Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-02, 11:32
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Ulrik Visa inlägg
Enda gången insatsen får betydelse är om brf upplöses och tillgångarna då ska fördelas mellan medlemmarna i förhållande till lägenheternas insatser.
Det förekommer dock fortfarande att årsavgifterna fördelas i förhållande till insatserna, något som HSB tar upp här:

https://www.hsb.se/sodertorn/medlem/...ler-andelstal/
Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 10:07
Ulrik Ulrik är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2016
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Det förekommer dock fortfarande att årsavgifterna fördelas i förhållande till insatserna, något som HSB tar upp här:

https://www.hsb.se/sodertorn/medlem/...ler-andelstal/
I våra gamla stadgar från 50-talet står att grundavgift (insatsen således) ska beräknas efter lägenhetens andelsvärde, och med andelsvärde förstås det belopp vartill lägenhetens värde uppskattas i förhållande till värdet å alla lägenheter i föreningens hus.

Idag talas det dels om "Andel i föreningen" och "Andel av årsavgiften". Dessa tal brukar mäklarna sätta ut. Det första andelstalet, "Andel i föreningen", är med två decimalers noggrannhet lika med andelen av insatsen. Den här paragrafen i stadgarna har föreningen dock lämnat, ovisst när. Idag använder man sig alltså av "Andel av årsavgiften", och det som skiljer mot tidigare är att små lägenheter fått relativt högre årsavgifter, medan större lägenheter fått mindre. Hur man resonerat kring denna ändring vet jag inte; det finns inte heller något protokoll från övergången. Det är väl då bäst att hålla fast vid de nya andelstalen.

Det jag tyckte var märkligt när jag läste bostadsrättslagen var hur ofta man återkommer till begreppet insats. När jag sedan jämförde detta med vår egen situation i föreningen blev jag konfunderad. Insats för oss är ju totalt ointressant med undantag för en eventuell upplösning av föreningen.
Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 12:02
InteIStyrelsen InteIStyrelsen är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Dec 2015
Standard

Grundavgift är bara en äldre benämning till insats.
Om du summera upp alla Grundavgifter, i vår kopie av ekonomiskt plan har dom redan gjort det kan du lätt räkna fram hur många % din eller din grannes grundavgift är i % till alla Grundavgifter(Insatser) i hela föreningen.
Det är bara lättare at har en relation som 1,74% av Kostnader en 70000kr grundavgift av 4500000kr grundavgifter.

Grundavgift, Årsavgift och Andelsvärde brukar i vår ekomomiskt plan har precis samma förhållande till totaler grundavgifter,årsavgifter och andelsvärderna.

Och jag har även en Bostadsrättsbevis med andelsvärde! Till min lägenhet.

Från Faktabanken här i forum:

Insats och grundavgift

Vad är insats och grundavgift?

Avgift som medlem erlägger till bostadsrättsföreningen när bostadsrätt upplåts för första gången. Insatsen ingår som en del av föreningens finansiering av huset. Avgiften ska enligt bostadsrättslagen anges i upplåtelseavtalet. Avgiftens storlek kan variera med hänsyn till lägenhetens bruksvärde och bestäms av styrelsen om inte stadgarna anger annat. Medlem äger inte rätt att få tillbaka avgiften när medlemmen lämnar bostadsrättsföreningen. Det ekonomiska värde som bostadsrätten representerar får medlemmen istället ta ut genom att sälja bostadsrätten. Insats och grundavgift avser samma sak.
Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 13:01
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
och det som skiljer mot tidigare är att små lägenheter fått relativt högre årsavgifter, medan större lägenheter fått mindre. Hur man resonerat kring denna ändring vet jag inte; det finns inte heller något protokoll från övergången. Det är väl då bäst att hålla fast vid de nya andelstalen.
Om jag förstått det rätt så har stod det tidigare i stadgarna att årsavgifterna fördelas i förhållande till insatserna?
(eller grundavgifterna som är en äldre benämning för insatserna).

Senare har man kanske tyckt att små lägenheter ska ha högre årsavgift per m2 och därför ändrat stadgarna så att det nu istället
står att årsavgifterna beräknas i förhållande i andelstal. För en sådan stadgeändring krävs det 75 procent majoritet.
För att få så stor majoritet har väl även de som har små lägenheter röstat för förändringen trots att de därigenom får högre årsavgift.

Det måste alltså finnas gamla stämmoprotokoll där dessa stämmobeslut om stadgeändring och omfördelning av årsavgifterna framgår.
Svara med citat
Gammal 2018-02-15, 04:41
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Grattis du får snart nya stadgar!

Citat:
I våra gamla stadgar från 50-talet står att .............
Världsrekord i att ha gamla stadgar!
Du kommer att få nya stadgar, då det är ett lagkrav att senast 18-06-30 ska arbetet med nya stadgar ha påbörjats.

Andelstalet baseras på insatsen så det påverkar inte årsavgifternas storlek/fördelning!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Får en medlem som äger två lgh rösta två gånger i en brf? hyslopc Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-04-30 20:33

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:52.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare