Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-17, 19:42
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
I samband med dylika projekt, kommer ofta frågan upp om man inte kan göra balkongerna STÖRRE, samt om det går att förse ytterligare lägenheter med balkonger.

Utökad balkongyta (och även inglasning) skall betalas av varje lägenhetsinnehavare. Eftersom förbättringen kommer lägenhetsinnehavaren till del. Dessutom skall avgiften höjas något, för att ta höjd för framtida underhåll.

Nya balkonger skall också betalas av den enskilde lägenhetsinnehavaren.
Vad avses med "skall betalas av lägenhetsinnehavaren". Det går ju tydligen
att med tillräcklig majoritet på stämma tvinga fram en utbyggnad även
hos dom som inte samtycker, men går det verkligen att tvinga
lägenhetsinnehavarna att också betala detta.
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 00:55
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Citat:
2) Föreningen bygger och betalar de balkonger där medlem sagt nej. Balkongerna låses, och medlem får betala in sitt belopp + ränta för att använda den. Säljs lägenheten innan, kan föreningen sälja balkongen till nya medlemmen för en högre summa = vinst till alla medlemmar.
Hade detta hänt mig att det skulle byggas en balkong utanför min lägenhet mot min vilja och dessutom inte få lov att använda den skulle jag stämma föreningen för att de försämrar möjlighterna till försäljning av lägenheten.
Hur många köpare skulle vara intresserade av att köpa en lägenhet utan att få beträda balkongen?

Nej, tillsammans vi står, tillsammans vi falla ... föreningen tar kostnaden är min åsikt. Detta grundat på att föreningen ensam står för det yttre underhållet av fastigheten.
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 02:23
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
2) Föreningen bygger och betalar de balkonger där medlem sagt nej. Balkongerna låses, och medlem får betala in sitt belopp + ränta för att använda den. Säljs lägenheten innan, kan föreningen sälja balkongen till nya medlemmen för en högre summa = vinst till alla medlemmar.
Citat:
Ursprungligen skrivet av MikHo Visa inlägg
Hade detta hänt mig att det skulle byggas en balkong utanför min lägenhet mot min vilja och dessutom inte få lov att använda den skulle jag stämma föreningen för att de försämrar möjlighterna till försäljning av lägenheten.
Hur många köpare skulle vara intresserade av att köpa en lägenhet utan att få beträda balkongen?
Håller med dig MikHo att det var ett förslag av Harald. Jag skulle nog låta föreningen bygga själva balkongen men vägra till förändringarna som krävs invändigt i min lägenhet (byta ut ett fönstret till ett dörrparti, flytta element mm och försämra möblerbarheten i rummet som berörs). Sen skulle jag använda balkongen ändå som jag har lust genom fönstret. Vid eventuell försäljning sen skulle jag kunna kunna sälja med ”balkongmöjlighet”. Lika orealistiskt som Haralds förslag.

Citat:
Ursprungligen skrivet av MikHo Visa inlägg
Nej, tillsammans vi står, tillsammans vi falla ... föreningen tar kostnaden är min åsikt. Detta grundat på att föreningen ensam står för det yttre underhållet av fastigheten.
Ge mig en enda anledning till varför föreningen skulle vilja bygga balkonger. Medför underhållsansvar och ökade kostnader närhelst fasad, tak eller fönster ska underhållas. Den enda som gynnas är den som får balkong. Jag missunnar inte mina grannar att kunna förse sina lägenheter med balkong, men jag vill inte betala för det. Varken för bygget eller för det framtida underhållet.
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 07:36
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Ge mig en enda anledning till varför föreningen skulle vilja bygga balkonger. Medför underhållsansvar och ökade kostnader närhelst fasad, tak eller fönster ska underhållas. Den enda som gynnas är den som får balkong. Jag missunnar inte mina grannar att kunna förse sina lägenheter med balkong, men jag vill inte betala för det. Varken för bygget eller för det framtida underhållet.
Stämmobeslut, om en stämma beslutar om en sådan förändring så får man antingen följa med strömmen och acceptera det demokratiska beslutet eller så får man överklaga beslutet.
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 08:29
Yotta-medlem

Standard

Som Kluringen skriver, varför skulle föreningen vilja bygga balkonger.
Skulle föreningen ändå ta ett stämmobeslut att tvångsmässigt bygga
balkonger även hos dom som inte vill ha så blir bostadsrättshavarna
inte betalningsskyldiga för balkongerna.

Normalt går det dock till så att medlem som vill ha balkong frivilligt ansluter
sig till ett balkongprojekt, och då även betalar sin balkong.
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 11:18
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Vem betalar bygge av balkong och framtida underhåll?

Problemet med balkongbygge är inte minst att det inte går att bygga balkonger bara lite här och där. Dvs det ges inte bygglov för balkongbygge om det inte är enhetligt, vilket också gäller här i Brynhildes frågeställning. Så om ett hus med t.ex. 8 våningar vill bygga balkonger så måste det bli balkonger för samtliga 8 våningar. Det fungerar inte med frivillig anslutning, utan om balkongbygge ska bli av så måste alla vara med.

Sedan håller jag med om att jag inte skulle bli glad över att finansiera andra bostadsrättshavares värdehöjande balkongbyggen, varken själva bygget eller det efterföljande underhållet. Inte möjligt. Så det måste finnas en lösning för detta (de med balkong får en större andel och betalar sina balkonger via årsavgiften).
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 11:40
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Enklast vore att skippa alla balkongprojekt som inte är underhåll

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Som Kluringen skriver, varför skulle föreningen vilja bygga balkonger.
Skulle föreningen ändå ta ett stämmobeslut att tvångsmässigt bygga
balkonger även hos dom som inte vill ha så blir bostadsrättshavarna
inte betalningsskyldiga för balkongerna.
Bra Gusten! Jag tycker att du härmed har kort och koncist sammanfattat svaret på Brynhildes fråga.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Normalt går det dock till så att medlem som vill ha balkong frivilligt ansluter
sig till ett balkongprojekt, och då även betalar sin balkong.
Visst, det är så det går till, åtminstone i Stockholms innerstad. Ändå är det långtifrån problemfritt.

Hos oss började det med en balkong som väckte suget hos flera. Nästa projekt omfattar elva balkonger. Bygglovet blev trist nog överklagat av några enskilda medlemmar som ansåg att de skulle få ökad insyn. Det tog fem år! innan överklagan har gått igenom alla instanser, men nu finns de elva nya balkongerna på plats.

Nu ökade suget ytterliga. En ny balkonggrupp har uppstått som vill bygga balkonger mot gatan. Avslag om bygglov i första instans men kommunens politiker var av annan åsikt och bygglovet beviljades i byggnadsnämnden. Ganska unikt, gruppen hade lagt ner ett enormt arbete med foton på andra hus med balkong, ritad av samma arkitekt som har ritat vårt hus samt en hel hög med mycket bra argument. Denna gång är det inte fråga om att hänga upp standardbalkonger som kostar runt 100 tusen, bygget blir 4 – 5 ggr dyrare eftersom dessa måste få ett utseende som motsvaras av balkonger byggda runt sekelskiftet och matchar huset till 100 %. Det säger ju lite om hur högt man värderar tillgången till en balkong som bjuder på förhöjd livskvalitet. Engagemanget och offerviljan är total bland medlemmarna när de driver egna intressen.

Alla gladdes åt detta unika bygglov eftersom detta kunde bli en öppning för ännu fler balkonger. Intresset är enormt. Men hör här, missunnsamheten har inga gränser och även denna unika bygglov är överklagad (av tre medlemmar som redan har byggt balkong ). Överklagan är tillstyrkt i både länsstyrelse och länsrätt till allas besvikelse, men gruppen kämpar vidare.

Jag tycker att det ligger i sakens natur att man inte ska kunna ålägga föreningen att driva detta. Föreningen har i egenskap av fastighetsägare noll intresse av balkongerna. Däremot vill vi bo i en förening där alla trivs varför balkongbyggarna åtnjuter föreningens fulla stöd.

Det finns sex lägenheter i huset som aldrig kommer att kunna bygga balkong . Respekteras denna minoritet är det helt orimligt för föreningen att ta på sig några som helst kostnader för balkonger. Demokrati är också att inte köra över minoritetens berättigade intressen.
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 12:48
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Det fungerar inte med frivillig anslutning, utan om balkongbygge ska bli av så måste alla vara med.
Enligt ett av rättsfallen du hänvisar till verkar det inte gå att tvinga den
som inte vill att få balkong. Har för mig att efter en dom mot en förening
i Täby blev man tvungen att ändra planerna så att endast de som ville skulle få balkong.
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 13:40
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Problemet med balkongbygge är inte minst att det inte går att bygga balkonger bara lite här och där. Dvs det ges inte bygglov för balkongbygge om det inte är enhetligt, vilket också gäller här i Brynhildes frågeställning. Så om ett hus med t.ex. 8 våningar vill bygga balkonger så måste det bli balkonger för samtliga 8 våningar. .
Det finns mängder med byggnader där det finns balkonger lite här och där. Ta en promenad i Stockholm så får du se. Men är det ett bygglovsförutsättning att det måste vara balkonger på hela raden, får man väl lov att avstå om alla inte vill vara med utifrån tesen att ingen ska kunna tvingas.

Det framgår inte på tråden i Brynhildes fall om det är ett bygglovskrav eller om det bara är något som styrelsen tycker. Om alla kan ges en balkong är det ok att föreningen tar kostnaden förutsatt att det finns giltig stämmobeslut om saken. Då är det inte ens komplicerat. Men tyvärr, det är få hus som är beskaffade på det viset att går att göra så.

Citat:
Sedan håller jag med om att jag inte skulle bli glad över att finansiera andra bostadsrättshavares värdehöjande balkongbyggen, varken själva bygget eller det efterföljande underhållet. Inte möjligt. Så det måste finnas en lösning för detta (de med balkong får en större andel och betalar sina balkonger via årsavgiften).
Det finns många lösningar, men lösningen måste anpassas till den aktuella föreningen. Lösningen i min förening har vi fått hjälp med av en jurist som balkongbyggarna fick betala och som alla har godkänt.
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 14:30
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Bygglov för balkong

Ja, det jag tog upp var min bild av hur man resonerade när man gav bygglov. Har ingen egen erfarenhet av detta, men jag kan inte påminna mig att jag sett något hus med t.ex. 5 våningar med balkonger till lägenheterna där en av dessa våningar i samma "stapel" saknar balkong.
Ska kika lite mer på detta när jag är ute och spatserar.
Det skulle se väldigt fult ut enligt min mening, men om man inte bryr sig om det estetiska när bygglov utfärdas så är ju det hindret avklarat i alla fall.

Jo, vi är överens Gusten. Jag är av den absolut bestämda uppfattningen att man inte kan tvinga någon bostadsrättshavare att ta pengar från sin egen ficka från att bekosta en balkong. Det går helt enkelt inte.

Men, om vi då avviker lite igen från tråden, ifall föreningen vill tvinga en bostadsrättshavare till en balkong på föreningens bekostnad så borde det väl vara möjligt, eller? Stod det något annat i rättsfallen jag länkade till så har jag missat detta, men jag vet att i minst ett av fallen så blev käranden/bostadsrättshavaren tvungen att acceptera föreningens balkongbygge trots att det försämrade ljuset i lägenheten.

Kluringen, har du något dokument som beskriver lösningen i er brf? Det kan ju ge lite tips, även om det inte gäller specifikt för den här trådägarens frågor.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vad vet du om din bostadsrätt? - Privata Affärer Admin Senaste Nytt 0 2010-08-24 20:50

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:43.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare