Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-22, 08:02
billy_pilgrim billy_pilgrim är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2018
Standard Styrelseår vs Kalenderår

Hej!

Jag har en fråga. På vår årsstämma häromdagen så försökte jag ställa frågor om såväl saker som hänt i år samt saker som framkommit under 2017 som gäller föregående styrelseår, alltså saker som hänt i styrelsen under 2016 som inte var känt vid föregående stämma.

Jag får då av stämmoordföranden veta att styrelsen och revisorn endast besvarar frågor gällande kalenderåret 2017 eftersom det är kalenderåret 2017 som revisionsberättelsen avser.

Jag trodde att en stämma avhandlade styrelseåret, och med styrelseår trodde jag avsåg perioden som sträcker sig från stämma till stämma. Alltså inte nyår till nyår.

Enligt ordförandens version så har stämman alltså avhandlat 2017, under vilket två olika styrelser suttit. Jag tycker det verkar snurrigt. Vad gäller? Jag hoppas man kan förstå frågan.

/BP
Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 10:52
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Årsstämman behandlar den årsredovisning som styrelsen lagt fram till stämman. Då de flesta föreningar har kalenderår i sin redovisning, så innebär det att på 2018 år stämma behandlas kalenderåret 2017.

Händelser innan (år 2016 och tidigare) har redan avhandlats på tidigare stämmor.

Händelser fram till stämma (våren 2018) skall givetvis styrelsen svara på frågor kring i den mån de kan och det är av vikt eller intresse för stämman. (på samma sätt är styrelsen bunden till att i årsredovisningen skriva viktiga saker som är kända ända fram till att redovisningen går i tryck).

Det är dock endast det för stämman aktuella året och dess årsredovisning som är föremål för beslut. Och ja, det innebär att det är två olika styrelsekonstellationer som är uppe för granskning och som kan behöva svara på frågor.
Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 22:38
billy_pilgrim billy_pilgrim är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2018
Standard Protokoll immateriell

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Årsstämman behandlar den årsredovisning som styrelsen lagt fram till stämman. Då de flesta föreningar har kalenderår i sin redovisning, så innebär det att på 2018 år stämma behandlas kalenderåret 2017.

Händelser innan (år 2016 och tidigare) har redan avhandlats på tidigare stämmor.

Händelser fram till stämma (våren 2018) skall givetvis styrelsen svara på frågor kring i den mån de kan och det är av vikt eller intresse för stämman. (på samma sätt är styrelsen bunden till att i årsredovisningen skriva viktiga saker som är kända ända fram till att redovisningen går i tryck).

Det är dock endast det för stämman aktuella året och dess årsredovisning som är föremål för beslut. Och ja, det innebär att det är två olika styrelsekonstellationer som är uppe för granskning och som kan behöva svara på frågor.
Tack för ditt svar Harald!

Jag är införstådd i att stämman fattar beslut avseende ansvarsfrihet för en viss period. I det här fallet så gäller det en lite mer specifik fråga nämligen att det kommit till min kännedom att det under senare år försvunnit flera protokoll (originalhandlingar) ur styrelsens protokollpärm. Jag har ingen insyn så jag känner inte till exakt omfattning annat än att det är relativt många. Det kan också finnas motiv hos enskilda nu sittande styrelsemedlemmar som vill förstöra dokumentation kring beslut som tagit till deras nackdel. Därför har jag under året hört av mig till revisorn och lämnat dessa uppgifter men hen har inte velat kommentera saken.

På stämman bekräftas det av styrelsen (efter mycket om och men) att protokoll saknas men man vill inte uppge omfattning eller andra omständigheter. Jag frågar då varför man inte anmärkt på detta i revisionen. Revisorn svarar inte heller nu på frågan utan stämmoordföranden för revisorns talan och menar att detta inte hör till stämman eftersom de protokoll som försvunnit inte är kalenderårets.

Jag anser att revisorn i vår revisionsberättelse intygar dessa två saker:

- Att denne kontrollerat våra tillgångar
- Att denne kontrollerat att rätt beslut tagits under kalenderåret

Oenigheten består i att jag betraktar föreningens protokoll som del av våra tillgångar. Jag är därmed helt med på att revisorn endast ska granska innehållet i protokollen för förlupet kalenderår. Men jag anser även att det ingår i revisorn uppdrag att kontrollera att föreningens tillgångar alls existerar, åtminstone om hen får uppgift om att så inte är fallet.

Revisorn menar å sin sida att protokollen inte är en del av våra tillgångar och att hen inte har någon undersökningsplikt kring hur styrelsen förvarar eller sparar den dokumentation som redan godkänts av en årsstämma.

Men där är vi alltså oeniga och båda är lekmän. Jag är sannerligen inte någon juridisk expert och saken är svårgooglad.

Så en följdfråga är: Kan, eller snarare ska, protokoll betraktas matriella/immateriella tillgångar? Finns det något annat att ta i beaktande här?
Svara med citat
Gammal 2018-05-23, 00:07
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Så en följdfråga är: Kan, eller snarare ska, protokoll betraktas matriella/immateriella tillgångar? Finns det något annat att ta i beaktande här?
Intressant fråga!

Nej protokollen är ingen tillgång och därigenom eller inget som revisorn skall säkerställa existerar utöver aktuellt år som är uppe för granskning.

Dock - protokollen skall enligt lag förvaras "betryggande" och det finns ingen bortre gräns för hur länge de skall sparas utan det är faktiskt "för evigt".

Dock innehåller mig veterligen inte lagen någon sanktion utifall protokoll förkommit så det blir ett moment 22:

Finns alla protokoll bevarade?
-Nej det finns de inte.
Då har styrelsen brustit i kravet att förvara protokollen betryggande.
-Ja det har den.
---

Längre kommer man helt enkelt inte!
Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 21:55
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Du skulle kunna föreslå dig som internrevisor till nästa år?

Årsstämman behandlar enligt min åsikt _bara_ det gångna kalenderåret.

Dock kan man klart ha synpunkter på vad styrelsen gjort på det överskjutande styrelseåret, men då bör de bytas ut. Föreslå dig själv nästa gång.
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:14.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare