Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-19, 12:38
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Jo, men Erik Axel Karlfeldt, tror jag det var, gav samtidigt en känga åt Platon. Kanske inte specifikt Platon, men med tanke på att vi aldrig får veta exakt vad han menade med "förnuftet" så passar det bra in här. "Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta".

Jag förstog nog vad du tänkte Trötter, men jag kunde inte låta bli att kommentera då mitt akademiska sinnelag skenade. Förnuftet gör att jag vill att du inte skall känna att du behöver ta illa upp. Jag skrev för min egen skull. Jag har inga examina, det kan jag lova dig. Och inte heller hade jag tänkt ut kunskapen i det jag skrev, på egen hand.
Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 13:05
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
" Sunt förnuft kan leda till katastrof om det sunda förnuftet inte har rätt information och kunskap."

Då är det inte sunt förnuft längre. Då är det osunt förnuft eller okunskap.
Blanda inte ihop begreppen, det är verkligen inte förnuftigt, för då kommer vi aldrig att prata om samma saker i fortsättningen, fast vi använder samma ord.
Sunt förnuft är i betraktarens ögon inte alltid sunt, madens förnuftet kan spela individer att spratt. Om man grundar sin beslut på sunt förnuft i stället för kända fakta och vetenskap då är man illa ute enligt mig. Sunt förnuft går inte mäta med akademiska poäng eller intelligenskvoter, så jag vill akta mig för att uttrycka mig i former som sunt förnuft vid beslut som jag fattar av betydande karaktär

Sunt= någonting som är bra för kropp och "skäl"= Härledningsbegrepp till förnuft som är ordet med innebörden i klyschan sunt förnuft.
Förnuft= De kognitiva delarna av en människans psyke som ger upphov till tanke
Sunt+förnuft= Är en vardaglig benämning på sådant förnuft som rör sig på en alldaglig och lättförståelig nivå = För dem som inte har lust eller förmåga att inhämta kända fakta och vetenskap för sina handlingar.

Läsa+Träna+Forska=Kunskap är ett begrepp som kan syfta på inlärda teoretiska förmågor, alla fakta inom ett ämnesområde eller vad någon känner till om ett sakförhållande eller en situation.

Min åsikt är att kunskapen vinner över det sunda förnuftet i alla situationer

Resultatet av ett beslut visar sig vid revideringen av beslutet och har sunt förnuft fått råda kan det vara ett lotteri vid revidering av ett beslut.

En liten lek

EX 1. Jag använder sunt förnuft i ett beslut av betydande karaktär och detta beslut visar sig ge ett dåligt resultat vid revidering av beslutet.

FRÅGA: Är min handling sund eller osund?

Mitt svar EX 1. Handlingen är idiotisk

Ditt svar EX 1.?

EX 2. Jag använder sunt förnuft i ett beslut av betydande karaktär och detta beslut visar sig ge ett bra resultat vid revidering av beslutet.

FRÅGA: Är min handling sund eller osund?

Mitt svar EX 2. Handlingen är idiotisk. Men jag hade en jäla tur

Ditt svar EX 2.?

EX 1:2. Jag använder kända fakta och vetenskap i ett beslut av betydande karaktär och detta beslut visar sig ge ett dåligt resultat vid revidering av beslutet.

FRÅGA: Hur ser du på exemplet?

Mitt svar EX 1. Beslutets
av betydande karaktär skulle inte fattas.

Ditt svar EX 1.?

EX 2:2. Jag använder kända fakta och vetenskap i ett beslut av betydande karaktär och detta beslut visar sig ge ett bra resultat vid revidering av beslutet.

FRÅGA:
Hur ser du på exemplet?

Mitt svar EX 2. Här vet man att det ska bli ett bra resultat.

Ditt svar EX 2.?

Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 13:18
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Ja, Trötter. Det var roligt.

Jag tycker bara att vi använder den vedertagna definitionen för sunt förnuft, som sunt. Det är klart att även sunt förnuft grundar sig på kunskap och inte på okunskap.

Använder vi inte samma begrepp när vi talar blir 1 + 1 plötsligt 1. Man måste skilja på begreppen antal och mängd t ex. En sandhög på en annan sandhög är fortfarande en sandhög.

Nu tänker jag nedstarta den här delen av diskussionen.
Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 14:18
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

En förnuftig människa samlar in fakta som underlag för sina beslut. Ingen kan allt. Har man kunskapen själv, räcker det som beslutsunderlag.

Hur många historieprofessorer vet att en eldstad har en helt egen rökkanal? Sotaren vet, professorn måste använda sitt förnuft för att ta reda på det.
Så enkelt är det.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Underhållsfond och Underhållsplan för brf - Var finns de??? Nybörjare Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 24 2011-04-19 12:42
Underhållsplan i brf? Granne Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 17 2011-01-10 20:41
Underhållsplan i nybildad förening Emsen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2009-05-12 15:48

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:57.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare