Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-19, 15:05
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Granskning BRL = Bostadsrätternas Luddiga Lag

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Men vem har förklarat det du säger här ovan?
Så fungerar det nämligen inte.
Bolagsverkets egen bostadsrättsexpert, en urtrevlig och kunnig juristkvinna. Hon höll med om att det var luddigt. Det som menas är att man utöver årsavgift mm som står i lagen, får man inte ta ut några som helst andra avgifter om det INTE står i stadgarna. Många föreningar gör fel som tar ut djösmålsränta och förseningsavgift fast det inte står i stadgan med hänvisning till räntelagen mm. Det är det som avses "...med annan lag eller författning."

Sen finns det avgifter som är förbjudna även om man skriver det i stadgan t ex städavgift som förklaras av ett det är egenförvaltning som ska hanteras på annat sätt. Luddigt?? Svar JA!! Ofattbart luddigt!

Senast redigerad av kluringen: 2010-10-19 klockan 15:15.
Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 15:40
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Fråga Dröjsmålsränta får tas ut av brf trots att lagen uttryckligen förbjuder detta?

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Det som menas är att man utöver årsavgift mm som står i lagen, får man inte ta ut några som helst andra avgifter om det INTE står i stadgarna. Många föreningar gör fel som tar ut djösmålsränta och förseningsavgift fast det inte står i stadgan med hänvisning till räntelagen mm. Det är det som avses "...med annan lag eller författning."
I beg to differ, som man säger over there.
Där skulle man gärna ha velat veta mer om hur denna jurist resonerat.
Kan inte se hur hennes resonemang ska kunna hålla rent juridiskt.
Jag har i och för sig inte orkat läsa förarbetena till denna del av lagen, men egentligen är lagen ovanligt "tydlig" här.

Citat:
14 § Varje medlem skall betala en avgift till bostadsrättsföreningen i form av en insats när bostadsrätt upplåts till honom. Föreningen har dessutom rätt att ta ut en årsavgift för den löpande verksamheten samt, om det anges i stadgarna, upplåtelseavgift, överlåtelseavgift och pantsättningsavgift. En beslutad insats kan ändras i den ordning som sägs i 9 kap. 13 och 16 §§.
Föreningen får i övrigt inte ta ut särskilda avgifter för åtgärder som föreningen skall vidta med anledning av denna lag eller annan författning.
Det står här (i 7 kap. 14 §, Brl) inte "om annat inte bestämts i stadgarna" e.dyl. som det annars gör i lagtexten i de fall undantag kan göras från en bestämmelse i lagen.

Vad är det denna jurist menar att "... denna lag eller annan författning" syftar på?

Om en viss avgift enligt stadgar kan tas ut, vad skulle det vara för skillnad mellan olika avgifter som gör att t.ex. städavgift inte är ok medan avgiften för dröjsmålsränta skulle vara en ok avgift att ta ut trots att det står i klartext i Brl att avgifter andra än de i bostadsrättslagen nämnda avgifterna (7 kap. 14 §) inte får tas ut, inte ens om de medges att tas ut enligt "... denna lag eller annan författning"?

PS.
Jag har själv skrivit tidigare att dröjsmålsränta är ok för föreningen att ta ut (och det är också vad bostadsorganisationerna hävdar), men när jag nu tänker efter, med anledning av den här citerade lagtexten, så är jag böjd att revidera min åsikt om detta.

PS 2.
Det är ju allmänt vedertaget att föreningen får ta ut dröjsmålsränta (för de avgifter som medlemmarna är skyldiga till enligt Brl) och här följer en utveckling av frågan om bostadsrättsföreningens rätt att ta ut dröjsmålsränta.
Det är viktigt med varje ord. Det står inte "...med annan lag eller författning" i Brl utan det står "... denna lag eller annan författning" (som jag skrev). Dvs föreningen får inte ta ut andra avgifter än de i paragrafen (7 kap. 14 §) nämnda för det som medlemmarna är skyldiga till enligt specifikt bostadsrättslagen (7 kap. 14 §) eller "annan författning" (SFS).
Men får då föreningen ta ut avgifter som medges enligt andra lagar, här då specifikt räntelagen?

Beteckningen "Författning" är ett samlingsnamn på lag, förordning och föreskrift.
En förordning innebär regler som regeringen beslutar om utanför lagverket (men som inte bryter mot lagverket).
En föreskrift innebär regler som myndigheter utfärdar (inom lagverket).

Här uppstår då osökt frågan om föreningsstadgar kan ses som "förordning" eller "föreskrift". Enligt min mening kan det inte detta eftersom det sätter hela systemet med avgifter i en brf ur spel.

Å andra sidan;
Om föreningsstadgar skulle kunna ses som en "författning" (om än långsökt) så innebär det att föreningens möjlighet att ta ut avgifter begränsas av det som står i 7 kap. 14 §, Brl oavsett vad det står i föreningens stadgar. Dvs föreningen får inte ta ut dröjsmålsränta även om det står i stadgarna att föreningen kan ta ut detta.
Men om föreningens stadgar inte kan ses som en "författning" (vilket jag hävdar) så finns det helt plötsligt inget som begränsar föreningen att ta ut vilka avgifter de vill, så länge det står i stadgarna, t.ex. städavgift.

Rent allmänt tolkar jag det så här;
Bostadsrättsföreningen kan enligt bostadsrättslagen inte ta ut avgifter utöver de i Brl (7 kap. 14 §) nämnda, för det som krävs av medlemmarna i en förening enligt bostadsrättslagen samt ej heller för det som gäller för bostadsrättshavarna enligt förordningar från regeringen och föreskrifter från myndigheter.

Tyvärr faller denna tolkning från mig på att lagar ingår i beteckningen "Författning", och därmed får föreningen enligt 7 kap. 14 § Brl inte ta ut dröjsmålsränta.

Nu är jag förvirrad.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2010-10-19 klockan 17:30. Anledning: Lagt in PS 2
Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 17:59
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

En del av meningen i lagtexten är "för åtgärder som föreningen skall vidta".

Kan man hävda att utskick av avgiftsavier och inkrävande av avgifter inte i sig är en åtgärd som föreningen skall vidta med anledning av denna lag eller annan författning? Och att det därmed står föreningen fritt att påföra förseningsavgifter och dröjsmålsränta?

Jag läste förresten på en webb-sida att det inte behöver stå i stadgarna att föreningen får ta ut förseningsavgifter och dröjsmålsränta för att det ska vara tillåtet. En intressant vinkling av resonemanget.
Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 19:55
Admins avatar
Systemadministratör

Glad åtgärder som föreningen skall vidta...

Tveksamt, vet inte, men jag ska fundera lite mer på detta och de andra bitarna om vilka avgifter föreningen tar ut. Jag var tidigare så säker på att det inte var några problem att ta ut dröjsmålsränta eftersom alla alltid sagt att det inte finns något hinder för detta, så jag har egentligen inte ifrågasatt detta.

Kanske man kan resonera som att ränta inte är en avgift... hmm?

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Jag läste förresten på en webb-sida att det inte behöver stå i stadgarna att föreningen får ta ut förseningsavgifter och dröjsmålsränta för att det ska vara tillåtet.
Jo, man har olika åsikter om detta, men vi kan bara utgå från vad lagen säger här, så det är denna bit vi måste brainstorma lite.

PS.
Rent spontant tycker jag (nu utan hänsyn till vad lagen säger) att;
- dröjsmålsränta ska kunna tas ut av en brf för de avgifter föreningen har rätt att ta ut (något annat vore orimligt).
- om dröjsmålsränta får tas ut av brf:en så ska det inte behöva stå om detta i stadgarna.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2010-10-19 klockan 20:14. Anledning: Lagt till PS
Svara med citat
Gammal 2010-10-20, 10:29
kluringens avatar
Yotta-medlem

Fråga "... denna lag eller annan författning"

Citat:
Om en viss avgift enligt stadgar kan tas ut, vad skulle det vara för skillnad mellan olika avgifter som gör att t.ex. städavgift inte är ok medan avgiften för dröjsmålsränta skulle vara en ok avgift att ta ut trots att det står i klartext i Brl att avgifter andra än de i bostadsrättslagen nämnda avgifterna (7 kap. 14 §) inte får tas ut, inte ens om de medges att tas ut enligt "... denna lag eller annan författning"?
Jag instämmer till fullo i ditt resonemang. Jag uppfattade det från början på samma sätt, men köpte juristens förklaring med hull och hår utan närmare analys eftersom förklaringen var helt i linje med vårt syfte och det vi ville höra.

Egentligen gällde grundfrågan vår lösning med balkongavgifterna. Ok tydligen vilken tolkning man än gör eftersom balkongavgiften är en ”differentierad årsavgift”.

I övrigt är det här bara så svårsmält att jag ger upp, jag ska ju inte göra karriär som jurist. Illa att det finns lagtexter som inte ens juristerna kan tolka!!!

Angående andra avgifter bryr jag mig inte om. Avgift för tvättstuga, föreningslokal, bastu eller städavgift mm är det ingen som vill ha. Vi ser ett värde i att det är fri tillgång till bekvämligheter utan krångel trots att det är väldigt ojämnt hur dessa används. Den årliga städdagen ser vi mer som en social än en ekonomisk grej. Man kunde lika gärna skippa städningen och bara arrangera efterfesten. Även de som inte har städat får vara med men ofta är det fler som städar än de som är med efteråt.

Jag är personligen emot att ta ut påminnelseavgift och dröjsmålsränta men kamraterna anser att det är en bra markering av vikten att alla betalar i tid. Kan ligga nåt i det, en bagatell som det inte är något att strida om. Ekonomiskt är det ett nollsummespel, det medför ju en viss hanteringskostnad.

Stadgarna är ingen författning. Se definitionen enligt Nationalencyklopedin.
Svara med citat
Gammal 2010-10-20, 11:09
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Rättsosäkerheten i Sverige

Citat:
Jag uppfattade det från början på samma sätt, men köpte juristens förklaring med hull och hår utan närmare analys eftersom förklaringen var helt i linje med vårt syfte och det vi ville höra.
Det är ju så vi fungerar. Vi har nog ofta en övertro på juristerna och är man inte mycket juridiskt kunnig så är det ofta svårt att hitta bristerna i juristernas förklaringar (i den mån de ens förklarar hur de kommit fram till sin slutsats).

Citat:
Illa att det finns lagtexter som inte ens juristerna kan tolka!!!
Jo, jurister är också människor, och gör fel som alla vi andra, men ibland kan man undra vad de är som skrivit lagtexterna.
Om man tittar på t.ex. de svar som HSBs jurister ger i HSBs medlemstidning så kan man notera att de i princip aldrig uppger hur de kommit fram till de svar de ger (mer än om det är helt uppenbart).
Det är också en skrämmande stor andel av de svar som HSB:s jurister ger som är mer eller mindre felaktiga (jag har på någon sida gett lite exempel på detta).

Detta faktum skapar också ett mycket rättsosäkert läge. Det är nämligen inte bara juristerna som gör fel. Det gäller även domstolarna. Sveriges domstolar gör sina tolkningar. Ofta utgår de inte från lagtexterna utan från personliga tolkningar av olika författare. I stället för att det blir lagen som är grund för besluten så blir det helt plötsligt individuella uppfattningar (ofta inte ens fullständigt motiverade) bland privatpersoner kors och tvärs i landet.

Citat:
Angående andra avgifter bryr jag mig inte om. Avgift för tvättstuga, föreningslokal, bastu eller städavgift mm är det ingen som vill ha. Vi ser ett värde i att det är fri tillgång till bekvämligheter utan krångel trots att det är väldigt ojämnt hur dessa används.
Absolut!

Citat:
Jag är personligen emot att ta ut påminnelseavgift och dröjsmålsränta men kamraterna anser att det är en bra markering av vikten att alla betalar i tid. Kan ligga nåt i det, en bagatell som det inte är något att strida om. Ekonomiskt är det ett nollsummespel, det medför ju en viss hanteringskostnad.
Om man bara ser till den direkta ekonomiska betydelsen så tillför påminnelseavgift/dröjsmålsränta kanske inte så mycket, även om det är troligt att föreningen får betala extra till sin ekonomiska förvaltare för detta uppdrag.
Men det är viktigt i avskräckande syfte. I min brf finns det medlemmar som mer eller mindre satt i system att betala avgiften en eller ett par veckor för sent varje månad. Vi som sköter våra betalningar får betala för dem som missköter sig och det tycker jag inte är bra eller rättvist.

Citat:
Stadgarna är ingen författning. Se definitionen enligt Nationalencyklopedin.
Utmärkt, då är NE överens med mig, och då kan vi eliminera denna bit från tolkningen.
Svara med citat
Gammal 2010-10-20, 16:02
kluringens avatar
Yotta-medlem

Tummen upp När rättsväsendet funkar

Citat:
Det är ju så vi fungerar. Vi har nog ofta en övertro på juristerna och är man inte mycket juridiskt kunnig så är det ofta svårt att hitta bristerna i juristernas förklaringar (i den mån de ens förklarar hur de kommit fram till sin slutsats).

Jo, jurister är också människor, och gör fel som alla vi andra, men ibland kan man undra vad de är som skrivit lagtexterna.
Om man tittar på t.ex. de svar som HSBs jurister ger i HSBs medlemstidning så kan man notera att de i princip aldrig uppger hur de kommit fram till de svar de ger (mer än om det är helt uppenbart).
Det är också en skrämmande stor andel av de svar som HSB:s jurister ger som är mer eller mindre felaktiga (jag har på någon sida gett lite exempel på detta).

Detta faktum skapar också ett mycket rättsosäkert läge. Det är nämligen inte bara juristerna som gör fel. Det gäller även domstolarna. Sveriges domstolar gör sina tolkningar. Ofta utgår de inte från lagtexterna utan från personliga tolkningar av olika författare. I stället för att det blir lagen som är grund för besluten så blir det helt plötsligt individuella uppfattningar (ofta inte ens fullständigt motiverade) bland privatpersoner kors och tvärs i landet.

Absolut!
Man kan komma långt helt utan juridikkunskaper med ett analytiskt sinnelag och förmåga att inhämta och strukturera information. Jag har lyckats knäppa AMS proffsjurister på näsan (i ett ämne som ligger långt utanför detta forums intressen). Jag fick delvis rätt i tingsrätt, helt rätt i kammarätt och HD avslog AMS ansökan om prövningstillstånd och fastställde kammarättens dom.

Du gör helt rätt som nagelfar lagtexter som du gör. Fast man måste orka också.
Svara med citat
Gammal 2013-06-23, 02:18
Königs avatar
König König är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2013
Standard

Dags att väcka liv i en död tråd - följande torde ange rådande rättsläge (det gällde vår förening, efter detta infördes skrivning om påminnelseavgiften i stadgarna, vilket alltså är det fullständiga avtalet mellan den juridiska personen föreningen och dess medlemmar):

http://www.bostadsrattsnamnden.se/yt...h-kravavgifter
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vad vet du om din bostadsrätt? - Privata Affärer Admin Senaste Nytt 0 2010-08-24 19:50

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:14.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare