|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. ![]() |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Även om det i praktiken ska vara styrelsen som beslutar om årsavgiften. Styrelsen kan aldrig överrida stämmans beslut, endast försöka påverka stämman i rätt riktning. Och skulle nu stämman ta ett dylikt beslut så blir det upp till styrelsen att avgöra om de kan fullgöra sitt uppdrag under dessa omständigheter. Rangordningen i en brf ser alltid i alla frågor ut som följer; 1. Lag 2. Stadgar 3. Föreningstämman 4. Styrelsen 5. Medlem samt den till föreningen hörande bostadsorganisationen (där i praktiken tyvärr HSB/Riksbyggen har betydligt mer makt och mer att säga till om än den enskilda delägaren i föreningen.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE |
|
|||
|
|||
![]() Denna situation om att stämman beslutar om ej avgiftshöjning och att inte styrelsen vill detta ska inte kunna ske.
Det är då dåligt planerad stämma. Det vill säga beslutet om ej avgiftshöjning sker efter att styrelsen valts. kommer det en motion avseende detta måste den behandlas innan val av styrelse alltså. |
|
||||
|
||||
![]() Stämmobeslut som strider mot lag eller stadga gäller inte. Styrelsen har ingen skyldighet att bryta mot vare sig lag eller stadga.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Ja, det har du rätt i, Clabbe. Det är kanske hur man bör tolka det. Men jag lärde mig något en gång av HSB Riksförbunds f.d. styrelseordförande (brottsmålsadvokat och som sådan duktig på att vränga lagar). Lagen är lustig, det står inte i lagtexten att föreningens högsta beslutande organ inte kan ställa sig över denna lagtext... och därmed kan stämman, just i egenskap av föreningens högsta beslutade organ, i detta fall ändå styra styrelsen i frågan om årsavgiften, trots den av dig citerade lagtexten från bostadsrättslagen.
Just exakt detta ovan beskrivna förhållande använde HSB Riksförbunds styrelseordförande för att ge mig yttranderätt för mina motioner till HSB Malmös årsstämma trots att jag på den tiden (2008) inte hade det enligt lag och HSB Malmös stadgar. Det är knepigt, men eftersom detta sätt att resonera gynnade mig på HSB Malmös årsstämma så protesterade jag naturligtvis inte mot att jag fick yttranderätt trots att jag inte kunde se att jag hade denna rätt. Lagen styr i första hand. Det är väldigt få frågor där lagen och stadgarna reglerar att styrelsen bestämmer (kommer inte på en enda just nu, och årsavgiftsfrågan är väl det närmaste man kommer), och varje lagtext lämnar öppet för tolkningar.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2010-12-29 klockan 23:40. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
MEN frågan kvarstår: Är det ok att inte göra några avskrivningar? |
|
|||
|
|||
![]() Vet inte vad lagen säger exakt men för några år sedan reagerade KPMG på de avskrivningar som min förening gjorde, de tyckte de var för låga och "hotade"/berättade att om det inte förbättrades till året därefter så skulle de inte "godkänna" årsredovisningen.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Tack!
Det var det jag ville höra! Så om man inte täcker upp för den kostnad som avskrivningen ger så gör man en förlust... |
|
|||
|
|||
![]() Man skjuter förlusten på framtiden till då anläggningen måste förnyas. Vanligt i föreningar som vill framstå med lägre avgifter än de verkligen har. Framtida medlemmar får betala tidigare medlemmars kostnader i efterhand.
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Avskrivningar av materiella anläggningstillgångar i bostadsrättsföreningar | Bengt Blomberg | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 10 | 2014-02-17 00:54 |
Inga upplåtelseavtal? | Hallmat | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 5 | 2011-11-17 11:25 |
Avskrivningar i nyombildade föreningar | totiki | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 2 | 2011-03-14 22:15 |
Avskrivningar av brf-fastighetens värde | Ansan | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 24 | 2011-02-20 22:05 |
Överskott och inga lån i brf. Eventualitetsbuffert? | Gulan | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 7 | 2010-10-24 14:10 |