Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-26, 00:30
Caroline Caroline är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2010
Arg Sänkt månadsavgift för bostadsrätt pga mindre yta?

För ett år sedan köpte jag en 5:a i centrala Malmö. Lägenheten ligger delvis i bottenplan/under mark (små fönster vid taket) och har inget förråd.
På visningen stod det att lägenheten skulle vara 120 kvm men efter en kontrollmätning visade det sig att lägenheten bara var 100 kvm. Jag valde att köpa lägenheten ändå.
Att det saknas 20 kvm på min lägenhet borde ge mig en sänkt avgift då min andel av huset är mindre, tycker jag. Jag hörde i alla fall av mig till styrelsen som meddelade att fallet inte alls var så.

De skriver i sitt svar att lägenhetens yta grundar sig i den förra ägarens mätning. Och att hyran för lägenheterna också baseras på denna mätning, med ett undantag, min lägenhet, som har en lägre månadsavgift.

Lägenhet 27, 120 kvm: 42 kr/mån
Lägenhet 27, 100 kvm: 50,4 kr/mån
Övriga lägenheter: 79 kr/mån

Den förra lägenhetsägaren sa att lägenheten jag köpte hade lägre månadsavgift på grund av läget (bottenplan) och att det inte ingick förråd.

Som ni ser har de helt utan min vetskap höjt mitt kvadratmeterpris med 8,4 kr/mån.
Kan de göra så? Vad har jag för rättigheter? Vem ska jag vända mig till?

De skriver ytterligare att de funderar på att kontrollmäta samtliga lägenheter och att få till en gemensam kvadratmeterhyra. De ber mig också hjälpa dem genom att ge en kopia av kontrollmätningen på min lägenhet. Är detta en form av hot för att jag ska hålla käften och inte gå vidare med ärendet?

Tycker väldigt mycket om min lägenhet, men inte styrelsen. Tyvärr.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 20:50.
Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 13:43
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Inte tillåtet att göra avsteg från stadgarnas avgiftsfördelning

Kolla i stadgarna hur årsavgiften fördelas. Det vanligaste är att årsavgifterna fördelas efter insatserna, eller efter särskilda andelstal som tagits fram särskilt för årsavgiftsfördelningen.
Det är inte tillåtet att göra avsteg från den avgiftsfördelning som anges i stadgarna.

I en artikel med rubriken "Varning för ommätning och ändrade andelstal" avråder SBC från ommätningar och ändringar i den avgiftsfördelning mellan lägenheterna som en gång fastställts.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-23 klockan 17:07. Anledning: Lagt till länk
Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 21:47
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Felaktigt uppmätt yta för lägenhet

Citat:
Ursprungligen skrivet av Caroline Visa inlägg
De skriver i sitt svar att lägenhetens yta grundar sig i den förra ägarens mätning. Och att hyran för lägenheterna också baseras på denna mätning, med ett undantag, min lägenhet, som har en lägre månadsavgift.
Avgiften baseras på bostadsrättshavarens mätning?
Det var ju fiffigt. Då vill jag också stå för mätningen av min lägenhet, och då blir min trea bara 10 kvm att basera avgiften på.
En mätning måste ske av föreningen med angivande av vilka kriterier och regelverk man utgått från.

Citat:
De skriver ytterligare att de funderar på att kontrollmäta samtliga lägenheter och att få till en gemensam kvadratmeterhyra. De ber mig också hjälpa dem genom att ge en kopia av kontrollmätningen på min lägenhet. Är detta en form av hot för att jag ska hålla käften och inte gå vidare med ärendet?
Hänger inte med riktigt, på vilket sätt skulle det vara ett hot?
Och vad menar styrelsen?
Avgiften baseras på andelstalet, inte på antalet kvadratmeter.
Menar styrelsen att de kommer att föreslå stämman ändrade andelstal baserat på kontrollmätning.
Du har ingen som helst skyldighet att lämna en kopia av någon kontrollmätning av din lägenhet.
Jag förstår heller inte vad styrelsen skulle ha för nytta av denna kopia.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 20:48.
Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 23:57
mäklare mäklare är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Biyta?

Citat:
De skriver i sitt svar att lägenhetens yta grundar sig i den förra ägarens mätning.
Föregående fastighetsägares mätning, bolaget som föreningen köpte huset av?

Citat:
Som ni ser har de helt utan min vetskap höjt mitt kvadratmeterpris med 8,4 kr/mån. Kan de göra så? Vad har jag för rättigheter? Vem ska jag vända mig till?
Betalar du, eller betalar du inte exakt samma månadsavgift som du gjorde när du köpte lägenheten? Så när exakt uppkom "orättvisan", utan din vetskap?

Citat:
Hot och hot, varför skulle de sänka din månadsavgift när du betalar ca 5000 kr/mån medan din granne ovanför i en lika stor betalar nästan 8000 kr/mån, dvs 3000 kr mer i månaden. För ett förråd?

Det skulle inte kunna vara så, att hans lägenhet är 120 kvm, men att din blev 100 pga att du även har 20 kvm biyta? Eller att hans kanske oxå är 100 kvm?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 20:57.
Svara med citat
Gammal 2010-05-27, 01:37
Caroline Caroline är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2010
Standard Felmätning av yta på 20 kvm för bostadsrätt

Ja, den tidigare mätningen som gjordes av den tidigare ägaren, när hyresrätterna förvandlades till bostadsrätter. Typ 5 år sedan.

Jag betalar samma belopp nu som jag skulle gjort om lägenheten verkligen var 120 kvm. Och det är ju det jag tycker är konstigt. Det är 20 kvm som bostadsrätten krympte, men det taskiga läget och faktum att jag inte har något förråd är samma. Så hur kan bostadsrättsföreningen motivera att jag ska betala ett högre kvadratmeterpris när inget blivit bättre?

De övriga lägenheterna i huset är enbart tvåor på runt 50 kvm, så några 8000 kr blir det inte per månad.

Jag förstår att det inte bara är att låta mig betala mindre per månad, någonstans måste ju pengarna tas för att bokslutet ska gå ihop.
Men när det handlar om 20 kvm är det ingen liten missbedömning. Det finns lägenheter som är runt 20 kvm.

Har jag ingen rätt till sänkning alls eller någon form av förbättrande åtgärd?

Jag frågade styrelsen om jag fick köpa loss ett rum på ca 8 kvm (det används inte av någon), och behålla min avgift. Svaret blev: "Nej din lägenhet hade inget förråd vid köp. Du ska därför inte ha något förråd". Jag hade tänkt betala fullt marknadspris för rummet.
Svara med citat
Gammal 2010-05-27, 11:08
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Styrelsen bestämmer inte !

Jag hänger inte riktigt med i priserna och vad vem betalar för vad från när, men vad jag särskilt reagerade på var;
Citat:
Jag frågade styrelsen om jag fick köpa loss ett rum på ca 8 kvm (det används inte av någon), och behålla min avgift. Svaret blev: "Nej din lägenhet hade inget förråd vid köp. Du ska därför inte ha något förråd". Jag hade tänkt betala fullt marknadspris för rummet.
Du kan naturligtvis ställa frågan till styrelsen om du vill, men styrelsen har inget att säga till om i denna fråga.
Därför förvånansvärt att styrelsen svarar som att det spelade någon roll vad styrelsen tycker.
Det är en stämmofråga att göra om ett gemensamt utrymme till ett utrymme som medföljer en bostadsrätt, och om styrelsen inte vill ta upp frågan på stämman så måste du själv göra detta i form av en motion.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2010-05-27, 11:57
mäklare mäklare är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Felaktig uppmätning av yta rättvis

Citat:
Jag betalar samma belopp nu som jag skulle gjort om lägenheten verkligen var 120 kvm. Och det är ju det jag tycker är konstigt. Det är 20 kvm som lägenheten krympte, men det taskiga läget och faktumet att jag inte har något förråd är samma. Så hur kan de motivera att jag ska betala ett högre kvadratmeterpris när inget blivit bättre?
Högre avgift per kvadratmeter? Det är en årsavgift som du betalar, och den visste du om redan tidigare. Den är oförändrad. Att du ändrar den själv efter eget gottfinnande, genom att fördela den på kvadratmeter, månader eller dagar är ointressant ur rättvisesynpunkt. Om du fördelar årsavgiften på 31 dagar i januari, ska du då betala mindre avgift i februari som har 28 dagar?

Ändringen som är gjord, är att du genom en uppmätning ändrat antalet kvadratmeter i lägenheten. Ur rättvisesynpunkt finns det inget argument i dagsläget att din uppmätning är mer korrekt än tidigare uppmätning. Speciellt inte när det handlar eventuell effekt angående årsavgiften, vilken redan är fastställd långt innan du ens bodde i huset.

Dessutom så fördelas uppenbarligen inte årsavgiften utifrån antal kvadratmeter iom att du har en kraftig kvadratmeterrabatt jmf med dina grannar. Oavsett om den är 100 eller 120.

Ur moral och rättvisesynvinkel så fattar jag inte hur du kan känna dig förfördelad, du har köpt en lägenhet som stämmer överrens med din kunskap om lägenheten vid kontraktskrivandet. Om det nu skulle finnas möjligheter att genomföra förändringar av avgiften pga av mätfel, eller andra uträkningsfel, så är det sannolikt du som kommer få betala mer och dina grannar mindre med tanken på att din årsavgift är typ 2/3 per kvm jmf med dem samt att man kan vänta sig samma mätfel på grannarnas lägenheter som din.... vilket styrelsen påpekade...

Eg är det andelstalen som vi ska diskutera, men men.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 20:58.
Svara med citat
Gammal 2010-05-27, 12:57
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Samma uppjustering av avgift för alla bostadsrätter?

Ur rättvisesynpunkt är det helt i sin ordning att lägenheten har ca 2/3 lägre avgift per kvm än övriga, eftersom den ligger delvis under markytan och med höga "källarfönster".
Andelstalet är alltså förhållandevis lågt för storleken, men det är helt i sin ordning.
Vad man undrar i sammanhanget är om styrelsen, efter köpet, gjort någon uppjustering av avgiften för denna lägenhet utan att samtidigt
ha gjort samma procentuella avgiftshöjning för övriga lägenheter? Det är inte tillåtet.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Sänkt avgift i brf? mcnar Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 6 2013-01-12 14:53
Lägenhet i brf mindre än på kontraktet c0zzman Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 13 2012-06-03 23:15
Orättvis månadsavgift radhus brf solsimon Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2011-11-15 19:44
BRF har sänkt värdet på vår bostad! ÅSA Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2009-11-18 21:35
Förseningsavgift för ej betald månadsavgift till brf? Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-03-30 16:57

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:55.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare