Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-08, 22:05
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av merbzt Visa inlägg
Detta är något som med stor säkerhet pågår i flertalet föreningar. I detta fall så anser jag att man skall väga föreningens ändamål mot medlemmarnas ekonomi. Ofta är tiden styrelsen lägger ner mer värd på att t ex förbättra föreningens värmesystem än att jaga andrahandsuthyrare.

Givetvis kan man skruva åt tumskruvarna lite och skicka en anmodan om rättelse t ex. Men att dra igång en rättsprocess bör vara det sista men gör. Enligt jurist från SBC så bryr sig inte det svenska rättssystemet om olovlig andrahandsythyrning av bostadsrätt. Man bör nog hitta annan infallsvinkel om man vill förverka en bostadsrätt.
Det ena utesluter väl inte det andra? Styrelsen måste väl ändå tillse att lag och stadgar uppfylls så att föreningen inte behöver upplösas?
Svara med citat
Gammal 2019-03-09, 11:48
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Inkompetens och okunskap!

Citat:
Detta är något som med stor säkerhet pågår i flertalet föreningar. I detta fall så anser jag att man skall väga föreningens ändamål mot medlemmarnas ekonomi. Ofta är tiden styrelsen lägger ner mer värd på att t ex förbättra föreningens värmesystem än att jaga andrahandsuthyrare.

Givetvis kan man skruva åt tumskruvarna lite och skicka en anmodan om rättelse t ex. Men att dra igång en rättsprocess bör vara det sista men gör. Enligt jurist från SBC så bryr sig inte det svenska rättssystemet om olovlig andrahandsythyrning av bostadsrätt. Man bör nog hitta annan infallsvinkel om man vill förverka en bostadsrätt.
Bara en person med total inkompetens om rättssystemet kan skriva dylikt!

Jag har själv varit inblandad i tre olika rättsprocesser (senaste 14 mån), och jag kan med 100 % säkerhet säga att det inte råder något ointresse, för bostadsrätter och andrahandsuthyrningar. Slutade med två förverkanden och en rättelse!

Vem är juristen på SCB du talat/varit i kontakt med?

Även i Stockholm funkar de rättsliga instanserna!
https://www.svd.se/hyresnamnden-stop...rbnb-uthyrning

Ps. De aktuella föreningarna har bra värmesystem OCKSÅ! Ds.
Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 05:54
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Garfunkel Visa inlägg

Jag har själv varit inblandad i tre olika rättsprocesser (senaste 14 mån), och jag kan med 100 % säkerhet säga att det inte råder något ointresse, för bostadsrätter och andrahandsuthyrningar. Slutade med två förverkanden och en rättelse!
Är detta skryt eller kändes processen jobbig för er i styrelsen?
Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 15:43
merbzt merbzt är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Det ena utesluter väl inte det andra? Styrelsen måste väl ändå tillse att lag och stadgar uppfylls så att föreningen inte behöver upplösas?
Jag har aldrig hört talas om en föreningen som upplösts pga den inte juridiskt prövat fall gällande olovlig andrahandsuthyrning.

Ja man kanske inte efterföljer lagen till punkt och pricka. Men som jag ser det så tar man inte hand om medlemmarnas ekonomi om man påbörjar en juridisk (som kostar pengar i juristtid) process som man inte tror man kommer vinna.

Jag skulle gärna se att man i min förening jagade en del medlemmar om resurserna för det är väl investerade.
Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 17:02
Mega medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Garfunkel Visa inlägg
Bara en person med total inkompetens om rättssystemet kan skriva dylikt!

Vem är juristen på SCB du talat/varit i kontakt med?

Även i Stockholm funkar de rättsliga instanserna!
https://www.svd.se/hyresnamnden-stop...rbnb-uthyrning

Ps. De aktuella föreningarna har bra värmesystem OCKSÅ! Ds.
Jag kommer inte skriva några namn, juristen beskrev för mig ett fall där det var uppenbart (min tolkning) att olovlig andrahandsuthyrning hade skett men trots detta så hade rätten dömt emot. Iom det så avrådde denne från att driva denna typ av fall vid en förfrågan. Dvs juristen avrådde från något som skulle ge denne jobb. Antingen så ville denne inte jobba med detta eller så var det ett råd som juristen trodde på. Jag tolkade det som det senare.

Om man läser artikeln från SvD så finns ju obestridlig information gällande AirBnB. Det jag vill kunna vinna är fall där medlemmen säger att de som bor där bara är inneboende och att de själva också nyttjar lägenheten för sin huvudsakliga nattvila. Trots att det är uppenbart att så inte är fallet. Här tror jag att det är betydligt svårare (gissar jag helt utan belägg).

Iaf om ni varit framgångsrik gällande detta så är jag ytterst intresserad av att läsa hur rätten resonerat i fallen. Jag vill inget hellre än att framgångsrikt kunna stävja olovlig andrahandsuthyrning. Men min nuvarande uppfattning är att det är bortkastade pengar att lägga på jurister om man inte har klara bevis. Men jag kan ju ha fel (hoppas jag).
Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 07:18
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Jag har aldrig hört talas om en föreningen som upplösts pga den inte juridiskt prövat fall gällande olovlig andrahandsuthyrning.

Ja man kanske inte efterföljer lagen till punkt och pricka. Men som jag ser det så tar man inte hand om medlemmarnas ekonomi om man påbörjar en juridisk (som kostar pengar i juristtid) process som man inte tror man kommer vinna.

Jag skulle gärna se att man i min förening jagade en del medlemmar om resurserna för det är väl investerade.
Om styrelsen ser mellan fingrarna och känner till att någon hyr ut olovligt men inte gör något så är det fritt fram att göra det. Det kommer leda till att fler gör det, särskilt sådana som vill vinna kommersiellt på det. Airbnb fungerar ganska väl till detta. Hotellverksamhet kräver tillstånd och följer annan lagstiftning.
Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 10:30
Mega medlem

Standard

Citat:
Om styrelsen ser mellan fingrarna och känner till att någon hyr ut olovligt men inte gör något så är det fritt fram att göra det. Det kommer leda till att fler gör det, särskilt sådana som vill vinna kommersiellt på det. Airbnb fungerar ganska väl till detta. Hotellverksamhet kräver tillstånd och följer annan lagstiftning.
Om man tror att fler kommer hyra ut olovligt i en sådan omfattning att det riskerar föreningens fortsatta drift och ekonomi. Ja då är det en väl motiverad åtgärd att lägga tid och resurser på. Jag tycker man alltid skall vara ytterst försiktig med medlemmarnas pengar gällande att starta juridiska processer som man inte är rimligt säker på att vinna.
Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 20:05
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Om man tror att fler kommer hyra ut olovligt i en sådan omfattning att det riskerar föreningens fortsatta drift och ekonomi. Ja då är det en väl motiverad åtgärd att lägga tid och resurser på. Jag tycker man alltid skall vara ytterst försiktig med medlemmarnas pengar gällande att starta juridiska processer som man inte är rimligt säker på att vinna.
Fast det handlar inte om att "tro" något. Om man godkänner felaktig uthyrning för ett fall har man godkänt att detta är ok att göra - för vem som helst och för all framtid. Godkänner man uthyrning som har ekonomisk vinning som skäl för uthyrning så är det ett principiellt godkänt skäl för uthyrning för all framtid. Godkänner man det för hotellverksamhet eller brottslig verksamhet likaså.
Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 22:40
Mega medlem

Standard

Citat:
Fast det handlar inte om att "tro" något. Om man godkänner felaktig uthyrning för ett fall har man godkänt att detta är ok att göra - för vem som helst och för all framtid. Godkänner man uthyrning som har ekonomisk vinning som skäl för uthyrning så är det ett principiellt godkänt skäl för uthyrning för all framtid. Godkänner man det för hotellverksamhet eller brottslig verksamhet likaså.
Jag var otydlig. Jag menar de fall där ingen ansökan lämnats in utan där olovlig uthyrning sker utan föreningens vetskap. Här tycker jag att man som styrelse kan överväga vilken åtgärd som är bäst för föreningen.

I de fall där ansökan lämnats in så ska inte styrelsen göra så mycket mer än att följa lagen samt antagen praxis.
Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 16:01
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard

Citat:

Det jag vill kunna vinna är fall där medlemmen säger att de som bor där bara är inneboende och att de själva också nyttjar lägenheten för sin huvudsakliga nattvila. Trots att det är uppenbart att så inte är fallet. Här tror jag att det är betydligt svårare (gissar jag helt utan belägg).
Kolla var lägenhetsinnehavarna är skrivna!
Folkbokföringslagenlagen § 6 och § 7 gäller.
https://www4.skatteverket.se/rattsli...52402467e08722

Har nyligen "roddat" två enkla fall. Utformade bara ett brev som styrelserna sände till respektive nyttjanderättshavare, att om inte rättning skulle ske var det förverkande som återstod.

Ingen av dessa var mantalsskrivna på sin lägenhet och hur kan de då ha inneboende?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vad göra när styrelsen inte vill ta sitt underhållsansvar? Vilse i skogen Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2016-08-20 23:29
Styrelsen lägger ut uppdrag på sig själva inore Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2013-04-14 23:49
Vilken lag gäller om föreningen/styrelsen struntar i alla lagar för brf? Kostamus Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2011-09-06 11:21
Kan styrelsen i brf kräva att vi skriver på ekonomiskt ansvar? Blueeyes Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2010-04-19 14:34

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:35.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare