Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-30, 19:53
clabbe clabbe är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard Öka på kapitaltillskott med amorteringar

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Givetvis så är det den tidigare medlemmens inbetalningar som möjliggjort amorteringen som sker dagen efter att han har flyttat ut. Men när den de facto sker, då är det den nya medlemmen som i kraft att betala årsavgift för den dagen amorteringen sker, har bidragit.
Kan tyckas orättvist, men rättvisare kan det inte göras. Vi kan inte låta avflyttade medlemmar inkassera fördelar efteråt, som de i och för sig givetvis bidragit till, lika lite som vi kan gå på avflyttade medlemmar och kräva in extra pengar för att de under sin boendetid underfinansierat föreningen.
De dagar man erlägger årsavgift, de dagar är man också med och tar del av utfallet i bostadsrättsföreningens ekonomi.
Jag håller med dig om att det inte går att göra rättvist. Man måste bestämma sig, tillträdesdag eller kontraktsdag, och sen köra på det. Bägge systemen har ett visst mått av rättvisa/orättvisa.

Eftersom jag själv sitter i en såld lägenhet tills 4 månader efter kontraktsdatum är det av intresse att öka på kapitaltillskottet med delen av amorteringar tills vi flyttar.

Vem på Skatteverket var det som gav dig svar att det inte är kontraktsdagen som räknas? Det vore toppen att kunna hänvisa till den personen i ett yrkande om kapitaltillskott.

Eller ännu hellre få en kopia av det skriftliga svaret. Det vore jag ytterst tacksam för.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-11 klockan 17:07. Anledning: Tillägg om skriftlig kopia
Svara med citat
Gammal 2011-01-31, 10:45
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Glad Kreativ bokföring

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
ÅRL är en snårskog. Exempelvis anser ÅRL att "en del" av yttre fonden mycket väl kan utgöras av bundet kapital. Men någon gräns för hur stor denna del får vara nämns inte. En del av avskrivningarna kan också utgöras av bundet kapital, vilket kan justeras med värdehöjning av fastigheten.
Vart går gränsen? Ja, det har jag ingen som svarar på.
Lagstiftarna har helt klart missat en viktig aspekt i fråga om ekonomiska föreningar som inte är avsedda att gå med vinst då de likställs med bolag och måste följa samma regler. All krångel med bundet och fritt EK är besvärligt i en bostadsrättsförening. Det finns nämligen bara ett sätt att bygga upp fritt EK, genom att gå med vinst. Hur kan man göra vinst i en bostadsrättsförening utan att betala överavgifter?

En uppskrivning är inte till hjälp för att trolla bort negativ EK. Uppskrivningsfonden får endast successivt föras om till det fria kapitalet i den takt som uppskrivningen skrivs av, alltså ett meningslös nollsummespel om man inte gör som i Haralds förening och tar ut överavgifter på grund av uppskrivningen för att bygga upp en buffert. Fast det kan man göra ändå, utan uppskrivning.

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Vem kollar bostadsrättsföreningarnas årsredovisningar? I dagsläget är det bara banken som är intresserad. Och bankens intresse är inte samma som medlemmarnas i bostadsrättsföreningen. Bankens intresse, för vad de intresserar sig för idag, kan dessutom variera över tid. Så länge de slipper inkassera säkerheter som är mindre värda än det de lånat ut till dem är det oftast OK.

Kreativ bokföring, en konstart.
Revisorn kollar! Om man på frivillig väg anlitat en auktoriserad revisor som min bostadsrättsförenig gjort. Kreativ bokföring ok, men endast om god redovisningssed tillåter, och då har revisorn tolkningsföreträde. ÅRL går an, men så tillkommer alla tolkningar och anvisningar från Bokföringsnämnden.

Att budgetera någorlunda rätt för husets drift är den lätta biten. Det svåra är att fördela kostnaden för husets framtida underhåll över tid. Som du säger, vi lever garanterat inte om 100 år, inte ens om 50 år. Håller med dig om att det känns meningslöst att bygga upp en förmögenhet åt den kommande generationen. Vi ska heller inte dränera föreningens ekonomi, om inte annat för våra arvingars skull.

Men hur gör man utan att få negativ EK? På den punkten är jag gammalmodig. Jag tror att vanliga dödliga uppfattar en stor ansamlad förlust som dåligt vilket inte kan ligga i medlemmarnas intresse. Konstiga siffror i balansräkningen kan rentav sänka bostadsrätternas värde mer än något högre avgifter.

Vi har kalkyler som visar på längden och tvären hur stor bostadsrättsföreningens behov av kapitalbildning är för att säkra för det framtida undehållet av bostadsrättsföreningens hus, men det får inte användas som argument för att göra avvikelser från redovisningsreglerna. Vi har fått en kopia på en intressant artikel från vår revisor som belyser problematiken generellt på ett bra sätt.

Vi kommer att göra en helpudel med årets bokslut. Avskaffa den förhatliga yttre underhållsfonden och börja om från början genom att börja tillämpa TOTAL komponentavskrivning. Underhållsplanen som nu finns uppställd som en kalkyl och som gör våra långa avskrivningstider rumsrena, får hänga med i en not i några år (dyrare kopieringskostnad av årsredovisningen kan vi leva med). Långt bättre att bromsa in på avskrivningstakten än att förlustredovisa för renoveringar som aktiverats av misstag och som vi egentligen inte vill skriva av (vilket också var rumsrent i bostadsrättsföreningen före 2003 då det kom en massa nya regler.)

Lovar uppföljning på annan tråd där ämnet hör hemma.

För mig är det helt nytt att amorteringar kan tillgodoräknas som tillskott. Jag som inte har något att tillföra din frågeställning, har egentligen inget på den här tråden att göra, men debatten blev så intressant och högaktuell för egen del att jag inte kunde låta bli att lägga mig i.
Svara med citat
Gammal 2011-01-31, 13:13
Hallmat Hallmat är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Oct 2009
Standard Vad ska skrivas i kapitaltillskotts-rutan?

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
För mig är det helt nytt att amorteringar kan tillgodoräknas som tillskott. Jag som inte har något att tillföra din frågeställning, har egentligen inget på den här tråden att göra, men debatten blev så intressant och högaktuell för egen del att jag inte kunde låta bli att lägga mig i.
Intressant att läsa om allt som har med kapitaltillskott att göra. Men jag tar det hela tillbaka till min ursprungsfråga och mitt exempel i trådstarten.

Jag fattar fortfarande inte riktigt vad jag ska skriva i rutan kapitaltillskott vad gäller amorteringar.

En tidigare medlem i föreningen, som nu flyttat, och som skrev dessa KU55-blanketter tidigare, har för ett annat ärende förra året sagt att jag där ska skrivas in summan av den aktuella bostadsrättens andelsprocent av bostadsrättsföreningens amorteringar sedan vederbörande flyttade in.

Det verkar mest korrekt för jag fattar fortfarande inte hur Skatteverket ska kunna veta den aktuella bostadsrättshavarens andel i föreningen. Den tidigare medlemmen jobbade/jobbar för övrigt på Skatteverket så hon borde ha vetat.

Mitt konkreta exempel:
KL och AR skrev kontrakt på sin lägenhet 2005-09-29. De sålde lägenheten 2010 och den överlåtelsen skedde 2010-10-06. Då skrevs kontraktet med den nya bostadsrättshavaren. Under denna tid har föreningen amorterat 163.429 kronor. De hade 13,9% i föreningsandel och ägde 50% var av bostadsrätten.

Enligt den tidigare medlemmen i föreningen är det då 13,9% av 163.429 kr, alltså 22.716 kr, som jag ska skriva in i kapitaltillskott-rutan. Nu har jag dock inte frågat om just detta specifika fallet med 50-50 i ägarandel. Så…..för dessa två personer, KL och AR, skulle det alltså bli två blanketter var där jag skriver 50% under "överlåten andel".
Det är solklart, men sen har vi då rutan om kapitaltillskott. Är det 163.429 kr jag ska skriva på båda blanketterna? Eller är det 13,9% av denna summa, alltså 22.716 kr?

Kapitaltillskottsgurun Harald har förvisso svarat på detta, men då jag som sagt fått annan information så ställer jag denna konkreta fråga.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 20:44.
Svara med citat
Gammal 2011-01-31, 18:30
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Amortering är inte en driftskostnad

Amortering är enligt skatteverket inte en DRIFTSKOSTNAD, utan just ett kapitaltillskott till bolaget från ÄGARNA.

Dina medlemmar har TOTALT bidragit med 163 429 kr under vald period. På KU55 deklarerar du AKTUELL BOSTADSRÄTTS ANDEL AV DENNA SUMMA.

Alltså ska du ange 22 716 kr. Samma belopp på BÅDA andelsägarna, och angivande av 50 % i rätt ruta. På deras självdeklarationer kommer de då att få 11 358 kr var att ta upp som en "kostnad", och de får då tillbaka 22 %, d v s ca 2 500 kr.

Ett tips: Varje år fördelar du årets amorteringar efter andelstal till varje lägenhet på ett excel-ark. Detta kan du göra med åren 1974 - och framåt. De år där du inte kan se vilka dagar amorteringarna inbetalades, där fördelar du efter % istället.

Alltså bodde man i bostadsrättsföreningen 3 månader 1985, så har man kapitalförskotterat 25 % av det årets amorteringar x andelstalet.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 20:26.
Svara med citat
Gammal 2011-02-02, 20:50
Yotta-medlem

Standard Referens Skatteverket

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Vem på Skatteverket var det som gav dig svar att det inte är kontraktsdagen som räknas? Det vore toppen att kunna hänvisa till den personen i ett yrkande om kapitaltillskott.
Eller ännu hellre få en kopia av det skriftliga svaret. Det vore jag ytterst tacksam för.
Följande svar är skriftligt svar 2010-03-29 från bostadsrättshandläggare Håkan Alm på skatteverket:

"De amortering man varit med och betala skall räknas med.
Flyttande man in 1 april och började betala avgift till föreningen då så skall kapitaltillskott
från denna tidpunkt räknas med. Säljer man bostadsrätten 1 juli och tillträdesdagen
är 1 oktober så räknas kapitaltillskott med som skett fram till tillträdesdagen.
"

Exakt citerat inklusive stavfel. Frågan gällde vilka datum som är aktuella för att få tillgodoräkna sig kapitaltillskott. Är det Kontraktsdatumen eller är det in/ut-flyttning.

Alltså, kontraktsdatum gäller för tidpunkten av överlåtelsen och in/ut flyttning gäller för beräkning av kapitaltillskottet.

Enkelt som alltid, skatteverket.....

Här är svar till från Skatteverket, liknande fråga:
"Den som har betalat avgift (hyra) har rätt till kapitaltillskottet. Har en person betalat avgift
t o m 30 april och amortering sker fram till detta datum så har den personen rätt till kapitaltillskottet.
"

Därmed är väl åtminstonde DENNA DEL av frågeställningarna kring kapitaltillskott att anse som utredd!

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 20:29.
Svara med citat
Gammal 2011-02-03, 08:50
Peta-medlem

Standard Inflyttningsdatum okänt

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
kontraktsdatum gäller för tidpunkten av överlåtelsen och in/ut flyttning gäller för beräkning av kapitaltillskottet.
Vad gör man om man inte vet själva inflyttningsdatumet då?
Vi hade ovanligt många överlåtelser förra året, hela fem stycken i en kåk med bara nio lägenheter. I inget av dessa fall vet jag den exakta inflyttningsdagen, bara när kontrakten skrevs.
Svara med citat
Gammal 2011-02-03, 09:21
Yotta-medlem

Standard Köpekontrakt uppger tillträdesdatum

På kontrakten, som ni bör fått kopia på, står väl tillträdesdatum?
Svara med citat
Gammal 2011-02-03, 09:38
Peta-medlem

Standard Tillträdesdatum enligt överenskommelse

"Enligt överenskommelse" står det på de flesta. På ett par har man lagt till "dock senast XXXX-XX-XX".
Svara med citat
Gammal 2011-02-03, 22:29
Yotta-medlem

Standard Inflyttningsdatum

Självklart måste styrelsen veta det exakta datumet för inflyttning. Det ska vara angett för att över huvud taget kunna godkänna medlemsansökan. Annars vet styrelsen inte när eller om ni kan bevilja medlemskap.

Jätteknasigt.

Hur gör ni praktiskt med namnbyte dörr, namnbyte porttelefon, avisering, ev hyrda parkeringar/förråd/annat, ev elavläsning, mm mm. Ännu värre om något försäkringsärende skulle inträffa och ni inte vet från vilket datum ansvaret övergår från den tidigare medlemmen till den tillträdande?

Sträck upp denna rutin, och avkräv ett tydligt inflyttningsdatum i medlemsansökan!
Svara med citat
Gammal 2011-02-10, 08:45
Yotta-medlem

Standard KU55 och tillträdesdatum

Jag har en ny fråga om KU55.

Jag tar mitt eget fall som exempel.
Försäljning sker 2010. Då ska KU55 inlämnas senast 2011-01-31.
Tillträde för ny köpare är 16 maj 2011.
Enligt tolkningen att det är tillträdesdatum som gäller för beräkning av kapitaltillskott ska det på KU55-blanketten anges kapitaltillskott för tiden fram till 16 maj.
Hur ska KU55 kunna fyllas i korrekt? Eller, rättare sagt, vad ska fyllas i på KU55?

Andel av amorteringar tills det datum KU55-blanketten är ifylld? Eller tills något annat datum?

Hur ska jag som säljare isåfall göra i min deklaration? Ska jag själv yrka ett högre belopp i kapitaltillskott än vad som anges på KU55?
Deklarationen ska vara inlämnad 2 maj (om man inte begär anstånd) så en del av kapitaltillskottet är inte ens inbetalat den 2 maj.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Så sänker du avgiften på din bostadsrätt, kapitaltillskott - Dagens Nyheter Admin Senaste Nytt 0 2010-09-20 14:31
Kapitaltillskott i brf Ardennern Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 7 2008-10-14 17:00
Kapitaltillskott i brf Wasan Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 12 2008-04-28 12:47

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:09.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare