Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-21, 18:48
vibben vibben är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2017
Standard Byte av ventilationsdon i badrummet

Min bostadsrättsförening genomför just nu ett värme- och ventilationsprojekt eftersom husens anläggning till stora delar är från 1930-talet och många boende upplever problem med ventilationen. Nyligen skedde en besiktning av min lägenhet och jag har nu fått hem ett brev där det står att ett skåp i mitt badrum är i vägen nu när ventilationsdonet ska bytas ut. Problemet är att det nya ventilationsdonet är betydligt större än det gamla och man begär därför att det ska vara fritt minst 4 cm från ventilationshålets kanter i samtliga riktningar. Jag har ringt och frågat om det inte finns något annat ventilationsdon som är mindre och som gör att man inte behöver sänka badrumsskåpet, men de säger att det inte finns det och begär en sänkning av skåpet på min bekostnad.

Jag är intresserad av att veta vad som gäller rent juridiskt i detta fall: Är jag tvungen att sänka skåpet? Är det jag som bör bekosta det eller ska kostnaden gå på föreningen? Till saken hör att det är väldigt svårborrat i våra väggar och inte blir någon enkel uppgift ens för en fackman att sänka skåpet.
Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 19:14
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Vad är svårt?

Vad har ni för ventilation i huset?
Självdrag?
Vad är svårborrat idag?
Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 19:25
vibben vibben är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2017
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Garfunkel Visa inlägg
Vad har ni för ventilation i huset?
Självdrag?
Vad är svårborrat idag?
Det är en självdragsventil som sitter där i nuläget.

Det som gör det svårborrat är dels att det är klinkers på väggarna och att det är väldigt mjukt om jag förstått det rätt. Hantverkaren som för några år sedan bytte ut badrumsskåpet var tvungen att ta dit en kollega och de höll på nästan en hel arbetsdag.

Tyvärr kommer det också att se sämre ut rent estetiskt om skåpet måste sänkas ett par centimeter.
Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 19:45
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Det är föreningen som äger underhålls- och funktionsansvar för ventilationen i lägenheterna.

Som medlem måste du låta dem utföra sitt ansvar. Det betyder släppa in, plocka undan och bereda plats.

Efter att de är klara, så inreder du ditt badrum som du själv vill.

Det är alltså inte föreningen som ska behöva anpassa husets installationer efter din inredning, utan du som skall anpassa dina delar efteråt.

Gör man en omfattande entreprenad som innefattar många lgh, finns det sällan utrymme ekonomiskt/tidsmässigt att göra speciallösningar för enskilda lägenheter.

Du får helt enkelt avvakta deras arbete och sedan klurar du säkert ut något. Kanske blir det ett nytt badrumsskåp, eller så fixar du ett fiffigt urtag och anpassar dit skåp till det nya donet!
Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 20:44
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Rent tekniskt vore det intressant att veta vad de ska installera för ventilationsdon. Om det är självdrag, varför behöver donet vara större? Om det är självdrag anser jag att fuktstyrda passiva don är det bästa för att få en behovsanpassad ventilation i badrum. De är dock inte stora.
Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 13:35
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Meddelande Byte av ventilation i badrum

[quote=Thomas_A;68101]Rent tekniskt vore det intressant att veta vad de ska installera för ventilationsdon. Om det är självdrag, varför behöver donet vara större? Om det är självdrag anser jag att fuktstyrda passiva don är det bästa för att få en behovsanpassad ventilation i badrum. De är dock inte stora.[/Q

byte av ventilation, är detta dina ord eller är det styrelsens?

du bor alltså i ett hus utan mekanisk ventilation, men med SJÄLVDRAG.

Jag har nyligen fått utfört en cirkulationsmätning enligt MB av min lägenhet.
Den blev ej gk fast förvaltarens OVK var det. Alltså tvistar teknikerna och de visa om resultatet, men hälsan tiger inte still.
kommunens besiktningsman sa att kraven i dag är att SJÄLVDRAGET SKA BESIKTAS VARJE 6 ÅR.

Du har murstock och skorsten antar jag, ja du kanske har skafferi också.

Byggnadsverk regleras i BVL och BBR. Se mera eller sök råd hos Boverket.
Rent allmänt gäller att självdragshus är sk dynamisk cirkulation av luft i balans mellan över-undertryk. Luftvolymen som cirkulera ska uppfylla normer.
Kolla själv. Tänd en cigarett eller annat som ryker och följ hur luften rör sig mot den ventil du redan har. Drar den iväg är allt redan ok.

FÖ är det underhåll, typ sotare av rören som gäller.
Nu verkar det som så att Stora Don ska inmonteras. Det är inte Underhåll enligt plan, utan tillbyggnad eller ny investering. MB, PBL.. osv stämmobeslut.
Kräv att få ta del av Bygganmälan. Den söker styrelsen hos kommunen som kan hjälpa dig vidare. De har besiktningsman med rätt behörighet där.

Visst ska du lita på styrelsen, men du har plikt att vårda din lägenhet och du ska godkänna eller ej godkänna det de gör. Motiv och kostnader.

Om flera reagerade skulle livet vara enkelt i bostadsrätt, suck!
Gör din plikt och kräv din rätt.

'
Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 17:35
Yotta-medlem

Standard

[quote=Korsdraget;68105]
Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Rent tekniskt vore det intressant att veta vad de ska installera för ventilationsdon. Om det är självdrag, varför behöver donet vara större? Om det är självdrag anser jag att fuktstyrda passiva don är det bästa för att få en behovsanpassad ventilation i badrum. De är dock inte stora.[/Q

byte av ventilation, är detta dina ord eller är det styrelsens?

du bor alltså i ett hus utan mekanisk ventilation, men med SJÄLVDRAG.

Jag har nyligen fått utfört en cirkulationsmätning enligt MB av min lägenhet.
Den blev ej gk fast förvaltarens OVK var det. Alltså tvistar teknikerna och de visa om resultatet, men hälsan tiger inte still.
kommunens besiktningsman sa att kraven i dag är att SJÄLVDRAGET SKA BESIKTAS VARJE 6 ÅR.

Du har murstock och skorsten antar jag, ja du kanske har skafferi också.

Byggnadsverk regleras i BVL och BBR. Se mera eller sök råd hos Boverket.
Rent allmänt gäller att självdragshus är sk dynamisk cirkulation av luft i balans mellan över-undertryk. Luftvolymen som cirkulera ska uppfylla normer.
Kolla själv. Tänd en cigarett eller annat som ryker och följ hur luften rör sig mot den ventil du redan har. Drar den iväg är allt redan ok.

FÖ är det underhåll, typ sotare av rören som gäller.
Nu verkar det som så att Stora Don ska inmonteras. Det är inte Underhåll enligt plan, utan tillbyggnad eller ny investering. MB, PBL.. osv stämmobeslut.
Kräv att få ta del av Bygganmälan. Den söker styrelsen hos kommunen som kan hjälpa dig vidare. De har besiktningsman med rätt behörighet där.

Visst ska du lita på styrelsen, men du har plikt att vårda din lägenhet och du ska godkänna eller ej godkänna det de gör. Motiv och kostnader.

Om flera reagerade skulle livet vara enkelt i bostadsrätt, suck!
Gör din plikt och kräv din rätt.

'
Lite oklart vad du vill säga ang mitt inlägg. Det är öppningsarean som bestämmer kapaciteten på donet och mitt intresse var vilket don som de har och ska ersätta med.

Jag har fö testat ventilationen med diverse olika metoder och även räknat på våra lägenheter när det gäller lufttryck, temperatur, medelvindhastighet, höjd, kanalers storlek och prestanda och läst otaliga arbeten kring ventilation. Något som OVK-folket inte gör direkt vid en OVK av självdrag, de kontrollerar att frånluftsdon finns och inte är övertäckta, kollar att tilluftsventiler har tillräcklig dimensionering, samt att det dras ut luft i i frånluften, och även överluftskapacitet mellan rum. De mäter endast om det finns någon mekanisk ventilationssystem, som vi också har i vissa lägenheter samt garage.
Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 20:20
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Meddelande Byte av ventilation i badrum

[quote=Thomas_A;68111]
Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg

Lite oklart vad du vill säga ang mitt inlägg. Det är öppningsarean som bestämmer kapaciteten på donet och mitt intresse var vilket don som de har och ska ersätta med.

Jag har fö testat ventilationen med diverse olika metoder och även räknat på våra lägenheter när det gäller lufttryck, temperatur, medelvindhastighet, höjd, kanalers storlek och prestanda och läst otaliga arbeten kring ventilation. Något som OVK-folket inte gör direkt vid en OVK av självdrag, de kontrollerar att frånluftsdon finns och inte är övertäckta, kollar att tilluftsventiler har tillräcklig dimensionering, samt att det dras ut luft i i frånluften, och även överluftskapacitet mellan rum. De mäter endast om det finns någon mekanisk ventilationssystem, som vi också har i vissa lägenheter samt garage.
Jag är helt med Thomas, du har lämnat ett riktigt bra svar.

Det jag riktar mig till är storleken på projektet, värme och ventilation.
Ett mycket större don indikerar ökad normerad luftvolym. Garanterad.
Risken är att systemet slår slint. Jag lever med ett sådant. .
Det är nu det gäller, en fråga om Bygganmälan. kostnader. Stämma.
Är allt ok är det endast att upprätta avtal mellan entreprenör och lägenhetsinnehavaren. Det är en försäkringsfråga. Enkelt.

Fördjupningsfrågor finns inom den jurydiken jag nämnde.
Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 21:48
Yotta-medlem

Standard

Ventilation är lurigt och det finns otaliga exempel på renoveringar som slagit slint men även väldigt många nyproduktioner som inte fungerar.

Rekommendationen för system är att om de fungerar och är godkända, gör inget. If it aint broken dont fix it.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:27.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare