Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-17, 17:47
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Om jag förstått det rätt så avser dock styrelsen inte att vägra medlemskap utan
endast att vänta med att behandla medlemskapsansökan tills markisen är borttagen?

Finns det inga lagkrav på inom vilken tid en medlemskapsansökan måste behandlas?
Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 17:50
Knace Knace är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2019
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Om köparna har fått ett sådant skriftligt besked kan de vända sig till hyresnämnden för prövning av medlemsskap.
Set är jag och inte köparna som fått detta besked, antagligen för att sätta press på mig.
Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 19:04
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Finns det inga lagkrav på inom vilken tid en medlemskapsansökan måste behandlas?
Lagen säger "skyndsamt" och de flesta stadgar anger 4 veckor vilket är efter rättspraxis.

Styrelsen är ute på mycket djupt vatten när de vågar inverka på innehavarens försäljning på detta sätt. Helt regelvidrigt och de sätter föreningen i risk att åka på skadeståndskrav i efterhand om köparen drar sig ur affären.

Svara som jag beskrivit innan och vänta ut de fyra veckorna.
Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 21:24
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Knace Visa inlägg
Set är jag och inte köparna som fått detta besked, antagligen för att sätta press på mig.
Det kan du strunta i. Behandling av medlemsärende gäller mellan styrelse och den som söker medlemskap. Som Harald säger ska de inte blanda sig i affären på det sättet.
Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 20:58
Knace Knace är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2019
Standard

Styrelseordföranden verkar ge med sig gällande godkännande men verkar inte ha bråttom med det ändå.

Gällande markisen så säger styrelsen nu ändrat anledning till varför den ska återställas. Nu är det att styrelsen inte uppfattade att markisen skulle göra inverkan på fasaden. Det stod ovanför fönstret i min ansökan men inte specifikt att den skulle fästas i fasaden. Nu påstår styrelseordföranden(som inte var med på styrelsemötet där beslutet togs) att styrelsen uppfattade det som att det skulle fästas i fönsterkarmen.

Enligt HSB-juristen behöver dessutom inte föreningen stå för några kostnader... får se hur detta utvecklar sig, håller er uppdaterade.
Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 07:43
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Knace Visa inlägg
Senaste från styrelsen, köparnas medlemsansökningar kommer inte att godkännas förrän markisdiskussionen ”löst sig”, alltså att jag återställer.

Vad kan jag göra åt detta ”gisslantagande”?
Det är inget giltigt skäl. Hyresnämnde kommer dömma till din och köparens fördel. Du kan till och med stämma dem för den skada som uppstår, även om det kan vara svårt.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Om köparna har fått ett sådant skriftligt besked kan de vända sig till hyresnämnden för prövning av medlemsskap.
Vilket dom bör göra, och styrelsen kommer få avslag.
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Renovering godkänns inte av styrelse trots intyg fr sakkunniga Gala Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2013-09-29 19:54
Godkännande av medlem i brf realtor Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2011-10-09 19:21
Godkännande av ny medlem i brf tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2009-02-03 19:51
Godkännande av dagordning.... tractors Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2008-05-14 17:02

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:40.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare