Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-18, 14:18
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Kluringen, har du något dokument som beskriver lösningen i er brf? Det kan ju ge lite tips, även om det inte gäller specifikt för den här trådägarens frågor.
Jag har kopia av avtalet som upprättades mellan varje enskild balkongare och föreningen med hjälp av en jurist. Jag har den inte elektroniskt och jag har ingen scanner. Men jag lovar att mejla en PDF bilaga till dig så snart som jag får den inscannad. Det ska ändå göras, jag håller på och bygger upp ett dokumentarkiv på servern där föreningen har sin hemsida.

Lösningen i stadgarna kan du titta på redan nu, § 11.3 (kolla in min flotta mous rollover till hänvisningen, det tog några timmar att lista ut hur man gör).

http://www.lavetten11.se/stadgar.html#elva
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 14:36
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Jag kommer ihåg när du ville ha synpunkter på era stadgar att jag tyckte att er balkongavgift var olaglig. Du kommenterade inte det då. Det vore intressant att få en kommentar.
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 14:47
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Jag kommer ihåg när du ville ha synpunkter på era stadgar att jag tyckte att er balkongavgift var olaglig. Du kommenterade inte det då. Det vore intressant att få en kommentar.
Vi har kollat med Bolagsverkets bostadsrättsjurist. Vår balkongavgift är helt OK. Du kan jämställa detta med att man får inte ta ut förseningaavgift och dröjsmålsränta heller om det inte står i stadgarna.
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 14:58
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Tack för svaret. Räknas balkongavgiften som en del av årsavgiften isåfall? Intressant att du tar upp förseningsavgift och dröjsmålsränta. Oavsett vad stadgarna säger så finns det inte omnämnt i brL att föreningen får ta ut förseningsavgift eller dröjsmålsränta. Likväl görs det i min förening och säkert många andra. Innebär detta att vi borde betala tillbaka uttagna förseningsavgifter?
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 15:57
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Tack för svaret. Räknas balkongavgiften som en del av årsavgiften isåfall? Intressant att du tar upp förseningsavgift och dröjsmålsränta. Oavsett vad stadgarna säger så finns det inte omnämnt i brL att föreningen får ta ut förseningsavgift eller dröjsmålsränta. Likväl görs det i min förening och säkert många andra. Innebär detta att vi borde betala tillbaka uttagna förseningsavgifter?
Det är en del av årsavgiften som ska täcka det framtida underhållet av balkongerna. För tydlighetens skull särredovisar vi balkongavgiften både på avin och i årsredovisningen. Annars skulle det vara som bäddat för att göra fel när avgiftsnivån ändras av helt annan anledning.

Jag tycker att

”Föreningen får i övrigt inte ta ut särskilda avgifter för åtgärder som föreningen skall vidta med anledning av denna lag eller annan författning.”

är det mest luddiga som finns i BRL. Men som jag har fått det förklarat så får man ta ut försenings- och påminnelse avgift om det står inskrivet i stadgarna och det finns ju med i alla normalstadgar.
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 22:01
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Tråden börjar ju bli lite intressant, ska förtydliga mina tankebanor lite:

Angående om några säger nej till att köpa en balkong: Detta kan se olika ut, jag har varit med om olika varianter.

Man har sökt bygglov för tex 10 balkonger och fått det beviljat. Sedan säger bara 8 ja, då kan man:

1) Bygga dessa åtta. Byggnadsnämnden kan inget göra, de byggda balkongerna har ju bygglov. Omde undrar varför det bara blev 8, svarar man att det blev så, två ville inte. Detta har jag varit med om, och det funkade. Nackdelen är när nästa medlem som flyttar in i "icke-balkongs-lgh", och vill ha en balkong, då blir den lite dyrare att bygga. Men det funkar, bygglov finns ju (i fem år, sen får man söka igen).

2) Bygga 10, och låsa två. Medlem får tillgång till balkongen, när den betalt denna samt ränta. Säljs lägenheten så säljer föreningen balkongen till den nya ägaren för en rejäl slant. Här går nuvarande medlem miste om värdeökningen balkong ger. Men så kan det vara, har man inte råd att göra investeringen, kan man heller inte vinna/förlora. Enkel kapitalism. Korkat eller inte, men fullt möjligt.

Varför föreningen ska bygga balkonger?

Om medlemmar vill något, så försöker föreningen gå till mötes, i kraft av "...främjas medlemmars intressen..." Det är deras kåk, och det gäller att göra den så bra man kan för ägarna. På samma sätt som man utreder MC-förråd, gemensam grill eller något annat som medlemmar vill ha. Demokratiska beslut tas, då blir det som majoriteten vill.

"Stämman kan besluta att bygga balkonger":

Nja, så här, stämman kan besluta att balkongerna skall byggas och att de som får balkong (eller större balkong) ska betala för detta. I och med likhetsprincipen, så kan aldrig stämman besluta att föreningen (alla medlemmar) ska betala för något som kommer endast några till del. Alla balkongägare betalar sedan via avgiften för underhållet av dessa, rättvist och tydligt för alla.
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 23:46
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg

Nja, så här, stämman kan besluta att balkongerna skall byggas och att de som får balkong (eller större balkong) ska betala för detta. I och med likhetsprincipen, så kan aldrig stämman besluta att föreningen (alla medlemmar) ska betala för något som kommer endast några till del. Alla balkongägare betalar sedan via avgiften för underhållet av dessa, rättvist och tydligt för alla.
Fast 100% procent rättvist blir det inte eftersom de som bor på bottenvåning dvs. utan balkong kommer också att få en höjning av avgiften för att finansiera framtida balkongs underhåll. Jag har för mig att man inte kan höja avgiften för en grupp utom alla styrs av andelstalet.
Hur hade du löst detta?
Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 01:20
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Tråden börjar ju bli lite intressant, ska förtydliga mina tankebanor lite:
Kan du tycka, vad tror du att tråd ägaren tycker? Jag tycker att vi har rört till det lite.

Citat:
Angående om några säger nej till att köpa en balkong: Detta kan se olika ut, jag har varit med om olika varianter.

Man har sökt bygglov för tex 10 balkonger och fått det beviljat. Sedan säger bara 8 ja, då kan man:

1) Bygga dessa åtta. Byggnadsnämnden kan inget göra, de byggda balkongerna har ju bygglov. Omde undrar varför det bara blev 8, svarar man att det blev så, två ville inte. Detta har jag varit med om, och det funkade. Nackdelen är när nästa medlem som flyttar in i "icke-balkongs-lgh", och vill ha en balkong, då blir den lite dyrare att bygga. Men det funkar, bygglov finns ju (i fem år, sen får man söka igen).
Sällsynt att byggnadsnämnden kräver att man fyller i ”hålen”. Men ska föreningen kunna få slutbevis måste det framgå på en relationsritning vilka balkonger som inte blev byggda. Efter att slutbeviset är utfärdat upphör bygglovet för balkongerna som fattas.

Citat:
2) Bygga 10, och låsa två. Medlem får tillgång till balkongen, när den betalt denna samt ränta. Säljs lägenheten så säljer föreningen balkongen till den nya ägaren för en rejäl slant. Här går nuvarande medlem miste om värdeökningen balkong ger. Men så kan det vara, har man inte råd att göra investeringen, kan man heller inte vinna/förlora. Enkel kapitalism. Korkat eller inte, men fullt möjligt.

Glöm detta. Styrelsen måste få ett separat stämmobeslut om att få investera i balkonger som ingen vill ha och som kan ta 30 – 40 år eller mer innan föreningen kan få igen sina pengar. (Enligt din modell ska de övriga balkongerna inte finansieras av föreningen) Den berörda lägenhetsinnehavaren måste gå med på att man rör runt i dennes lägenhet. Annars krävs 2/3 majoritet och godkännande av hyresnämnden. Lägenhetsinnehavren kan ju inte förhindra att du hänger upp en balkong utanför dennes fönster, men då blir din investering ringa som du inte kan ta saftigt betalt för av nästa innehavare. Själva balkongen är bara 20 % av den totala kostnaden för en ny balkong. Resten är det som måste göras i lägenheten.

Citat:
Varför föreningen ska bygga balkonger?

Om medlemmar vill något, så försöker föreningen gå till mötes, i kraft av "...främjas medlemmars intressen..." Det är deras kåk, och det gäller att göra den så bra man kan för ägarna. På samma sätt som man utreder MC-förråd, gemensam grill eller något annat som medlemmar vill ha. Demokratiska beslut tas, då blir det som majoriteten vill.
Jag har inte sagt att föreningen inte SKA utan att föreningen inte VILL bygga balkonger = trassel där förtjänsten och nyttan för det allmänna är zero. Byggs det en eller flera balkonger måste det enligt lag ske under föreningens ansvar och regi med allt vad det innebär med kvalitetasanvarig, arbetsmiljöplan, delegering mm eftersom det tillhör det yttre. Fakturorna går också till föreningen men kan betalas med balkongbyggarnas egna pengar som sätts in på ett särskilt konto i förskott.

Man kan inte jämföra balkonger (enskilt intresse) och gemensam grill (allmänt intresse).

Citat:

Nja, så här, stämman kan besluta att balkongerna skall byggas och att de som får balkong (eller större balkong) ska betala för detta. I och med likhetsprincipen, så kan aldrig stämman besluta att föreningen (alla medlemmar) ska betala för något som kommer endast några till del.
Jag är helt med dig i din tankegång, men enligt lag kan majoriteten alltid köra över minoriteten. Demokratin kan vara är grym ibland. Skrivningen i stadgarna

”Styrelsen ska tillvarata samtliga föreningsmedlemmars intressen och därvid även i förekommande fall beakta berättigade minoritetsintressen.”

syftar till att söka komprommisslösningar inom lagens ram för att minoritetsviljan inte ska komma i kläm. Vår balkonglösning är ett bra exempel på tillämpning. Etik och moral är lika viktigt som lagar och stadgar.

Citat:
Alla balkongägare betalar sedan via avgiften för underhållet av dessa, rättvist och tydligt för alla.
Instämmer nästan. En särskild balkongavgift som inte påverkas procentuellt av andra oförutsedda pålagor eller av lägenhetens storlek är rättvisare.
Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 08:29
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:

Enligt rättspraxis kan stämman inte besluta om tvångsbygge av nya balkonger.
De som vill ha balkong får ansluta sig frivilligt till projektet och då även
skriva på ett avtal där de förbinder sig att betala för balkongen.
Det hela sker alltså på avtalsmässig grund.

Däremot kan föreningen med 2/3-majoritet och godkännande av hyresnämnden besluta
om utbyggnad av redan befintliga balkonger varvid föreningen står för kostnaden.

Beträffande likabehandligsprincipen så framgår av rättspraxis att
det inte krävs någon millimerrättvisa. Vissa orättvisor är alltså ok.
Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 14:12
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Stadgar kan aldrig stå över lagen

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Jag tycker att
”Föreningen får i övrigt inte ta ut särskilda avgifter för åtgärder som föreningen skall vidta med anledning av denna lag eller annan författning.”
är det mest luddiga som finns i BRL. Men som jag har fått det förklarat så får man ta ut försenings- och påminnelse avgift om det står inskrivet i stadgarna och det finns ju med i alla normalstadgar.
Det mesta är luddigt i Brl och det är därför alla brf:ar borde ha gjort som ni har gjort i er brf, och utarbetat tydligare stadgar som går att följa. Sparar mycket tid och arbete för föreningen/styrelsen!

Men vem har förklarat det du säger här ovan?
Så fungerar det nämligen inte.
I de fall man med stadgar kan överrida lagen så står detta explicit i lagtexten (och det finns en hel del exempel på detta).
I citatet ovan ges inte denna möjlighet, och därför spelar det ingen roll vad man skriver i sina stadgar om detta. Det är ändå fortfarande lagtexten som gäller!

Bostadsrättslagen, 7 kap;

Avgifter till föreningen
14 § Varje medlem skall betala en avgift till bostadsrättsföreningen i form av en insats när bostadsrätt upplåts till honom. Föreningen har dessutom rätt att ta ut en årsavgift för den löpande verksamheten samt, om det anges i stadgarna, upplåtelseavgift, överlåtelseavgift och pantsättningsavgift.

En beslutad insats kan ändras i den ordning som sägs i 9 kap. 13 och 16 §§. Föreningen får i övrigt inte ta ut särskilda avgifter för åtgärder som föreningen skall vidta med anledning av denna lag eller annan författning.

Vid ombildning av hyresrätt till bostadsrätt får bostadsrätts- föreningen inte ta ut upplåtelseavgift förrän efter en månad från den dag då föreningen erbjudit hyresgästen att få lägenheten upplåten med bostadsrätt. Intill dess sex månader förflutit räknat från dagen för erbjudandet, får avgiften högst motsvara ränta på insatsen enligt 5 § räntelagen (1975:635).
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2010-10-19 klockan 14:23.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vad vet du om din bostadsrätt? - Privata Affärer Admin Senaste Nytt 0 2010-08-24 19:50

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:18.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare