Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-21, 17:28
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Nya regler bolån?

EU vill blanda sig var gränsen för ett bottenlån går.
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelnin...09\\19\\353332

...verkar som den amorteringsfria lånetiden verkar vara över, kanske.

De amorteringar som då tillkommer kommer givetvis att belasta årsavgiften.

Senast redigerad av totiki: 2009-09-21 klockan 18:51.
Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 19:02
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

min personliga åsikt gällande amorteringsfria lån är en förening ALLTID skall amortera på sina lån. Kan vara hur lite som helst men amorteras skall det göras.
Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 21:28
Yotta-medlem

Standard

Jo, det kan jag hålla med om. Men för de föreningar som inte amorterar kan det komma som en överraskning att det blir årsavgiftshöjningar utan att man kan märka att man får något för dem.
Och att värdeökningen på BR kanske minskar eller helt uteblir. Det blir i sådana fall kanske ett avsteg från den plan man hade från början. Utöver att föreningen åker på amorteringar är väl risken kanske större att man åker på amorteringar på sina personliga lån dessutom. Det blir ju en dubbel kostnadsökning.
Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 23:30
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Jag är ändå förvånad över att det ännu inte, i finanskrisens spår fler som fått sälja sina BR till underpriser pga överbelånade lägenheter/villor.

Eller så ser jag inte tecknena i skyn
Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 07:25
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
...verkar som den amorteringsfria lånetiden verkar vara över, kanske.

De amorteringar som då tillkommer kommer givetvis att belasta årsavgiften.
Men nyheten handlar ju om lån till privatpersoner, inte till bostadsrättsföreningar?
För övrigt håller jag med andra om att en förening ska amortera på sina lån. Annars låter man framtida ägare betala nutida investeringar.
Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 10:27
Yotta-medlem

Standard

Det stämmer att det är vad artikeln handlar om.
Ordningen blir väl bara omvänd.
Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 10:49
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Det stämmer att det är vad artikeln handlar om.
Ordningen blir väl bara omvänd.
Att föreningen måste höja sin årsavgift för att bostadsrättshavarna måste amortera mer på sina bolån, är det så du menar att det blir?

Jag förstår inte, kan du förklara tydligare?
Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 11:34
Yotta-medlem

Standard

Bankvärlden följer tydliga trender. Tidigare skulle alla amortera på alla lån. Sedan kom trenden med amorteringsfria lån. Det kom med tiden att gälla både privatpersoner och föreningar.
Nu ser vi ett trendbrott där privatpersoner skall få börja amortera på sina lån. Följer detta samma mönster som tidigare kommer inom några år alla amorteringsfria föreningar också att stå utan amorteringsfria lån när de nuvarande löper ut.

Jag har samma åsikt som du, föreningar bör amortera på lånen för att inte skjuta kostnaderna på framtida BRH. Sorgligt nog har ett annat synsätt fått råda under de senaste 10 åren p g a. de ständiga prisökningarna på borätter. Trenden är ju att konsumtionen står för kostnaderna. Fungerar på sätt och vis på samma sätt som inflationen ansågs göra tidigare, fast nu kallas det för värdeökning. Resultatet är dock detsamma.

Det hindrar inte att många föreningar, särskilt de som ombildats sedan de amorteringsfria lånen blev legio, använder sig av just amorteringsfria lån.
Jag menar att den ekonomiska plan som många privatpersoner tänkt sig för de närmaste åren när de investerade i bostad riskerar att få en allvarlig törn.

Det är säkert ett antal som räknat med att räntan kommer att gå upp och garderar sig för det på olika sätt. Men ifall det därefter kommer även ett amorteringskrav på de personliga lånen och därefter ytterliggare ett på föreningen, kan det komma att kännas tungt i slutändan.
Risken är väl att marknaden stangerar vad det gäller prisutvecklingen på borätter av den anledningen dessutom. Det skulle också kunna medföra att värdet av säkerheten sänks under gränsen för amorteringsfritt för ytterliggare ett antal låntagare o s v. Och en ond spiral kan startas. Pessimistiskt men inte orealistiskt.

Artiklarna jag hänvisar till i denna tråden...http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=10822 ... pekar åt samma håll.

Därmed inte sagt att det är hugget i sten. Men att omvärldsfaktorer påverkar borättsmarknaden är ganska tydligt. Inte enbart i direkta åtgärder från stat och kommun utan även i långsamt böljande faktorer som trender & åsikter.
Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 13:43
Yotta-medlem

Standard

Då förstår jag hur du menar. Det ligger en hel del i vad du säger.
Det skulle dock bli mer sunt och företagsekonomiskt riktigt med lån som amorteras av föreningarna så en stillsam övergång från amorteringsfria lån skulle vara gott.
Svara med citat
Gammal 2009-10-01, 09:33
Magnus - Borättsbyrån Magnus - Borättsbyrån är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2009
Standard Inte säkert nya reglerna går igenom - Fördelade lån ett bra alternativ

Jag reagerade också på den artikeln. Det skulle innebära en stor förändring i Sverige där stor andel bottenlån och amorteringsfritt är vanligt. Det ser lite annorlunda ut i Europa dock särskilt nu efter finanskrisen I Spanien har jag exempelvis hört något om att man bara får lån för 30-40% av värdet vid bostadsköp. Senare har jag dock läst några andra artiklar (ex. svaret på en av frågorna här). FI har skickat in ett remissvar och uttryckt att det inte är nödvändigt för Svensk del jag tror förslaget kommer att stöta på ganska mycket motstånd när det behandlas i olika instanser i EU.

Generellt för bostadsrättsföreningar håller jag med om att man bör amortera om man har några lån. Det bästa är dock att fördela lånen på medlemmarna genom en insatshöjning. Man kan då sänka boendekostnaden för föreningens medlemmar med 30 % av föreningens räntekostnader eftersom bostadsrättsföreningar sedan schablonbeskattningen avskaffades inte kan göra avdrag för sina räntekostnader. Det kan däremot privatpersoner göra vilket gör det väldigt fördelaktigt att ha så lite skuld i föreningen som möjligt.
Jag kan t.ex. tipsa om den här artikeln från sr.se. Samt mitt eget företag Borättsbyrån.

Se även;
Kapitaltillskott och insatshöjning i brf

Senast redigerad av Admin: 2013-06-13 klockan 11:48. Anledning: Lagt till länk
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Stopp för bolån hos SBAB - Privata Affärer Admin Senaste Nytt 0 2009-06-18 21:22
Nya regler ska stoppa ombildningsfusk Admin Ombildning av hyresrätt - Kooperativ hyresrätt - Ägarlägenheter 0 2009-03-10 00:39
Regler för ombud på stämma i brf Investigator Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2008-06-08 20:30

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:49.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare