12 12:42
Avsätta styrelsemedlemmar, extra stämma Mazchi Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2010-03-04 14:55
Extra stämma berndt skåne Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 7 2009-01-09 11:54
När måste styrelsen kalla till extra stämma? lee Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 8 2008-03-31 20:20

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:38.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare