Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-30, 04:38
Erikejw Erikejw är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Standard Hiss i brf ökar komforten och värdet på boendet

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Det finns inget i lag (och normalt ej heller i stadgar) som direkt kan appliceras på denna situation.
Det finns inget i regelverken som hindrar att separata avgiftshöjningar görs för de som får en standardhöjning, men det finns ej heller något som konkret säger att bara de som får en renovering i en brf också får ta kostnaden för detta.
Jag har väldigt svårt att se att det här skulle stämma.
Man skulle med andra ord kunna toralrenovera kök, badrum och andra rum för miljoner enbart för en liten del av de boende?

En standardhöjning i bostadsrättförening bör ge en avgiftshöjning.
Hiss ökar komforten och värdet på boendet betydligt.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-05 klockan 02:32.
Svara med citat
Gammal 2008-09-30, 08:10
dicks avatar
dick dick är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Vanligt att de som bor högre upp får betala mer för hissen i en brf

...fast hissen tillför kanske inte så mycket för den som bor i botten då.

Citat:
det finns ej heller något som konkret säger att bara de som får en renovering i en brf också får ta kostnaden för detta.
Det finns det en likhetsprincip som säger:
"Styrelsen eller annan ställföreträdare får inte företa en
rättshandling eller annan åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig
fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller
annan medlem."
I min värld skulle det av den anledningen bli svårt att rätt av renovera kök och badrum för någon enstaka på föreningens bekostnad.

Det var tydligen mycket som var oklart i det jag skrev. Om det bara hade med kostnad att göra och inte med nyttan, så kan man undra hur mycket mer det kostar att åka upp till 6:e än till 5:e våningen?

Alla knäppa listade påståenden är inget jag står bakom, utan bara möjliga argument från den som tycker att fördelningen av hisskostnaden är orättvis. Och det finns viss logik i dessa också, precis som i att de som bor högre upp får betala mer för hissen. Jag vet den principen är vanlig, men jag tycker det är underligt, för föreningens kostnader är inte så mycket högre för en resa ytterligare en våning upp. Och då handlar det helt plötsligt inte om en fördelning efter kostnader utan efter nyttan. Ska man gå efter det så kan man helt plötsligt blanda in snöskottning. Hur stor eller liten kostnaden är spelar väl ingen roll, det är principen.

Jo, jag vet att andelstalet beräknas på flera grunder, men ytan är den mest avgörande faktorn. Ju färre och enklare principer man håller sig till desto lättare att leva med på något vis.

Vad det gäller kostnader som fördelas orättvis så finns det massor. Man kan tycka att de är försumbara, men vem är gud att avgöra det? Kostnader för vatten, sopor, trappstädning och snöröjning är bara några där man skulle kunna hävda att det inte finns någon exakt koppling mellan andeltalet och den nytta eller förbrukning man betalar för.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-05 klockan 02:31.
Svara med citat
Gammal 2008-09-30, 08:15
Erikejw Erikejw är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Standard Hiss i brf

Citat:
Ursprungligen skrivet av dick Visa inlägg
I min värld skulle det av den anledningen bli svårt att rätt av renovera kök och badrum för någon enstaka på föreningens bekostnad.
Jag håller med till 100% och exakt samma sak borde gälla för hissar i så fall.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-05 klockan 02:29.
Svara med citat
Gammal 2008-09-30, 11:16
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Likhetsprincip och fördelning av hisskostnader

Naturligtvis finns likhetsprincipen, precis som jag skrivit såväl tidigare under detta ämne som på väldigt många andra ställen, även om jag inte skrev om denna lagregel just precis i den aktuella meningen. Som jag skrev finns det inget konkret i lagar och stadgar utöver denna likhetsprincip, som i sig är mycket luddig och flexibel. Dessutom finns det möjlighet till vissa avsteg från likhetspricipen (som någon, minns inte vem) påpekat i de senaste inläggen.

Dick, jag förstod att du inte stod bakom hissargumenten som du exemplifierade med. Jag bara ville visa att argument går att bemöta med argument.. och bör så göras.

Citat:
Ursprungligen skrivet av dick Visa inlägg
Men man kan säga som så här att om det bara hade med kostnad att göra och inte med nyttan, så kan man undra hur mycket mer det kostar att åka upp till 6:e än till 5:e våningen?
Det är inte resan som kostar, utan det handlar om byggkostnad/installationskostnad och underhållskostnad.
Om man bara ser till slitaget så kan man fråga sig hur mycket mer det kostar att åka till den 6:e våningen jämfört med till den 5:e våningen. Men en hiss har tveklöst ett högre värde för den som bor på 6:e våningen än för den som bor på 2:a våningen. Hissen ökar värdet betydligt på lägenheterna på 6:e våningen, men har noll effekt på värdet på 1:a våningen. Varför ska jag som bor på 2:a våningen betala för den direkta och rejäla värdeökningen på lägenheterna på 6:e våningen som inte tillför mig i närheten lika mycket varken i värdeökning eller på annat sätt? Det är här likhetsprincipen träder in som avgörande faktor.

Jag vidhåller därför med bestämdhet att det ska fungera som jag tror det normalt gör, dvs att de högre upp ska betala mer (bra mycket mer) för hissen än för bostadsrättshavarna längre ner.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Erikejw Visa inlägg
Man skulle med andra ord kunna toralrenovera kök, badrum och andra rum för miljoner enbart för en liten del av de boende?
Nej, föreningen kan inte renovera kök eller badrum eller andra rum ens för 12 kronor och 50 öre om man inte gör det för alla. Dessa delar hör till bostadsrättshavarna.

Angående ditt specifika fall så håller jag med dig om att det enligt likhetsprincipen inte är rimligt att alla delar på hisskostnaden för en trappuppgång, enligt de förutsättningar jag beskrivit tidigare.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2014-08-05 klockan 02:15.
Svara med citat
Gammal 2008-09-30, 21:13
dicks avatar
dick dick är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Att blanda äpplen och kanelbullar

Först bara ett stort tack för "att blanda äpplen och kanelbullar". Det är inte bara roligt och starkt, utan ger dessutom en helt ny betydelse åt föregångaren med päron. Jag älskar nyanser!

Citat:
Men en hiss har tveklöst ett högre värde för den som bor på 6:e våningen än för den som bor på 2:a våningen.
Tidigare pratade du om faktiska kostnader, men nu är det helt plötsligt det subjektiva värdet som får styra.

Citat:
Hissen ökar värdet betydligt på lägenheterna på 6:e våningen, men har noll effekt på värdet på 1:a våningen. Varför ska jag som bor på 2:a våningen betala för den direkta och rejäla värdeökningen på lägenheterna på 6:e våningen som inte tillför mig i närheten lika mycket varken i värdeökning eller på annat sätt?
Värdeökningen finns kanske här och nu, men det finns inget som garanterar att det är så i framtiden. I en närbelägen förening med hissar såldes lägenheterna för en halv månadslön för 10 år sedan, och då var det inget större värde för hiss.
Marknadsmässiga nycker kan väl inte få sätta nivån på en avgift, eller?

Senast redigerad av Admin: 2014-08-05 klockan 02:24.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tillbyggnad och höjd avgift i brf? link Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 15 2009-10-26 12:48
Ersättning för föreningens renovering, kompensation för ej kunnat utnyttja lgh Cribbe Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2009-08-20 00:38
Fuktskada/mögel, kan vi kräva att renovering utförs först efter att vi flyttat? Dynamic Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2008-07-30 17:35
Ingen öppenhet om klander ! Goran Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 6 2008-03-19 17:43
Ingen yttranderätt för egna motioner! Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 6 2008-03-14 16:05

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:08.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare