Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-25, 14:02
KeiNo KeiNo är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2017
Standard Rökning inglasad balkong/ventilation

Har ett sånt j*vla lustigt problem, bor i bostadsrätt, med självdrag och nyligen godkänd ovk.
Vi har ventil i vardagsrum, kök samt i badrum(stor 1:a, vardagsrum och kök vetter åt samma håll).
Förra veckan fick vi inglasade balkonger, och ventilationskåpan eller vad man ska säga hamnar då innanför på balkongen.
Och nu så är de som så att när man röker på balkongen(med öppna ventilationsfönster på inglasningen) så stinker det rök i hela lägenheten. Det luktar mindre rök när man står vid ett öppet fönster i köket(vilket är lite wierd).

Till saken är att det aldrig har varit så tidigare, förr när vi inte hade inglasat och man stod vid dörröppningen av balkongen och rökte, inte ens då luktade det rök i lägenheten, samma sak när de höll på att bygga till allt, då stod man i köksfönstret, och inte ens då luktade det i lägenheten.
Som rökare har man ju sett fram mot inglasad balkong i evigheter..

Jag undrar lite grand, kan det ha blivit nå fuffens med ventilationen iom att ventilen numera är "innanför" än "utanför" balkongen?
Finns det något man själv kan göra?(dumma svar som "sluta rök" osv undanbeds)

Tack i förhand!
Svara med citat
Gammal 2017-12-25, 15:54
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av KeiNo Visa inlägg
Förra veckan fick vi inglasade balkonger, och ventilationskåpan eller vad man ska säga hamnar då innanför på balkongen.
Jag tolkar beskrivningen så.....
Citat:
när man röker på balkongen(med öppna ventilationsfönster på inglasningen) så stinker det rök i hela lägenheten.
att röken från balkongen nu dras genom hela lägenheten till frånluftsdonen i lägenheten.
Citat:
Det luktar mindre rök när man står vid ett öppet fönster i köket(vilket är lite wierd).
En följdriktig konsekvens enligt min tolkning av detta fel. Lägenhetens tilluft kommer nu huvudsakligen från det öppna köksfönstret.

Felet är att det öppna ventilationsfönstret hamnat -innanför- inglasningen!

Citat:
Jag undrar lite grand, kan det ha blivit nå fuffens med ventilationen iom att ventilen numera är "innanför" än "utanför" balkongen?
Felet torde vara ett kvalificerat felbygge !
Svara med citat
Gammal 2017-12-25, 17:25
InteIStyrelsen InteIStyrelsen är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Dec 2015
Standard

Jag tycker at det är självklart, och eftersom en inglasad balkon är inte ock ska inte vara tätt hamnar det i lägenhet, det är bara en problem om rök INTE HAMNAR I LGH
Föreningen få även en liten besparning på värme genom at ventilera genom inglasad balkon, gå rök inte in i lgh är nånting fel.
Om jag bajsa på toa och lukt hamnar i vardagsrum är också nånting fel i ventilationssystem
Frånluftsventilerna är i köket och i badrum...

https://www.nyteknik.se/energi/kapa-...alkong-6424287

Naturligtvis finns mindre luftflöde på balkon och man har mindre aktivt konvektion på fasadytan skyddad av inglasning.

Ingen fel i min uppfattning, och om man öppna fönster i köket, klart om det finns inga konstiga förutsättningar i lgh gå luft vägen av minsta motstand direkt i frånluftsdon.
Svara med citat
Gammal 2017-12-25, 19:57
KeiNo KeiNo är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2017
Standard

Vet inte riktigt om jag missuppfattade eller om du missuppfattade "Pensionär", men köksfönstret är numera stängt sen balkongen blev färdig, jag rökte vid köksfönstret bara under tiden de höll på att bygga balkongerna.

Så kort sagt så kan man säga att för undvika rök i lägenheten så är det nästan bättre att röka i köksfönstret än på balkongen numera?
Alternativt försöka få till det så man kan täppa igen ventilen i/på balkongen medan man röker?
Svara med citat
Gammal 2017-12-26, 11:47
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Man måste kolla hur luften rör sig så får man svaret. Om man står vid en öppen balkongdörr (utan inglasning) så smiter kall luft in nertill och röken dras ut. Står man däremot på en inglasad balkong och röker över räcket, då dras röken in på balkongen, och in i lägenheten.
Gammal 2018-01-19, 15:34
M72 M72 är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard

Köksfläkten suger i sig luft, och denna måste komma någonstansifrån. Nu kommer mycket tilluft tydligen då ifrån ventilen på balkongen. Öppna köksfönstret när du röker på balkongen, för då är tilluftsflödet så stort därifrån att luften inte kommer behövas sugas in genom ventilen på balkongen och passera hela lägenheten på samma sätt. Problem solved, du kan röka på din balkong!

Eller om det är i badrummet luften från balkongen sugs ut, då öppnar du fönstret där istället.

Förklaras utförligare här.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Avgift för inglasad veranda? leif.lyon Bostadsrättsforum 13 2014-12-08 10:25
Inglasad balkong i brf - Dörr läcker in kall luft Titusbramble Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-11-01 11:44
rökning i lgh tette Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 16 2011-01-16 01:58

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:20.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare