Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-06, 07:58
Ulrik Ulrik är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2016
Standard Reservfond - principer för avsättning

I min BRF har vi två olika fonder, dels en yttre reparationsfond, dels en så kallad reservfond. Dessa två fonder har hängt med sedan föreningens bildande på 50-talet. Stadgarna är lika gamla och anger hur dessa båda fonder bildas, men dessa beskrivningar är vad jag kan se totalt överspelade.

Så heter det, när det gäller reservfonden, att "Reservfonden bildas genom årlig avsättning av 5 procent av föreningens årsvinst enligt 17 § 1 mom. första stycket lagen om ekonomiska föreningar intill i samma mom. andra stycket angiven omfattning. Dock skall, intill dess reservfonden uppgår till ett belopp motsvarande 5 procent av samtliga andelsvärden i föreningen, årlig avsättning till reservfonden ske med belopp motsvarande minst 0,1 procent av sagda andelsvärde."

Någon som förstår någonting av detta?

Att ha en reservfond i en BRF tillhör väl inte vanligheterna idag, eller? Men när föreningen nu ändå har en sådan fond, vad är idag lagstadgat kring hur föreningens stadgar måste se ut med hänsyn taget till principerna för avsättning av medel till reservfonden?

Eftersom vår förening är så gammal, och stadgarna inte uppdaterats, förstår ju var och en att den vinstdisposition som görs på årsstämman, alltså där man av "årets vinst" avsätter medel både till yttre reparationsfonden och till reservfonden, frångått alla principer för hur dessa avsättningar ska tillgå. När jag tittar tillbaka på tidigare års årsredovisningar så ser jag dessutom att styrelsen under ett flertal år avsatt exakt samma belopp, varför man kan säga att de ursprungliga principerna för avsättning av medel ersatts av ett beloppstänkande. Sannolikt har man tänkt som så att huvudsaken är att medel avsätts.

Men om man ändå vill ha med någonting i stadgarna om principer för beräkning och avsättning av medel till reservfonden, vad bör då anges? Finns något lagutrymme som styr detta?

Jag tycker det är enklare med den yttre reparationsfonden eftersom stadgarna redan anger att "Styrelsen ska i enlighet med upprättad underhållsplan reservera respektive ta i anspråk medel för yttre underhåll."
Svara med citat
Gammal 2018-03-06, 09:17
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Reservfond finns inte längre. Att stadga anger det spelar ingen roll - lag gäller över stadga. Blir förvirrat för er eftersom ni inte gjort "läxan" och uppdaterat stadga löpande i takt med att lagarna ändras.

Yttre fond finns kvar men har ingen direkt påverkan på pengarna i föreningen - det är bara en redovisningsmässig omföring inom eget kapital. Viktigare är att skaffa sig förståelse för varför fonden finns och vad dess syfte är. Finns bra beskrivet i BFNAR 2003:4 (Googla).

Här kan man se att hela idén är att föreningen skall kapitalbinda i erforderlig omfattning så att den kan möta kommande underhållsbehov.

Så det är detta ni skall fokusera på. Se till att föreningen tar in tillräckliga pengar för att kunna betala för sina underhållsprojekt.

Detaljerna är sedan formaliteter eller strategier:

-Hur det bokförs är egentligen en akademisk fråga, inte många begriper ändå och ingen myndighet kontrollerar ert arbete.

-Hur det praktiskt hanteras, d v s om ni sparar stora belopp på konto eller om ni amorterar för att öppna upp låneutrymme har mer att göra med strategier och vad man tror är smartast.

Jag har hittills aldrig stött på en förening som skött "yttre fond" exemplariskt vilket alltså skulle betyda att: Värdet på allt som slitits ner på huset finns ackumulerat i pengar inom yttre fond, och motsvarande belopp finns dessutom i kassan."
Svara med citat
Gammal 2018-03-06, 15:03
Andy22 Andy22 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Att reservfond inte finns visste jag inte, tack för upplysningen.
Svara med citat
Gammal 2018-03-06, 16:46
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Grattis till era nya stadgar!

Citat:
Ursprungligen skrivet av Ulrik Visa inlägg
I min BRF har vi två olika fonder, dels en yttre reparationsfond, dels en så kallad reservfond. Dessa två fonder har hängt med sedan föreningens bildande på 50-talet. Stadgarna är lika gamla och ....
Då är det bara att gratulera er förening som äntligen får ny stadgar!

http://bolagsverket.se/om/oss/nyhete...ndring-1.14476
Svara med citat
Gammal 2018-03-06, 21:18
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Att reservfond inte finns visste jag inte, tack för upplysningen.
Försvann ur lagstiftningen 1971 om jag förstått rätt...
Svara med citat
Gammal 2018-03-06, 22:15
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard 2006 är nog mera rätt!

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Försvann ur lagstiftningen 1971 om jag förstått rätt...
1 januari 2006 försvann kravet på reservfond.
Svara med citat
Gammal 2018-03-06, 23:33
Yotta-medlem

Standard

Från bokföringsnämnden:

Citat:
Bestämmelsen om avsättning till reservfond gällde före 1971 års bostadsrättslag även för bostadsrättsföreningar. Bestämmelsen togs bort, eftersom den ansågs sakna betydelse. Det hänvisades härvid till att bostadsrättsföreningar har till ändamål att tillhandahålla sina medlemmar lägenheter till självkostnadspris och därför i regel inte redovisar någon årlig vinst. I stället infördes en regel om skyldighet för bostadsrättsföreningar att avsätta medel för säkerställande av underhållet av föreningens hus (se prop. 1971:12 s. 143 f.).”
Svara med citat
Gammal 2018-03-07, 07:06
Ulrik Ulrik är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2016
Standard

Om kravet på reservfond är borta är ju saken klar. Då kan vi slopa reservfonden. Två frågor återstår dock:

(1) Var det 1971 eller 2006 krav på reservfond togs bort?
(1) Till reservfonden är bokfört ett belopp - vad händer lämpligen med det beloppet?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Indexreglerad avsättning till Yttre Fonden i stadgarna? Arcarius Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2014-09-17 21:37
Avsättning till underhållsfond balis Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 24 2014-04-22 11:39
Avsättning till yttre reparationsfond i brf ejekonom Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 9 2013-01-10 22:41
Ingen avsättning till yttre reparationsfond i brf Bali Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 16 2011-06-06 19:19
Reservfond för ekonomisk förening enligt LEF Kap10 §6 Robarb Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2010-05-20 20:46

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:47.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare