Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-10, 20:22
andreasz andreasz är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard Säga upp hyresgäst

Vi har i våran brf en lägenhet som vi idag hyr ut. I hyresavtalet står klart och tydligt att vi har rätt att sälja lägenheten och att hyresgästen då ej kan vägra flytta. Hyresgästen får dock enligt avtalet lämna anbud. Hur står sig detta mot besittningsrätten? Kan hyresgästen vägra flytta och ange just besittningsrätt som skäl eller har vi vattentätt om vi säger upp avtalet? Han har bott där länge, sedan 2002 om jag inte minns helt fel.
Svara med citat
Gammal 2013-09-10, 22:48
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Om avtalet om avstående av besittningsskydd är inskrivet i själva hyreskontraktet så är nog formkravet på "särskild upprättad handling" inte uppfyllt.
I så fall torde både besittningsskydd och bytesrätt vara detsamma som för andra förstahandskontrakt.

Men det kanske går att förhandla med hyresgästen om ett köp till ett pris en bit under marknadspris?
Svara med citat
Gammal 2013-09-10, 23:10
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Har ni inte uppfyllt formakraven som Gusten är inne på, så får ni avgöra saken i domstol. Där tittar man på vem som har det största behovet av bostaden. Om er hyresgäst vill bo kvar, och ni bara vill casha in till föreningen, så är ni nog helt chanslösa där, bortkastade pengar med en process.

Kom överens, eller lägg ner tanken på att sälja.
Svara med citat
Gammal 2013-09-10, 23:24
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av andreasz Visa inlägg
Vi har i våran brf en lägenhet som vi idag hyr ut. I hyresavtalet står klart och tydligt att vi har rätt att sälja lägenheten och att hyresgästen då ej kan vägra flytta. Hyresgästen får dock enligt avtalet lämna anbud. Hur står sig detta mot besittningsrätten? Kan hyresgästen vägra flytta och ange just besittningsrätt som skäl eller har vi vattentätt om vi säger upp avtalet? Han har bott där länge, sedan 2002 om jag inte minns helt fel.
Jag tycker det är sorgligt att man vill säga upp avtalet med någon som bott i samma lägenhet i flera år, bryr mig inte om vinsten.

Varför hyrde ni ut lägenheten, varför var den inte till salu?
Svara med citat
Gammal 2013-09-10, 23:31
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Cool Besittningrätten gäller nog

Den BRF jag bor i hade 23 % av sina lägenheter uthyrda på 90 talet.
Det var lägenheter som tidigare var upplåtna med bostadsrätt men där medlemmar avsagt sig rätten till lägenheten.
Styrelsen var nöd och tvungen att hyra ut dessa. Vad jag minns så bodde hyresgästerna säkert i lägenheterna i avseende på besittningsrätten.
Lägenheterna var uthyrda tills hyresgästen självmant sa upp sig eller erbjöd sig köpa den!
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !
Svara med citat
Gammal 2013-09-10, 23:35
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av schrapet Visa inlägg
Den BRF jag bor i hade 23 % av sina lägenheter uthyrda på 90 talet.
Det var lägenheter som tidigare var upplåtna med bostadsrätt men där medlemmar avsagt sig rätten till lägenheten.
Styrelsen var nöd och tvungen att hyra ut dessa. Vad jag minns så bodde hyresgästerna säkert i lägenheterna i avseende på besittningsrätten.
Lägenheterna var uthyrda tills hyresgästen självmant sa upp sig eller erbjöd sig köpa den!
Lämnade dem lägenheterna som en gåva till föreningen? Var dem svårsålda?
Svara med citat
Gammal 2013-09-11, 00:11
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Cool En svårsåld gåva

Svårsålda var de nog absolut. Den första lägenheten blev avsagd redan 93 och den sista måste ha varit 97.
Av de 23% har jag inte räknad med de medlemmar som skänkt bort sin lägenhet. Som styrelseledamot tog jag knappast emot nycklarna som någon gåva!
Nycklar till föreningens lägenheter betyder i praktiken bekymmer som avgiftsbortfall, annonsering i dagspressen om uthyres och visningar till personer som du helst av allt inte vill ha med att göra och sist men inte minst att styrelsen får hyresvärdansvar som om den inte har nog med bekymmer redan.
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !
Svara med citat
Gammal 2013-09-11, 23:58
Yotta-medlem

Standard

Vad tjänar dem på att lämna i från sig sina lägenheter? Snacka om storförlust idag. Nog har ni fått in en rejält slant i efterhand.
Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 09:12
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Mirre11 Visa inlägg
Vad tjänar dem på att lämna i från sig sina lägenheter? Snacka om storförlust idag. Nog har ni fått in en rejält slant i efterhand.
Jag citerar vad jag skrev i länken som schrapet hänvisade till:

"På 90-talet fanns det nybildade föreningar som hade mycket höga månadsavgifter och mycket liten insats. Tack vare de dåliga tiderna och läget m.m. var marknadsvärdet på dessa bostadsrätter mycket låga och lägenheterna i princip osäljbara. För den som köpte en sådan nybildad lägenhet, och sen behövde flytta till annat boende, var det en tung börda att inte kunna bli av med lägenheten. Jag minns annonser i tidningen där bostadsrättslägenheter utbjöds till salu för 1 krona."

Kan lägga till att det kunde handla om föreningar som var tvungna att drastiskt höja sina avgifter pga oförutsedda ekonomiska försämringar. För bostadsrättsinnehavarna innebar ett fortsatt ägande en saftig extrakostnad varje månad.

Om det hade varit värt att behålla bostadsrätterna tills priserna vände går ju bara att veta i efterhand.

Jag minns bl.a. att en bostadsrätt i Skyttorp var till salu för 1 kr. Kvadratmeterpriset nu, 2013, för en bostadsrätt i Skyttorp ligger en bra bit under 10 000kr. Hade det varit värt att behålla den bostadsrätten i 20 år för att komma upp i nuvarande marknadsvärde?
Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 10:57
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Min första Bostadsrätt kostade 1 kr (på pappret, i verkligheten behövde jag inte betala :-))

Det är just det faktum att vi har för många personer inne i bostadsbubblan, som inte vet eller förstår att just så här kan verkligheten se ut. Därför fortsätter allt för många privat och med sina föreningar att låna eller ligga kvar på höga lån.

Man ska veta att det inte är länge sedan, knappt 20 år. Och det kommer hända igen, eftersom fastighetsvärden är cykliska.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hyresgäst Kowalski Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2012-05-24 21:53
Avhysning av hyresgäst i brf Mr Magoo Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2011-02-04 15:34
Säga upp muntliga avtal - lokaler i brf rannerboy Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 14 2009-10-25 19:51
Hyresgäst i BRF - parkeringsplats tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2008-10-16 00:04

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:15.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare