Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-10, 08:57
clabbe clabbe är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard Inflyttningsdatum

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Självklart måste styrelsen veta det exakta datumet för inflyttning. Det ska vara angett för att över huvud taget kunna godkänna medlemsansökan. Annars vet styrelsen inte när eller om ni kan bevilja medlemskap
Varför är inflyttningsdatum relevant för medlemsskapet?
Medlemsskap brukar vara ett villkor för att köpet ska gå igenom. Medlem borde man därför bli i samband med man blir bostadsrättshavare i bostadsrättsföreningen. Tillträde sker tidigast då överlåtelsen skett, vanligtvis senare. Som jag ser det så är den enda rimliga kronologiska händelsekedjan:
1. Underskrift av köpekontrakt + medlemsansökan
2. Beviljande av medlemsskap = köpet går igenom
3. Tillträde
4. Faktisk inflyttning

Ansvaret från avträdande till tillträdande ägare brukar vara reglerat parterna emellan och skrivas in i köpekontraktet.
Svara med citat
Gammal 2011-02-10, 10:14
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard KU55 och medlemsskapet

KU 55:

Enklast är att prata med bostadsrättsföreningen och i förväg räkna ut andelen av amorteringar som kommer att göras fram till dess att tillträde sker. Oftast går det alldeles utmärkt, då de flesta föreningar inte plötsligt gör extra amorteringar som ligger utanför årets redan upprättade amorteringsplan (även om vi själva ofta gör det!)

Annars så deklarerar ni vad ni fram till deklarationsdagen VET. Därefter skickar föreningen in en rättelse efter den 16 maj, och då får ju bostadsrätts-deklaranten en kopia på denna, och kan då även bostadsrättshavaren själv sända in en rättelse.

Medlemsskapet:
Jag tycker jag motiverade anledningarna i mitt tidigare inlägg. Viktigast är kanske ANSVARSBITEN vid eventuell försäkringsfråga, då gäller det att ha svart på vitt vem som bodde i lägenheten.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 20:31.
Svara med citat
Gammal 2011-02-10, 15:31
Yotta-medlem

Standard Köpekontrakt

Citat:
KU 55:

Medlemsskapet:
Jag tycker jag motiverade anledningarna i mitt tidigare inlägg. Viktigast är kanske ANSVARSBITEN vid eventuell försäkringsfråga, då gäller det att ha svart på vitt vem som bodde i lägenheten.
Ansvaret gentemot föreningen åligger väl bostadsrättshavaren, så när överlåtelsen skett övergår ansvaret på en ny person. Eftersom kontraktet väl delgetts bostadsrättsföreningen finns ingen tveksamhet om vem som är bostadsrättshavare vid tidpunkten i fråga.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 20:32.
Svara med citat
Gammal 2013-02-14, 08:43
langos langos är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2013
Standard Försäljning av hyresrätt och amortering

Under tiden jag bodde i bostadsrättsföreningen såldes den sista hyresrätten för 900 000 kr. 800 000 kr användes till amorteringar det året. Får min andel (3,8 % x 800 000) tas upp som tillskott av kapital i fält 636 på min KU55?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 20:31.
Svara med citat
Gammal 2013-02-14, 10:38
Yotta-medlem

Standard Amortering hyresrätt och KU55

Citat:
Ursprungligen skrivet av langos Visa inlägg
Får min andel (3,8 % x 800 000) tas upp som tillskott av kapital i fält 636 på min KU55?
Det beror på. Eftersom det är en hyresrätt som sålts, så kan denna amortering räknas till upplåtelsen av den nya bostadsrätten. Då får du inte tillgodoräkna dig kapitaltillskott på amorteringen.

Se detta citat från Skatteverket, ej helt lätt att tolka dock:
"En bostadsrättsförening kan t.ex. inreda ett vindsutrymme och
upplåta nya bostadsrätter varvid insatser erläggs. Vid beräkningen
av avdragsgilla tillskott ska de amorteringar som görs
närmast efter sådan insatsbetalning reduceras med belopp
motsvarande insatsen, innan amorteringarna fördelas på
bostadsrätterna efter andelstal. Se Skatteverket 2005-11-09,
dnr 131 601452-05/111.
"

Men egentligen behöver du inte ha huvudvärk över detta. Får du tillgodoräkna dig tillskott, så ska du ha fått kontrolluppgift från bostadsrättsföreningen på aktuellt belopp. Har du inte fått kontrolluppgift, finns inget tillskott. Skatteverket samkör din deklaration med föreningens lämnade uppgifter, så försöker du ta upp något som föreningen inte deklarerat åker du dit.

En annan pilsner är att föreningens kontrolluppgift kontrolleras aldrig. D v s OM bostadsrättsföreningen lämnar uppgift om att tillskott skett, (även om det inte skett), så skulle det gå igenom.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 20:41.
Svara med citat
Gammal 2013-02-14, 11:02
Grynet Grynet är inte inloggad
Medlem

Standard Skatteverket säger emot sig själv

Jag har sökt information för att hitta ett rakt svar på hur man beräknar kapitaltillskott vid försäljning av sin bostadsrätt. De enda bra svaren jag hittat är här på forumet.

Skickade ett välskrivet exempel till Skatteverket där jag hade med datum för köp och försäljning samt datum för in- och utflyttning. Svaret jag fick var:
"Det är datum för köp och försäljning som gäller när man beräknar kapitaltillskottet. Kapitaltillskotten ska ha skett under innehavstiden och den beräknas enligt ovanstående datum".

Ett svar som går stick i stäv med svar 2010-03-29 från bostadsrättshandläggare Håkan Alm på Skatteverket, där han skrev:
Citat:
"De amortering man varit med och betala skall räknas med.
Flyttande man in 1 april och började betala avgift till föreningen då så skall kapitaltillskott
från denna tidpunkt räknas med. Säljer man bostadsrätten 1 juli och tillträdesdagen
är 1 oktober så räknas kapitaltillskott med som skett fram till tillträdesdagen.
"
Eftersom inlägget var från 2011 tänkte jag att det var bäst att fråga om det framkommit nya direktiv sedan dess. Jag tycker att Håkan Alms linje låter mest rimlig och att svaret jag fick idag från Skatteverket är svammel.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 20:38.
Svara med citat
Gammal 2013-02-14, 11:21
Yotta-medlem

Standard Kapitaltillskott beräknas från den dag överlåtelseavtal skrevs under

Svaret från Håkan Alm får nog ses som hans egna privata ståndpunkt och lika mycket värd som Haralds. Svaret du fick från Skatteverket är troligen det som gäller i en process, rimligt eller inte. Möjligtvis kan Förvaltningsrätten eller Kammarrätten ge dig rätt, men då får du argumentera bra.

Jag kommer ihåg att jag frågade SBC 2011 hur de gjorde. SBC svarade att
"Kapitaltillskottet beräknas från den dag du skrev under överlåtelseavtalet. Alltså är det avtalsdatum som gäller, ej tillträdesdatumet.".

Så har du en KU55 från en bostadsrättsförening där SBC bistår med förvaltningen vet du vad du kan räkna med.
Svara med citat
Gammal 2013-02-14, 15:40
langos langos är inte inloggad
Medlem

Standard Pengar som används för amortering måste vara tillskott av kapital

Citat:
Det beror på. Eftersom det är en hyresrätt som sålts, så kan denna amortering räknas till upplåtelsen av den nya bostadsrätten. Då får du inte tillgodoräkna dig kapitaltillskott på amorteringen.
Men egentligen behöver du inte ha huvudvärk över detta. Får du tillgodoräkna dig tillskott, så ska du ha fått kontrolluppgift från bostadsrättsföreningen på aktuellt belopp. Har du inte fått kontrolluppgift, finns inget tillskott. Skatteverket samkör din deklaration med föreningens lämnade uppgifter, så försöker du ta upp något som föreningen inte deklarerat åker du dit.
Föreningen är tämligen inkapabel att räkna rätt. På första blanketten jag fick stod det 0 kr i kapitaltillskott, vilket borde vara antingen 6 000 kr eller 26 000 kr, beroende på hur försäljningen av bostadsrätten ska räknas, så därför försöker jag klura ut vad som är vad.

Om 800 000 kr av 900 000 kr (köpeskillingen) används till att amortera på lånen, hur kan de 800 000 kr vara något annat än tillskott av kapital?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 20:35.
Svara med citat
Gammal 2013-02-14, 18:44
Yotta-medlem

Standard Avdrag för kapitaltillskott bostadsrättshavaren själv gjort

Citat:
Föreningen är tämligen inkapabel att räkna rätt. På första blanketten jag fick stod det 0 kr i kapitaltillskott, vilket borde vara antingen 6 000 kr eller 26 000 kr, beroende på hur försäljningen av bostadsrätten ska räknas, så därför försöker jag klura ut vad som är vad.

Om 800 000 kr av 900 000 kr (köpeskillingen) används till att amortera på lånen, hur kan de 800 000 kr vara något annat än tillskott av kapital?
Ja men vem betalade in tillskottet? Var det du genom din månadsavgift eller den som köpte hyresrätten? Det är väl rimligt att du får avdrag för kapitaltillskott som du gjort, och inte som någon annan gjort?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 20:36.
Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 11:36
Yotta-medlem

Standard KU55 amortering

Citat:
Ursprungligen skrivet av Grynet Visa inlägg
Det är datum för köp och försäljning som gäller när man beräknar kapitaltillskottet. Kapitaltillskotten ska ha skett under innehavstiden och den beräknas enligt ovanstående datum.
Ja detta är inte helt lätt. Särskilt om inte skatteverket ger lika svar från gång till gång. Här mitt skriftliga svar, ordagrant:

Citat:
6-7/ De amortering man varit med och betala skall räknas med. Flyttande man in
1 april och började betala avgift till föreningen då så skall kapitaltillskott
från denna tidpunkt räknas med. Säljer man bostadsrätten 1 juli och tillträdesdagen
är 1 oktober så räknas kapitaltillskott med som skett fram till tillträdesdagen.
Antar att vilken metod som helst nu gäller, fram tills dess att någon prövar just detta i domstol. Vilket inte kommer att hända.... Jag vet att inga lagändringar skett i vart fall.

Citat:
Exakt hur detta funkar bokföringsmässigt har jag ännu inte koll på, men principen är denna:

Säg att det i den ekonomiska planen vid ombildningen, sattes "insatser" om 100 000 kr/bostadsrätt. Sedan såldes 8 av 10 lägenheter, och 2 blev kvar som hyresrätter.

Därmed har bostadsrättsföreningen varit tvungen att låna 200 000 kr "för mycket" tills att dessa säljs. Säljs nu en av dessa, och 200 000 kr av försäljningssumman amorteras, så har inget kapitaltillskott skett. Föreningen har ju bara "nollat" insatserna. All amortering därutefter, är att räkna som kapitaltillskott.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 20:39.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Så sänker du avgiften på din bostadsrätt, kapitaltillskott - Dagens Nyheter Admin Senaste Nytt 0 2010-09-20 14:31
Kapitaltillskott i brf Ardennern Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 7 2008-10-14 17:00
Kapitaltillskott i brf Wasan Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 12 2008-04-28 12:47

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:03.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare