Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-04, 01:14
merbzt merbzt är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard Arvoden

I min förening baseras styrelsearvodet på ett antal basbelopp. De flesta i styrelsen får mellan 0.5-1 basbelopp. Mycket av de utbetalade pengarna försvinner i skatt. Finns det något bättre sätt att få värde för dessa pengar. Jag hittade självförvaltning som man skulle kunna använda lite. Men finns det andra bra sätt man kan nyttja?
Svara med citat
Gammal 2018-04-04, 11:14
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Svårt att få ut några större belopp med självförvaltning

Citat:
Ursprungligen skrivet av merbzt Visa inlägg
Jag hittade självförvaltning som man skulle kunna använda lite.
Se sid 18
https://www.skatteverket.se/download...8-utgava14.pdf
Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 08:01
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Min tolkning efter skummat pdf:en är att allt är att se som ”lön” och alltså skall arbetsgivaravgifter och skatt betalas in för ”ersättningen”.
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 09:32
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av 0Xb Visa inlägg
Min tolkning efter skummat pdf:en är att allt är att se som ”lön” och alltså skall arbetsgivaravgifter och skatt betalas in för ”ersättningen”.
Det stämmer.

Ni kan ha lite intern representation vid era styrelsemöten dvs bjuda er själva på förtäring för max 60 kr plus moms. Det är skattefritt. https://www.skatteverket.se/foretago...4b.html#!/2017
Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 10:34
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Först tycker jag inte man skall vara så rädd för att betala skatt och arbetsgivaravgifter. Det betyder ju faktiskt att förstroendevalda får tillgodoräkna sig inkomsten i olika sammanhang vilket har betydelse i allehanda socialförsäkringar samt pensionen. Det är viktigt.

Räcker inte pengarna är det styrelsens uppgift att ta in mer pengar.

Stämman sätter arvodena och där får diskussionen tas kring vad som är rimligt, var går gränsen för att få folk att ställa upp och vad får vi för engagemang för betalt arvode. Ibland kan det vara värt att visa sin uppskattning för att få en kompetent och engagerad styrelse som bevakar föringens intressen vilket sparar pengar i andra änden.

Med det sagt så kan man belöna sina ledamöter på fler sätt:

Gå ut och käka, gå och se en hockeymatch eller en bra teater tillsammans. Lägg ihop det med en workshop eller bjud in någon att hålla ett föredrag så blir det utbildning samtidigt.

Se också till att ge ordentliga gåvor vid avgång för att visa uppskattning och sända signaler till övriga medlemmar (framtida ledamöter).

Visa uppskattning! Uppmärksamma och lyft fram individuella insatser i månadsblad eller infobrev. Kan många gånger vara mer värt än ett arvode!

Vad gäller reglerna för självförvaltning så är de skrivna på ett sådant sätt att det är betydligt lättare att betala ut arvode som vanligt istället.
Svara med citat
Gammal 2018-04-10, 19:25
InteIStyrelsen InteIStyrelsen är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Dec 2015
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Vad gäller reglerna för självförvaltning så är de skrivna på ett sådant sätt att det är betydligt lättare att betala ut arvode som vanligt istället.
Jag har tyvärr inte mycket praktiskt erfahrenhet, men jag funderar också om reglarna kring självförvaltning men har inte funnit bra exempel av föreningar som göra det.

Jag tycker om man ge en morot som motsvara minsta lägenhetens andelstal i självförvaltning till alla deltarage kommer även lägenheter med större andelstal få deras motsvarande vinst pga förbättring i föreningens ekonomi om man faktiskt orka at få en nyttig självförvaltning som ersätter fastighetsskötsel i större del.

Men har nån av er bra exempel ?

tack
Svara med citat
Gammal 2018-04-10, 23:50
merbzt merbzt är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av InteIStyrelsen Visa inlägg
Jag har tyvärr inte mycket praktiskt erfahrenhet, men jag funderar också om reglarna kring självförvaltning men har inte funnit bra exempel av föreningar som göra det.

Jag tycker om man ge en morot som motsvara minsta lägenhetens andelstal i självförvaltning till alla deltarage kommer även lägenheter med större andelstal få deras motsvarande vinst pga förbättring i föreningens ekonomi om man faktiskt orka at få en nyttig självförvaltning som ersätter fastighetsskötsel i större del.

Men har nån av er bra exempel ?

tack
Jag räknade på vad det skulle ge om vi i vår förening skulle byta till led-lampor. Tyvärr så är vår förening så stor att andelstalet blir så litet och därmed också ersättning. Så det verkar som att detta är utformat för att gynna små föreningar.

Iaf så verkar julgåva gå att tillämpa utan problem. Ett presentkort på bensin tror jag de flesta enkelt kan nyttja.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Arvoden i en bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2013-06-30 12:46
Arvoden - IGEN qada Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2013-05-06 16:25
Tak på arvoden Neon Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2012-03-14 23:36
När ska arvoden utbetalas? karintaavo52 Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 28 2011-02-08 21:35
Arvoden i en styrelse plattipus Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 14 2010-04-06 18:43

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:22.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare