Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-14, 22:04
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Med ANSVAR följer BEFOGENHETER

Skillnaderna mellan att driva ett företag (ett bolag) och en förening är i själva verket väldigt små.

Bostadsrättslagen är utformad utifrån lagen om ekonomiska föreningar vilken är baserad på aktiebolagslagen.

Därav är likheterna många.

Tex ATT en styrelse väljs för att sköta driften, ATT en styrelse kan avkrävas ansvar om man skött bolaget illa, ATT bolaget måste gå med vinst (visa plus) för att få lov att drivas vidare etc etc

Och med ANSVAR följer BEFOGENHETER.

T ex befogenheten att utifrån strategi och budget sätta lämplig avgift.

Det MÅSTE vara så, annars faller hela ansvarsbiten, eller hur?

Dessutom tycker jag att min "bussresa" var ett alldeles lysande exempel att åskådliggöra det hela på!!
Svara med citat
Gammal 2011-02-14, 22:42
guben guben är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard Amortering och medlemsinflytande

I inlägget som startade den här intressanta diskussionen var väl frågan om styrelsen kan/bör hålla avgiften på konstlat hög nivå.
Vi skriver av nära 4 %/år och budgeterar underhåll enligt plan med årlig avsättning på i snitt ca 14 % av avgiften. Är inte det ganska extremt?

I de flesta fall blir det verkliga underhållet betydligt billigare och fyller tillsammans med avskrivningen kassan så det blir "över" ca 30 %/år till amortering de senast 5 åren. Om 9 år är vi skuldfria och kan allt annat lika drastiskt sänka avgiften med 30 %.
Jag har med intresse läst alla kloka ord med argument för och emot hög amortering. Men det jag skulle uppskatta synpunkter på är frågan om inflytande i detta fall.
"Tokamortering" är en strategi styrelsen valt. Frågan jag ställer mig/forumet är om inte medlemmarna borde få en möjlighet att bestämma om man vill normalisera amorteringen (säg 10 %) eller fortsätta styrelsens strategi. Det äventyrar ju inte på något sätt bostadsrättsföreningens ekonomi och handlar heller inte om misstroende mot styrelsen utan mer om medlemsinflytande.

En annan fråga är om strategin kan anses vara förenlig med stadgarna.
Stadgarna föreskriver ju att medlemmarnas ekonomiska intresse ska främjas.
Det bör väl avse förmånliga boendekostnader över tid, inte som nu där den stora fördelen inträffar om 9 år eller vad anser ni?

Senast redigerad av Admin: 2014-08-24 klockan 19:55. Anledning: förtydligande
Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 11:56
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Lagar och jurister

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Skillnaderna mellan att driva ett företag (ett bolag) och en förening är i själva verket väldigt små. Bostadsrättslagen är utformad utifrån lagen om ekonomiska föreningar vilken är baserad på aktiebolagslagen..
Ja, du har nog pekat på den enskilda faktor som mest kan skyllas för de galenskaper som råder. Faktor två är de korkade (eller köpta jurister) som utnyttjar saken genom sina feltolkningar.

För bolag gäller att värna om företagshemligheterna. Deras livstråd och födkrok. Därav är visst smussel av nöden.

För en bostadsrättsförening är det -motsatsen- som gäller!

Harald Du är utomordentligt värdefull genom ditt idoga deltagande på detta forum. Du ger allt av dina samlade kunskaper till alla utan tanke på att undanhålla någon...något. Tror jag
Men som du själv kan enkelt konstatera, ingen av oss sitter inne med hela sanningen. Vi blir ideligen motsagda och korrigerade, tvingas inse att vi inte tänkt färdigt eller helt rätt. Bitar har saknats i konstruktionen.
Detta gäller även för samtliga styrelser i våra bostadsrättsföreningar. Om de då tillåts leva ett isolerat liv, fritt från insyn och möjligheter till påverkan. Vem tjänar på det?

Försök att tänka denna tanke att alla bostadsrättsföreningar skulle inse värdet av att samarbeta fullt ut.
Alla lägger sina protokoll och redovisningar fullt synliga för alla andra på webben.
Deltar här på forat, som du och jag, frågar och ger svar. Var ser du -livsfaran-?

Tror inte du liksom jag att vi alla skulle tjäna på en sådan utveckling?
Jag är övertygad om att framgångsrika starka föreningar med glädje skulle dela med sig av sina framgångsrecept. Det egna "bolaget" skulle inte bli mycket sämre av detta.
Om du inte delar min åsikt på den punkten, får du även logiska problem med att förklara din insats på forat. Jag tror att du ger mer än du tar här idag.
Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 14:29
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Införa amorteringskrav i budgeten

Mmm. Det finns nog ett stort antal bostadsrättsföreningar som måste, för medlemmarnas ekonomiska intresses skull, mörka en hel del.

När nu räntan går upp, elen, vattnet, tomträttsavgälden, amorteringskrav m m, så kommer det nog att visa sig vilka bostadsrättsföreningar som är värda att köpa in sig i. Det kommer säkert att innebära en del tappade sugar, personliga konkurser m m innan det är klart. Men vi som tror/känner på/till kapitalismen vet att balansen alltid återställs förr eller senare. Djungelns lag - hård men rättvis.

Det är bara de som inte orkar hålla ut som går i kvav. Det kommer säkert som en överraskning för en del som inte engagerat sig i sin bostadsrättsförening. Man kan räkna med att en del föreningar måste införa amorteringskravet i budgeten när de amorteringsfria lånen börjar avta. Avgifterna kommer att höjas.

Men barnfamiljerna och ensamstående föräldrar får väl vänja sig av med två bilar, utlandsresor och pensionsfonder så går det säkert att få ihop det, i alla fall för de flesta.
Mitt under krisen har Sverige gått bra och boendet sällsynt billigt. Och så kommer det alltid att vara!

Skulle någon kunna förklara för mig varför ROT o RUT avdraget finns kvar när ekonomin är på topp och inflationsförväntningarna är höga? Kan hända det ligger en hund begraven någonstans?

Senast redigerad av totiki: 2011-02-15 klockan 14:44.
Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 15:35
Yotta-medlem

Standard Måste mörka för medlemmarna?

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Mmm. Det finns nog ett stort antal bostadsrättsföreningar som måste, för medlemmarnas ekonomiska intresses skull, mörka en hel del.
Måste mörka för medlemmarna (de som drabbas, eller kommer att drabbas) själva? Hur då, menar du?

Jag vet att du har mycket att ösa ur dina erfarenheters källa.
Eftersom vi är anonyma på forat (dess största finess, vi kan oförhindrat berätta om de mest gräsliga saker vi erfarit utan rädsla för att det ska drabba någon enskild eller förening).
Berätta! Kan du dra en "rövare" som lägger sordin på min längtan efter öppna spjäll och fönster i föreningslivet? Jag vill, i likhet med ungdomarna i Kairo, ha demokratiiiiiiii
Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 16:15
Yotta-medlem

Standard Minska insyn i brf

Jag tycker som du att man kan ha ett öppet klimat vad det gäller föreningens ekonomi.

Nu vet vi ju att verkligheten se annorlunda ut. Föreningar sköts i många fall av förvaltningsbolag med egna intressen, där styrelsen attesterar räkningar och presenterar årsredovisning för medlemmarna som de själva inte förstår.

I ÅR finns minst 4 poster där man kan bolla samma pengar emellan utan att det går att få ett vettigt/verkligt svar; EK, balanserat resultat, yttre fonden & avskrivningarna.
Så länge det inte finns någon gäldenär som gör sig påmind och vill ha ut sina pengar kan det fortlöpa. Så länge inflationen eller ökade fastighetspriser kan täcka för ökad skuldsättning kommer ingen att bry sig. Och det ligger inte i bankens intresse att sänka sin egen säkerhet. Så deras ekonomer ser mellan fingrarna på det, tills vidare. Oftare än man tror utarmas soliditeten i diverse föreningar. Om en eller annan BRH måste sälja innan fogden kommer eller om fogden säljer åt honom ses det som en personlig skuld. Det är först när hela föreningar går över styr det kommer att dras uppmärksamhet åt detta håll.

Det är kanske inte styrelserna alla gånger som på eget bevåg förordar mörkning. Det kan ju vara det råd de får från förvaltningsbolag, t ex HSB, SBC, ISS, Riksbyggen eller Adex. Då minskar insynen i de affärer dessa affärsdrivande företag sysslar med. De kan alltid tidigarelägga kommande behov, styra egna underleverantörer till upphandlingsvinnare för låsbyten vart 4 år o s v.

Att samma sak sker i mindre omfattning i mindre föreningar där korrupta ordföranden får handtryckningar av hantverkare känner jag till. I den föreningen kom man fram till att sparka styrelsen och sköta verksamheten själv, och det var det enda man kunde göra. Att leda något i bevis och ställa återkrav var omöjligt.

Det är ju en idiotisk situation för vilken styrelse som helst. Ingen vill väl dra fram sin egen förenings dåliga ekonomiska ställning i ljuset. Även styrelsen äger ju sina bostadsrätter och har lån på dessa. Styrelsemedlemmarna vill väl inte heller ge sin egen ekonomi en knuff utför stupet. Spelet kallas SvartePetter.
Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 18:35
Yotta-medlem

Standard Lura köpare av nostadsrätt in i en för denne ogynnsam affär

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Det är ju en idiotisk situation för vilken styrelse som helst. Ingen vill väl dra fram sin egen förenings dåliga ekonomiska ställning i ljuset. Även styrelsen äger ju sina bostadsrätter och har lån på dessa. Styrelsemedlemmarna vill väl inte heller ge sin egen ekonomi en knuff utför stupet. Spelet kallas SvartePetter..
Du målar upp en hemsk situation. Jag har svårt att se och förstå detaljerna, men tvivlar inte på din "rövare".

Frågan är då, eftersom man inte vill eller velat lägga alla kort på bordet. Är avsikten att lura nästa köpare in i en för denne ogynnsam affär, blir försvaret för "smusslet med protokollen" inte så starkt. Jag tror att du i botten inte försvarar detta handlande, ...dock....anden är villig, men köttet är svagt, brukade min mor säga. Det förefaller mig troligt att situationen inte skulle behövt bli så eländig och plågsam om styrelsen valt att spela med öppna kort från början. Kanske hade någon av medlemmarna kunnat se och förstå och ge en tydlig signal om att något är på väg åt......

Den bild jag sett målas upp ibland är att styrelsen mörkar, och lämnar det sjunkande skeppet. Övriga medlemmar får följa med i djupet.
Så här långt bekänner jag mig fortfarande som troende på det öppna klimatet.
Fler och starkare historier?
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 19:07
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard amorteringar

Vad blir nästa steg?
Fram till för något årtionde sedan amorterades alla lån, både privata för bostadsköp och lån som brf:er tog när man gjorde renoveringar etc.

Bankerna har nu efter alla allmosor de fick när det var kris senast insett att de tjänar mer på att låna ut utan att låntagarna amorterar något.
Självklart, räntan blir ju mer i långa loppet.

Vi vanliga konsumenter är "korttänkta"?
Visst är det bra att "slippa amortera" (många kan då ta större lån, för att klara den uträknade månadskostnad man kan betala!?), men vem räknar på hur det kostar?

Något "snille" här som kan räkna ut skillnaden mellan att låna 2 miljoner för ett bostadsrättsköp med eller utan amorteringar.

Nästa fråga blir ju när o hur bankerna reagerar i framtiden?
Ett par (25 år gamla) som lånar 2 miljoner och bara betalar räntor under 30 år, sen är de 55 år, fortsätter betala räntor, men nu kan banken besluta att de måste börja amortera?
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 20:31
Yotta-medlem

Standard Frivillig amortering

Jag tycker att det är en god tanke du för fram....

Men, det är ett fritt val. Ingen hindrar en från att frivilligt amortera.
En del konsumenter är nog "korttänkta" eller korkade i dagligt tal. Det är marknadsekonomi.
När alla, korkade som smarta, blir lurade...kallas det för skatt. Det är väl inte helt sant. Jag har inget emot att betala vissa skatter, men att betala moms ovanpå el-, bensin-, diesel-skatt har jag svårt att förstå. Då borde vi väl även betala moms på kommunala avgiften, fastighetsskatten, tomträtten, inkomstskatten o s v. Vet du, om så vore, jag tror inte svenskarna skulle protestera det minsta. De skulle bara hiva fram plånboken och sen gå till banken och ta ett nytt lån på bostadsrätten. Ingen skulle ens våga fjärta framför Riksdaghuset. Inte är det som i Frankrike precis.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Amortering av skuld i brf gunnjohn Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 49 2013-10-10 11:33
Vad betyder det som står under bilden? FRÅGVIS SÖKER SVAR Bostadsrättsforum 1 2011-01-11 15:04
Avdrag för Lägenhets andel av amortering guben Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2010-03-13 00:36
Ägarlägenheter kan få stor efterfrågan - Smålandsposten Admin Ombildning av hyresrätt - Kooperativ hyresrätt - Ägarlägenheter 0 2009-04-09 19:07

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:17.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare