Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-01, 15:32
mcnar mcnar är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard Sänkt avgift i brf?

Som ägare till den minsta lägenheten i min förening (1 rum och "kök" på cirka 20 kvm) har jag en tanke på att få ner avgiften som ligger på 1.445 kr/månad.

Denna förening är relativt ung med endast ett eller två år på nacken (så vitt jag vet) och erbjöd mig att köpa denna lilla lägenhet till ett formidabelt pris för att vara i Stockholm. Stambytt 2005, god ekonomi, fönster ska bytas 2011.

I samband med köpet återställde de lägenheten från sunkigt tillstånd (slitna gamla laminatgolv, omålade väggar och gamla 50-tals element) till ett allmänt förbättrat tillstånd, med billigt men snyggt klickgolv, Stockholmsvitt på väggar och tak samt nya element. Dock är "kökshörnan", klassiskt minikök á la Stockholm, fortfarande bedrövligt och oanvändbart. Detta ska dock korrigeras i sommar i samband med en renovering.

Nu till huvudfrågan:

Min far hävdar bestämt att avgiften jag betalar är för hög jämfört med vad jag får (vatten och värme samt enkel bostadsrättsförsäkring) samt gör av med (inget badkar samt singelhushåll, finns ej plats för mer än en person= låg vatten/värmeförbrukning i jämförelse med alla andra lägenheter i föreningen som är utrustade med badkar och är designade för familjer).

Min granne, en 35 kvm stor lägenhet med badkar och kök (föreningens näst minsta lägenhet utöver min), alltså nästan dubbelt så stor, betalar 1800 kr/månad i avgift. Lägenheten ligger längst ned i huset och ovanför ett garage.

I min lägenhet är det dessutom omöjligt att sätta in en ordentlig spis då (jag får denna info från min far som är elektriker) lägenheten endast har 15A (16A) och enfas, vilket gör en vanlig spis med 50 liters ugn omöjlig att installera utan att byta propparna om vartannat. Min lägenhet är efter undersökning den enda lägenheten som har 16A, resten har högre spänning, vilket min far tycker är orättvist, då det gör det omöjligt att konstruera ett ordentligt "kök". Det närmsta man kommer är kokvrå, vilket inte stämmer överens med det föreningen förklarade var "en liten lägenhet med möjlighet till kök".

Är det läge att sätta sig med föreningens styrelse och ta ett snack om en nedsatt avgift p.g.a dessa anledningar och även några andra (vattenläckage från felaktigt installerade element, inget uppdaterat uttag för vare sig bredband eller telefoni osv)?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 12:12.
Svara med citat
Gammal 2011-06-01, 16:53
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Fråga Försöka ändra avgiften i brf

Att ändra avgifterna innebär att andelstalen måste förändras, vilket i sin tur kräver att ett stämmobeslut måste tas med 3/4 majoritet och godkännas av hyresnämnden. Det är ett stort projekt som ytterst få föreningar vågat ge sig in i och som bostadsorganisationerna försöker avstyra föreningarna till.

Jag skulle gissa att 99% av brf:arnas styrelser direkt kommer att motsätta sig en avgiftsförändring.

Så hur orättvis avgiften än är tror jag det blir svårt. Men det finns fall där man lyckats, så det är inte helt omöjligt.

Vad gäller ugn så hade jag 16A och en vanlig ugn. Det gick utmärkt.
Jag har dessutom nyligen satt i nya socklar i proppskåpet och kan därmed ha mer tåliga säkringar.
Men på 20 kvm är det nog inte meningen att det ska finnas mer än en kokvrå, oavsett vad "föreningen" (vem det nu är) skulle ha sagt.
Badkar eller inte badkar är inget som påverkar avgiftsnivån, precis lika lite som hur många som bebor lägenheten eller vattenläckage.

Du har inte fyllt i din profil, och som påpekats av mig och många andra tidigare så försvårar det som regel att kunna svara.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 12:11.
Svara med citat
Gammal 2011-06-01, 22:37
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Vilken majoritet krävs för att ändra andelstal?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Att ändra avgifterna innebär att andelstalen måste förändras, vilket i sin tur kräver att ett stämmobeslut måste tas med 3/4 majoritet och godkännas av hyresnämnden.
I så fall har flera föreningar ogiltiga beslut om ändrade andelstal utan att veta om det, t ex HSB:s BRF Marmorn med ca 500 lägenheter och HSB:s BRF Fredhäll med 789 lägenheter.

Det hade varit mycket intressant med en domstolsprövning av vilken majoritet som krävs för ändrade andelstal.
Jag tror inte heller att det räcker med enkel majoritet som HSB påstår.

Är orättvisorna så stora att det strider mot likabehandlingsprincipen så kommer förstås saken i ett annat läge.
Men då krävs nog att avgiften räknats fram på ett mycket annorlunda sätt än för de andra lägenheterna i föreningen.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 12:12.
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 09:42
mcnar mcnar är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard Komplicerat ändra avgift i brf

Då vet jag att det är ett större pådrag för att få en ändrad avgift. Jag får se om det blir av i framtiden
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 12:08
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Om bostadsrätt är särbehandlad i fördelning av avgift...

Om lägenheten är klart särbehandlad avgiftsmässigt jämfört med övriga lägenheter så kan det finnas en chans att en domstol skulle anse att det strider mot likhetsprincipen. Men det är en ekonomiskt riskabel process där det är bra om rättsskyddet i hemförsäkringen gäller.

Om en domstol skulle anse att likhetsprincipen åsidosatts så är föreningen tvingad att sänka avgiften utan hänsyn till andelstalet, alternativt att föreningen akut tar ett stämmobeslut om ändrade andelstal för årsavgiften.
Svara med citat
Gammal 2013-01-12, 13:38
Slottsmyran Slottsmyran är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2013
Standard Sänkning av månadsavgift

Om styrelsen i en brf beslutar om en sänkning (!) av månadsavgiften, är det då OK att sänka för alla lägenhetsinnehavare med samma summa oavsett bostadens storlek?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-15 klockan 10:11.
Svara med citat
Gammal 2013-01-12, 13:53
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Sänkning av månadsavgift i brf baserat på vad?

Nej, det är inte ok. Jag gissar att ni enligt stadgarna betalar månadsavgift baserat på andelstal. Alltså måste en avgiftssänkning vara relaterad till andelstalet för bostadsrätten. Alltså på exakt samma sätt som om bostadsrättshavarna får en avgiftshöjning.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2014-07-15 klockan 10:11.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Insats och avgift i brf Brorson Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2011-02-17 17:44
Sänkt månadsavgift för bostadsrätt pga mindre yta? Caroline Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-05-27 11:57
Retroaktiv avgift i brf Rogerk Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 14 2010-03-25 08:39
BRF har sänkt värdet på vår bostad! ÅSA Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2009-11-18 20:35
Avgift och insats i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:42

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:19.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare