Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-18, 16:18
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Den situation jag närmast tänkte på är då en medlem inte betalat avgiften och styrelsen vidtar åtgärder som protokollförs. Av hänsyn till den enskilde ska det inte komma ut till medlemmarna tycker jag.
Svara med citat
Gammal 2011-04-18, 17:08
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Den situation jag närmast tänkte på är då en medlem inte betalat avgiften och styrelsen vidtar åtgärder som protokollförs. Av hänsyn till den enskilde ska det inte komma ut till medlemmarna tycker jag.
Den situationen som du beskriver bör helst inte få mörkläggas annat än på medlemmens uttryckliga begäran. Tänker närmast på styrelsen som blev avsatt på en extrastämma efter att lokaltidningen hade skrivit om en dam som blev vräkt då hon blev efter med avgifterna på grund av långvarig sjukhusvistelse (DN för några år sen). Damen fick bo kvar.

Se våra stadgar, antingen kommer medlemmen och styrelsen överens i det tysta, då behöver styrelsen inte fatta beslut, eller så kan medlemmen försöka få upprättelse med hjälp av sina grannar. Blir det en rättstvist måste medlemmarna informeras i alla fall. Det går väl knappast att hemlighålla en tvångsförsäljning.

Senast redigerad av kluringen: 2011-04-18 klockan 18:27. Anledning: rättat länken
Svara med citat
Gammal 2011-04-18, 17:44
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Även en överenskommelse mellan styrelse och medlem är väl ett styrelsebeslut? (Som ska eller bör protokolleras)

Kommer det så långt som till en tvångsförsäljning som verkställs blir det allmänt känt, där håller jag med dig.

Jag ser det som schysst mot medlemmen som är i trångmål att det inte kommer ut till allmän beskådan. Du verkar tycka att det som huvudregel ska göras känt.

PS: din länk funkar inte för mig
DS

Senast redigerad av clabbe: 2011-04-18 klockan 17:45. Anledning: tillägg och omformulering
Svara med citat
Gammal 2011-04-18, 18:54
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Även en överenskommelse mellan styrelse och medlem är väl ett styrelsebeslut? (Som ska eller bör protokolleras)

Kommer det så långt som till en tvångsförsäljning som verkställs blir det allmänt känt, där håller jag med dig.

Jag ser det som schysst mot medlemmen som är i trångmål att det inte kommer ut till allmän beskådan. Du verkar tycka att det som huvudregel ska göras känt.

PS: din länk funkar inte för mig
DS
Nu funkar länken både här och i tidigare inlägg. (Hade länkat till min lokala server , det går ju inte.)

Känsliga frågor ska hanteras med känslighet. Att först tala med en medlem innan beslut fattas är ett "ickebeslut" som inte behöver protokollföras.

Det går inte att ställa upp någon slags huvudregel när det kan finnas för många parametrar att ta hänsyn till. Nej, jag vill absolut inte vara oschysst mot någon medlem. Mörkläggning kan gynna oschyssta beslut. Öppenhet tvingar styrelsen att gå försiktigt tillväga.

Det har förekommit två känsliga förfrågningar under mina tre år. Ett var om avgiftsnedsättning och ett om arvode för utfört arbete. Avgiftsfördelningen är reglerad i stadgarna, och att arbetsgrupper inte ska arvoderas är beslutad av en stämma för länge sedan. Ett förklarande brev till medlemmarna i fråga är inget beslut och behöver inte protokollföras.
Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 13:42
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Mörkläggning kan gynna oschyssta beslut. Öppenhet tvingar styrelsen att gå försiktigt tillväga.
Clabbe och kluringen ger i mitt tycke kloka synpunkter båda.
Citatet från kluringen är en direkt lysande sammanfattning.
Glöm för den skull inte raden av andra argument för att vi samtliga delägare i projektet-föreningen, ska få ta del av hela protokollet, eller censurerat (all right).
De är så många och så starka, att argumentet att undanhålla oss denna viktiga handling för några vanligtvis sällsynta, och dessutom egentligen rätt bagatellartade händelser, är direkt absurt.
Risken att ev betalningssvårigheter kommer ut bland grannarna förefaller låg, dessutom rätt överkomlig, för att inte säga hedersam, i betraktande av all annan skit som ständigt serveras utan skäl och grunder.
Hänsyn mot varandra, absolut.
Men allt har ett pris, som inte får sättas för högt. Så även i detta fall.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Underhållsfond i brf eller komponentavskrivning - ÅRL kluringen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 22 2011-03-15 23:11
Underhållsplan i brf? Granne Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 17 2011-01-10 21:41
Underhållsplan i brf tractors Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 33 2010-02-19 15:18
Underhållsfond i brf, hur syns avsättningen i budgeten? Admin Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 5 2009-06-02 12:21
Underhållsplan i nybildad förening Emsen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2009-05-12 16:48

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:26.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare