Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-24, 16:55
Stefano Stefano är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2009
Standard Föreningen ska sälja en hyresrätt

Jag är med i styrelsen i en förening där vi haft en hyresrätt som nu står tom. Kan vi i styrelsen bestämma vad som skall göras med lägenheten utan extrastämma? Det som övervägs är alltså en mindre renovering och försäljning av lägenheten.
Svara med citat
Gammal 2009-06-25, 09:39
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Kolla vad stadgarna säger

Jag har sålt tidigare lägenheter i min förening som varit uthyrda. Från början var dessa lägenheter upplåtna med bostadsrätt men tidigare lägenhetsinnehavare valde att avsäga sin rätt till föreningen eftersom de inte kunde sälja lägenheterna. Detta hände under den senare delen av 90 talet. För några år sedan var det en medlem på årstämman som hävdade att styrelsen hade gjort sig skyldigt till stadgebrott när vi sålt en av dessa lägenheter. Han hänvisade till en paragraf där det stod "styrelsen får inte avyttra föreningens fasta egendom utan stämmans medlåtande". I detta fall menas fast egendom hel fastighet eller tomt. En lägenhet är inte att betrakta som fast egendom eftersom den fortfarande efter försäljningen tillhör fastigheten som föreningen äger. Jag vill dock rekomendera att ni låter utanonnonsera lägenheten till högstbjudande så att priset blir marknadsmässigt. /SP
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !

Senast redigerad av schrapet: 2009-06-26 klockan 09:20. Anledning: Plocka bort ett ord ur en mening.
Svara med citat
Gammal 2009-06-25, 22:14
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Ser man dessutom till § 1. så är det dessutom styrelsens skyldighet att värna medlemmarna ur ett ekonomiskt hänseende. Det vill säga sänka andelstalen och fördela årsavgiften på fler medlemmar.
Jag kan inte se något fel i detta.
Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 22:01
Stefano Stefano är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Lägenheten behöver nu en renovering. Jag hittar inget i b.lundéns böcker om bostadsrätt/styrelsearbete eller våra stadgar om vad som skall gälla vid upphandling. Finns det ändå några generella regler? Självklart skall det inte vara något jäv i upphandlingen men för övrigt? Räcker det att styrelsen är överens?
Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 22:13
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard styrelsebeslut

Att renovera en hyreslägenhet som skall säljas ligger på styrelsen.

Frågan är om det är lönsamt att renovera innan försäljning?
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 16:37
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Liksom Stephan tycker jag det verkar tveksamt om det lönar sig för
föreningen att renovera innan försäljning, åtminstone när det gäller
sådan renovering som berättigar till ROT-avdrag.
Föreningen har ju ingen möjlighet att utnyttja ROT-avdraget.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur många bostadsrätter kan man köpa och sälja samt äga? Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2010-09-07 15:46
HSB kan sälja Turning Torso - Skånskan.se Admin Senaste Nytt 0 2010-02-23 09:03
Inga planer på att sälja ut lägenheter Admin Ombildning av hyresrätt - Kooperativ hyresrätt - Ägarlägenheter 0 2009-03-28 23:11
Sälja bostadsrätt utan mäklare Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2009-03-27 21:15

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:00.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare