Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-26, 19:55
Bettie Bettie är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2013
Standard Placering av yttre fond ?

Som nybliven ordförande i en Brf har jag reagerat över att både Riksbyggen & HSB tycks anse att det är självklart att de förvaltar fonden , och att räntan på den tillfaller dem ?
Har man en fond på ca 10.000.000 så blir det ju en ansenlig peng som de kapar åt sig. Gör vi en fastränteplacering hos någon av dem , på annat kapital ( dvs ej fonden ) då ger de en ränta på i dagsläget ca 1,4 % om jag minns rätt just nu. Inte mycket , men räntorna är ju låga nu, så det är väl ändå hyffsat. Då talar jag om en 3-månaders fastränteplacering här.

Tar man samma räntesats på Yttre Fonden , som ju i princip är låst på avsevärt längre tid i vårt fall enligt underhållsplanen, så är ju räntan 140.000 kr / årligen. Detta är ju ett minimum ! Dessa pengar behåller man och låtsas som om det regnar. I nästa steg, skall vi betala ett högre belopp än det årligen , för att de sköter vår administration runt ekonomin plus att oftast skall de ha betalt för extratjänster hit o dit .

Jag har försökt hitta något lagrum eller liknande som de stöttar sig på när de helt sonika behåller det som borde vara föreningens medel.

Jag satt tidigare i HSB och nu har jag flyttat till Riksbyggen, därför vet jag att de båda agerar ungefär likadant.

Dessutom ger man ju på "avräkningskontot" bara en ränta på 0,3 % och i vårt fall, så var genomsnittsbehållningen där ca 1,8 msek hela förra året !
Även där betalar vi ju för administrationen.

Någon som vet vad man lutar sig emot ? Tycker ni att det "skall" vara så ?

Jag skall omförhandla vårt adminsitrativa avtal , därför söker jag synpunkter o svar !

Mvh // Bettie
Svara med citat
Gammal 2014-09-26, 20:38
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard yttre fond inte pengar

Hsb o Riksbyggen gör allt för att sko sig själva, = struntar totalt i sina enskilda föreningar. men att de förvaltar yttre fondens 10 millar stämmer inte. Yttre fonden är bara en pappersprodukt/bokslutsdisposition. Du bör läsa trådar i detta forum, där det mesta om bostadsrättsföreningars ekonomi är beskrivet in i minsta detalj, som Sickan/Jönssonligan skulle sagt.
Svara med citat
Gammal 2014-09-26, 22:46
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Jag trodde yttre fond bara var en bokföringspost. Men ni har alltså likvida medel på banken motsvarande vad som bokfört som yttre fond? Isåfall kan jag inte se nåt självklart i att den tillgången ska placeras räntefritt. Det borde stå er fritt att placera eller amortera enligt behag.
Svara med citat
Gammal 2014-09-27, 23:53
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Fråga

Är du säker på att er uh-fond innehåller riktiga pengar, och inte bara är en bokföringspost som det brukar vara?

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Yttre fond för underhåll - innebörd? Xpat Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 11 2012-02-17 13:02
Placering av grannens balkong i brf - Skadestånd och ersättning lisamarie Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2009-09-25 14:10
Inre fond - Reparationsfond i brf BigM Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 10 2009-08-11 22:24
Placering av föreningspengar stephan Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 5 2009-07-24 09:26
Inre fond i brf kgseverin Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 9 2008-03-18 21:47

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:37.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare