|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag ![]() |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Tack för alla svar!
![]() Jag blir lite osäker på hur jag ska gå vidare dock. Föreningen hänvisar ju till stadgarna "”El-, VVS-och våtrumsarbeten skall utföras av behörig innstallatör eller behörigt företag.” som jag skrivit under samt i mitt lov fick jag följande: "Vi har ingenting att invända, under förutsättning att de hantverkare du anlitar har behörighet för de jobb de ska utföra. Detta är särskilt viktigt då det gäller våtrum.". Vad svarar jag? Jag mejlade föreningen om att ge tillträde till VVS-killen som måste komma åt och stänga av stammarna under några timmar för att dra fram vatten och avlopp till angränsande rum vilket jag inte fått något svar på. Misstänker att de kommer försöka hålla inne på detta tills jag lever upp till deras krav... Hur hanterar man detta? |
|
|||
|
|||
![]() Hmm. Eftersom du ingått ett avtal enligt skrivningarna i stadga så får du följa det.
Men det står bara att hantverkaren skall vara "behörig"? I så fall är det ju uppfyllt! Själva våtrumsintyget är ju din egendom och inget som föreningen kan kräva att få in. Vill de inte stänga av så får du låta rörläggaren frysa ledningen och sätta en ballofix. Går att ordna och då slipper du tjafsa vidare. Gnäller de i efterhand ge dem möjlighet att besikta av sina delar. |
|
|||
|
|||
![]() Inte hur och vilket material men lite mer detaljerade är de rörande specifikationer, ex fallvinklar vid avlopp för avrinning. Om vattnet rinner åt fel håll eller läcker till betongen under kan man säga att det inte är fackmässigt utfört.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Det handlar om dokumentation och självkontroller. Sådant återfinns vid större byggnation. Om sådant INTE återfinns vid besiktning av renoveringen, borde man kunna från föreningens sida kräva att renoveringen görs om. ..så genom krav på dokumentation genom ombyggnadsprocessen går det bra. (Enligt min åsikt iaf.)
Engagerad styrelsemedlem sedan flera år. - Små BRF:er är en styggelse, och borde förbjudas (iaf inte räknas som äkta.) (LÄNK1) - BRF:er skall INTE vara skuldfria, det är lättare att handla upp lån bra, än att placera pengar med bra avkastning, som fond, för framtida renoveringar. - Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
föreningar passar på att byta golvbrunnen om bostadsrättshavaren ändå renoverar sitt badrum. Då blir det väl också så att BRF resp BRH står för kostnaden för "sina" delar. |
|
|||
|
|||
![]() @Gusten:
Bättre om föreningen låter innehavaren (:S entreprenör) byta golvbrunnen inom den ordinarie entreprenaden, därefter ersätter föreningen innehavaren kostnaderna för brunnsbytet. Detta få det annars kan bli strul kring garantier och ansvar vid ev. fel i entreprenaden. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Faktura från föreningen "extra kostnader föreningen åsamkats" | eldaren | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 60 | 2017-10-17 16:36 |
Utbyte av tvättmaskiner i föreningen | Tom1980 | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 1 | 2011-09-29 18:52 |
Tvätthall i föreningen | tompa69 | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 0 | 2011-01-05 20:58 |
Föreningen ska sälja en hyresrätt | Stefano | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 5 | 2009-08-05 16:37 |