Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-15, 15:46
olofemil olofemil är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2013
Standard RUT- och ROT-avdrag

Finns det några möjligheter för en BRF att utforma sina stadgar och att ta strategiska beslut för att främja medlemmarnas möjligheter till att nyttja RUT- och ROT-avdrag?

Finns det t.ex. underhållsarbeten och reparationer som skulle kunna läggas över till lägenhetsinnehavarens ansvar och att denna därav kan nyttja avdrag för arbetskostnaden. Måste i så fall betalning ske direkt till hantverkaren/tjänsteutföraren eller skulle det kunna skötas via föreningen ändå?

Vad jag kommer att tänka på t.ex gräsklippning om varje medlem får friköpa till lägenheten ansluten gräsyta (bor i lägenhet med egna ingångar och naturligt tillhörande gräsyta) men mest renovering av badrum i samband med stambyte. Skulle föreningen kunna överlåta renoveringen av badrummen till medlemmarna efter detta istället för att föreningen står för det. Hur skulle i så fall finansieringen ske? Kan föreningen dela ut pengar till medlemmarna för att täcka detta eller skulle det bli vinstskatt på de pengarna i så fall?

Ni kanske har bättre förslag? Intressant att höra om det finns några möjligheter att komma undan BRF:arnas diskriminering av avdragsregler.
Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 16:11
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Skatteverket är ganska strikt på vad som är möjligt att göra ROT-avdrag på i en bostadsrättsförening.
Citat:
BOSTADSRÄTT
Äger du en lägenhet i en bostadsförening eller ett bostadsaktiebolag kan du få skattereduktion för ROT-arbeten. Det är bara enskilda bostadsrättshavare som kan få skattereduktion inte bostadsrättsföreningen som sådan. Det är bara sådana ROT-arbeten som utförs i lägenheten och som du svarar för som ger rätt till skattereduktion. Du kan alltså inte få skattereduktion för arbeten utanför lägenheten även om bostadsrättsföreningens stadgar ålagt dig dem.
Skatteverket går på vad som enligt lag är bostadsrättshavarens ansvar.
Om ni skulle friköpa gräsytor (betyder det att gräsytan styckas av från fastigheten och säljs?) så skulle det nog inte beviljas ROT eller RUT-avdrag för gräsklippning på en obebyggd tomt, vilket det ju skulle uppkomma då.
Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 16:36
Yotta-medlem

Standard

En sak jag tänkte på nu var att om det sker ett stambyte så kan ju föreningen stå för den delen av arbetet som föreningen ansvarar för.
Bostadsrättshavarna får betala den delen de enligt lag har ansvar för. Ytskiktet i badrummet till exempel? Då kan de få ROT-avdrag för den ombyggnaden.
Finansieringen kan man ju fundera på. En ekonomisk förening får dela ut sin fastställda vinst till medlemmarna men den är då skattepliktig. Bostadsrättsföreningen som är en specialvariant av ekonomisk förening borde omfattas av samma regel om det inte finns ett undantag i skattelagstiftningen. Därför kan det vara en onödigt dyr lösning att dela ut vinst - om det nu finns någon, många brf:er drivs ju bara nästan på plus minus noll.
Frågan är om föreningen kan låna ut pengar till sina medlemmar. Det vore en intressant grej :-)
Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 16:43
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Om ni skulle friköpa gräsytor (betyder det att gräsytan styckas av från fastigheten och säljs?) så skulle det nog inte beviljas ROT eller RUT-avdrag för gräsklippning på en obebyggd tomt, vilket det ju skulle uppkomma då.
Det var ganska lösa funderingar från mig kring avdragsmöjligheter och jag har inget bra svar angående gräsklippningen. Det står i våra stadgar att föreningen får till medlemmarna upplåta mark som ligger i anslutning till dess hus. Det fick mig att tänka tanken, för visst är det så att villaägare får göra avdrag för gräsklippning?, att om det är en enskild yta för medlemmen och inte en gemensam yta för medlemmarna så kanske det gäller även här. Så verkar inte vara fallet... så nu återstår att se vad det finns för åsikter om "kryphål" inom bostadslägenhetens väggar.
Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 16:53
Medlem

Standard

Citat:
Skatteverket är ganska strikt på vad som är möjligt att göra ROT-avdrag på i en bostadsrättsförening.

Citat:
En sak jag tänkte på nu var att om det sker ett stambyte så kan ju föreningen stå för den delen av arbetet som föreningen ansvarar för.
Bostadsrättshavarna får betala den delen de enligt lag har ansvar för. Ytskiktet i badrummet till exempel? Då kan de få ROT-avdrag för den ombyggnaden.
Finansieringen kan man ju fundera på. En ekonomisk förening får dela ut sin fastställda vinst till medlemmarna men den är då skattepliktig. Bostadsrättsföreningen som är en specialvariant av ekonomisk förening borde omfattas av samma regel om det inte finns ett undantag i skattelagstiftningen. Därför kan det vara en onödigt dyr lösning att dela ut vinst - om det nu finns någon, många brf:er drivs ju bara nästan på plus minus noll.
Frågan är om föreningen kan låna ut pengar till sina medlemmar. Det vore en intressant grej :-)
Låna ut pengar till sina medlemmar. Ja där sa du något. Om en förening vill utföra ett kapitaltillskott för att sänka sina räntekostnader, finns ju möjlighet till revers d.v.s. låna ut pengar till de medlemmar som inte kan eller vill belåna sin lägenhet högre. Här tror jag att det finns möjlighet till att spara ganska många kronor :-)

Ska bli roligt att höra om det finns några fler ideer.

Se även;
Kapitaltillskott och insatshöjning i brf

Senast redigerad av Admin: 2013-06-13 klockan 11:34. Anledning: Lagt till länk
Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 17:30
Yotta-medlem

Standard

När föreningen säger upplåta menas förmodligen att upplåta. Med bostadsrätt, och inte sälja. Ni skulle alltså kunna få en egen gräsyta precis som dn eten lägenhet.
Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 14:28
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Jag har för mig att jag läst om ett fall nyligen där man vid stamrenovering lät varje innehavare själva stå som beställare och betalare av ytskikten i badrummen, vilket alltså då medgav ROT-avdrag. Om alla behandlas lika och föreningen t ex som kompensation inför ett antal avgiftsfria månader borde det fungera.
Gammal 2013-02-16, 20:22
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ja det går att få loss rot vid stambyte. Och ja det har gjorts. Te x Brf Täckdiket i Mölndal.

Jag avråder ändå bestämt från detta. Och jag har projektlett ett flertal stambyten, så jag vet vad jag talar om.

Först ska du hitta en entreprenör som är villig att ingå kontrakt med föreningen + alla enskilda bostadsrättshavare. För te x 100 lgh innebär det 101 st beställare... En entreprenör som administrativt klarar denna uppgift, har många anställda som vänder papper = dyrare entreprenad.

De juridiska fallgroparna är många. Vems är felet vid fel eller skador? Vilka är parterna i skadan?

Så fort det strular lär ni ångra er bittert! Och strular gör det. I snitt 1/20 badrum blir fel alt att innehavaren ställer till det. Lätt att fixa i en vanlig entreprenad, där parter och ansvar är tydligt. Kan vara en mardröm om ingen vill ta på sig ansvaret.

Nej, skit i denna idé. Har ni inte råd med stambyte, har ni för låga avgifter. Har ni inte råd att klippa gräset, ja, jösses, man blir mörkrädd....
Svara med citat
Gammal 2013-02-22, 12:30
Joppe Joppe är inte inloggad
Medlem

Standard

Vi har några i vår brf som undrar om de kan renovera innertaket i sina lägenheter. Det är ju lägenhetsinnehavarens ansvar men hittar inget här om det: http://byggmentor.se/rot-avdrag/godk...t-avdrag-2013/ t.ex.
Någon som vet om den som bor i bostadsrätt får göra om taket med ROT?

Joppe
Svara med citat
Gammal 2013-02-22, 12:40
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Japp, innertak = ytskikt = Ok att få ROT.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Går det att få avdrag... Tom1980 El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 13 2010-05-12 18:48
Skatte avdrag för brf Trötter Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 36 2009-04-27 09:57
Nytt ROT-avdrag Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-04-24 11:21
Stuguthyrning, arv och ROT-avdrag Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-03-09 00:22
Lag-förslag om ROT-avdrag för brf Gusten Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 6 2009-01-20 13:07

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:37.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare