Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-22, 00:07
Robban_E Robban_E är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard Krävs nytt stämmobeslut/medgivande trots gammalt beslut (balkong)

Hej,

Hoppas någon insatt kan hjälpa mig i mitt case!

Kort bakgrund:

Bor i hus i sthlms innerstad från 1800-talet. 2006 bildades vår privata BRF. 2006 fattades det även beslut om att bygga balkonger i vår förening (däribland till vår lgh). Alla som berördes av beslutet byggde balkonger förutom den tidigare innehavaren till min lgh som valde att avstå byggnationen, vilket jag som ny ägare ämnar påbörja.

Jag är osäker om detta beslut fattades innan BRFen blev till eller efter (då via en stämma). Spelar det någon roll? I så fall får jag kika upp närmare hur det beslutades.

När det beslutades om balkonger 2006 så blev det inga stridigheter och beslut behövde inte fattas av hyresnämnden. Att det inte krävdes hyresnämndens beslut tolkar jag som att ingen berörd lägenhetsinnehavare som eventuellt kan påverkas av en balkong opponerade sig mot bygget.

Nu till mitt case: Styrelsen ställer sig positiva till vårt balkongbygge (givet att bygglov och att övriga tillstånd är på plats). Bygglovet är godkänt.

Är det fritt fram att bygga balkongen givet detta? Styrelsen tror att det krävs ett godkännande från berörda lägenheter (i så fall de som bor under oss, de är också relativt nyinflyttade och bodde inte här när beslut om balkong togs 2006) samt ett stämmobeslut i frågan och troligen en vända i hyresnämnden. Detta är något jag ställer mig frågande till då beslut redan fattats i ärendet från 2006 och då var som sagt vår lägenhet inkluderad i det beslutet. Berörd lägenhet under oss köpte ju sin lägenhet med vetskapen om att balkongbygge för min lägenhet är OK (om de varit lite om sig och kring sig och kikat upp bygglov/pratat med styrelsen om tidigare beslut).

Tar mer än gärna input på detta.

Tack på förhand
//Robert

Senast redigerad av Robban_E: 2018-03-22 klockan 00:19. Anledning: förtydligande
Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 09:24
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

I själva bygglovet finns väl en del där grannar och berörda skall säga sitt? Saknas det beror det säker på att "din" lgh redan hade ett godkänt bygglov från 2006 vilket gjorde dagens beviljande till en rent administrativ åtgärd.

Eftersom alla andra fått lov och dessutom byggt, så lär varken styrelse eller stämma kunna säga nej egentligen.

Men kom ihåg att det är föreningens balkong. Så låt föreningen bygga! Det vill säga se till att det är föreningen som står som byggherre i alla papper du skriver med byggaren (även om det är du som betalar). Då hamnar alla garantier rätt och OM skiten träffar fläkten så är det inte du personligen som får ta den utan styrelsen (vilket är så det skall vara när det gäller balkong).
Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 09:45
Medlem

Standard

Tack för ditt svar.

Det stämmer att det hänvisas till det ursprungliga bygglovet i det nya som utfärdats. Det enda jag kan läsa mig till är detta:

Övriga tillstånd
Byggåtgärder kräver fastighetsägarens/markägarens tillstånd. Åtgärder på gatumark och parkmark kräver tillstånd från Polismyndigheten i Stockholms län.
Den sökande ansvarar för att tillstånd finns.

Vi har ju dessa tillstånd dels från nuvarande styrelse och även i beslut från 2006. Står inget om att berörda grannar ska tillfrågas (det kanske dock ingår i punkten ovan?)
/R
Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 10:25
Yotta-medlem

Standard

Grannehörandet lär vara avklarat redan 2006, därav saknas det denna gång.
Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 11:41
Medlem

Standard

Pratade precis med stadsbyggnadsnämnden. De menade att de inte tar hänsyn till hur föreningen och dess medlemmar ställer sig till byggnationen (dock väldigt otrevlig handläggare).

Handläggaren menade också att byggherre inte kan vara föreningen om det är jag som betalar för balkongen..

Frågan kvarstår fortfarande huruvida om de berörda grannarna (under oss) ska behöva tillfrågas vid denna byggnation eller om beslutet från 2006 fortfarande gäller och att det då bara är att köra?
Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 12:10
Yotta-medlem

Standard

Oj, den handläggaren gav dig nog inte rätt svar.

Byggherre är enligt lagens definition "den som låter bygga", och i en brf är det alltid föreningen som låter bygga när det kommer till balkonger. Att byggnadsnämnden inte har koll på bostadsrättslagen är dock inga större problem - i bygglovet kan du mycket väl stå kvar som byggherre om du nu har sökt lovet så, se bara till att avtalet med entreprenören blir ett avtal entreprenör/brf.

Du har ju lov och du har styrelsens godkännande, så vad skall grannen göra? Givetvis bör du informera din granne att du kommer låta föreningen bygga balkong till din lgh så att de inte blir helt tagna på sängen om man te x måste använda deras balkong för stämp el liknande.

Men meddela också att bygglov är klart och att styrelsen sagt ja med anledning av att de inte kan neka en enskild medlem det alla andra fått.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kallelse till extrastämma - UTAN information i kallelse. Trots att beslut skall tas! daniel.larsson Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 20 2017-09-27 21:07
Krävs det stämmobeslut för att styrelsen skall få säljas 1 BR som 2 BR? Silva Bostadsrättsforum 38 2015-11-05 12:53
Tvingad till viss inredning efter stambyte i brf - Trots stämmobeslut om annat Restless Heart Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2010-01-23 10:46

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:12.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare