Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-15, 17:32
Hallmat Hallmat är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Oct 2009
Standard Övergång till självförvaltning i brf

Jag har i tråden Tillägg på hyran för trappstädning etc. - Självförvaltning i brf skrivit om att vår förening har ett lite otillåtet system för hur hur trappstädning/trädgårdsarbete, etc finansieras.

Jag har lagt fram förslaget om övergång till självförvaltning som innebär att hyran höjs med 500 kr per kvartal för samtliga lägenheter och där sen de som trappstädar etc får dra av dessa 500 kr medan de som inte deltar får en höjning med motsvarande belopp.

Jag tog över som kassör i slutet av förra sommaren och upptäckte i höstas hur det låg till. Jag har insett att nuvarande system måste ändras och ovanstående förslag är det enda tänkbara.

Jag undrar nu: Måste en sådan övergång + hyreshöjning beslutas på ett årsmöte? Eller kan styrelsen besluta om detta på egen hand? Jag vill undvika att ta upp frågan på det kommande årsmötet då det blir att "erkänna" att föreningen tagit ut otillåtna avgifter under en längre tid.
Svara med citat
Gammal 2010-03-15, 18:11
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard Styrelsen beslutar om avgift om reglering saknas i stadgar

Om det är det Normala som gäller, dvs inte står i stadgarna vem som beslutar om avgiften, så är det styrelsen som får besluta utan att fråga stämman. Det ligger inom styrelsens kompetensområde då det hör ihop med den löpande förvaltningen.

Det är tveksamt om ni får höja med samma belopp per lägenhet. Ni måste följa samma fördelning som andelstalen, så om inte alla lägenheter har samma andelstal går det inte att lösa så som du föreslår. Istället måste den totala avgiftshöjningen fördelas efter andelstal.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 15:21.
Svara med citat
Gammal 2010-03-15, 18:27
Peta-medlem

Standard Kostnad för självförvaltning fördelas på samtliga lägenheter

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Det är tveksamt om ni får höja med samma belopp per lägenhet. Ni måste följa samma fördelning som andelstalen, så om inte alla lägenheter har samma andelstal går det inte att lösa så som du föreslår. Istället måste den totala avgiftshöjningen fördelas efter andelstal.
Jag har utgått från skrivelsen från skatteverket, där det står om självförvaltning:
"Varje lägenhet anses motsvara en andel, oavsett lägenhetsyta. Vid beräkning av det skattefria utrymmet ska kostnaden fördelas på samtliga lägenheter i fastigheten, oavsett om de deltar i självförvaltningen eller inte. Beloppet bör i första hand bestämmas med utgångspunkt i vad den entreprenör debiterar som anlitas vid den tidpunkt när man övergår till självförvaltning."
Svara med citat
Gammal 2010-03-15, 19:21
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Endast sänkning av avgift är tillåten vid självförvaltning

Det är endast SÄNKNING med visst belopp, t ex 500 kr per lägenhet och år, som är tillåten för dem som deltar i en viss arbetsuppgift.
Om detta behöver finansieras med en avgiftshöjning måste denna höjning, precis som clabbe säger, följa andelstalen om stadgarna anger att årsavgifterna fördelas efter andelstalen.

Precis som när tjänsten köps in kommer alltså den som har en stor lägenhet att bidra mer till arbetsdeltagarnas "lön" än den som har en liten lägenhet.
Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 11:01
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard Sjävförvaltning där avgift höjs och där de som deltar får sänkt avgift

Citat:
Ursprungligen skrivet av Hallmat Visa inlägg
Jag har lagt fram förslaget om övergång till självförvaltning som innebär att hyran höjs med 500 kr per kvartal för samtliga lägenheter och där sen de som trappstädar etc får dra av dessa 500 kr medan de som inte deltar får en höjning med motsvarande belopp.
Jag tror att detta kan stöta på problem. Kostnaderna för självförvaltning bör grundas på den kostnad som en extern förvaltare skulle debitera föreningen för ett specifikt uppdrag. Den morot som föreningen kan ge medlemmar som deltar i förvaltningen är en andel av totalbeloppet som grundas på antal medlemmar.

EX:
En bostadsrättsförening ska börja städa trappor i egen regi och detta kostar, enligt offert från städfirman Rent-hus, 55.000 kr/år. I föreningen finns det 22 medlemmar, då skulle kostnadsreduktionen bli 55 000/22 = 2 500 kr/år, vilket skulle ge en reduktion av månadsavgiften på 2 500/12 = ca 210 kr/mån. Denna summa skulle kunna reduceras på månadsavgiften för de som deltar i städningen av föreningens trappor.
Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 11:17
Peta-medlem

Standard Skattefri avgiftsreduktion till varje lägenhet som städar

Citat:
Ursprungligen skrivet av Trötter Visa inlägg
Jag tror att detta kan stöta på problem. Kostnaderna för självförvaltning bör grundas på den kostnad som en extern förvaltare skulle debitera föreningen för ett specifikt uppdrag. Den morot som föreningen kan ge medlemmar som deltar i förvaltningen är en andel av totalbeloppet som grundas på antal medlemmar.
Jag har skickat ut offertförfrågningar men det är väldigt svårt att få svar. Men av prisuppgifter jag hittat i andra sammanhang har vi kommit fram till att det för vår del skulle handla om ca 20.000 kr/år.

I övrigt har jag till stora delar utgått får det Clabbe själv skrivit tidigare:
Citat:
Om er städning skulle kosta 32.000 kr att köpa in så blir det 3.200 kr/lägenhet som kan ges i nedsättning utan skatteplikt, så som det fungerar i ert hus nu. Men för att få det rätt borde ni höja avgifterna med 32.000 kr och ge nedsättning till de lägenheter som städar med 3.200 kr/lägenhet.
Citat:
Sluta med att ta ut en extra avgift för trappstädningen.
Höj månadsavgifterna så att höjningen totalt motsvarar vad föreningen skulle få betala för att köpa städningen utifrån.
1/10 av denna summa kan ges i skattefri avgiftsreduktion till varje lägenhet som städar.
Detta + vad som står i skrivelsen från skatteverket + trötters exempel tolkar jag som att andelstal inte är inblandade i denna höjning utan att det handlar om samma höjning för alla oavsett hur stor lägenhet man har.

I vårt aktuella fall handlar det i första hand om trappstädning. Lägger vi ut den "på stan" handlar det alltså om ca. 20.000 kr/år. Om vi höjer avgiften med denna summa så blir 1/10 av denna (vi har 10 lägenheter i huset) 2.000 kr per lägenhet. Vi betalar hyrorna varje kvartal, vilket blir 500 kr per kvartal.

De som har 7.000 kr i hyra idag och som trappstädar får samma hyra som idag eftersom det blir 7.000 + 500 – 500.

Så långt verkar allt vara rätt. Men av vad Gusten och Clabbe skriver i denna tråd har jag uppenbarligen missförstått någonting gällande dem som inte trappstädar. Hur stor lägenheten är borde inte spela någon som helst roll här och jag har som sagt tolkat det hela som att det inte gör det heller.

Så på vilket sätt tänker jag fel?
Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 11:30
Yotta-medlem

Standard Höjning av avgift fördelas enligt andelstal

Det är vid höjningen som du tänker fel. Det du citerar är vad jag skriver jag om den totala höjningen. Den ska sedan fördelas på samma sätt som er övriga totala avgiftsinkomst, dvs efter andelstalen i bostadsrättsföreningen.
Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 11:41
Peta-medlem

Standard Varje lägenhet anses motsvara en andel, oavsett lägenhetsyta

Citat:
Det du citerar är vad jag skriver jag om den totala höjningen. Den ska sedan fördelas på samma sätt som er övriga totala avgiftsinkomst, dvs efter andelstalen.
Ok, men det som Skatteverket skriver då, att "varje lägenhet anses motsvara en andel, oavsett lägenhetsyta", hur ska man tolka det?
Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 11:59
Yotta-medlem

Standard Det skattefria utrymmet för ersättning vid självförvaltning

Det är den andel man ska använda sig av när man beräknar det skattefria utrymmet för ersättning vid självförvaltning. Alltså hur mycket föreningen får betala till varje lägenhet som deltar i en självförvaltning utan att det blir en skattepliktig ersättning.

Det har inget med intäkterna till föreningen att göra.
Svara med citat
Gammal 2010-03-17, 09:46
Peta-medlem

Standard Vad gäller för dem som inte deltar i självförvaltningen?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Trötter Visa inlägg
En bostadsrättsförening ska börja städa trappor i egen regi och detta kostar, enligt offert från städfirman Rent-hus, 55.000 kr/år. I föreningen finns det 22 medlemmar, då skulle kostnadsreduktionen bli 55 000/22 = 2 500 kr/år, vilket skulle ge en reduktion av månadsavgiften på 2 500/12 = ca 210 kr/mån. Denna summa skulle kunna reduceras på månadsavgiften för de som deltar i städningen av föreningens trappor.
Det hela börjar klarna lite mer, men jag har fortfarande inte riktigt fattat hur detta "finansieras" vid en avgiftshöjning när det hela tiden bara snackas om att de som t ex trappstädar får en reducering av avgiften. Det nämns aldrig något om de som inte deltar i städningen.

För att vår förening ska kunna byta system måste vi höja avgifterna. Jag förutsätter att man höjer avgifterna för alla, både för trappstädarna och för "latmaskarna". Om man utgår från ovanstående exempel blir det alltså en reducering på 210 kr/mån för de som trappstädar och en höjning på 210 kr/månad för de som inte trappstädar?

Fast att siffrorna då avseende reduceringen och höjningen blir istället baserade på andelstalen.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Sysslor mot avgiftssänkning - självförvaltning FrokenNea Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2011-08-31 10:30
Deltaga i förbättringsåtgärder - Självförvaltning i brf Lillajag Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 5 2010-10-14 21:45
Jämlikhetsprincipen i brf - Självförvaltning Fredrik lauritzson Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2010-08-10 23:56
Självförvaltning bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 02:47
Överlåtelse, övergång av bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 02:34

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:27.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare