Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
HSB-ledamoten, HSB:s strategi/prioritering, fördelar/nackdelar med att vara med i HSB/Riksbyggen/SBC, utträde, bostadspolitik, kooperativt tänkande, tillvarata/främja medlemmarnas ekonomiska intresse, certifiering, medlemsavgift, etc. Vikten av att påverka bostadsorganisationen! RSS-feed för detta forum om HSB, Riksbyggen, Bostadsrätterna, etc, som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-06, 10:54
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Det är riktigt. Nämndens yttrande är en rekommendation till föreningen om hur tvisten ska lösas.
Man kan säga att yttrandet är så som de bedömer att det skulle gå om tvisten skulle lösas i domstol.

Och avgiften på 800 kr är småpengar jämfört med vad det kan kosta att förlora ett mål i domstol.
Du hänvisar bara till ett fall där bedömningen verkar rimlig. Har du själv erfarenhet av Bostadsrättsnämnden, Bostadsrätterna och SBC? Den senaste tiden hänvisar du ofta till Bostadsrättsnämnden. Jag har själv flera egna erfarenhet av Bostadsrätterna och SBC’s jurister som gjort felaktiga bedömningar. De bedömde att styrelsen gjorde rätt när styrelsen ändrade ventilationen i vår fastighet från självdrag till mekaniska frånluft utan bygganmälan. De bedömde att styrelsen inte behöver stämmobeslut eller bygglov när en kontorslokal skulle säljas i vår förening. SBC’s ekonomiska förvaltning av vår fastighet är dyrt och katastrofalt dålig. Föreningen kommer att byta förvaltare. Jag har haft kontakt med Bostadsrättsnämnden (Göran Olsson) och jag tycker att Bostadsrättsnämnden och Göran Olsson bara är ute efter att suga ut pengar från bostadsrättshavare och föreningar.
Svara med citat
Gammal 2014-08-06, 11:54
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

För undvikande av missförstånd vill jag framhålla att jag inte tycker att SBC är en bättre organisation än HSB eller Riksbyggen, men inte heller sämre.
Det finns sådant där jag inte tycker som SBC, t ex deras förslag att sänka lagkravet till enkel majoritet för ombildning till BRF tycker jag är ett riktigt dåligt förslag.

SBC:s åsikt om att man bör undvika sk differrensierade insatser, tycker jag däremot är en bra åsikt.

Jag har inte själv haft något ärende I BRN, men om jag förstått det rätt så har du haft ett ärende där och fått ett yttrande där nämnden inte delade din uppfattning?

När det gäller din åsikt om att Bostadsrättsnämden bara är ute efter att suga ut pengar, så torde avgiften på 800 kr för en enskild medlem innebära en kraftig subvention och att de verkliga kostnaderna för ett yttrande är betydligt högre.
Svara med citat
Gammal 2014-08-06, 12:08
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Bostadsrättsnämnden/SBC

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
När det gäller din åsikt om att Bostadsrättsnämden bara är ute efter att suga ut pengar, så torde avgiften på 800 kr för en
enskild medlem innebära en kraftig subvention och att de verkliga kostnaderna för ett yttrande är betydligt högre.
Den som läst min tråd om Bostadsrättsnämnden vet redan min åsikt om dessa tre-fyra personer, men jag kan här bara kort trycka på tre saker;
  1. Jag tycker inte det är snyggt att kalla sig för nämnd, vilket vilseleder bostadsrättshavare att tro att Bostadsrättsnämnden är någon form av statlig instans (inte alla gör särskilt bra källforskning och kan därför lätt missa detta samt att organisationen består av personer - från SBC/HSB - som inte stått på bostadsrättshavarnas sida tidigare).
  2. Om Bostadsrättsnämnden verkligen varit intresserad av att göra någon form av nytta för bostadsrättshavarna så skulle samtliga proccesser redovisas öppet, istället för att gå på bostadsorganisationernas linje och vara lika eller mer hemlighetsfulla än bostadsrättsorganisationerna. Bostadsrättshavarna behöver inte fler slutna organisationer.
  3. Jag kan inte se någon fråga som de tre-fyra personerna i Bostadsrättsnämnden kan ge bättre svar på än vad detta forum kan ge (för 800 kr/3 000 kr mindre), och därmed ser jag inte heller att Bostadsrättsnämnden fyller någon praktisk funktion.
Man kan fråga sig varför de i Bostadsrättsnämnden ingående personerna inte är aktiva i detta forum samt varför de valt att låtsas som ingenting i de synpunkter som givits om dem?
Är de rädda för att kritiseras, för att bristande kompetens i olika frågor ska avslöjas eller för öppenhet?

Vilket syfte personerna i Bostadsrättsnämnden har står oklart för mig, liksom hur deras koppling till sin "moderorganisation", idag Bostadsrätterna, påverkar deras beslut.

Men... även om jag inte precis imponerats av Bostadsrättsnämndens svar (dvs de nästan obefintliga svar som offentliggjorts i del) så är naturligtvis var och en fri att göra sina egna val i livet
.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2014-08-06, 12:20
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Efter att jag hade ett telefonsamtal med Bostadsrättsnämnden (Göran Olsson) 2010 och läste Admins tråd här valde jag att inte anlita detta företag.
Svara med citat
Gammal 2014-08-06, 14:00
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Men... även om jag inte precis imponerats av Bostadsrättsnämndens svar (dvs de nästan obefintliga svar som offentliggjorts i del) så är naturligtvis var och en fri att göra sina egna val i livet.
Har man ändå bestämt sig för rättsliga åtgärder är förstås en möjlighet att direkt inge en stämningsansökan till Tingsrätten, bara man är medveten om att det kan kosta en del om man förlorar målet.

Kan även nämna ett annat fall där BRN gick på bostadsrättshavarens linje. Enligt många BRF-stadgar svarar BRH för ytskikt jämte underliggande behandling som behövs för att anbringa ytskiktet. Den centimetertjocka takputs som ibland rasar ner ansåg BRN inte utgöra sådan underliggande behandling, d v s att föreningen hade underhållsansvaret för takputsen.
Svara med citat
Gammal 2014-08-06, 15:00
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Bostadsrättsnämnd utan insyn överhuvudtaget

Visst, men det svaret skulle bostadsrättshavaren kunna fått från detta forum, utan kostnad (och förmodligen många månader snabbare). Eller kanske t o m ett bättre svar (vilket också var vad som hände i detta ärende)?

Bostadsrättsnämnden kanske har en eller ett par bostadsrättshavare om året som SBC/Bostadsrätterna lyckats skicka vidare till dem. Och kanske en bostadsrättsförening vart femte år (om någonsin). Ingen vet eftersom det är minimal insyn i denna underorganisation till Bostadsrätterna.

Jag misstänker att bostadsrättsnämnden skapats av SBC/Bostadsrätterna endast för att de ska kunna hävda att de inte bara hjälper styrelserna.

Jag tycker det är lite roligt att läsa vad som står på varje sida på Bostadsrättsnämndens webbplats;
Citat:
När alternativet är att lösa tvisten inför domstol blir fördelarna med Bostadsrättsnämnden uppenbara, både när det gäller tid, kostnader och offentlighet.
För mig är absolut ingenting av detta uppenbart, men vad jag särskilt reagerar på är ordet "offentlighet". Är det någon som vågar sig på en tolkning av vad bostadsrättsnämnden syftar på med detta?
Menar de att det är positivt att det bostadsrättsnämnden gör och säger i det fördolda kan hemlighållas och att de inte lyder under offentlighetsprincipen? Vem skulle detta i så fall gynna (utöver bostadsorganisationerna)?

Undrar dessutom om det någonsin i bostadsrättsnämndens historia hänt att en bostadsrättsförening vikit sig efter bostadsrättsnämndens tyckande?

Många frågor, inga svar.

Tiden är förbi när bostadsrättsorganisationerna hade monopol på svaren på bostadsrättsfrågor, tack och lov för det.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2014-08-06, 16:01
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Visst, men det svaret skulle bostadsrättshavaren kunna fått från detta forum, utan kostnad (och förmodligen många månader snabbare). Eller kanske t o m ett bättre svar (vilket också var vad som hände i detta ärende)?

På detta forum är det väl ofta så att någon ställer en enkel fråga som är lätt att besvara på forumet.

Men det kommer ju också knepigare frågor där olika personer kommer med olika svar beroende på att man har olika uppfattning i en juridisk fråga.

Inte heller en Tingsrättsdom innebär väl ett säkert svar. Domen får dock rättskraft om det inte går vidare i en högre instans.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bostadsägarnas medlemsorganisation VARNING! VARNING! VARNING! Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 5 2010-12-08 14:01
Varning för HSB Riksförbund !!! - Vägra medlemskap Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 6 2008-12-12 07:53

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:43.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare