Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-01, 12:46
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Jag såg ditt tillägg efter att jag fick iväg mitt inlägg.

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Ytterliggare Tillägg: Kluringen du är en av dem som driver frågan om att medlemmarna i detalj skall veta vad styrelsen talar om på sina möten. Men du anser inte att det är viktigt att styrelsen i detalj vet vad årsredovisningen innebär eller håller koll på vilket arbete dess leverantörer av ekonomisk kunskap ger dem. Portalparagrafen för föreningarna handlar om medlemmarnas ekonomiska intresse. Det är styrelsens uppgift. Den tycker du styrelsen inte behöver ägna sig åt. Utan skall lämna det åt någon annan.
Jag förstår inte hur du får ihop de två åsikterna.
Du lägger ord i mun på mig. Jag har väl inte sagt att det inte är viktigt att styrelsen i detalj vet vad årsredovisningen innebär?!

Vad har jag skrivit som motsäger min åsikt om total öppenhet?

I min förening får den som vill kolla igenom hela bokslutet på verifikationsnivå. Vi delar ut handlingarna tre veckor i förväg, alla får ställa frågor både före och under och efter årsmötet. Men frågorna ska vara relevanta. Tillägg: Jag har inga svar om luft.

Senast redigerad av kluringen: 2010-03-01 klockan 12:48. Anledning: tillägg
Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 15:41
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Lite kuriosa. När en förening bildas idag fördubblas (minst) värdet på fastigheten över en natt jämfört med ifall en fastighetsägare skulle sälja fastigheten till en annan fastighetsägare. Vad anser du Kluringen, att det är för gediget kapital som bildas under den natten?
Där sätter du fingret på något jättesjukt. Två olika marknader värderar samma sak olika. Fastigheten värderas utifrån BRF-lägenheternas marknadsvärde vid många ombildningar. Fast på en fri marknad är värdet alltid vad någon är beredd att betala, så det är inte olagligt. BRF gör helt enkelt en bara en dålig affär för att andelsägarna upplever att de gör ett klipp i alla fall. Några säljer direkt, ofta de som drev på ombildningen och köper villa istället. Läs även mitt inlägg # 104 på tråden ”Grundfel i bostadsrättslagen eller dess tolkning”.
Går en förening KK i en övervärderad fastighet är det riktigt illa för alla före detta hyresgäster eftersom det inte finns fullgod teckning för deras insatser.
Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 17:03
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Jag har i alla fall inga problem med att svara på medlemmarnas frågor på stämman trots att flera av våra medlemmar är kunniga ekonomer.
Det är bra. Så skall det vara, anser jag.
Citat:
Jag tycker att det räcker att man upplyser medlemmarna om att föreningen har god soliditet och likviditet.
Det är endast ett tyckande. Nyckeltal som redovisas skall kunna förstås. Annars betyder de inget och kan lika gärna utelämnas.

Citat:
Men att föreningen har en överlikviditet på närmare en mille och låter medlemmarna betala mera ränta än nöden kräver anser jag är dålig förvaltning av medlemmarnas pengar. Men det är bara en åsikt.
Föreningen har ett balanserat resultat på över 500.000 samt avskrivningar på maskiner m m. på cirka 300.000 (jag har den inte framför mig längre så detta är taget ur minnet) avskrivning på fastigheten på 50.000. Det blir 850.000 drar man det från de 1,4 milj. blir det 550.000 över. Närmare en halv milj. enligt ditt sätt att räkna, än en miljon. Om underhållsfonden till en del ska finnas i likvida medel kan 25% stämma rätt bra överens med den summan. Men jag kan hålla med dig om att jag anser bättre förvaltning av medlemmarnas pengar är att amortera.
Men överlikviditet finner jag ingen.
Citat:
Du kan inte göra ränteberäkningen utifrån aktuell lånebild. Det är den inbetalda ränteutgiften som tas upp i bokföringen. Räntorna har förmodligen sänkts kraftigt under året, det framgår av jämförelse kolumnen i resultaträkningen. En relevant fråga att ställa till styrelsen på årsmötet. Skulle jag vilja anmärka på något i verksamhetsberättelsen, är det att det inte står något om att lånen har omförhandlats.
Kanske det? Det kunde lätt förklarats i en not. Nu vet ingen hur det ligger till.
Ditt påpekande angående omförhandling är ytterliggare lök på laxen.

Citat:
Jag måste väl vara dum som inte förstår vad du menar, men jag kunde inte se någon luft i Ravelskis årsredovisning. Om ingen har begått bokföringsbrott ska det inte kunna finnas luft i årsredovisningen. Någon har betalat för kapitalet som finns. De som delar din mening om luft har nog inte förstått vad det är fråga om.
Ja, Bokföringsnämnden har bytt fot i denna fråga. Jag är också tydlig med att något brott ej är begånget i denna fråga. Utan uttrycker att jag för min del anser att Bokföringsnämndens tidigare inställning var riktigare.
Om föreningens skörd av äpplen äts upp av medlemmarna så finns de ju kvar i föreningen, eller hur. I deras magar. Men efter ett par dagar är de borta därifrån också. Men skörden har vi likväl fått och bokfört som en del av tillgångarna. Så är det också med de likvida medlen från underhållsfonden i det bundna Kapitalet.
Citat:
Inget av det du räknar upp här hör hemma i verksamhetsberättelsen utan bör behandlas under andra punkter. På vilket sätt föreningens ålder och historik är ett mått på styrelsens intresse och kunskap får du nog förklara. Jag skull snarare vilja ta bort en del i Ravelskis förenings VB.
Åldern kan man använda för att se hur summan av initiala insatserna m m. förändrats under årens lopp och hur mycket. I förhållande till taxeringsvärdet t ex. Ett mått på soliditeten. Det går att sälja fastigheterna och betala alla skulder och ändå få pengar över. Historiken förklarar vad som skett i föreningen så man förstår vad som är i antågande.

Citat:
VB bör endast ta upp sådant som kan vara av intresse för medlemmarna angående den aktuella redovisningen men inte framgår direkt av siffrorna eller i noter. Allt annat flyttar bara fokus från det väsentliga i redovisningen.
Jaså?

Citat:
I det stora hela verkar RBF Linköpingshus nr 13 vara en stabil och bra förening för Ravelski!
Det har jag också uttryckt.
Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 17:12
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Du lägger ord i mun på mig. Jag har väl inte sagt att det inte är viktigt att styrelsen i detalj vet vad årsredovisningen innebär?!
Jag tänkte väl på det här "Stämman är inte rätt forum för att utreda styrelseledamöternas kompetens i redovisning. En bra styrelse anlitar proffs när de själva inte kan."
Citat:
Vad har jag skrivit som motsäger min åsikt om total öppenhet?
Som jag förstod det ansåg du inte det var viktigt att medlemmarna kunde kräva att styrelsen kontrollerade att årsredovisning/revision stämde på egen hand. Utan skulle lämna det till proffs.
Citat:
I min förening får den som vill kolla igenom hela bokslutet på verifikationsnivå. Vi delar ut handlingarna tre veckor i förväg, alla får ställa frågor både före och under och efter årsmötet. Men frågorna ska vara relevanta. Tillägg: Jag har inga svar om luft.
Det låter bra. Men nu talar vi om Ravelskis förening.
Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 17:23
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Där sätter du fingret på något jättesjukt. Två olika marknader värderar samma sak olika. Fastigheten värderas utifrån BRF-lägenheternas marknadsvärde vid många ombildningar. Fast på en fri marknad är värdet alltid vad någon är beredd att betala, så det är inte olagligt. BRF gör helt enkelt en bara en dålig affär för att andelsägarna upplever att de gör ett klipp i alla fall. Några säljer direkt, ofta de som drev på ombildningen och köper villa istället. Läs även mitt inlägg # 104 på tråden ”Grundfel i bostadsrättslagen eller dess tolkning”.
Går en förening KK i en övervärderad fastighet är det riktigt illa för alla före detta hyresgäster eftersom det inte finns fullgod teckning för deras insatser.
Här är vi helt överens. Personligen kallar jag den övervärderingen för luft. Eftersom marknaden kan få pyspunka eller brisera.

I Ravelskis förening är soliditeten mycket god, det kan vi vara överens om. De bildades för så länge sedan att taxeringsvärdet idag är 4 - 6 ggr högre än då.
Kassan i förhållande till bokförda likvida medel är någonstans runt 50% det är också en hygglig siffra. Men den är inte 354% vilket anges som nyckeltal. I sådana fall måste man uppge hur man fick fram den siffran. Siffran är vilseledande. Vilseledande siffror i VB är mycket olyckligt, anser jag.
Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 18:03
Yotta-medlem

Standard

Det hade varit hederligare av dem att använda underhållsfonden till underhåll under åren, genom stämmobeslut. Än att vifta med en uppblåst tom påse pengar och säga, "behöver ni använda den får ni fylla på den först".
Man kan ju undra vad de likvida medel som tagits ut över årsavgiften egentligen tagit vägen? Eftersom de inte finns i kassan utan i bundet kapital, anläggningstillgångar man köpte in i det initiala skedet för en mycket lägre summa och nu endast värderar lite högre. Fanns det en historik över vad dessa likvida avsättningar till underhållsfonden använts till skulle det säkert vara intressant läsning.
Vinnaren skriver historien, eller utelämnar den.
Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 19:47
Henric Lellky Henric Lellky är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: May 2008
Se här...

totiki skrev:
"Likviditeten skall också redovisas i % . Likviditeten är inte 354% men det skulle man kanske kunna tänka sig att soliditeten är om anläggningstillgångarna ställs mot taxeringsvärdet. Är siffrorna omkastade eller är likviditeten tagen ur luften? Det finns ingen förklaring till hur likviditeten är beräknad.
Likviditeten bör ställas som tillgängliga likvida medel contra bokförda likvida tillgångar (kassa, balanserat resultat, underhållsfond, er placering hos Riksbyggen o s v.). "bokförda likvida tillgångar", dessa kan då antingen finnas i kassan eller som i ert fall som en del av bundet kapital. God sed, borde vara att ange vilken %-sats som man ansett vara acceptabel att ha som bundet kapital. Så sker ej här."

totiki >>

Det ser ut som att du blandar ihop begreppen lite i ditt inlägg, vilket försvårar för den som försöker följa med i ditt resonemang. Nyckeltalet "likviditet" i den postade Årsredovisningen ser ut att vara det likviditetsnyckeltal som brukar kallas för "Balanslikviditet", nämligen Omsättningstillgångar i procent av kortfristiga skulder (1 413 218 / 399 261 * 100).

Definitionen på "Soliditet" är Justerat eget kapital i procent av balansomslutningen. Och vid en kontroll så stämmer även detta procenttal i den postade Årsredovisningen.

Sådär... nu behöver Ravelski inte fråga om detta, i alla fall.

Jag håller dock med dig om att det hade varit bra om de hade angett hur de angivna nyckeltalen är uträknade.
Svara med citat
Gammal 2010-03-03, 15:36
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Granskning Bokföring är bokföring och inte verklighet

Diskussionen om Linköpingshus 13 visar väl att förvirringen är stor även bland relativt insatta personer. Hur ska man bedöma en bostadsrättsförenings ekonomi och hur ska man tolka ett bokslut? Som jag ser det ska man glömma balansräkningen, den kan se ut hur som helst, och ändå kan föreningen vara bra, eller vara dålig, det går aldrig utläsa enbart ur balansen. Balansräkningen handlar bara om bokföring.

Det finns egentligen bara en enda uppgift där som är intressant och det är fastighetslånen. Dom kan man ställa i relation till totala fastighetsytan (mest exakt), eller till taxeringsvärdet (mindre bra). Enklast är dock att jämföra fastighetslånen med föreningens totala omsättning, för denna siffra finns alltid angivna i alla årsredovisningar, hur knapphändig redovisningen i övrigt än är. Är lånen 1 x omsättningen = jättebra, 5x = normalt, 10x = inte bra, 15x = katastrof.

Men vill man veta hur en förening verkligen mår måste man titta på resultaträkningen. Och då är det två uträkningar man ska göra. Den första och enklaste är att se hur stor del räntekostnaden är av den totala omsättningen. Är den under 25% är det bra, är den över 50% är det inte bra alls.

Den andra uträkningen är lite mer komplicerad: Det gäller att se om föreningen har tillräckligt stort överskott för att kunna betala sitt långsiktiga underhåll utan att någon gång behöva chockhöja avgiften. Jag har gjort en sådan beräkning på Linköpingshus 13 och den finns här.

Det finns mycket mer att säga om detta, men det får räcka för idag, mer finns att läsa på www.borattupplysning.se
Svara med citat
Gammal 2010-03-04, 09:28
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

I lägenhetsanonnser kan man ibland se uppgift om föreningens belåningsgrad per kvm boyta.
Förutsatt att uppgiften framräknas på ett enhetligt sätt borde belåningsgraden per kvm göra det lättare
att jämföra olika föreningar än att försöka sätta sig in i olika föreningars balansräkningar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Underhållsfond och Underhållsplan för brf - Var finns de??? Nybörjare Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 24 2011-04-19 12:42
Underhållsfond i brf eller komponentavskrivning - ÅRL kluringen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 22 2011-03-15 22:11
Lösa upp bundet eget kapital i brf clabbe Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 5 2011-03-08 23:42
Underhållsfond i bokföringen, hur bokförs detta i brf? peranders Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 15 2010-03-30 10:00
Betänkande 2008/09:SkU23 Allmänna motioner om beskattning av företag, kapital och fas Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 0 2009-03-17 18:24

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:11.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare